Tietääkö joku, millä odottava äiti tuntee ne liikkeet? En löydä netistä näppärästi tietoa aiheesta, mutta olen ollut jo jonkin aikaa vähän hämmentynyt. Tuntoaisti perustuu iholla (ja jossakin sisäelimissä) oleviin mekanoreseptoreihin. Toisaalta usein sanotaan, ettei kohdussa ole tuntoaistia. En kuitenkaan ole löytänyt luotettavaa lähdettä, jossa selvästi todettaisiin esimerkiksi, ettei kohdussa ole lainkaan mekanoreseptoreita. Liikkeiden pitäisi kai olla aika voimakkaita, jos ne pitää tuntea kohtulihaksen läpi jollain toisella elimellä, joten maallikon tekisi mieli ajatella, että siellä kohdussakin jotain olisi. Samoin hämmentää se, mitä sitten olisivat esim. endometrioosiin liittyvät kivut, jos kohdussa ei ole tuntoaistia. Minulla ei tyypillisesti ole ollut erityisiä kuukautiskipuja, joten en tiedä sitäkään, mitä ovat "menkkamaiset kivut" raskauden aikana, mutta olen kuvitellut, että nekin tuntuisivat kohdussa...
Voimakkaiden liikkeiden tuntemisen pystyy kyllä ymmärtämään, koska ne ainakin itsellä ovat aika kokonaisvaltaisia. Mutta millä ne ensimmäiset liikkeet, joita kuvaillaan perhosen siiviksi tai kuplan syntymiseksi, siis tunnetaan, ja mitä odottaja oikeastaan tuntee? Ymmärtääkö kukaan, mitä tällä sekavalla sepustuksella tarkoitan?