Liikunta ja ravinto

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä söin tänään maksalaatikkoa! Nam! :) Aijon syödä myös jouluna.

Voileipäkakkua? Maksalaatikkoa? Tupla nam! Mun on niin tehny mieli maksalaatikkoa mut neuvolan ohjeissa sitä ei sallittu ni en oo uskaltanu syödä.. Muutenki oon tänään havahtunut tähän stressiin mikä mul on ylipäätään syömisestä. Ehkä mun pitäis karttaa kaikkea aiheeseen liittyvää keskustelua. Lukenu monta tekstiä missä annetaan sellainen mielikuva että ellen syö terveellisesti ja monipuolisesti, lukuisten vitamiinien ja hyvien rasvojen saantia unohtamatta, teen lapselleni hallaa.
Voisin yrittää maantaina neuvolassa ottaa asian puheeksi, jos heillä olisi vaikka antaa hyviä vinkkejä ruokailun suhteen. Muitakin kun noita pirullisia kieltolistoja.

Mä oon kyllä ymmärtänyt että lapsi ottaa äidiltä tarvitsemansa, söi äiti hyvin tai ei. Äiti tekee siis itselleen hallaa syömällä huonosti, esim jos et saa ruoasta kalkkia niin sitten äitin luusto menettää sitä. Mut eiköhän se ois kaikkien kannalta hyvä jos söis terveellisesti :)

Kiitos Mrs V kommentista. Pitäis iteki vaan luottaa tuohon, koska luultavasti stressaamalla aiheutan pikkuiselle enemmän haittaa kun sillä, että herkuttelen kerran viikossa.

Niin ja ainakin valmiissa esim Saarioisten maksalaatikossa on niin vähän maksaa että sitä voi ihan hyvin syödä muutaman kerran raskaana ollessaan... Samoin maksamakkaraa! Noi tuorejuustot on vähän niin ja näin kun toisaalta ne on pastöroituja mut silti niistä varoitellaan. Vakuumikalojen vaarat tiedostan mutta otan siinä tietoisen riskin syödessäni voileipäkakkua missä en tiedä kalan alkuperää/pakkaustapaa!

Ainakin tämä tyyppi on vielä elossa kun niin muljaa vaikka eilen herkuttelinkin ;)

Kyllä toi liikunta tekee taas hyvää! :) Me käydään lasten kanssa 2 kertaa päivässä ulkona ja pulkkalenkki on siinä samalla yleensä 30 min / 1 h kestävä! :)
Seuraavalla viikolla alkaa taas jumppailu kun ei enää supistelekkaan..

Noi ruokarajoitukset kannattaa ottaa maalaisjärjellä :) Itse en ekassa raskaudessa syönyt mitään salaattikastikkeita / hampparikastikkeita, kun niissä on raakaa munaa..
Nyt olen syönyt niitäkin satunnaisesti, Saarioisten maksalaatikkoa muutaman kerran :))

Mä en niin oo ravintohirmu, mut ne jätän syömättä ja juomatta jotka tiedän joita pitäs välttää, mut en rupee ihan jokaista reseptiä käymää läpi. Oon siis kyllä syönyt suklaata, karkkia ja sipsiä ja juonut limpparia. Mut onneks mahaan ei mahdu niin paljoo ko ennen ja niihinki kyllästyy hirmu nopsaan nykyään. Et miehelle jää enempi. :P

Muuten täs oikeesti menettäis järkensä. Muutenki joutuu varoo ko miehel keliakia ja ilmeisesti laktoosikin käy nykyää mahan päälle.. Ei varmaa saatais syyä, ku salaatinlehtee ja nekin suomalaisia pitäs olla. Ja hyvin puhdistettu kaikesta kököstä.

:rolleyes: Onko teillä paino noussut kuin paljon? itselläni 3 kg ja neuvolassa sanottiin että ei näin paljon vielä tässä vaiheessa pitäisi olla noussut?!,mutta luulen että tuo on ihan yksilöllistä ja jossain vaiheessahan paino voi vaikka mennä miinuksen puolelle... ehkä herkuttelua on ollut enempi kuin aikaisemmin tuntuu että koko ajan voisi vain syödä...:greet008 (ja normaalin painoinen olen)

Muokattu viimeksi:
Hahhaa, nyt 7 kg :hello2 Ens viikolla neuvola, saan varmaan satikutia.. Olen syönyt surutta mitä vaan, koska ollut paha olo, univelkaa yms. En ole asiantuntija, mut onhan sulla raskausmateriaalia, lisärasvaa ym. lisäverta kehossa, miks 3 kg ois liikaa tässä vaiheessa. Höh.

Mul oli tullu viime neuvolaan mennessä 4 kg mut terkka meinas vaan että hienoa ettei oo noussu kun noin vähän. Kovin on erilaista suhtautuminen, varsinkin kun mulla nyt olis tota vararasvaa sen verran ettei tosissaan olis tarpeen kerätä raskauskiloja. Nyt kun etominen on helpottanu on onneks toi paino pysyny aika tasassa ja tavoite olisi jatkaa tällä tyylillä mahdollisimman pitkään. Tosin nytkin on pöytä väärällään piparia, kakkua, keksiä, joulutorttua ja kummasti niitä tonne omaankin suuhun livahtaa.

Mulla ei ollut tullut viime neuvolaan mennessä yhtään lisää painoa. Ennestäänkin kyllä ylimääräsiä kiloja löytyy tarpeeksi. En ole kyllä pahemmin ees vähentänyt syömistä,silloin syön kun siltä tuntuu. Ehkä se vaikuttaa kun ei ole raskausaikana pahemmin makeita herkkuja tehnyt mieli. Kyllä mä silti aion jouluna suklaata ym. makeita mussuttaa :)

10 kg (nyt rv 19+4), tissitkin keräävät maitoa jo nyt ja 2 kuppikokoa kasvaneet, normipaino mulla 67 kg, varmaan 25 kg tulee taas - mutta viimeksi 11 kg jäi synnärille ja loput tippuivat puolessa vuodessa..
Mie ajattelen ettei haitannut, ku imetin 9 kk, olipa varaa - ei tullut osteoporoosia tai mitään muutakaan ja maito suihkusi ja mun ulkonäköä kehuttiin :D
Kiitollinen olen että kroppa toimi ja toivon toimivan nytkin, kiloista viis kun kaik ollaan erilaisia, pääasia että keho tekee tehtävänsä <3

Kunnon mittoihin pääsen sitten kun on sen aika, enkä ala itkemään vaikkei kilot lähde heti..
Uusioperheessä ei myöskään varmasti vuoteen keskittyä mihinkään muuhun kuin perheeseen, imetykseen ja muuhun, hyvä ruokavalio saa siis tehdä vuoden tehtäviään.
Kitudiettejä en ole teini-iän jälkeen harrastanut, eikä ole tarvinnut kun ruokavalio on aina ollut terveellinen ja hyvät elämäntavat muutenkin :)

Jos joku treenikärpänen puraisee sitten 2015, siihen asti kevyet lenkit ja jumpat tekivät ainakin viimeksikin minut tarpeeksi onnelliseksi :)

Muokattu viimeksi:
Mulla on tullu 1,4kg ja viikkoja kohta 18. Ihme ettei ole enempää tullu, koska liikunta on jääny alkuväsymyksen ja ällötyksen myötä minimiin enkä ole oksennellu pahemmin, vaikka huono olo olikin. Kaikki mikä on vaan maistunu oon syöny... Äsken vilkasin noi aiemmat äitiyskortit ja samaa linjaa on ollu muissakin, paitsi tossa edellisessä jossa paino oli laskenu näille viikoille asti oksentelun takia.

Aika jännä, että heti jo tohon 3 kiloon puututaan o_O No kai se on parempi muistutella ku, että tuleekin 30kiloa varkain joista jää synnytyksen jälkeen vielä yli 20 kiloa. Tiedä häntä, mutta ei odottajlle mikään nälkäkuurikaan hyväksi ole. Mulle on tullu kaikista 11kg ja kilot lähteneet "itsestään" ilman erityisiä diettejä.

Mulla alussa laski paino kuvotuksen vuoksi sen 2kiloa nyt siitä tullut takaisin kilo. Edellisessä ei myöskään paino noussu ennen 20viikkoa. Nyt tosin terkka vähä kyseli että syönkö hyvin ja kyllä, kyllä minä syön hyvin :D Sitä nyt vain kuluukin tietty kun on tuo vilkas esikoinen ja muut liikunta harrastukset. Esikoisesta tuli kaiken kaikkiaan n 10 kiloa ja synnärille siitä jäi sen 6-7 ainakin :)
Mut älkäämme ressatko liikaa painosta :) Varsinkin jos imettää meinaa niin hyvähän se on olla mistä imettää :) Mulla imetys vei 3kk painoa 10kiloa (oli ylimääräistä varressa) :) Yksilöllistä kaikki tietty...

Itse tiedän jo ekan odotuksesta (josta söin pieniä annoksia, terveellisesti, liikuin joka paikkaan pyörällä ja uin loppuraskaudesta sekä alkuraskaudessa jumppasin), että neuvolan jutut on skeidaa. Kaverini söi älyttömiä annoksia raskauksissaan ja suklaata ja kebabia, liikuntamuoto auto, arkiliikunta sohva-jääkaappi yms ja koko raskaudesta hänelle tuli aina n. 7-9 kg. Kaksosista vain 9 kg :D
Se on geeneistä kiinni, jos ruokavalio ja liikunta, jotka olen itse todennut taas jälleen eivät toimi ja kiloja tulee silti, niin missä vika??
Ei sokereissakaan?
Miten on mahdollista että ilman raskautta syön isoja annoksia ja yms, mutta silti painan 65-67 ;)

Turha neuvolan on puuttua juuri mihinkään painojuttuun ellei ole asiakkaan omaa tyhmyyttään tai sokeriheittoa, jos luette esim. Ihmisten eri roduista, tumma vs vaalea geeni ja aikojen saatossa eri olosuhteissa muuntuneet geenit ymmärretään että se ei ole vain siitä kiinni mitä laitatte suuhunne.
Äidin puolelta tulee siniveristä verta, isän puolelta vaaleaa punapigmenttiä, eli täysin, täysin eri geenit.. Ja kumpi geeni sitten voittaa, kun tulee hetki jolloin ihminen, joissa risteytyy kaksi eri rotua odottaa lasta tai kasvattaa vaikka lihaksia esim. Minulla lihas kasvaa pirun nopeasti (niinkuin Afrikan tummilla) ja minulla pirun hyvä kunto, juoksen pitkää matkaa kestävänä ja liikunnan opettajani aikoinaan ällistyi.
Minulla voisi tämän mukaan siniverisyyskin kerätä "ravintoa" vauvalle niinkuin jossakin kuumassa maassa..
Voi myös yksinkertaisemmin olla että "olen ihmeellinen nesteen kerääjä", koska syön paremmin ja terveellisemmin mitä ennen raskautta, tai vaikka aineenvaihdunta ei vaan toimi minulla ennen synnytystä :D Se olisi ehkä neukkutädinkin ja itseni helppo ymmärtää.. ;) Ärsyttävän yksinkertaista, etten sanoisi!

Muokattu viimeksi:
Mulla nousi paino ekaan neuvolaan mennessä 5 kiloa, mikä vähän säikäytti. Se taisi olla turvotusta, koska sen jälkeen paino on noussut hyvin, hyvin hitaasti, vaikka maha kasvaa.

Mä tiedän joka tapauksessa, että en tule olemaan mikään siro pikku odottaja. Oon vahvarakenteinen ja mun lihakset kasvaa nopeasti. Tällä fysiologialla en voi näyttää muulta kuin tiineeltä työhevoselta, koska se nyt vaan on mun kropalle terve malli... tuntuisi hölmöltä verrata omaa painonnousua maanisesti jonkun aivan erimallisen odottajan painonnousuun.

ImageUploadedByVau Foorumi1387118015.556672.jpg

Lempiherkkujani: seitikeitto, leipä ja Marlin karpalomehu! Meillä syödään arkista kotiruokaa ja itse syön ja himoitsen terveellistä ruokaa kuin herkkuja tässä raskaudessa. Sama oli pojasta, muutaman kerran viikossa herkuttelua eikä silloinkaan ollut mitään bulimian kaltaista ahmimista, vaan vähän karkkia, ehkä muutama sipsi ja limua, jos mahtuu.
Silti, himot vetää mua kuolaamaan pelkkiä ihania RUOKAreseptejä Jamie Oliverilta ja suomalaisilta kokeilta :D

Paistettu kananmuna on toinen "herkku" mikä himottaa enkä koe sitä törkeän paljon lihottavaksi.

Minua on ehkä jonkun verran stressannut toi painon nouseminen. Johtuu varmaankin vaan siitä kun olen ollut jokunen vuosi takaperin ylipainoinen, kunnes sitten kyllästyin liikakiloihin ja ruokavalion sekä liikuntatottumuksien muutoksilla pudotin 20kg ja olen siitä lähtien pysynyt normaalipainossa. En vaan haluaisi enää koskaan joutua siihen olomuotoon ja olotilaan jossa olin aikaisemmin. Olen ennen raskautta ollut todella tarkka siitä mitä suuhuni laitan ja herkutellut maltillisesti. Jotenkin sitä pelkää, että mitä jos minulta yht äkkiä lähtee mopo käsistä ruuan kanssa ja paino pompsahtaa hallitsemattomasti ylöspäin. Tähän asti on kyllä syömiset pysyneet ihan kohtuudessa ja painoa on kertynyt noin 3-4kg josta suurin osa varmaan ihan turvotuksesta joten turhasta varmaan taas stressaan.

Olen harrastanut kuntosalia jo monta vuotta ja ennen plussaamista treenasin salilla 3-4 kertaa viikossa ja tavoitteena oli isommat lihakset ja enemmän voimaa. Raskaana ollessa on salilla käyminen jäänyt vähemmälle alkuajan pahoinvoinnin vuoksi. Lisäksi koko syksyn on vaivannut pieni flunssaisuus, kurkkukipu ja kuumeilu. Nyt olen taas päässyt käymään salilla parin viikon ajan aktiivisemmin, mutta ilmeisesti jokin flunssapöpö yrittää taas ottaa vallan kun on ollut koko viikon vähän tukkoinen olo. Jokseenkin turhauttavaa käydä salilla kun parin kuukauden tauon jälkeen joutuu suurin piirtein puolittamaan kaikki treenipainot ja ottamaan muutenkin paljon kevyemmin. Toisaalta voi ottaa kevyemmin treenaamisesti siinä mielessä ilon irti, että voi kerrankin keskittyä vain tuntuman saamiseen ja oikeaan treenitekniikkaan sen sijasta, että pyrkisi runttaamaan mahdollisimman isoilla painoilla. Ja kerkeäähän niitä lihaksia kasvattelemaan taas sitten kun on vauva pyöräytetty maailmaan :)

Muokattu viimeksi:
Aivan oikein, ihanaa että tästä maailmasta löytyy muitakin äitejä, jotka ymmärtävät ettei pidä itseään verrata muihin odottajiin odotusaikana.

Olkaa ylpeitä kehoistanne naiset <3 Me ollaan jo siinä mahtavia kun pelkästään saadaan kantaa uutta elämää sisällämme!

Takaisin