Liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja odecca
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En tiedä, kuinka luotettava tuo Baby2see-sivusto on (saatan olla sokea, mutten nopeasti löydä ylläpitäjää tai kirjoittajien nimiä), mutta tuo olisi kuitenkin linjassa sen kanssa mitä mun lääkärikin arveli. Mukaan lukien tieto siitä, kuinka luotettava arvio sukupuolesta tässä vaiheessa on.

Mulla nyt toista päivää putkeen, satunnaisesti tulee muljahduksia!! Ihanku olis pieni kala masussa joka pyristelee :D Varsinkin selälleen ollessa tuntuu ja istuvilteen! Mä alan uskomaan jo pienen pieniin liikkeisiin, koska jo viikon verran näitä tuntunut. Mutta nyt pari päivää jo useaan otteeseen :) happyhappy!! Rv14+2

Tosta istukasta vielä: mä ymmärsin, että ei se ihan ympäri kohtua kuitenkaan oo eli Sissis jos sulle on sanottu että takana, niin sit varmaan onkin. Luulen, että mulle just sen takia jätti kertomatta, että se oli kohdunsuun edessä tai jotenkin hankalasti, eikä se todennäköisesti pysy siinä loppuun saakka, niin ei halunnu huolestuttaa. Esikoisesta oli ihan takana, liikkeet tuntui aika aikaisin ja selvinä, se oli kivaa :)

Mua vaan ihmetyttää näissä sukupuoli/istukka keskusteluissa että mitä väliä? Mitä väliä siis esim rv 13 kumpi sieltä on tulossa. Kyllä jos viikolla 20 saa jo aika luotettavan veikkauksen, niin jäähän siinä vielä herran jumala 20 viikkoo aikaa miettii ostaako punasia vai sinisiä vaatteita.... Istukan sijainnin ymmärrän jos se nyt on kohdunsuulla vielä rv 20, mutta sekään ei välttämättä tarkoita mitään ja tietääkseni useimmiten voi vielä nousta :)
Mä tiedän monia jotka ovat menneet yksityiselle toteamaan sukupuolen kun eivät ole jaksaneet paria viikkoa odottaa.... Ja itse olen vielä syntynyt siihen aikaan ettei ollut yhtään ultraa.

No istukan sijainti yleensä ihmisiä kiinnostaa ihan sen vuoksi että jos on etinen niin voi aiheuttaa vuotoja, jos on etuseinässä liikkeet tuntuu todennäköisemmin myöhemmin, siksi se varmaan ihmisiä kiinnostaa. Lisäks etisessä paljon vaikuttaa onko kokonaan vaiko osittain siinä päällä, kokonaan oleva ei siirry, osittainen useimmiten siirtyy kohdun venyessä.
Kun lukee esim mitä rakenneultrassa tutkitaan niin siinä listauksessa lukee istukan sijainti kohdussa, kaiken muun lisäksi.
Nt-ultrassa tarkistetaan sikiöiden lukumäärä, perhoskuvio, raajojen määrä, onko suolisto jo vatsan sisällä ja se nt-mitta. Siellä ei ihan syystä katsota missä istukka on tai sukupuolta, kun ne ei vielä sillon pidä paikkaansa, sukupuolesta voi saada korkeintaan hyvän arvauksen ;) Kohdun kasvaessa suuremmaksi pystyy vasta näkemään missä se istukka oikeesti on.

No mä oon ainaki henkilökohtasesti semmonen ihminen, että en kestä epätietosuutta missään määrin. Mut tän asian suhteen oon osannut kyllä olla suht rauhassa, et kumpaa sukupuolta on. Eikai sillä ookkaan mitään väliä ja ehtiihän sitä ostaa myöhemminkin. Mut kyllähän se on ihan itsestäänselvä asia, että nää asiat mietityttää jo nyt. Joitakin enemmän ja joitakin vähän vähemmän.

Mulla muuten kävi kuopuksen rakenneultrassa niin et lääkäri joka ultras sanoi itse että hän ei koskaan sano sukupuolta mutta kun se ruudulla näkyy hän sanoo asiasta ja vanhemmat päätelkööt itse. Meillä näky ihan selkeenä pojan vehkeet ja hän totes et siltähän nuo näyttää. Meillä tuo rakenneultra oli kuopuksen kanssa melkein tuplasti normaalia pidempi, koska löytyi poikkeavuus.

Mulla on useampi tuttu joille on kieltäytydytty rakenneultrassakin kertomasta kumpi on tulossa ja mä kyllä ymmärrän vallan hyvin, koska eihän tuo silloinkaan täysin varmaa aina ole. Voin vaan kuvitella millaista paskaa hekin saattavat niskaan saada kun tyttöä luvattu ja ostettu hulluna pinkkiä ja sit tuleekin poika ja vanhemmat purkaa turhautuneisuuttaan.

Nii varmaksihan voi sanoo ku vauva syntyy :D Tiiän kaks jolle on luvattu poikaa mutta tyttö syntynytki :)

Voihan tuo olla epäselvä syntymän jälkeenkin, mutta se on sitten jo harvinaista.
Tuntuu että nykyään joko uutisoidaan enemmän tai sit syntyy enemmän myös intersukupuolisia lapsia tai ehkä mä vaan itse kiinnitän niihin enemmän huomiota nykyisin kun tuttavapiirissä sellainen on.

Ehkä se nykyään hyväksytään ja ymmärretään ja sen takia siitä puhutaan ja on julkisuudessa enemmän. Mä en ollu edes kauheesti asiaan törmännyt ennen sitä hesarin juttua pari kk sitten. Se tuntuu hassulta, kun yleisesti rakenneultrasta puhutaan vaan siltä kannalta, että "siellä kerrotaan sukupuoli", vaikka oikeesti se ei oo sen tutkimuksen tarkoitus, eikä lopputuloskaan ole mitenkään varma :)

Sandy, mä taisin avata tän istukkakeskustelun. Mua kiinnosti vain se, mikä selittäisi lääkärin arvioita, että tulen tuntemaan liikkeet aikaisemmin kuin odottajat keskimäärin. Mua kiinnostaa myös kaikenlainen muu, mihin en tule löytämään yksiselittäistä vastausta. On vain niin jännää, kun omassa kehossa tapahtuu kaikenlaista uutta.

Sukupuoliasiaakin on just mun ultrassa käsitelty. Kuten olen monessa yhteydessä sanonut, en ota sukupuolivärikoodausta kovin vakavasti, vaan hankin vaatteet muilla perusteilla. Sukupuoli on kuitenkin niitä harvoja asioita, mitä voi arvuutella. Toki olen raportoinut ystävilleni myös käsistä, jaloista, sormista, nenäluusta, sydämen kammioista, aivoista, keuhkoista, jalkaterästä ja liikkeistä, mutta jostain syystä mulle edes arvaus sukupuolesta tekee pienestä todellisemman. Ihmiset ehkä vain ovat erilaisia näissä jutuissa.

Toivon kovasti, että saataisin jossain vaiheessa vähän tarkempikin arvaus sukupuolesta. Meillä pitää antaa nimi jo synnytyslaitoksella muistaakseni synnytystä seuraavana päivänä, joten olisi kätevää tietää vähän etukäteen. Toki molemmat vaihtoehdot pitää olla mietittynä, mutta silti. Ainakaan mun raskaudessa kaikki mun toiveet ja tarpeet eivät ole kovin järkeviä – kuten ei mun elämässä muutenkaan. :)

Olen ve22 kanssa samaa mieltä siitä, että välillä tuntuu hurjalta, että moni odottaja odottaa rakenneultraa kuin kuuta nousevaa vain tietääkseen vauvan sukupuolen. Yhteiskunnalle ei ole merkitystä vauvojen sukupuolesta ja kunnalliset ultrat järjestetään vain ja ainoastaan siitä syystä, että rakennepoikkeamat ja kehityshäiriöt saadaan seulottua ja ohjattua hoitoon varhaisessa vaiheessa. Ultrat ovat käytännössä siis vikojen etsimistä.

Itseäni jännittää ihan älyttömästi rakenneultra, mutta nimenomaan rakenteiden vuoksi. Ja tähän ei vaikuta se, että meillä on jo sukupuoli tiedossa, tai siis sukukromosomit. Esikoisen rakenneultrassa en edes juuri uskaltanut hengittää, enkä kysyä mitään ennen kuin kätilö oli työnsä tehnyt. Olin ihan paniikissa koko ultran. Ja silloin emme edes halunneet tietää sukupuolta, oli kiva arvailla sitä raskauden loppuun asti.

Toisaalta ihana olisi nauttia raskausajasta ilman näitä pelkoja ja onneksi on paljon odottajia, jotka siihen pystyy. Eihän ne kehityshäiriöt ainakaan murehtimalla etukäteen parane tai pettymys vauvan menettämisestä ole yhtään pienempi, vaikka sitä olisi miten murehtinut etukäteen.

Olisin vielä kommentoinut istukan paikkaa. Minulla oli esikoisesta etuistukka ja liikeitä aloin tuntea vasta viikolla 20-21, tai silloin tiedostin ne. Nyt on nt-ultran mukaan takaistukka, biopsiassa tuota ultran paikkaa tutkittiin aika tarkasti, mutta toki se voi muuttua vielä, kuten odecca kirjoitti. Tuskin nyt takaseinästä ihan etuseinään, mutta jonnekin välille kuitenkin. Mitään liikkeitä en vielä ole tuntenut, nyt on menossa rv14+1. Vatsa kyllä kuplii, mutta eiköhän se ole ilmaa jne mitä siellä liikkuu.

Yleisesti minulla on mielestäni tosi hyvä oman kehon tuntemus, tähän varmasti vaikuttaa myös urheilijatausta, jolloin kehon kuuntelu oli päivittäistä. Mutta raskauksien liiketuntemukset selvästi tulevat minulla myöhään. Toki nyt on alkanut muuten tuntumaan siltä, että mahassa on jo jotain. Pitkään maha oli vain turvoksissa, mutta nyt on alkanut tuntumaan, että siellä on muutakin täytettä kuin turvotus.

Eiköhän kaikilla ole ensisijaisesti huolena vauvan terveys ja sukupuoli on sitten ihan toissijainen asia. Luulen että kyse on enemmän siitä, että ajatellaan et ru: ssa katotaan et kaikki on hyvin ja jos hyvin käy niin sukupuolikin selviää. Tietysti jos omalle kohdalle osuu poikkeavuus niin varmasti muuttaa ajatuksia!
Mutta kyllä se sukupuolen tietäminen jollain tavalla tekee odotusta todellisemmaksi, vaikka sit meniski arvaus lopulta pieleen :D

Samaa mieltä Mannikan kanssa. Veikkaan, että kaikilla on jonkinlaisia pelkoja, mutta sukupuoli on sellainen asia, johon ei liity mitään negatiivista. Se vain on.

Mulla ainakin odotus konkretisoituu, helpompi ajatella tyttönä tai poikana kun pelkkänä vauvana. Kyllä määki ensisijaisesti oon menossa ultraan kattoon onko rakenteet ok mutta onhan se kiva että siinä pelon sekasessa jännityksessä on myös vähän positiivista innostustaki siitä että sukupuoli mahollisesti selviää.. Enkä mä esikoisen kohalla osannu ees pelätä että löytys mitää poikkeavaa, nyt sitte jännitetää senkin edestä

Heippa! Mites on liikkeiden laita? Odotan esikoista ja ootan liikkeitä ihan innolla välillä on tuntunu semmosia "kuplia alavatsassa" mutta en oo oikein ollu varma onko ne liikkeitä vai mitä ne on
Rv 15+1

Panda hyvin voi olla jo liikkeitä! :) Mulla näkyi esikoisesta noilla viikoilla tökkimistä jo mahan ulkopuolelle, ja sitä odotan tässäkin innolla. Nyt rv 14+1 eli varmaan kohta odotettavissa ellei istukka ole edessä.

Mulla on tuntunut viikon sisään liikkeitä, viikkoja 13+6 nyt. Esikoinen tulossa, mutta lantio eteenpäinkallistunut ja kohtu myös. Aika jännä olo, ihan ku joku hipsuttas sisältäpäin. Eikä ikinä tietenkään tuu liikkeitä kun makaa ja kuulostelee, vaan pitää liikkua että alienin jumppakin alkaa tuntumaan.

Edit. Korjasin viikot oikein :D

Muokattu viimeksi:
Takaisin