Liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä tuntui vasta ekat tunnustettavat liikkeet sunnuntaina, silloin oli 16+0 Ei mitään muljumista enää, kun niitä ei tässä tokassa odotuksessa oo ehtinyt ees kuulostella:grin Oon vaan aatellu, etten tunne mtn vielä, vaikka esikosta tunsin jo 13+, mutta ilmeisesti toisen kohdalla ei kiinnitä pahemmin niihin pikku perhosensiipihipaisuihin edes huomiota, täytyy olla kunnon töminää, että huomaa :hilarious:

Täälläkin on nyt parina päivänä tuntunut ihan tunnistettavia liikkeitä muutamia kertoja päivässä. Semmoisia muljahduksia. Viikkoja nyt 16+6. Aika samalla aikataululla rupesi siis tuntumaan kuin esikoisenkin kohdalla. :) Mutta eihän se nyt ihme ole, jos tyyppi on kerran jo n.17cm päästä varpaisiin. :o Jaiks mikä monsteri!

Onks täällä muita, jotka ei tunne vielä liikkeitä? Vko 20 menossa...

Hep, täällä! 20+0 enkä yhtään osaa sanoa. Joku möykky siellä välillä muljahtelee, mutta minä mitään potkuja tunne. :confused:

Minäkään en oo varma liikkeistä. Oon rv 18+6 ja eilen tuntu jotain alavatsalla samassa kohtaa muutaman kerran ja olin jo varma, että nyt vihdoinkin. Eipä siitä kauaakaan menny, kun alko mahassa kuplia ihan toisesta syystä. Toisaalta ne ilmavaivat tuntu sit kyllä vähän erilaisilta kuin ne aikaisemmat kolme tuntemusta. Plääh! Ei pitäis odottaa liikkeitä näin malttamattomasti. Oon taas jo ihan varma, et vapun jälkeen ultrassa joku on huonosti. En vaan edelleenkään osaa luottaa siihen, et kaikki menis omalla kohdalla hyvin.

Täällä kans luulin tunteneeni liikkeet, mutta nyt en ole moneen päivään tuntenut mitään joten epäilyttää tunsinko oikeasti liikkeitä vai oliko vaan ilmaa mahassa tmv. Ja vähän huolettaa että onko pienellä kaikki hyvin. 18+2

Sydänkäpynen, tässä vaiheessa on ihan normaalia ettei päivittäin tunne liikkeitä. Vauva on voinut kääntyä sellaiseen asentoon ettet tunne kunnolla liikettä. Esim jos vauva potkii istukkaa tai selkään päin. Eiköhän siellä kaikki oo hyvin :)

Mä yritän rauhoitella itseeni sillä että sikiö on vielä oikeesti aika pieni ja mahtuu kohdussa hyvin liikkumaan ilman että "osuu seiniin" :) Sykkeet kuului hyvin neuvolassa 3 viikkoa sitten ja tiistaina on ultra. Ja viikonloppuna niin paljon hommia, etten ehdi murehtia...

Laitanpa tähänkin kun muutkin huolehtii. Mä oon nyt 20+3 viikolla enkä ole tuntenut yhtään liikettä, jonka voisin varmaksi yhdistää sikiön liikkeiksi. Eilen rakenneultrassa kuitenkin kaikki hyvin! Siellä liikkuikin, vaikka en sitä tunne itse. Istukkakin takaseinällä, että sekään ei estä tuntemista. Hoitaja sanoi, että en todellakaan ole ensimmäinen, joka sinne tulee paniikissa kun ei ole liikkeitä tuntenut :)

Tietääkö joku, millä odottava äiti tuntee ne liikkeet? En löydä netistä näppärästi tietoa aiheesta, mutta olen ollut jo jonkin aikaa vähän hämmentynyt. Tuntoaisti perustuu iholla (ja jossakin sisäelimissä) oleviin mekanoreseptoreihin. Toisaalta usein sanotaan, ettei kohdussa ole tuntoaistia. En kuitenkaan ole löytänyt luotettavaa lähdettä, jossa selvästi todettaisiin esimerkiksi, ettei kohdussa ole lainkaan mekanoreseptoreita. Liikkeiden pitäisi kai olla aika voimakkaita, jos ne pitää tuntea kohtulihaksen läpi jollain toisella elimellä, joten maallikon tekisi mieli ajatella, että siellä kohdussakin jotain olisi. Samoin hämmentää se, mitä sitten olisivat esim. endometrioosiin liittyvät kivut, jos kohdussa ei ole tuntoaistia. Minulla ei tyypillisesti ole ollut erityisiä kuukautiskipuja, joten en tiedä sitäkään, mitä ovat "menkkamaiset kivut" raskauden aikana, mutta olen kuvitellut, että nekin tuntuisivat kohdussa...

Voimakkaiden liikkeiden tuntemisen pystyy kyllä ymmärtämään, koska ne ainakin itsellä ovat aika kokonaisvaltaisia. Mutta millä ne ensimmäiset liikkeet, joita kuvaillaan perhosen siiviksi tai kuplan syntymiseksi, siis tunnetaan, ja mitä odottaja oikeastaan tuntee? Ymmärtääkö kukaan, mitä tällä sekavalla sepustuksella tarkoitan?

Joo multakin jäi kyllä kaikki perhosen hipsuttelut väliin:) ekat mitä tunsin oli sellaisia muljahduksia/kuplintaa ja nyt kun ne liikkeet on vaan voimistunut niin todella kevyiltä muljahduksilta ne suurimmaksi osaksi tuntuvat. Pari tömpsäytystä on nyt tullut viimepäivinä mitkä on lähimpänä potkutuntemusta mihin olen pääsyt:happy: nyt siis rv 18+1
Mutta nyt alkaa tulla sellanen olo että alkaa tutustumaan lapseensa, sillä tytöllä on ihan selvä "päiväruutini" ollut nyt 4 päivän ajan, eli aina kun tulen aamulla töihin, istun alas paikalleni ja syön leivän ja hieman kahvia, siinä puolen tunnin sisään alkaa sitten melske masussa Työpaikalla varmaan kattelevat kun mä istun paikallani, tujotan tyhjyyteen sellanen höpsön onnellinen ilme naamalla ja käsi vatsalla:hilarious:

Mäkään en mitään hipsutuksia tuntenut, suoraan alkoi muljahtelu ja nyt kyllä jo tömisee aika lailla. Hassua, oon huomannut kans että jonkinlainen päivärytmi meidän pojalla on. Aina herätessä alkaa tömähtely, aamupalan jälkeen kun sohvalle kahvin kanssa lösähtää alkaa mekkala. Sit onkin yleensä monta tuntia välissä ja alkuillasta alkaa taas meiningit. :) Ja pahimmat mekkaloinnit varmaan onkin silloin, kuin koittaa ruveta illalla nukkumaan. ;D Eilen ihan miehelle ääneen sanoin, että voiskohan pieni jo mennä unille kun ei meinaa sit ite nukahtaa kun käy karsee töminä masussa.

Sissis täältä vau:n raskausviikot-osiossa luki (oisko ollu viikon 22 vai 23 kohdalla), että liikkeet osuu kohdun seinämän läpi vatsaseinämän hermoihin. Vastaako tämä yhtään kysymykseen?

Kiitos, Mantunen, auttaa tuo vähän, vaikkei koko kuviota selitä. Mä tunnen edelleen hipsutuksia, vaikka ehkä enemmän noita isompia tuntemuksia, mitä ne nyt sitten ovatkaan. Isommat tuntemukset tuntuvat aika alhaalla ja hipsutukset yleensä vähän navan alapuolella.

Mullakin jäi hipsutukset muutamaks hassuks kerraks ja välissä kerkes olla monta päivää kun ei tuntenut mitään. Nyt viikon verran tuntunu lähinnä semmosta omituista tuntemusta (välillä aika kovaakin, että pienesti säikäytti alkuun), että ihan kun tyyppi yrittäs sinnikkäästi päästä läpi. Ei siis mitään nopeita potkuja vaan saattaa kestää pidempiäkin hetkiä. Vai onko ne sit jotain muuta? Ihme möyriminen ollu kyllä alusta lähtien päällä, se mitä on tässä jo kerennyt tuntea tai ainakin olettaa tuntevansa ;)

Juu ei täälläkään mitään hipsutuksia ole tuntunut vaan suoraan todella lujia monotuksia. Neuvolasta sanottiin, että hän ei usko, että kukaan voisi tuntea liikkeitä ennen rv 17 mutta minä tunsin takuulla ja 17+3 näky aivan selvästi mahan päällekkin. Heti jos syö jotain sokeripitoista niin sen jälkeen ainakin tuntuu ja lujaa :D

Minnin teksti olis voinu olla suoraan täältä näppikseltä kans! Tosi varhaisessa vaiheessa tunnistin ekat liikkeet ja nyt tulee kyllä välillä aika napakasti jo sitä monoa :D

Ja sokerista innostuu kyllä! Lasillinen appelsiinimehua ja heti alkaa myllerrys. Sokerisesta puheenollen, voi että mun tekee koko ajan mieli kaikkia herkkuja! Ennen raskautta en juurikaan syönyt makeaa ja nyt on mennyt varmaan jo vuoden tarpeen edestä. Nimimerkillä pannaritarpeita hakemaan lähdössä...

Takaisin