Liikkuminen ja urheilu raskauden aikana

Onneks sait selvyyden, ja oot löytänyt fyssarin joka tietää mitä tekee ja MIKSI. Se kun tuntuu monelta tän alan tyypiltä unohtuvan, et tehään vaan ja annetaan lasku, sit ei kuitenkaan olla ihan varmoja mitä ja miks. Aika monta satasta myös itse oon aikoinaan laittanu ihan joo kivoihin hierontoihin, mut ei ne oo sitä kivun aiheuttajaa koskaan selvittänyt... Sit kävinkin osteopaatilla, ni jo rupes löytyy. Oli aikoinaan nikamat vähän väärissä paikoissa. :P
 
Niinpä, onneks exän serkku bongas mun huolet facebookista ja vinkkas tota. 3kk oli pitkä aika oottaa, mut se palkittiin. Nyt oon käyny siitä lähtien säännöllisesti 3kk:n välein ja tuun varmaan käymään loppuelämäni. Muutoin oon käyny 2 vkon välein ton oppitytöllä, mut se nosti hintojaan kouluttautumisen myötä, niin raaskin varmaan käydä vaan kuukauden välein. Mullakin yks niksautteli nikamia, mut ei siitä ollu apua alkuperäiseen ongelmaan, toinen hiero antaumuksella mun vasenta pakaraa tuloksetta, kolmas yritti niksauttaa ilman tulosta ja neljäs koitti venyttää toista jalkaa pidemmäksi :D Et kaikkee sitä näkeekin. Tyypit kokeili kaikkea ja olivat ihan ihmeissään, mikä mua vaivaa ja sit tää viimeinen, ainoa nainen, tiesi tasan tarkkaan, mistä homma kiikastaa.
 
Voin kuvitella, mikä helpotus sit kaikkien noiden jälkeen! Hih, se yks on kattonu et tytöllä on eri pituset jalat, ni venytetään tää toinen samanpituseks :wink
Ammattitaidon multihuipentuma:laughing021
 
Heh, tuli heti mielikuva jostain piinapenkistä missä kahlittuna venytellään raajoja :D Mutta entäs jos oliski ollu hedelmällisempää yrittää tampata se toinen jalka lyhyemmäksi!
 
Tai se, että kävin miesfyssarilla kaks kertaa tunnin pakarahieronnassa. Tokan kerran jälkeen totesin, ettei tästä nyt oo apua :D
 
Itsekin saanut todeta, että on todella hyviä fyssareita, mutta sitten on niitä astetta huonompiakin. Tosin sama pätee ortopedeissä. Mulla oli nilkka hajalla 3,5v ja kävin vajaa 20 ortopediä ja liudan fyssareita läpi. Siihen mahtui yksi ortopedi, joka sai jalan kuntoon ja kaksi fyssaria jotka sai jotain aikaan (toinen sai niiden 3,5v aikana jotain tukea rikkinäiseen jalkaan ja toinen kuntoutti jalan). Se on tuuripeliä, että löytääkö hyvän..
 
Mulla on muuten samaa ongelmaa kans, jalat eripituiset mikä johtuu lantion virheasennosta (joka muuten voi haitata raskaaksitulemistakin ainakin jonkun tiedon mukaan, ite kävin just plussakierron alussa niksauttajalla). Ekan kerran tuon huomasi hieroja, joka teki jotain olikohan Aaltosen menetelmää; en huomannut juurikaan mitään eroa eikä hän puhunut lantion asennosta vaan ainoastaan jalkojen eripituisuudesta. Muuten hyvä hieroja kyllä. Fysioterapiassa kävin, ei minkäänlaista apua. Sitten menin osteopaatille, ja ekan käynnin jälkeen olin jo ihan ku uus ihminen! Se tiesi kyllä mitä teki ja monet vaivat helpotti parin käynnin jälkeen. Nyt oon n.3-4kk välein käynyt nikamistilla, joka niksauttaa selkänikamat ja kyllä muuten huomaa aina käsittelyn jälkeen, että asento pysyy suorana. Kävin myös toisella fyssarilla, joka sai selän kuntoon hyvin pienellä liikkeellä.

Nyt on selkä taas kipuillut siihen malliin, että jonnekkin pitäs päästä näytille. Edellisestä kerrasta on 4kk, ja selkä on aika tuskanen.. mutta kun en tiiä, minne noista uskaltais mennä? Meinaan vaan, että voiko noihin mennä raskaana, onko niistä jotain haittaa? Toi nikamistin käsittely on ainakin niin rankka, ettei sinne voi mennä, siitä tulee normaalistikin loppupäiväks huono olo kun kuona-aineet ja veri lähtee kiertämään, ni en halua ees miettiä minkälainen olo nyt tulis.
 
Hyvä, että säkin oot löytänyt avun. Mulla ei tartte enää niksautella, kun lihaskalvot pysyvät auki. Ne kun jumittaa, niin menee nikamatkin samalla juntturaan. Foam Rollerilla naksauttelen nikamia päivittäin ja hieron lihaskalvoja.
 
Minäkin olen usein elämäni aikana tarvinnut fyssareita, fysiatria ja ortopedejä. Ja eroja tosiaan on. Parhaimman avun olen saanut omt-fysioterapeuteilta ja faskiamanipulaatiosta. Jalan käsittely on esimerkiksi avannut selän yläselän kiputiloja. Hyvät fyssarit osaavat myös neuvoa sellaisia jumppaliikkeitä, joilla kivut lähtevät. Sellaiset kivut joihin lääkärit määräävät kipulääkkeitä. Toivoisin, että fyssari lähetteen sais yleisesti helpommin kuin kipulääkereseptin. On valitettavaa, että terveydenhuollossa usein lääkkeet menevät fyssarineuvonnan edelle. Saahan lääkkeillä kipuja pois, mutta pidemmän päällehän ei ole välttämättä mitään hyötyä.
 
Juurikin näin Cinderella. Ite en koskaan suostuis syömään lääkkeitä, koska syy pitää selvittää. Musta fyssateiden ja hierojien pitäs käydä fascia koulutus. Pelkkä lihaksen hieronta on turhaa.
 
Nojoo saattaa olla vikaa siinäkin, että lihaskalvot on jumissa. Pitäs löytää joku hyvä hieroja joka sais ne auki... Mulla on myös Foam roller, sellanen ihan halpisversio joka on jo mennyt linttaan vähän. Tarkotus oli sillä eka testata onko siitä mitään hyötyä ja ostaa sit parempi jos se toimii. Kyllä siitä on apua ollu, nikamat saan niksautettua ite hyvin harvoin. Mut mulla on selässä myös se, että se on kerran virheellisessä nosto+kierto liikkeessä niksahtanut, niin ei oo sen jälkeen tullut kuntoon.

Ja samaa mieltä lääkkeiden määräämisestä, kyllä niitä on mullekin tyrkytetty mutten ensimmäistäkään nappia oo ottanut, kun tiesin jo alusta lähtien ettei tämä kipu lääkkeillä mee ohi, oon muutenki niin lääkevastainen. Lääkäri ei löytänyt selästä mitään vikaa, kun kävin pari päivää tuon niksahtamisen jälkeen näytillä, ja silti olis määrännyt ties mitkä lääkkeet.

Mutta jos tosiaan jollain on raskauden ajalta kokemusta hieronnasta/fysioterapiasta niin kertokaa ihmeessä, uskaltaako mennä.. ja minkälaiseen olotilaan kannattaa varautua.
 
Mä jouduin syömään kipuun lääkkeitä, mutta mun jalka olikin vaille leikkausta.. Tarvittiin vaan sellainen, joka osasi sen leikata. Onneksi se löytyi lopulta!
 
Mun pitäs kans ostaa toi foam rolleri. Se olis niin hyvä mulle. Saako niitä jostain netistä tilattua, kun en muista ostosreissuilma näköjään? Onko kokemuksia eroista?
 
Niin ja paraskin tässä lääkkeistä puhumaan, kun oon saanu taas itseni siihen jamaan, että joutuu napsimaan välillä pillereitä. Jääny jumppailut niin vähiin ja ilman niitä tää kroppa ei toimi...
 
Just siks en luota lääkäreihin. Ne vaan määrää kaikkeen lääkkeitä. Valitettavasti Suomessa on vain muutamia, jotka osaavat hieroa lihaskalvoja. Onneks noiden määrä on kai lisääntymään päin. Tosin missään nimessä ei kannata mennä sellaiselle joka raastaa raudalla kalvoja auki. Oon nähny kamalia mustelmaisia kuvia. Mustelmia ei tule, jos kalvot avaa oikein kyynärpäällä tai rystysillä. Mulla on itseasiassa rumble roller, koska rullan pitää olla älyttömän kova, jotta auttaa.
 
Kannattaa tilata rullaillen.fi. Kaupasta saa liian pehmeitä.
 
Eiköhän niitä saa tilattuakin, en tosin osaa neuvoa mitään nettikauppaa nyt tähän hätään.. Mulla on joku Citymarketin 15e maksanut halpisversio sellasta täysmuovia, olisko tuo 60cm pitkä, joutaa kyllä ihan roskiin jo näin puolen vuoden epäsäännöllisen käytön jälkeen. Pituus tuossa on mulle just hyvä, mut sen rullan pitää oikeasti olla kova, eikös noi Intersportissa esimerkiks myynnissä olevat oo sellasia, joissa on rautainen keskiosa ja ne on päällystetty jollain kumilla? Taitanee maksaa aika yleisesti jotain 30e kieppeillä jos en ihan väärässä oo.
 
Kiitti minis ja lilja vinkeistä. Pitää nyt ottaa asiaks hankkia rulla :) Joskus mä aukasen kiristyksiä kipukoukullakin, mut toi rulla ois kyllä miellyttävämpi. Varsinkin jaloille.
 
Takaisin
Top