Liikkuminen ja urheilu raskauden aikana

Joo, energia ei ois pahitteeks! Enkä kyllä pistäs hanttiin, jos tässä pikkuhiljaa muuttuis zen lehmäksi.
 
Kauppareissu oli melkosta urheilua, huhhuh. Ei tarvi enää erikseen lenkille lähtee :D
 
Kyllä niin laiskottaa, väsyttää ja plaaa plaaaa tekosyitä :wink No mutta oikeasti, oletteko kärsineet niska-hartiaseudun säryistä? Mulka aiemmin pari kertaa vuodessa sellaiset päänsäryt, kun nyt on kaks kertaa kuukaudessa! Syke kun nousee niin päässä jyskyttää ja silmissä sumenee. Eli ei motivoi sitten yhtään! :sad001 Kevyitä 30min kävelyjä oon yrittänyt, kun säryt antaa periksi.
 
Hihi musta tuntuu että oon ollu energinen viimeks 80-luvulla.. Oikeasti mulla oli ihan raskauden alussa kumma energisyysoire, en saanu nukuttua melkein yhtään mutta silti olin ihan virkeä ja virtaa riitti pienelle pitäjälle, herääminen oli helppoa ja liikkuminen kevyttä.. ei sitä kauaa kestäny ja sitten väsymys otti kyllä omansa takas mutta olipa vinkeä tunne. Mietin koko ajan, että voiko joidenkin "normaalitila" olla sellainen.
 
Olin pitkästä aikaa tanssitunnilla, sellasella vähän zumbamaisella. Masu on pullahtanut vähän esiin sitten vime kerran, ja liikkuminen tuntui aivan erilaiselta kuin ennen! Jotkut liikkeet tuntu epämiellyttäviltä, ja venytellessäkin mietin, että mitenhän tänkin ja tänkin pystyy tekemään, kun maha tästä kasvaa. Ois kyllä kauheen hyvä päästä johonkin odottaville tarkotettuun jumppaan. Mut eipä sellasia taida oikein olla muuta kuin joogaa? Sitä en halua.
 
Meillä oli salilla viime kesänä jotain mammajumppaa. En tiedä tarkemmin mitä, mut ihan siis jumppaa, ei joogaa. Oli hassunnäköistä kun parikymmentä mammaa taapersi mahat pystyssä sinne jumppasaliin peräkanaa :happy: Käsittääkseni täälläkään sitä ei ole jatkuvasti tarjolla, vaan jotain 10 kerran jaksoja, joihin ilmoittaudutaan etukäteen ja järjestetään jos tarpeeksi moni ilmoittautuu...
 
Googlailin oman kaupungin tilannetta, niin parissa paikassa äitiysjumppaa kyselevät ohjataan aloittelijoille ja ylipainoisille tarkoitetulle starttitunnille. On tää vähän kriisin paikka. :D

Haluaisin olla sellanen energinen odottaja, joka tanssii ja jumppaa ja lenkkeilee laskettuun aikaan asti, mutta ainakin tällä hetkellä hyvä kun töissä jaksaa juuri ja juuri pyöriä koko päivän.

Eilen työpäivän aikana ja jälkeen vatsa kipuili. Se oli vähän pelottavaa, ja jotenkin tuntui viestittävän, että hidasta. Mutta eihän sitä voi! Siellä ravaat ja jynssäät lattioita samaan malliin kuin ennenkin. Nyt yritän vain olla, että jaksaisin taas illan töissä. Hyvin alkaa tää mun energinen ja aktiivinen toinen kolmannes!
 
Just, ihana motivoiva liikkumiskeino. Oot raskaana=oot läski tai sulla on surkea kunto.
No, sinne siis. Kait se olis oikeestikin hyvä, tulis liikuttua edes.
Uiminen olis hyvää liikuntaa, mut mä en viihdy uikkareissa. Enkä uimahalleissa. Ja se kloorivesi saa ajatuksenkin tasolla ihon kutisemaan ja silmät kirvelemään...
 
Mä olin alkuviikosta jo melkeen lähdössä paikalliseen uimahalliin pitkästä aikaa, mutta sitten luin niiden sivuilta, että siellä on porukka saanu oireita (silmien kirvelyä, päänsärkyä, hengenahdistusta). Syynä saattaa olla se, miten vedessä olevat kemikaalit ja lattian puhdistukseen käytettävät kemikaalit reagoi keskenään tms. Vaikka miten sanotaan, että siitä ei ole asiakkaille vaaraa, niin ei mua nyt kyllä kauheasti houkuta! Toivottavasti korjaavat sen nopeasti, koska vesijumppa houkuttelis mua kovasti. Sinne mummujen kanssa! :)
 
Oon harrastanut joogaa, mutta nyt ei oo kyllä ollu asiaa minnekkään astanga-tunneille... eikä varmaan tule mentyä enää, musta vaan tuntuu että ne liikkeet saattaa tuntua vähän ilkeiltä, kun on kaikenlaisia taivutuksia jne. Ja sitä paitsi maha olis edessä suurimman osan ajasta ja haittais liikkeitä. Kevyempään joogaan menisin, mutkun sinne pitäis mennä neljältä heti töitten jälkeen..ääh.. ei jaksa kun sillon on just ruoka-aika :rolleyes:

Ajatustasolla täälläkin on treenattu siis:D Kovasti suunnittelin salille menemistä, mutta ei pysty. Uimahalli ois kans vieressä, mutta mua myös hieman inhottaa se paikka, pitää kattoa jos sinne joskus salin jälkeen sitten menis.

Niin ja mammajoogaa täällä ainakin on tarjolla, on varmaan muutakin mut en oo vielä perehtyny aiheeseen.
 
Tänään kävimme asiakkaan kanssa 1,5h lenkillä kävellen. Täytyi hänellekin raskaus paljastaa, kun laatoitin ojan penkat.. :/ mutta raitis ilma teki muuten ihan hyvää.

Harkinnan tasolla on salille meno viikonlopun aikana, jos olo yhtään sallisi..
 
Nyt vasta huomasin tämän ketjun. Ite oon ollu siinä onnellisessa asemassa, ainakin vielä, että oon pystynyt jatkamaan salitreeniä normaalisti neljä kertaa viikossa ja pilatesta kerran viikossa. Vatsalihaksia en oo juurikaan enää tehnyt (pelkään tiukkojen vatsaan repeytyvän) ja se näkyy myös muissa liikkeissä, kun tuki ei ole kohdillaan.
 
Minä toivon, että tulisi samanlainen innostus vesijuoksuun ja uimiseen kuin viimeraskudessani. Nyt en vaan uskalla lähteä uimahalliin ennen kuin voin olla varma ettei oksennus tule altaaseen... Se ei varmaan olis kanssa uimareista kovin mukavaa ;D Vesijuoksu oli etenkin mun loppuraskauden harrastus. Etenkin innostuin kun kaverini oman mammamahansa kanssa juoksi vierelläni ja samalla saatiin höpötellä :)
 
Mä sain jonkun ihan hillittömän energiapiikin ja käytin sen tietysti heti hyväksi. Kävin hölkkäämässä koiran kanssa muutaman kilometrin. Aika hyvin on osa kävelyteistä sulanut niin uskaltaa liikkua tuolla ulkona. Hitsi kun teki hyvää vähän nostaa sykkeitä. Jo puol tuntia teki ainakin mielelle hyvää :)
 
Sannis, kelasin ketjua taaksepäin ja huomasin, että olit kirjoittanut erimittaisista jaloista. Onko tämä milloin todettu? Mullehan fysiatri ja neljä fyssaria sanoi vuosi sitten samaa, kun alkoi selkä oireileen ja pisti kantapäästä. En uskonut heitä, koska tämä olisi huomattu jo nuorena. Onneksi löysin gurun fyssarin, joka tiesi heti miksi lantio on vinossa. Hän hieroi tietyt paikat auki lantion sivusta ja pakarat ja tadam, jalat taas samanmittaiset. Lantio oli sitten taas mennyt vinoon raskauden aikana ja hieroja suoristi sen tiistaina hieronnalla.
 
Oliskohan ollu joskus n.14 vuotiaana. Fyssarin mukaan ihan tavallista tuo. En sit tiiä, onko asiaan tullut muutosta sen jälkeen, melkein kiinnostas käydä tutkituttamassa.
Nyt on muuten kantapäät kunnossa, meni ohi yhtä mystisen nopeesti, kuin alkoikin!? Venyttelin kyllä kovasti sillon, liekö jumeja jossain mullakin. Ihan järkeenkäyvältä kuulostaa tuo lantion vinouskin kyllä, en epäilis vaikka löytyis multa samaa eikä mitään jalkojen eripituisuuksia...
 
No hyvä, että kantapääkivut lakkas. Voihan sulla olla tilanne eri, mutta mulla meni usko fyssareihin. Luotan tasan vain tähän yhteen. Suurin osa ei edes osaa hieroa lihaskalvoja ja se on harmi.
 
Kyllä mulla sillon tällön ne kipeytyy, ihan hauska olis tietää mikä se syy on varsinaisesti. Kaverin mies (fyssari) sanoi, et jotkut mitkälie rasvapatjat kantapäissä voi huonoilla kengillä liikkuessa aiheuttaa kipua. Asia korjaantuu hyvin vaimennetuilla kengillä yleensä. Et jotain tollastakin voi sit olla.
 
Plantaarifaskiitiksi ekana epäilivät, mutta sanoin, ettei oo. Koroketta kenkään myös ehdottivat. En halunnut sitäkään. Onneks tunnen itseni, enkä luottanut ammattilaisiin. Tosin jatkossakin on luottamus hataraa. Harmitti maksaa 200€ Mehiläisen lääkäristä ja satoja euroja useiden turhien käyntien takia monella eri fyssarilla.
 
Takaisin
Top