Liikkuminen ja urheilu raskauden aikana

Mulla ei oo vielä mitään ongelmia hyppimisessä ja juoksussa, viimeksikin taisin hyppiä sinne puoliväliin asti ihan täysillä kaikissa jumpissa. Mutta nyt on ongelmana energian puute, päänsärky ja heikotus. Mä en oo jaksanut juuri urheilla lähiaikoina, alkaa heikottaa ja pyörryttää. Tai oikeestaan heikottaa jo valmiiksi eikä se urheilu auta yhtään. Mietin vaan että voisikohan se hemoglobiini olla jo näillä viikoilla liian alhaalla...? Mulla se on yleensä ollut noin 160, mutta nyt ekassa neuvolassa "vaan" 140.
 
Voi se hemppa laskea jo. Mua alkoi loppuviikosta töissä huimata ja käväisin sitten tsekkaamassa hemoglobiinin, oli romahtanut 151 -> 115. Ei auta kuin ottaa sitä mammavitamiinia ennen nukkumaanmenoa, vaikka aiheuttaa mulle ihan kauhean kuvotuksen vieläkin.
 
Kyllä voi laskea. Mulla laskee vaan koko aika vissiin. Mutta ehkäpä sen lasku jossain kohti loppuu..
 
Minä reipastuin kuin aloin popsia rautalääkettä, obsidania. Latasin salikortinkin. Nyt pitäis vaan saada itsensä sinne raahattua. Tänään pyöräilen pojan kanssa pienen lenkin ja aattelin, että vois kai sitä alkaa sitten jo töihin pyöräillä. Vatsaan ei käyny ja jaksoin hyvin. tosin älytön nälkähän siitä seurasi :D Mutta sitten olenkin illan kärsinyt päänsärystä, ni joutuu vähän miettimään tuota töihin pyöräilyä vielä hetken.. Kevätaurinkopäänsärkyherkkyys ja siitepölyallergia plus niskahartiajumit ei oikein kannusta pyöräilyyn.
 
Täällähän näyttäs olevan piristymisen merkkejä ilmassa?:)

Pitäs itekin kyllä ottaa rautavalmisteet käyttöön, otan asian puheeks ens viikolla neuvolassa. Mä sain itestäni jopa sen verran irti, että raahauduin tänään kävelylle vaikka oli ällö olo liiasta syömisestä. Ei se kävely oloa juurikaan helpottanu, voi hemmetti miten paljon tuolla onkin pölyä ilmassa nyt! Vaikka yritin kävellä syrjemmässä. Töihin pyöräillessäkin on ihan tuskaa tuo pöly, enkä oo ees allerginen. Otin pari juoksuaskeltakin ihan vaan testatakseni onnistuuko vai tuntuuko huonolta, ihan ok oli mutta em. syistä en sit edes yrittänyt juosta pitemmästi.

Viikonloppuna olinkin reipas, lauantaina käytiin tunnin metsäkävelyllä hangenkuorella, sunnuntaina sit miehen kans KAHDEN TUNNIN lenkillä:0 bongattiin kaikenlaisia elukoita metässä, oli ihan huippulenkki! Ei vaan enää meinannu pysyä tuon perässä kun normaalistikin saan tuskassa harppoa etten jää jälkeen, nyt meinasi vaan happi loppua kun hengästytti niin.

Nukkuma-asennosta, niin mullakin on tapana nukkua mahallaan, mutta oon jo muutaman viikon yrittänyt vaihtaa kylkiasentoon, ihan hyvällä lopputuloksella. En mä enää mahallaan nuku kuin joskus aamusta, kun valvomisen jälkeen ei meinaa muuten uni tulla.
 
Mekin ollaan nyt käyty välillä pitkillä kävelylenkeillä ja hyvin sitä taas jaksaa! Alkuvaiheessa tuntui että jalat on ihan makaronia pienenkin lenkin jälkeen eikä muutenkaan etovan olon vuoksi tehnyt mieli tehdä ihmeempiä.. Tänään kävin taas ratsastamassa ja kotimatkan kyllä nipisteli mahasta, kun vatsalihaksia tuli taas käytettyä. Muuten en olekaan vatsoja treenannut enää.
 
Nyt mä kyllä ylitin itteni! Kävin nimittäin eilen salilla tunnin treenaamassa vähän yököttävästä olosta huolimatta. Edellisestä kerrasta olikin jo muutama kuukausi, joten sen ja mahan takia otin aika rennosti ettei sit iske ihan hirveä olo taijotain. No, ilta meni sit ihan hyvin, yöllä nukuin yhtä huonosti ku muutenki, ja tänään on loistava olo! :)
Toivottavasti huomenna olis hyvä ilma aamusta, tiedossa laiska aamu ihan yksin ja sit siskon kanssa brunssille. Ehtisi käydä kävelyllä hyvin ennen sitä.
 
Mä ostin eilen uudet juoksukengät, tai ihan vaan lenkkikengiksi ne taitaa mulla toistaiseksi jäädä.. Mut kylläpä oli ihana töpsötellä kevyillä kengillä! Täälä ei vaan oo vielä kävelyteitä putsattu, niin inhottavasti tomuaa ja pölyää..
Hyvin jaksoin illalla vielä lenkin jälkeen tehä jumpankin :) Et kyllä tää tästä nyt kun alkaa taas energiaa löytymään! Se alkuraskaus oli kyllä ihan kamalaa, kun väkisin piti yrittää saada itsensä liikkeelle. Nyt jo lähtee ihan mielellään, toki tuolla auringollakin on varmaan osuutensa asiaan. :)
 
Toi on kyllä ihanaa, kun saa vetää pitkästä aikaa kevyet kengät jalkaan ja kävellä asfaltilla! :) Mä ostin syksyllä alesta uudet lenkkarit, en vielä ole niitä hakenut talviteloilta pois, varmaan kohta jo uskaltaa :)

Tuo katupöly on ihan kammottavaa kyllä täälläkin. Saisivat pian lakaista nuo tiet puhtaiksi! Pyöräilykin on hankalaa kun on niin paljon hiekoitussoraa joka paikassa.
Mulla on kans ollut energisempi olo nyt. Toivottavasti pysyykin, että jaksais liikkua mahdollisimman pitkään! :)
 
Mä en tänä talvena edes omistanut talvikenkiä, vaan menin villasukat +tennarit yhdistelmällä :D niin nyt arvon, että millonhan olisi aika jättää villasukat pois..

Ja mä haluaisin liikkumaan. Se olisi vaan niin ihanaa. Mutta kun ei siitä tuu yhtään mitään.
 
Mulla on kyllä ollut taas monenlaiset toppakengät, eikä nekään oo riittäny. Mä palelen varpaista niin tosi helposti! Sillon joskus nuorenalikkana kyl tarkeni kans vaan tennareilla ja villasukilla, mut ei kyllä enää näin vanhemmiten :D Luistelu ja hiihtokin on ihan tuskaa välillä kun on varpaat umpijäässä ennenkuin on edenny metriäkään.
 
Hyvä kun miinuksen puolella käytiin talvella. Aika vähissä oli pakkanen ja lumi tänä talvena täällä :D
 
Täällä etelässä on kyllä tennareita voinu käyttää suurimman osan talvea. Ei oo niin suuri muutos vatetuksessa nyt kevään koittaessa!
 
Lilja, mäkin kävin salilla eilen :) Otin myös rauhallisesti ja kokeilin, että mitäs kaikkee sit vois tehdäkään. Hartiat oli turhan jumissa joten lähinnä tein jalkoja ja jotain taljavetoja. Jonkun verran vatsassa nippailu sitten illalla ja tänään, mut ei haittaavasti. Ja yöllä nukutti hyvin. Aavistuksen tänään lihakset kipeet.
 
Mä en villasukista luovu kun yleensä vasta oikeesti kesällä :D ja nukun ne jalassa ynpäri vuoden. Paitsi viime kesän hellejaksolla kun muutettiin patjoille olkkariin ja nukuttiin alasti pakasteesta löytämäni kylmäkallet kainalossa :D
 
Tuo aurinko ja lämmin ilma on kyllä toiminu hyvänä piristeenä ja hyvin on pitkiäkin lenkkejä jaksanu tehdä :) ihan reippainta vauhtia ei kyllä pysty koko aikaa mennä.
Salijäsenyyden irtisanoin suosiolla kun ei tässä vaiheessa viiti enää alottaa sellasta mihin kroppa ei oo tottunu olleskaan, eikä kyllä töiden ja koirien lenkityksen lisäks energiat riitä salilla käymiseen :P
Ajelin viikolla porukoille että pääsis ratsastamaan pitkästä aikaa mutta se kariutu yllättäin siihen että rupesin liikaa miettiin että jos pian tipahdan tai hevonen on liian energinen ku sitä ei oo pitkiin aikoihin juurikaan liikutettu :/ huomaa kyllä miten tämä raskaus vaikuttaa ajatteluun kun ei nuo asiat ennen oo estäny ratsastamasta. Kävin sitten isän kanssa rekiajelulla omalla kopukalla ja siitä ei vauhtia ja vaarallisia tilanteita puuttunu kun ruuna vähän intaantu kovempaan menoon :D
 
Olin eilen Hesassa moikkaamassa kaveria. Sovittiin, et kävellään Munkasta brunssille. Otin sit urheilulliset vaatteet, mut ihan vaan Guessin tennarit. Kaveri kävelyttikin rantoja pitkin ja kävely syömään kesti tasan 2h. Alkoi lonkat jo huutaan hoosiannaa loppumatkasta. Olis ehkä ollut mukavampi kävellä lenkkareilla, jotka kaverilla oli. Ruuan jälkeen ratikassa kramppas toinen pohje. Ei muuta, kuin vichykaupoille. Siirsin sitten jalkatreenin tälle päivälle ja tein eilen illalla pelkän olkapäätreenin salilla. Aamulla herätessä edelleen lonkat kipeät, mut josko jalkatreeni tänään auttais :)
 
Ite en oikein salitreenistä tykkää, oon aina tykännyt eri tanssilajeista. Koitin toissapäivänä mammazumbaa mut oli ehkä liikaa vauhtia. Yks ystävä vinkkas et bailamama olis hyvä, koitan sitä seuraavana. :)
 
Mä taas haluisin osata tanssia, mutta kun en osaa, niin olkoon. Ei tunnu luontaiselta eläytyä tanssimisessa. Vakkarit menee, mut ei show, jazz, breikki, hiphop jne.. Zumba on helppoo, mut ohjaajan pirteys ärsyttää. Ylipäätään oon aina vihannu Zumbaa :D
 
Takaisin
Top