Letrozolin käyttäjiä?

Hei,
Minulla ja miehelläni yritystä nyt takana 1v3kk. Minulla on todettu pco muutama vuosi sitten. Viime vuoden loppupuolella tehtiin munatorvien aukiolotutkimus ja kaikki oli sen suhteen ok.
Pco:n takia kiertoni on ollut todella epäsäännöllinen ja ovulaatio on tapahtunut usein kovin loppuvaiheessa kiertoa. Tämän takia loppuvuonna minulle määrättiin luget, koska yksityisellä he epäilivät, ettei ovulaationi ole tarpeeksi pitkä, koska on usein niin loppukierrossa. Lugeja käytin muutaman kuukauden ja ovis aikaistui. Nyt minulle määrättiin Letrot 2,5mg (1tbl/vrk) ja käytin niitä tässä kierrossa ensimmäistä kertaa. En huomannut mitään sivuoireita Letroista. Ultrassa kävin viime viikolla ja oikeasta munsarjasta löytyi 16mm folli. Tämän lisäksi useampia pieniä, mutta tämä selvästi oli se johtofolli.
Gyne arvioi, että ovulaatio tulee tapahtumaan to-la, puhelinsovellukseni taas näytti, että ovulaatio olisi sunnuntaina (vertaa edellisiin kiertoihin). Aloitin tikuttelun ti gynen ohjeiden mukaisesti. Lauantaina tikussa selvä ovis. Onko teillä ollut vahvoja viivoja ovistesteissä useampana päivänä? Tänään vielä tikutin niin oli enää haalea viiva.
Minua myös mietityttää ne Luget... Gyne sanoi, ettei nyt Lugeja oteta, koska on Letrot, mutta olen lukenut ja kuullut, että joitakin on ohjeistettu käyttämään Letroja sekä Lugeja?
Gynen ohje oli myös, että nyt mennään tällä Letroannoksella 3-4 kiertoa. Jos ei mitään tapahdu niin sitten mietitään annostusta uudestaan.
Ensiviikon perjantaina onkin sitten progesteroniverikoe.

Helou!
Kun teet ekan positiivisen ovistestin (viivat yhtä tummat tai testiviiva kontrollia tummempi), niin jätä testaaminen siihen! Ylimääräinen testaaminen aiheuttaa vaan turhaa päänvaivaa. Näin mua ohjeistettiin hed.klinikalta.

Ja mitä noihin Letroihin ja Lugeihin tulee niin mulle on tehty 7 inseminaatiota, joista jokaisessa on ollut Letrot kp3-7 ja Luget loppukierron tukemassa luteaalia varmuuden vuoksi. Ja näin silti, vaikka kk-kiertoni on säännöllinen ja luteaali aina 14 päivää. Hassua siis, ettei teidän kaikkea mahdollista apua anneta käyttää, kun tuskin Lugeista mitään haittaakaan ole?! o_O

Tsemppiä yritykseen! Toivotaan pikaista tärppiä! :)

Mun kilppariarvo oli siis 1.02, että alhainen, vaikka viitteissä.

Kävin lääkärissä, sain lähetteen tarkempiin verikokeisiin, niistä soittoaika tän kuun loppuun ja sitten ultraan. Jos näistä ei selviä mitään, niin tukilääkitys. Meinasi, että vois imetyksen lopetus edelleen vaikuttaa, vaikka se päätty jo vuoden vaihteessa. Perusgynetutkimus kaikki ok.

Noh, oli ainakin tosi mukava lääkäri eikä vähätellyt mua onneksi yhtään. Perusterveydenhuollossa nää asiat sujuu vaan niiiin hitaasti. Mutta tästä kierrosta tulee joka tapauksessa ohikierto. Ehkä ihan hyväkin asia toisaalta, että saa vetää nyt kuukauden henkeä tästä vauva-asiasta.

Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin. Plussaonnea<3

Tein testin viikonloppuna mutta eipä siinä mitään näy, paitsi jos oikeen toivoo niin näkee jotain tietenkin :grin eilen olisi pitänyt menkat alkaa, mutta mitään oireita ei ole joten ei tainnut koko ovulaatiota tulla edes. Huomenna meinaan tehdä testin vielä aamulla kyllä. Tänään on nyt kp 29, kauankohan tässä odottelisi menkkoja ja soittaisi polille, vai miten mun nyt olisi hyvä tästä edetä? o_O

Jes sainkin letrozole sandozeita. Onko muilla?? 30tabletin pakkaus siltä lopetettu mutta apteekkari tajus jakaa sadasta 30 mulle :) ei vielä puhelua gyneltä. Ootteko ottanu aina samaan aikaan vai onko väliä? Nyt lukemaan ohjeita vaikka ne kai pätee lähinnä syöpään...:nailbiting: oon niin innoissani ja uutta toivoa täynnä :Heartred:wav:Heartred:Heartblue

Ja ottaisko ekan kierron yhdel pilleril vai suoraan kahta? Ei malttais ottaa yhdel :hilarious: ehkä ootan jos gyne soittaa ja kysyn siltä onko väliä.. Sit ne vaa loppuu nopeempaa :rolleyes:

Hämäävää kun ohjeissa lukee että saa käyttää vasta kun kuukautiset loppunut eikä saa käyttää jos yrittää saada lapsen :hilarious: kai nää silti on ok mut en uskalla ehkä alottaa kahdella pillerillä..

Minä oon letrot ottanut aina samaan aikaan :) yleensäkin lääkkeissä on, että parhaimman vaikutuksen saamiseksi tulisi ottaa samaan aikaan.
Aloitus yhdellä :) ja vasteen seuranta. Letroilla kuitenkin on riski monikkoraskauteen.

Täällä näyttäis olevan kp 1. :shifty: Tympeää. Ottaa niin aivoon. Toisaalta eipähän ainakaan tarttee joulua synnärillä viettää.

Mitä teidän kumppanit ovat ajatelleet lapsettomuudesta?
Oma mies on ihanan kannustava, muttei taia ihan ymmärtää minkälaista on, kun hormoonitoiminta muuttuu ja kaikki. Eikä sitä miltä tuntuu olla nainen, joka ei perheeseen voi tuottaa haluttua pienokaista..

Jooh ottaa pattiin.. kohti uutta kiertoa ja epätoivoista yritystä.

Minä oon letrot ottanut aina samaan aikaan :) yleensäkin lääkkeissä on, että parhaimman vaikutuksen saamiseksi tulisi ottaa samaan aikaan.
Aloitus yhdellä :) ja vasteen seuranta. Letroilla kuitenkin on riski monikkoraskauteen.

Täällä näyttäis olevan kp 1. :shifty: Tympeää. Ottaa niin aivoon. Toisaalta eipähän ainakaan tarttee joulua synnärillä viettää.

Mitä teidän kumppanit ovat ajatelleet lapsettomuudesta?
Oma mies on ihanan kannustava, muttei taia ihan ymmärtää minkälaista on, kun hormoonitoiminta muuttuu ja kaikki. Eikä sitä miltä tuntuu olla nainen, joka ei perheeseen voi tuottaa haluttua pienokaista..

Jooh ottaa pattiin.. kohti uutta kiertoa ja epätoivoista yritystä.

Ei mulla mitään seurantaa, annettiin vaan lääkkeet :hilarious:

Eikö sulla ole vasteultraa? :O yleensä ainakin ekassa kierrossa letroilla katsotaan vaste siinä kp 10-14. Sit nostetaan tarvittaessa annostusta.

Noup.. Se vaan kysy haluunko noi pillerit ku alhanen progesteroni :hilarious: yksityinen gyne..

jannn mullekin on ohjeistettu letrot suunnilleen samaan aikaan päivästä otettavaksi. Ja mitä oon lukenut niin suurin osa aloittaa yhdellä tbl. Mutta kylläpä kuulostaa melko oudolta toimintatavalta gyneltä jos ei ohjaa seurantaultraan ollenkaan :bored: itse kyllä suosittelisin sitä juurikin tuon monikkoriskin takia ja toisaalta että nähdään onko annoksella oikeanlainen vaste. Esim itellä ekassa letrokierrossa ultrassa näytti mahdolliselta et kasvaa 3 isompaa munasolua ja sit piti mennä parin päivän päästä seurantaultraan jossa, onneks, vain 2 johtofollia.

Edit. jannn oisko sun mahdollista vielä kysellä samalta gyneltä annostuksesta ja seurannasta? :)

Muokattu viimeksi:
Harmi kuulla RouvaM:oops: meillä mies ei ole kovin huolissaan tilanteesta. Kuulemma uskoo vakaasti että vauva tulee kun on tullakseen.. Voispa itekki ottaa rennosti:sad001 mies myös nyöntänyt ettei täysin ymmärrä miltä tämä minusta tuntuu. Miten voisikaan kun kaikenlaiset "oireet", menkat, välivuodot, testien tekeminen, ovulaation kyttääninen, lääkärikäynnit, ultrat ja lääkkeet tapahtuu mulle ja mun kehossa. Luulen että se myös vaikuttaa siihen että hän on rennompi koska näyttää siltä että siittiöissä ei vikaa, ja kertoi että ennen spermatutkimusta oli hieman stressannut omia tuloksiaan..

jannn mullekin on ohjeistettu letrot suunnilleen samaan aikaan päivästä otettavaksi. Ja mitä oon lukenut niin suurin osa aloittaa yhdellä tbl. Mutta kylläpä kuulostaa melko oudolta toimintatavalta gyneltä jos ei ohjaa seurantaultraan ollenkaan :bored: itse kyllä suosittelisin sitä juurikin tuon monikkoriskin takia ja toisaalta että nähdään onko annoksella oikeanlainen vaste. Esim itellä ekassa letrokierrossa ultrassa näytti mahdolliselta et kasvaa 3 isompaa munasolua ja sit piti mennä parin päivän päästä seurantaultraan jossa, onneks, vain 2 johtofollia.

Mutta siis mikä riski? Jos tulee kaksoset tai kolmoset niin tulee? Vai onko muuta riskiä? En tosin haluaisi kuin yhden mutta silti yrittäisin vauvaa vaikka ois sata follia :hilarious: nojuu, en näistä niin ymmärrä..

Olen ymmärtänyt että monikoissa on siis suuremmat riskit lapsille, että syntyvät ennen aikojaan ja että kaikki eivät olisi täysin terveitä/olisi ongelmia, ja ilmeisesti äidinkin raskaudenaikaiset riskit suuremmat (?) mutta tietty syntyy myös aivan terveitäkin monikkoja varmasti, ja kun niitä luomustikin syntyy. :rolleyes:

Harmi kuulla RouvaM:oops: meillä mies ei ole kovin huolissaan tilanteesta. Kuulemma uskoo vakaasti että vauva tulee kun on tullakseen.. Voispa itekki ottaa rennosti:sad001 mies myös nyöntänyt ettei täysin ymmärrä miltä tämä minusta tuntuu. Miten voisikaan kun kaikenlaiset "oireet", menkat, välivuodot, testien tekeminen, ovulaation kyttääninen, lääkärikäynnit, ultrat ja lääkkeet tapahtuu mulle ja mun kehossa. Luulen että se myös vaikuttaa siihen että hän on rennompi koska näyttää siltä että siittiöissä ei vikaa, ja kertoi että ennen spermatutkimusta oli hieman stressannut omia tuloksiaan..

Meillä aika sama. En mm. Esittele ovisplussia kotona, koska tiedän aiheuttavan suorituspaineita, vaikka yhteisellä linjalla lasta tehdäänkin. Mies poikaa, minä toista tyttöä:)) no ei kai, ei sen väliä mitä sieltä tulisi, kunhan alulle saataisiin:) tehtiin me esikoistakin pitkään, mutta siihen ei sentään liittynyt tätä kaikkea vuotamista:( noh, onpa joka kuukauden piina tänä vuonna päättynyt ainakin hyvin nopeaan, kun ei oo tarvinut kärvistellä dpo tuskissa paria päivää kauempaa.

Olen ymmärtänyt että monikoissa on siis suuremmat riskit lapsille, että syntyvät ennen aikojaan ja että kaikki eivät olisi täysin terveitä/olisi ongelmia, ja ilmeisesti äidinkin raskaudenaikaiset riskit suuremmat (?) mutta tietty syntyy myös aivan terveitäkin monikkoja varmasti, ja kun niitä luomustikin syntyy. :rolleyes:

Juu nyt gyne soitti ja sanoi et mm. suurempi keskenmenoriski kolmosilla.. Kuinkakohan yleistä monikot letroilla.. Miten niitä uskaltaa syödä sit.. Hirvee ristiriita - riski ettei vauvaa, tai riski et "liikaa" vauvoja. Vaikka oiskin 2-3 johtofollia niin eihä ne kaikki välttämättä hedelmöity...äääh :arghh: tyhmä gyne ku ei ohjeistanu tarpeeks..

Juu nyt gyne soitti ja sanoi et mm. suurempi keskenmenoriski kolmosilla.. Kuinkakohan yleistä monikot letroilla.. Miten niitä uskaltaa syödä sit.. Hirvee ristiriita - riski ettei vauvaa, tai riski et "liikaa" vauvoja. Vaikka oiskin 2-3 johtofollia niin eihä ne kaikki välttämättä hedelmöity...äääh :arghh: tyhmä gyne ku ei ohjeistanu tarpeeks..

Riski on pieni mutta ei voida poissulkea. Ja uskaltaa syödä kun on seurantaultria :) tosin mulla ei täs kierros ultraa ollu ku olin just maholliset ultrapäivät reissussa mutta gyne silti anto luvan syödä perustuen ekan letrokierron muniskasvuihin, eli sillo ei kasvanu liikaa nii todnäk nytkään ei kasva. Ja toisaalta omalla kohalla kun ovikses ei vikaa ole löydetty niin voisi kuvitella monikkoriskin olevan hyvin pieni kun ei yksikään munasolu luomukierrossa halua hedelmöittyä/kiinnittyä tai mitä lie niin miten sitten muka kaksi tai useampi..

Riski on pieni mutta ei voida poissulkea. Ja uskaltaa syödä kun on seurantaultria :) tosin mulla ei täs kierros ultraa ollu ku olin just maholliset ultrapäivät reissussa mutta gyne silti anto luvan syödä perustuen ekan letrokierron muniskasvuihin, eli sillo ei kasvanu liikaa nii todnäk nytkään ei kasva. Ja toisaalta omalla kohalla kun ovikses ei vikaa ole löydetty niin voisi kuvitella monikkoriskin olevan hyvin pieni kun ei yksikään munasolu luomukierrossa halua hedelmöittyä/kiinnittyä tai mitä lie niin miten sitten muka kaksi tai useampi..

Pystyyköhän kätilö sanomaan mitään folleista... Olis halvempaa tuolla perhe-artella.. Ei vaan ens viikolla ois ees oikein aikaa itsellä..eikä lääkäriaikoja. Eihän yksityisellä voi juosta joka kk maksamassa 200e varmuudeks.. Ottaako nyt riski vai yrittää luomuna :arghh:

Mitä jos söis vaan kolmena päivänä niitä :inpain: anteeks tyhmät ja epäkypsät jutut mut en nyt tiedä mitä tehdä ja olin jo niin onnellinen. Ois saanu se gyne ohjeistaa enempi...

Ainahan kannattaa kysästä sieltä perhe-artelta. Ja voisitkohan vielä saada gyneltäsi vaikka puhelinajan niin saisit kysyttyä näitä :) en tiiä miten kolmen päivän letrot vaikuttaisi..

Takaisin