Liikkuminen ja urheilu raskauden aikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja linneam
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen onneksi pystynyt edelleen liikkumaan aika samalla lailla kuten ennenkin. Toki väsymys oli alussa ihan mieletöntä ja liikkumista siten rajoittavaa. Edellisessä raskaudessa urheilin ihan synnytykseen saakka, painoa tuli siitä huolimatta se 20 kg. Mä kyllä kovasti suosittelisin liikkumista näin raskauden aikana. Esimerkiksi itse en oikein jaksanut kävellä lopussa/se tuntui pahalle. Mutta pyöräily, vesijuoksu, tietyt jumpat onnistuivat hyvin. Huomaan tälläkin hetkellä jos olen kolme päivääkin putkeen liikkumatta niin selkä tulee todella kipeäksi. Väittäisin että liikunaa auttaa synnytuksessä ja siitä toipumisessa. Ainakin täällä Helsingissä on mahdollisuus käydä raskausaikana fysioterapeutin pienryhmässä, josta saa liikunta ja kehonhuolto-ohjeita. Suosittelen lämpimästi varaamaan sellaiseen ajan.
 
minis15, mulla on kato jo vähän järeämmät aseet käytössä :D joo, no siis jotain kovaa ainetta se keskiosa kuitenki on. Eilen kävin parissa urheiluliikkeessä ja varmaan mä siellä ollessa muistin noita kattoa..

Yksityisen gynekologi sanoikin mulle varhaisultrassa kun väsymystä valittelin, että kannattaa vain yrittää liikkua ja toimia normaalisti raskausaikana, koska hyväkuntoiset ovat vaan parempia synnyttäjiä.

Mä kirjotin jo lapulle ylös sen Kaisa Jaakkolan saliohjelman (vai oliko siitä tässä ketjussa puhetta..) ja olin innoissani tänään menossa treenaamaan, mutta ei hemmetti kun mä meinaan ihan nukahtaa pystyyn! Toivottavasti huomenna olis parempi päivä. Voi olla kyllä että lähteminen tyssää sit vaatekaapille... en tiiä mitä sieltä saan päälleni tungettua, jossei muuta ni colleget ja iso t-paita, vaikken todellakaan normaalisti niissä vetimissä salille lähtis.
 
Mä oon vielä tehnyt vanhalla ohjelmalla, mutta voisin katsoa myös kirjasta sitä Kaisan ohjelmaa. Tosin ohjelman tulee olla nelijakoinen, kun haluan käydä neljä kertaa viikossa. Josko se väsymys siellä kohta helpottaisi. Mulla on tasan kolme löysempää toppia, joissa saa mahan just piiloon. Kireitä trikoita oon yrittäny vielä kehdata käyttää.
 
Teettekö salilla vielä kaikkea vai täytyykö jotain jättää pois? Mä haluan uskoa, että olot tästä paranee ja pääsen vielä liikkumaan..
 
Vielä oon pystynyt tekemään kaikkea, tosin arat rinnat estää takareisien teon mahallaan, mut sen voi tehdä myös istuen. Kyykkyä en tee ja prässissä yhdellä jalalla, niin painoa ei tarvitse paljoa. Lisäks askelkyykkyä jne. Vähän tuntuu, ettei saa vatsasta enää niin hyvää tukea liikkeisiin. Voi myös johtua, et oon vähentänyt vatsojen tekoa, kun pelkään niiden repeytyvän, kun vatsa alkaa kasvaan.
 
Eipä mun salitreenistä mitään tullut. Turha toivo, että tämä selkä antas yhtään mitään tehdä..
 
Voi ei! Onpa kurja kuulla. Sattuuko siihen koko ajan? Ehkä sit vaan pitää olla, eikä rääkätä sitä enempää.
 
Aina kun tekee jotain (kaipa fiksu ihminen pystyisi jotenkin määrittelemään, että millaisen liikkern tekee, mutta..), niin sattuu. Ja kun jatkaa, niin kipu kasvaa. Ja kun lopetin, niin aika kovat kivut jäi nyt kaveriksi. Eli ei ainakaan vielä salia..
 
Minäkin olen päässyt vihdoinkin pahoinvoinnista ja oksentelusta eroon ja yritän saada kuntoa kohotettua. Salikorttia en vielä käy lataamassa, kun en sinne näytä lähipäivinä joutavan tarpeeksi usein. Kotijumppaa ens alkuun. Lapsi tykkää näyttää mulle jumppaliikkeitä, rapukävelyä, kilpikonnakävelyä ja neuvolan kuvallisista ohjeista lapsensilmin versiot. Kivaa kun on jumppakaveri :)
Eilen kävi kävelylenkin ja ristiselkä meni jumiin loppumatkasta. Aika ikävä tunne lavan alla, mutta kävin saunassa lenkin jälkeen eikä tuo kipu tuntunut jäävän.
Tulikin mieleen, että salilla ois tietty lapsille leikkihuone ja voishan se olla, että kolmevuotias jo malttais siellä pysyä... Pelkään vaan, että ongelmaks tulee, kun haluis hänkin kokeilla laitteita. Onko muilla kokemuksia lapsen kanssa salikäynneistä?
 
Ajattelin edes jotain pystyisi, kun esim. pahoinvointi on tässä helpottanut.. Mutta ilmeisesti selkää tarttee kaikessa enemmän tai vähemmän :(
 
aBu, sun vaan pitää tehdä jotain melko pieniä ja kevyitä liikkeitä. Voisitko hakee jostain fyssarilta ohjeistusta, että jotain voisit tehdä?
 
Mä oon meidän salilla nähnyt lapsia olevan mukana päivisin jumppasalissa, jossa äiti treenaa (pumppitangolla, kahvakuulalla jne) ja lapsi puuhastelee siinä samalla vieressä. Riippuu kuntosalista, mutta vaaralliselta kuulostaa, jos lapsi mukana itse kuntosalin puolella. Saa tarkkaan vahtia, kun laitteita ja irtopainoja paljon.
 
Fyssarilta hain tukivyön ja sain ohjeistuksen, että jos pystyy niin tekee. Viikon päästä taas neuvola, niin nostaa siellä asiaa esille :) josko vaikka pääsiskin fyssarille kuulemaan vinkkejä, että vois edes jotain..
 
Toivottavasti aBu selkäkivut helpottaa!

Mun salille menemisestä ei tullut taaskaan mitään. Väsymys on jotain ihan jäätävää!! Ei nukuta, mutta väsyttää. Johtuu jo varmaan siitä, että tätä unettomuutta ja yövalvomista on nyt jatkunu jo..mitä, 6 viikkoa?! :arghh: No, koitan tehdä pilatesta taas... Pääsiäisviikolla täällä alkaa mammajooga, aattelin mennä sinne:)
 
Hui, onpa pitkään jatkunut unettomuus. Ei mikään ihme, jos väsyttää. Toivottavasti pian alkais nukkumisrytmi muuttumaan parempaan suuntaan.
 
Mua väsyttää myös kovasti ja mulla olikin jo hemoglobiini pudonnut reippaasti alaspäin. Aloitin syömään rautatabletteja. Ehkä sit kohta jaksaa nostaakin sitä rautaa ;) Oon myös nukkunut monta kertaa heräillen ja väsyttäähän se.
 
Toivottavasti Cinderella pian tehoavat. Väsynyt olotila on ihan kamala. Jouduin koko syksyn pakottaan itteni salille. Onneks siellä piristyin, mutta muutoin olisin voinut nukkua vaikka koko ajan :S
 
Unettomuus kuulostaa kyllä ikävälle. Mulla tulee aina niitä muutamien öiden huonoja nukkumisia, mutta sitten tass uni hetken maistuukin ja vähän edes helpottaa. Toivottavasti Lilja saat pian taas nukuttua kunnolla!
 
aBu, tuli mieleen, että kun kärsin yhdessä vaiheessa kovista selkäkivuista ja tuntui etten mitään järkevää pystynyt harrastamaan, niin menin Asahiin. Kävin aikuisopistolla yhden kurssin ja vaikka tuntuikin alkuun et onko tää nyt mitään kunnon liikkumista, ni selälle teki hyvää ja pääsin kurssin jälkeen taas normaaleihin harrastuksiin. Voisin harkita nyt raskaanakin meneväni jos selkä alkaa ärsyyntymään.
 
Takaisin
Top