Liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tästä tulikin tyhmä kysymys mieleen, että nyt 18 viikkoa täynnä, olenko neljännellä vai viidennellä kuulla?

Mun logiikan mukaan oisit Mantunen viidennellä kuulla... Nää on nii hankala aina miettii, kun viikkoina ajattelee helpommin :grin Mut eiks 5. kk ala vko 17+0..?

Mulla ei oo jostain syystä tullu mieleenkään laskea raskautta kuukausina ja siks jouduin täyden hämmennyksen tilaan, ku sitä multa tällä viikolla ekaa kertaa kysyttiin. Sit paniikissa laskin olevani tuurilla vasta neljännellä, mutta huomenna alkaakin jo viides :O Nyt voin olla varma, kiitos kun sivistitte! :)

Mullakin tää tuli uutena muutama viikko sitten ja hämmennyin että onko siitä oikeasti viisi kuukautta kun on raskaana ollut.
Täälläkään ei liikkeitä oo vielä tuntunut ja 17+2

Näin ajattelinkin, koskaan en vaan ole kuullut, että kukaan ois 10. kuulla raskaana. Niille, kellä asiasta on omakohtaista kokemusta, kerron viikkoina, mutta monille muille ei noi viikot kerro yhtään mitään, silloin helpompi kertoa kuukausina.

Normaalikalenterissakin kesto on noin 9,333333kk ja kun mennään yliaikaseksi eli 42+ niin aletaan olla siinä 10kk senkin laskentatavan mukaan :)

Useimmiten on juurikin niin et ne joilla itsellään on jonkin lainen kosketus raskauteen kysyvät millä viikolla menet ja ne jotka ei mistään mitään tajua kysyvät monennella kuulla olet :)

Ja noi kuukaudet on määritelty tosi erilailla vielä monessa paikkaan noiden viikkojen suhteeseen :) Et Odeccan lista on looginen, mutta monessa 40 viikkoa jaetaan 9kk ja osa kuukausista on sitten 4 ja osa 5 viikkoa.

1 virallinen raskauskuukausi on sen tasan 4 viikkoa suomessa, yksikään ei ole 5 viikkoa kuten tuossa kuvassa on.
lkuraskaus on 1-12, keskiraskaus on13-28 ja loppuraskaus 29-42

Muokattu viimeksi:
Toi on tosiaan ilmeisesti tapa laskea niitä briteissä/jenkeissä tai molemmissa :) Itselle tuntuu hassulta toi 10 kuukautta kun se ei myöskään ole kalenterikuukausina vaan raskauskuukausina. Mutta se on tosiaan se Suomen tapa :)

Se on sellanen oikein tehokas tapa sekottaa ihmiset ihan täysin kun puhutaan kaksista eri kuukausista :D ja tosiaan ei se länsimaisen kalenterinkaan mukaan ole se kesto 9kk vaan enemmän :)

Mulla meni aikoinaan esikoista odottaessa raskausviikot yksiin oikeen kalenterin kanssa :) eli rv1 oli vuoden ensimmäinen viikko jne. Laskettu aika oli lokakuun alussa ja sillon olis ollut kalenterissakin vko 40 :) se oli hauska sattuma, oli helppo pysyä kärryillä et millä viikolla on menossa :)

mulla meni viel sillai et se tasaviikko vaihtu aina torstaisin sit se kalenterin viikko piti paikkaansa :) Mun tyttö syntyi 20.9 kalenterissa se on viikko 38 ja mun synnytys on laitettu tapahtuneeksi 38+0 ja osassa dokumentteja 37+6 Täydet viikot napsu sillon aina torstaisin :) Synnytys käynnistyi 37+6 mut ulkona oli 38

Voi kun täälläkin liikkeet alkaisivat, nyt 15+3. Esikoisen kohdalla tunsin ekat miniliikkeet siellä 16+ viikoilla, joten koko ajan sitä odottaa että nyt tuntisi aikaisemmin. Ja kun ei vielä tunne, niin kauhea huoli että onko kaikki hyvin.

Täällä on nyt kahtena päivänä tuntunu liikkeitä :) Tosi selviä muljahduksia ja ns. tömähdyksiä! Nyt siis rv 16+2 ja eteenpäim kallellaan oleva kohtu :binkybaby

Takaisin