Letrozolin käyttäjiä?

Mulla nyt tosiaan ensimmäiset letrot takana, nyt menossa kp13 ja kp15 pitäisi aloittaa taas terolutit. Tässä kierrossa en päässyt ultraamaan onko letroista apua niin meen sitten ensi kierrossa. Mutta mitäs nyt JOS on ovulaatio tapahtunut tässä (sen kummemmin en ole testaillut tai mitään tuntemuksia tuntenut) ja aloitan ne terolutit - niin vaikuttaakohan ne mitenkään _mahdolliseen_ raskautumiseen?:bored:


Itse pohdin tätä samaa aiemmin, varsinkin kun löysin ikivanhoja keskusteluja netistä, missä sanottiin että terolutit voisivat vaikuttaa kiinnittymiseen. Mutta kyllä mä lääkäriä uskon tässä asiassa. Lääkäri itse mulle suositteli aloittamaan terot oviksen jälkeen, luteaalivaihetta tukemaan. Ja ilmeisesti aika yleinen käytäntö aloittaa jokin keltarauhashormoni oviksen jälkeen.
 
Terolut on tosiaan sitä samaa keltarauhashormonia kuin oma keho tuottaa siinä tapauksessa, jos ovulaatio on tapahtunut ja puhjenneen rakkulan tilalle on muodostunut keltarauhanen. Jos keltarauhashormonia ei synny riittävästi luonnostaan, se vaikuttaa sekä raskaaksi tuloon että raskauden ylläpitämiseen. Samaan tarkoitukseen eli keltarauhashormonimäärän varmistamiseen käytetään myös Lugesteronia, josta ainakin minulle tuli paljon valeraskausoireita. Terolutista sen sijaan olo pysyi koko ajan normaalina.

Irrotuspiikki tosiaan varmistaa munasolun irtoamisen n 36h piikistä, jos ei ovulaatiotikkuun saa LH-huippua, joka mahdollistaa ovulaation ja irtoamisen. Jos taas LH-huippu tulee, piikki on turha. Letrozolin pitäisi jo itsessään vahvistaa mahdollisuutta kehon omaan ovulaatioon, mutta aina sekään ei riitä.
 
Mulla nyt tosiaan ensimmäiset letrot takana, nyt menossa kp13 ja kp15 pitäisi aloittaa taas terolutit. Tässä kierrossa en päässyt ultraamaan onko letroista apua niin meen sitten ensi kierrossa. Mutta mitäs nyt JOS on ovulaatio tapahtunut tässä (sen kummemmin en ole testaillut tai mitään tuntemuksia tuntenut) ja aloitan ne terolutit - niin vaikuttaakohan ne mitenkään _mahdolliseen_ raskautumiseen?:bored:

Jos ovis on vielä tuloillaan kun alottaa keltarauhaslääkkeet niin ovis saattaa jäädä tapahtumatta, kai. En oo varma on terojen annostus vielä niin pieni (sehän on 10-30mg/vrk) ettei se vaikuttais mut luulen et jos lugeja (annos 100-600mg/vrk) menis liian aikaseen käyttään niin ovis saattais estyä. Toki imeytymistapakin on eri näissä. Hmm. Jos pystyt niin kysyisin lääkäriltä mutta nyt jussina haastavampaa.
 
Ootte kyl ihan mahtavia kun autatte näissä jutuissa! Kiitos siintä! :Heartred
Tosiaan mullahan ei menkkoja tule ollenkaan ilman teroja joten niitä olen syönyt helmikuusta asti jotta saan kierron pysymään 28 päivässä. Siksi en jotenkin haluaisi venyttää terojen aloitusta edes parilla päivällä kun nyt tosiaan saanut kierron pysymään siinä 28 päivässä. Taidan aloittaa ne huomenna kuitenkin ettei sitten taas mene kroppa jotenkin "sekaisin". :-)
 
Ootte kyl ihan mahtavia kun autatte näissä jutuissa! Kiitos siintä! :Heartred
Tosiaan mullahan ei menkkoja tule ollenkaan ilman teroja joten niitä olen syönyt helmikuusta asti jotta saan kierron pysymään 28 päivässä. Siksi en jotenkin haluaisi venyttää terojen aloitusta edes parilla päivällä kun nyt tosiaan saanut kierron pysymään siinä 28 päivässä. Taidan aloittaa ne huomenna kuitenkin ettei sitten taas mene kroppa jotenkin "sekaisin". :)

En muistanut yhtään että sulla ei ilman niitä menkkoja tuu, jotenkin täällä ei meinaa muistaa kun on niin paljon ihmisiä  :oops: :) Ootko saanu letroilla vielä ovista aikaiseksi, tai saanu tikuilla kiinni?
 
En muistanut yhtään että sulla ei ilman niitä menkkoja tuu, jotenkin täällä ei meinaa muistaa kun on niin paljon ihmisiä  :oops: :) Ootko saanu letroilla vielä ovista aikaiseksi, tai saanu tikuilla kiinni?


Aika rennosti oon testaillut ovulaatiotesteillä ilman sen kummempia kellonaikoja/pissan pidätystä ja en oo saanut kontrolliviivaa tummempaa. Jotenkin sellainen olo ettei ole ovulaatiota ollut mutta eihän sitä tiedä. Onneksi odotukset ei ole hirveän korkealla tästä ekasta letrokierrosta mutta kyllähän sitä kovasti toivois että ois tärpännyt. Mutta juhannuksesta aijon nauttia täysin rinnoin ja koittaa olla stressaamatta.
Ihanaa juhannusta kaikille! :Heartred
 
Pitää sen verran kommentoida tuohon irrotuspiikkiin, ettei sitä välttämättä saa yksityiseltä. Itse kävin nyt tässä ekassa letrokierrossa yksityisellä follikkeliultrassa ja pyysin sitä, mutten saanut.
Sain sitten heti samana päivänä ovistestiin kuitenkin melkein kontrolliviivan vahvuisen testiviivan ja uskon, että ovuloin.
Nyt olen tosi pitkällä jo kierrossa menossa, kun ottaa huomioon, että mulla oli niitä ihmeen 15pv tynkäkiertoja näitä letroja ennen. Kp23 nyt jo menossa.
Mulla tapahtui kierroille jotain outoa viime syksyn keskenmenon (+ stressin?) vuoksi. Aina niin säännölliset 28pv kierrot alkoivat lyhentyä muutamalla päivällä kunnes menivät tollaisiksi ihan mahdottomiksi, että toukokuussa oli menkat kuun vaihteessa, keskellä kuuta ja vielä kolmannet loppukuusta. Iän (38v) vuoksi luulin, että nyt iski vaihdevuodet, mutta gynen mielestä siitä ei vielä ollut kyse. Sori jos vahingossa kirjoitin jotain jo toistamiseen, mutta halusin kertoa miten hyvin mulla ovat toimineet. Niin ja vain yksi iso follikkeli löytyi ultrassa, vaikka heti määrättiin tupla-annos ekaan kiertoon.

Mukavaa juhannusta kaikille!:wav
 
Olen tehnyt saman havainnoin, että osa lääkäreistä ei halua antaa irrotuspiikkiä turhaan. Letroista ei aiheudu suuria komplikaatioita, mutta irrotuspiikeistä saattaa aiheutua myös ei toivottuja yllätyksiä. Niitä ei kai siksi pitäisi käytellä ominpäin, vaikka niin itse teinkin, koska vastetta halutaan seurata komplikaatioiden varalta. Minulla Pregnyl aiheutti tukalaa oloa ja turvotusta koko loppukierron ajaksi. Letrot aiheuttivat ainoastaan päänsärkyä ja paineen tunnetta päässä niinä päivinä kuin söin niitä.

Keskenmenon jälkeen kuukautiset eivät olleet tulleet vielä viikon 6 kohdalla, joten hain Teroluteja. Ensimmäiset kuukautiset olivat kivuttomat. Vasta tämä toinen kierto keskenmenon jälkeen tuntuu kipuineen vähän normaalimmalta. Kierron normalisoimiseksi kehotettiin käyttämään Teroluteja kuitenkin vielä pari kiertoa, koska kehon toipuminen vie aikaa. Tsemppiä kohtalotovereille! !
 
Ahaa kiitos tiedoista irrotuspiikkeihin liittyen! Luulisi että sellaisen kuitenkin saisi jos irtoaminen on epävarmaa ja seurantaultras näyttää hyvältä/riskittömältä:confused: jännä et mun gyne ei oo maininnu mitää riskejä niihin liittyen ja oon sen saanu vaikka itsekin testien mukaan ovuloin, ultrattomassa kierrossa en toki saanut. Oon kaks irrotuspiikkiä kokeillu ja en aatellu enää sitä käyttää jossei sitten ihan suositella (noh never say never:hilarious:). Näköjään aiheuttaa vaan liikaa päänvaivaa jah harmaita hiuksia kun se ilmeisesti näkyy mulla pitkään pistämisen jälkeen erittäin herkissä testeissä:sour:
 
Pregnylistä ja Ovitrellesta voi tulla munasarjojen hyperstimulaatio, kiertyminen, kystia yms.. luonnollisesti riski on pieni, mutta kuitenkin olemassa.

Mullakaan Pregnyliä ei määrätty kiertoon ilman ultraa, mutta sattui olemaan jääkaapissa. Tulin juuri siitä omatoimisesta kierrosta raskaaksi.. Nyt en uskalla toistaa testiä n. 3.9 cm munasarjakystan takia, vaikka kaksi lääkäriä sanoi ettei kystat ole hoidon este ja yksi, että on este.. Kaksi eri lääkäriä saivat kystan mitoiksi aivan eri lukemat ja lukumäärän 2 viikon sisällä.. Ensimmäisen mielestä niitä oli 3. Toisen mielestä kaksi. Kolmas lääkäri näki vain yhden kuukauden päästä.. Tiedä sitten ketä uskoa..

Mun kohdalla hoidon suurimpana esteenä taitaa olla tällä hetkellä kesälomat, jolloin ei voida ultrata.. Tänään on kierron 8. päivä ja ovulaatiotikku näyttää puhdasta negaa. Huomenna uusi lannistumaton yritys .. Huokaus..
 
Tein tänään dpo 11 positiivisen CB digin.:wideyed: Nähtäväksi jää pysyykö kyydissä. Halusin kuitenkin kertoa teille, että aika hyvä lääke on!:grin Ekasta letrokierrosta tärppi.

Oi kumpa mullaki kävisi näin! Kävitkö siis ultrassa ja mikä tilanne oli silloin? Vai löytyykö nämä tiedot täältä jostain jo :) Onnea ja tarrasukkia!!!
 
Oi kumpa mullaki kävisi näin! Kävitkö siis ultrassa ja mikä tilanne oli silloin? Vai löytyykö nämä tiedot täältä jostain jo :) Onnea ja tarrasukkia!!!
En oikein muista mihin ketjuun olen kirjoittanut.:angelic:
Mutta siellä ultrassa näkyi iso pääfollikkeli 23mm joka oli juuri irtoamaisillaan. Tulin lääkäristä kotiin ja sain heti ovistestiin vahvan viivan. Jotenkin nolottaa kun olin niin varma epäonnistumisesta ja siitä ettei siellä mitään tapahdu ja heti seuraavana päivänä plussa ovistestiin.:grin
Tsemppiä ja pikaista plussaa kaikille!:Heartpink
 
Onnea Kosmoskukka! On iso juttu tulla keskenmenon (menetyksen) jälkeen raskaaksi!

Itselläni kp 10 ja Apteekin ovulaatiotesti edelleen nega.. Voi toki olla että ovuloin silti, mutta keskenmenon takia voi keho olla edelleen liian sekaisin.​
 
En oikein muista mihin ketjuun olen kirjoittanut.:angelic:
Mutta siellä ultrassa näkyi iso pääfollikkeli 23mm joka oli juuri irtoamaisillaan. Tulin lääkäristä kotiin ja sain heti ovistestiin vahvan viivan. Jotenkin nolottaa kun olin niin varma epäonnistumisesta ja siitä ettei siellä mitään tapahdu ja heti seuraavana päivänä plussa ovistestiin.:grin
Tsemppiä ja pikaista plussaa kaikille!:Heartpink

Paljonko limakalvo? Mikä kp menit ultraan? Tuliko ovis aiemmin kuin yleensä?
 
Paljonko limakalvo? Mikä kp menit ultraan? Tuliko ovis aiemmin kuin yleensä?
Limis oli 8mm silloin kp 14. Mullahan ei ollut tätä ennen ollenkaan ovulaatioita, niin en osaa kommentoida siihen tuliko aikaisemmin. Mutta joka tapauksessa sähläsin niiden Letrojen kanssa, tai siis laskin aloituspäivän väärin ja otin ne kp6-10, kp5-9 sijaan, jonka lääkäri määräsi.:rolleyes: 1+1 annostuksella otin niitä.
 
Limis oli 8mm silloin kp 14. Mullahan ei ollut tätä ennen ollenkaan ovulaatioita, niin en osaa kommentoida siihen tuliko aikaisemmin. Mutta joka tapauksessa sähläsin niiden Letrojen kanssa, tai siis laskin aloituspäivän väärin ja otin ne kp6-10, kp5-9 sijaan, jonka lääkäri määräsi.:rolleyes: 1+1 annostuksella otin niitä.

Mulle määrätty kp3-7.. Varmaan auttaa kunhan ottaa :hilarious: jos on auttaakseen. mitä tarkoittaa 1+1? Mulle sanotttu et eka kierto voi olla yhdellä tabulla ja seuraava kahdella per pvä.
 
Mulle määrätty kp3-7.. Varmaan auttaa kunhan ottaa :hilarious: jos on auttaakseen. mitä tarkoittaa 1+1? Mulle sanotttu et eka kierto voi olla yhdellä tabulla ja seuraava kahdella per pvä.
Sitä juuri tarkoitin, että kaksi tablettia päivässä. Aamuin illoin otin. Yleisempää ilmeisesti tuo yhdellä aloittaminen. Ehkä mun tilanne oli liian epätoivoinen, kun menkat tuli jo silloin kun olisi vasta pitänyt ovuloida kp15.
 
Sitä juuri tarkoitin, että kaksi tablettia päivässä. Aamuin illoin otin. Yleisempää ilmeisesti tuo yhdellä aloittaminen. Ehkä mun tilanne oli liian epätoivoinen, kun menkat tuli jo silloin kun olisi vasta pitänyt ovuloida kp15.

Joo, alotan yhdellä ja sit ultraan tsekkaa, onko auttanut. Kaks vois liikaakin auttaa mulla. Saa nähdä. Kääks oisin sen kahden tabun vetäny varmaan samaan aikaan :p
 
Takaisin
Top