Letrozolin käyttäjiä?

Moikka, minäkin voisin hypätä keskusteluun mukaan ja esittäytyä.

Olen 34-vuotias, mieheni muutaman vuoden nuorempi ja minulla on juuri ensimmäinen letrokuuri menossa.
Ehkäisy on jätetty pois n. 1 v 3 kk sitten. Lapsettomuuden syy on meillä selkeä, minulla on PCO(S) ja pillerien lopettamisen jälkeen kuukautiskierto ei käynnistynyt ja menkat tulivat vain Terolutien avulla. Luonnollisesti siis ovulaatiotakaan ei ollut. Ensikäynti lapsettomuusklinikalla oli lokakuussa, tämän jälkeen minulla jopa tuli parit spontaanit kuukautiset ja ehkä jopa ovulaatiokin, ei kuitenkaan raskautta näistä. Vaihdoin työpaikkaa marraskuussa, minkä vuoksi odottelin vähän Letrozolien aloittamista ensikäynnin jälkeen. Nyt siis vihdoin päästy tositoimiin. Olemme hoidossa Taysissa ja lapsia ei kummallakaan entuudestaan.

Letrojen aloitusannostus on minulla 2 x 2,5 mg kiertopäivinä 3-7. Kuuria on jäljellä vielä pari päivää ja seurantaultra on 26.1. Kovasti kyllä jännittää, miten munasarjat reagoi ja saadaanko mitään vastetta. Mulla nämä letrot tuntuvat vaikuttavaan mielialaan, mieli on ollut vähän maassa, mutta onneksi ei tarvitse syödä kauempaa kuin 5 pv. Minulla myöskin jo noin vuoden ollut metformiini käytössä PCOS:n tukihoitona maksimiannoksella.

Kovasti toivon, että meillä tämä ovulaatioinduktiohoito toisi avun, kun meillä ongelmana nimenomaan ovulaation puuttuminen ja miehen tulokset oli hyvät, mutta saapi nähdä...
 
Onko teillä letrot paksuntanut vai ohentaneet limakalvoa?
Mulla vaikutti niin, et kun aikaistutti ovulaatiota, niin limakalvo oli aika ohut, kuulemma riittävän paksu silti. Mutta ilman letroja ollut paksumpi. Ovulaatio aikaistui 4-8 pvä kierrosta riippuen, niin itse päättelin, että aina ei limakalvo ehtinyt mukaan.
 
Limakalvo ekassa letrokierrossa muistaakseni 12 ja nyt 13, eli ei ole ohentanut, normaali ollut päiviin nähden muulloin.. Ehkä päivällä myöhästyi ovulaatio testin + tulos. Ja kierto himpun pidempi, 2vrk, tosin olen syönyt terolutteja oviksen jälkeen..
 
Minulla ohensi, koska kuukautisvuoto väheni. Ei nyt valtavasti, mutta niin paljon, että huomasin kyllä.

Joku sanoi että hänelle lääkäri sanoi ettei vuodon määrä liity limakalvon paksuuteen 🤔 hitsi ku en muista mistä kuulin tästä. Toki en silti tiedä mikä on faktaa tai onko tähän yksiselitteistä vastausta.
 
Niin no...jos kerta limakalvo valuu kuukautisvuotona pois..jos hedelmöittymistö ja kiinnittymistä ei ole tapahtunut.. niin luulispa paksuuden vaikuttavan siihen paljonko sitä on.. ja paljonko sitä tulee pois...
Ja usein PCOSn yhteydessä sanotaan, että myös pitkittyvä kierto lisää vuodon määrää, koska limakalvo ehtii kasvaa paksummaksi... Ja minullekin tätä on sanottu useamman eri lääkärin toimesta.. joten minun logiikalla jos on enemmän tavaraa, vuotaakin enemmän.. ja jos taas on vähemmän, vuotaakin vähemmän.. 🤔
 
Mulla oli kesällä yhdessä pitkittyneessä kierrossa limakalvon paksuus 18mm kun ultrattiin. Mutta ei mitkään super runsaat menkat olleet, hieman normaalia runsaammat, mutta ei tosiaan kovin runsaat silti.

Limakalvo kyllä varmasti vähän vaikuttaa vuodon runsauteen, mutta on siinä paljon muitakin tekijöitä. Vuoto ei koostu pelkästään limakalvosta, vaan lisäksi ihan tuoreesta verestä, jonka avulla vanha limakalvo huuhtoutuu pois. Ja se on yksilöllistä miten paljon verta sitten vuotaa.

Näin ainakin oon asian itse ymmärtänyt, saa korjata jos oonkin ihan väärässä. 😊
 
Minulla on letrot paksuuntaneet limakalvoa, mutta niukentaneet taas vuotoa joten….
Rauta arvoilla on iso merkitys vuotoon. Mitä matalammat arvot, sen runsaampaa vuotokin yleensä.
 
Eilen oli 1. letrokierron ensimmäinen ultra (kp 11). Ihan ei näyttänyt siltä miltä pitäisi, johtofollikkelia ei ollut ja limakalvo oli surkeat 4,5 mm. Sovittiin kuitenkin uusi ultra tiistaille, jolloin kp 15. Lääkäri sanoi, että joskus follin kasvaminen vaatii vähän enemmän aikaa ja limakalvokin voi vielä paksuuntoa, joten ei nyt täysin heittänyt kirvestä kaivoon tämän kierron osalta. Ainakin vasemmassa munasarjassa oli ilmeisesti useampi follikkeli, mutta ne olivat vielä alle 10 mm kokoisia. Onko muilla kokemuksia, että johtofolli olisi vielä ilmaantunut ja ovis tapahtunut, vaikka 1. ultrassa johtofollia ei vielä olisi ollut?
 
Eilen oli 1. letrokierron ensimmäinen ultra (kp 11). Ihan ei näyttänyt siltä miltä pitäisi, johtofollikkelia ei ollut ja limakalvo oli surkeat 4,5 mm. Sovittiin kuitenkin uusi ultra tiistaille, jolloin kp 15. Lääkäri sanoi, että joskus follin kasvaminen vaatii vähän enemmän aikaa ja limakalvokin voi vielä paksuuntoa, joten ei nyt täysin heittänyt kirvestä kaivoon tämän kierron osalta. Ainakin vasemmassa munasarjassa oli ilmeisesti useampi follikkeli, mutta ne olivat vielä alle 10 mm kokoisia. Onko muilla kokemuksia, että johtofolli olisi vielä ilmaantunut ja ovis tapahtunut, vaikka 1. ultrassa johtofollia ei vielä olisi ollut?
Täällä sama tilanne, joka kerta. En ymmärrä miksi aina pitää olla ultra kp12, kun siitä ei voi sanoa juuta eikä jaata 😒 Ajan ja rahan tuhlausta 😝 mutta niin, ovisplussa sitten yleensä kp17-23 kuitenkin ollut.
 
Eilen oli 1. letrokierron ensimmäinen ultra (kp 11). Ihan ei näyttänyt siltä miltä pitäisi, johtofollikkelia ei ollut ja limakalvo oli surkeat 4,5 mm. Sovittiin kuitenkin uusi ultra tiistaille, jolloin kp 15. Lääkäri sanoi, että joskus follin kasvaminen vaatii vähän enemmän aikaa ja limakalvokin voi vielä paksuuntoa, joten ei nyt täysin heittänyt kirvestä kaivoon tämän kierron osalta. Ainakin vasemmassa munasarjassa oli ilmeisesti useampi follikkeli, mutta ne olivat vielä alle 10 mm kokoisia. Onko muilla kokemuksia, että johtofolli olisi vielä ilmaantunut ja ovis tapahtunut, vaikka 1. ultrassa johtofollia ei vielä olisi ollut?
Hei, mulla oli aikoinaan sama tilanne. Kp11 ei ollut johtofollia ja limis oli 3mm. Seuraavaan ultraan mennessä oli kasvanut johtofolli reippaan kokoiseksi ja limakalvokin näytti hyvältä. Joten hyvin ehtii tilanne muuttua sulla 😊
 
Ei oo täällä minkäänlaisia tuntemuksia ollut (3follia oli uässä ja inssi peruuntui, luomusti yritetty).. terolut käytössä. Su teen r testin 🤨
 
Eilen oli 1. letrokierron ensimmäinen ultra (kp 11). Ihan ei näyttänyt siltä miltä pitäisi, johtofollikkelia ei ollut ja limakalvo oli surkeat 4,5 mm. Sovittiin kuitenkin uusi ultra tiistaille, jolloin kp 15. Lääkäri sanoi, että joskus follin kasvaminen vaatii vähän enemmän aikaa ja limakalvokin voi vielä paksuuntoa, joten ei nyt täysin heittänyt kirvestä kaivoon tämän kierron osalta. Ainakin vasemmassa munasarjassa oli ilmeisesti useampi follikkeli, mutta ne olivat vielä alle 10 mm kokoisia. Onko muilla kokemuksia, että johtofolli olisi vielä ilmaantunut ja ovis tapahtunut, vaikka 1. ultrassa johtofollia ei vielä olisi ollut?
Tänään olin 2. ultrassa ja siellä oli kuin olikin nyt 15 mm johtofolli 🤩 Limakalvo on kyllä edelleen ohut, vain 5 mm. Sain pistettäväksi Bemfola-nimistä lääkettä, jonka pitäisi ilmeisesti tuohon limakalvoon auttaa ja sitten vielä Ovitrelle-irroituspiikin perjantaille. Tuntuu jo pieneltä voitolta, jos edes ovis saadaan aikaan... Lääkäri arveli, että Letrot voi vaikuttaa ohentavasti, mutta mulla on muutenkin se yleensä ollut aika ohut.
 
Meillä oli nyt ensimmäinen letro kierto ja letrot aiheutti mulle lievää pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta. Sain kyllä syötyä, mutta oikeen mitään ei tehnyt mieli.

Ultra on varattu maanantaille (kp11). Tänään aamulla lh testi haalea, mut päivän aikana vatsan juilinta sai testaamaan uudestaan ja positiivista näytti. 🙄 Suoraan sanottuna vituttaa rankasti, sillä en todellakaan haluais missata kiertoa yrittämättä. 😭

Hyvällä tuurilla ovis voi toki tapahtua maanantaina, mut yleensä mulla alkaalämmöt nousta jo pari päivää positiivisesta testistä, joten pahoin pelkään että maanantaina ollaan auttamatta myöhässä. 😣

Monellako on tullut niin monta (johto)folliikkelia, että kierto on jätetty väliin?
 
Meillä oli nyt ensimmäinen letro kierto ja letrot aiheutti mulle lievää pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta. Sain kyllä syötyä, mutta oikeen mitään ei tehnyt mieli.

Ultra on varattu maanantaille (kp11). Tänään aamulla lh testi haalea, mut päivän aikana vatsan juilinta sai testaamaan uudestaan ja positiivista näytti. 🙄 Suoraan sanottuna vituttaa rankasti, sillä en todellakaan haluais missata kiertoa yrittämättä. 😭

Hyvällä tuurilla ovis voi toki tapahtua maanantaina, mut yleensä mulla alkaalämmöt nousta jo pari päivää positiivisesta testistä, joten pahoin pelkään että maanantaina ollaan auttamatta myöhässä. 😣

Monellako on tullut niin monta (johto)folliikkelia, että kierto on jätetty väliin?
Muakin aina pelotti että viikonlopun takia kierto menee väliin 😬 Oon tänne tainnu jo kirjottaa, mutta kahella ekalla kierrolla söin viitenä päivänä letrozolia, tuolloin ekalla kypsyi 2 (silloin tehtiin), tokalla 3 ja tuolloin inseminaatiota ei tehty.
 
Minulle kypsyi ekalla 2 johto follia, tehtiin inssi, nega. Sit välissä letro kierto ja normi yhdynnät (ei ollut ultraa), nega. Nyt viime kierrossa 3 johto follia ja ei tehty inssiä, yhdyntä kiellot, niin yritimme yhdynnöillä eikä saatu tulosta.. Että ite heiluttaisin peittoa jo tänään ettei mene ohi..
 
Takaisin
Top