Letrozolin käyttäjiä?

Onko teillä muilla letrozol tehnyt menkoista kivuttomampia ja vähentänyt vuotoa?

Vai johtuukohan tämä akupunktiosta, se on ainoa muutos tässä kierrossa... Kävin kolme kertaa.. yhden edellisessä kierrossa ja kaksi kertaa nykyisessä.. ja hoidettiin nimenomaan munasarjojen/hedelmällisyyttä ja aineenvaihduntaan liittyviä pisteitä :Eyes:

Minulla tosiaan taustalla tuo PCOS ja olen 12 vuotiaasta asti kärsinyt kamalista menkkakivuista joo.. 26 vuotta jo... Välillä on pitänyt valvoa yksi yö särky ja kipulääkkeistä huolimatta.. jos menkkojen pahin on sattunut päivälle, niin yleensä "onneksi" vapaapäivälle, niin ei ole töistä tarvinnut murehtia... Toki viime aikoina on osunut työpäivillekin... 🙈
Kivut eivät olleet ehkä niin pahat e-pillereiden aikaan 19-22/23v mutta kystia oli kerran pari vuodessa silloinkin ja niiden puhkeaminen oli aina yhtä kamalaa ovulaation aikoihin... ja muuten ne hormonit...yöäk... 🙈

Nyt ihmetyttää, kun ei ole tarvinnut särkylääkettä ottaa ku yks 400mg tabletti eilen illalla ja toissa iltana... Nekin siksi kun tuntu että ehkä nyt ne kivut alkaa... 🤷‍♀️

Aivan ihmeellistä, vuoden mutta pystyn toimimaan... 🤪

Toki vuosi sitten näin elokuussa menkat ei loppunut ollenkaan vaan tiputtelu jatkui yli kuukauden....enkä ollut kipinä... (Elämäni eka kerta, säikähdin että vaihdevuodet alkaa) Siitä lähdin gynelle. Söin säännöllistämiseen hormonikuurin ja sen jälkeen on ollut letrozolit käytössä... Poislukien km aika... 🤔
 
Muokattu viimeksi:
Onko teillä muilla letrozol tehnyt menkoista kivuttomampia ja vähentänyt vuotoa?

Vai johtuukohan tämä akupunktiosta, se on ainoa muutos tässä kierrossa... Kävin kolme kertaa.. yhden edellisessä kierrossa ja kaksi kertaa nykyisessä.. ja hoidettiin nimenomaan munasarjojen/hedelmällisyyttä ja aineenvaihduntaan liittyviä pisteitä :Eyes:

Minulla tosiaan taustalla tuo PCOS ja olen 12 vuotiaasta asti kärsinyt kamalista menkkakivuista joo.. 26 vuotta jo... Välillä on pitänyt valvoa yksi yö särky ja kipulääkkeistä huolimatta.. jos menkkojen pahin on sattunut päivälle, niin yleensä "onneksi" vapaapäivälle, niin ei ole töistä tarvinnut murehtia... Toki viime aikoina on osunut työpäivillekin... 🙈
Kivut eivät olleet ehkä niin pahat e-pillereiden aikaan 19-22/23v mutta kystia oli kerran pari vuodessa silloinkin ja niiden puhkeaminen oli aina yhtä kamalaa ovulaation aikoihin... ja muuten ne hormonit...yöäk... 🙈

Nyt ihmetyttää, kun ei ole tarvinnut särkylääkettä ottaa ku yks 400mg tabletti eilen illalla ja toissa iltana... Nekin siksi kun tuntu että ehkä nyt ne kivut alkaa... 🤷‍♀️

Aivan ihmeellistä, vuoden mutta pystyn toimimaan... 🤪

Toki vuosi sitten näin elokuussa menkat ei loppunut ollenkaan vaan tiputtelu jatkui yli kuukauden....enkä ollut kipinä... (Elämäni eka kerta, säikähdin että vaihdevuodet alkaa) Siitä lähdin gynelle. Söin säännöllistämiseen hormonikuurin ja sen jälkeen on ollut letrozolit käytössä... Poislukien km aika... 🤔
Ei ole ollut vaikutusta menkkoihin -ihan yhtä kivuliaat ja runsaat kun ennenkin (mulle niihin käytössä Miranax + Caprilon ja välillä joudun nappaamaan Panadolia).
Mulla ei siis taustalla mitään, tehdystä lile leikkauksesta johtuen menkoille kävi noin.
 
Voihan se sitten olla akupunktiostakin johtuvaa... 🤔
Mulla on pitkävaikutteinen kipulääke sisältäen mahansuojalääkkeen.. mutta nyt en tartte sitä.. enkä tarvinnut edellisessä kierrossa... On resepti uusimatta 🙈
Ja kipulääkkeet lisäksi 1-2 pahinta päivää oon lääkärin luvalla tarvittaessa ottanut vielä parasetamolia 1g 3-4 krt päivässä ja tarvittaessa siihen lisäksi ibuprofeenia 400mg 1-2 krt päivässä. 😣
Ja nyt tänään kp 2 en oo tarvinnut mitään... 😱
 
@Jefar Uskaltaisitko myös testaamaan akupunktiota? 🤔🙈

Kivut on syvältä... Ja niin outoa ettei toisilla tunnu missään... 🤷‍♀️

Siskon kans on oltu aina tosi kipeitä ja äidillä ei tuntunut ilmeisesti missään... 🤷‍♀️
 
Joo siis ei mullakaan ennen mitään mutta lile leikkauksen jälkeen alkoi.

Lääköri selosti jotenkin hienosti että johtuu siitä kun on laihtunut niin paljon (itse -70kg) että laihtumisen myötä ei enää ole sitä rasvakudosta myöskään niin paljoa kun ennen tuolla alhaalla josta syystä vuodot runsastuu ja on kivuliaat ja ainut vaihtoehto olis saada kuukautiset kokonaan pois mikä ei meillä vaihtoehto kun raskaustoive ja siitä syystä sitten taas ollaan päästy lapsettomuushoitoihinkin vähän etukäteen
 
Mulla oli ekassa letrokierrossa melkein kivuttomat ja normaalia niukemmat menkat. Ehdinkin jo tuuletella ja iloita siitä, mut nyt toisessa kierrossa olikin sit taas tosi kipeet ja runsaat 😔

Et kai ne voi vaihdella sit kiertojen mukana. Aikasemmissa kahdessa kierrossa mulla on letroista tullut päänsärkyä ja ollut tosi kuivat paikat. Mut tässä kolmannessa kierrossa ei ollut mitään ja nyt on jo kp 12 menossa.
 
Jännä... Sisko on ollut aina tosi hoikka ja kipeä.. ja minä taas lihava ja kipeä... Muuta yhteistä meillä ei oikein olekaan... 🤔
En ole siksi yhdistänyt kipuja mitenkään painoon... 🤔

@Piisku Hmmm.. mullakin on ollut vaihtelua nyt letrozolin kanssa... Siks vähän ajattelen, että joskohan akupunktiosta olisi mulle oikeasti ollut hyötyä.. pitää jatkaa sitä vielä ja katsoa miten käy... 🤔 ei kait sekään ihan humpuukia ole kun sitä edelleen tehdään eripuolilla maailmaa... 🤔
 
@Kesäheinä85 joo siis kirjotinkin vaan mitä lile lääkäri kertoi leikkaukseen liittyen.

Ja taas kaikille lile leikatuillekkaan ei käy samoin mut on tosi yleistä kuulemma.

Ja aika usein todella ylipainoisillahan kuukautisissa on häiriötä/jää kokonaan tulematta (mulle kävi niinkin ja oli vain liitännäinen siihen ylipainoon).
 
Hmmm.. saattaa toki sää aiheuttaa väsyä ja työkiireet yms.. 🤔 toivottavasti tää ois viimeinen letrokierto.... 🤔 jos ei onnistu nyt eikä seuraavassa, pitää lähteä kyselemään lisäapua.. nyt kun työt on kunnolla vauhdissa loman jälkeen, niin onneksi muutakin ajateltavaa ja saa enemmän liikuntaa. Jospa tämäkin projekti etenisi.. vaikka kyllähän se niin on, että lapsi saadaan ei tehdä.. 🤔 isäntä jaksaa vielä olla varma siitä, että onnistutaan. Mulla mieliala vaihtelee melkein päivittäin 🥴
 
Onko teillä muilla letrozol tehnyt menkoista kivuttomampia ja vähentänyt vuotoa?

Vai johtuukohan tämä akupunktiosta, se on ainoa muutos tässä kierrossa... Kävin kolme kertaa.. yhden edellisessä kierrossa ja kaksi kertaa nykyisessä.. ja hoidettiin nimenomaan munasarjojen/hedelmällisyyttä ja aineenvaihduntaan liittyviä pisteitä :Eyes:

Minulla tosiaan taustalla tuo PCOS ja olen 12 vuotiaasta asti kärsinyt kamalista menkkakivuista joo.. 26 vuotta jo... Välillä on pitänyt valvoa yksi yö särky ja kipulääkkeistä huolimatta.. jos menkkojen pahin on sattunut päivälle, niin yleensä "onneksi" vapaapäivälle, niin ei ole töistä tarvinnut murehtia... Toki viime aikoina on osunut työpäivillekin... 🙈
Kivut eivät olleet ehkä niin pahat e-pillereiden aikaan 19-22/23v mutta kystia oli kerran pari vuodessa silloinkin ja niiden puhkeaminen oli aina yhtä kamalaa ovulaation aikoihin... ja muuten ne hormonit...yöäk... 🙈

Nyt ihmetyttää, kun ei ole tarvinnut särkylääkettä ottaa ku yks 400mg tabletti eilen illalla ja toissa iltana... Nekin siksi kun tuntu että ehkä nyt ne kivut alkaa... 🤷‍♀️

Aivan ihmeellistä, vuoden mutta pystyn toimimaan... 🤪

Toki vuosi sitten näin elokuussa menkat ei loppunut ollenkaan vaan tiputtelu jatkui yli kuukauden....enkä ollut kipinä... (Elämäni eka kerta, säikähdin että vaihdevuodet alkaa) Siitä lähdin gynelle. Söin säännöllistämiseen hormonikuurin ja sen jälkeen on ollut letrozolit käytössä... Poislukien km aika... 🤔
Mulla letrot selkeästi vähensi kipuja ja vuodon määrää! Toki myös ovis aikaistui, jolloin limakalvot eivät ehtineet ehkä kasvaa niin paljon. Oon myös lukenut jostain (en muista enää mistä), että endolisilla voisi tätä vaikutusta nimenomaan näkyä, mutta tämä on aika epäluotettava ja vailla tutkimuspohjaa mieleen jäänyt asia 😀 mulla ei endoa ole todettu, mutta itse lievää endoa epäilen just kipujen takia.
 
Mites muitten kierot etenee?
Mulla menossa letrokierto2, dpo10. Kaiken maailman oireita luulen tuntevani, mut niille löytyy muitakin syitä. Toki tää oli eka kierto ikinä, missä tuntu oviksen jälkeen 3päivää jatkuvaa painetta alamahalla 🤔
Hirvee närästys ja siitä oksettaa olo ollu tänään->refluksi vaivaa vaan 🤔
Alamahan yms. Seudun painetta, vihlasuja-> oon navasta alaspäin ihan 🤬jumissa. Ja mull on ennenkin ollu syndrooma pelvis pastica=lantiopohjan lihasten jaukuva kramppi. Voin sanoo ettei ollu kivaa 😪
Rintojen arkuutta->sitä nyt on aina loppu kierosta.
Nokka tukossa ollu pari päivää-> se nyt voi johtua mistä vaan.
Hirveesti toivon ja samalla pelkään et edelleenkään näitten vuosien jälkee testiin ei tuu ku yks viiva. En sit tiiä millo uskaltais testata ja palata takas maanpinnalle, tai sitten ei 🙈 hulluksihan täs viel tulee 😅
 
Lupaavan kuuloisia oireita @Winsku, toivotaan että olis kahden viivan paikka 🤞🙏

Täällä toinen letro kierto päättyi viimein eilen, kierto oli lopulta 33 päivää ja siitä luteaali 14pv. Mulla siis viimeiset kaksi vuotta luteaali ollut aivan max 11pv. Perjantaina ja lauantaina testiin tuli joku aivan haalea varjo, eli varmastikin jotain yritystä kiinnittyä oli, mutta meni kesken heti alkuunsa. Viikonloppu meni aika huonoissa fiiliksissä, kun oli varmaa, että mitään kestävää raskautta ei ole mutta ei myöskään mitään tietoa menkoista. Nyt on mieli taas parempi kun menkat viimein alkoi. Uutta kiertoa päin, toivottavasti tällä kertaa tulis ovis taas aikaisemmin kuin kp19/20.
 
@Winsku sormet ja varpaat ristissä teidän vuoksi🫶🏼

@Aloy hienoa jos luteaali on pidentynyt, vai oliko vain sen varjon vuoksi? Pääasia, että jotain on yrittänyt tapahtua❤️

Mulla nyt kp6 ja jätin letrot syömättä. Yllättävän hyvä fiilis on ollut ja vuotokin kemiallisesta oli normaalinlaista pitkälti. Ovista odottelen vasta kp20 tietämille niinkuin aina, saa nähä kylläkin ovuloinko ilman letroja.
 
@Winsku Kuulostaa kyllä lupaavalta sun oireet 😍


Mulla on letrokierto 3 ja ovistestiin tuli hymiö jo perjantaina kp 14 😱 meni kaikki suunnitelmat ihan sekasin, kun kahdessa aiemmassa kierrossa on ollut kp 16 ja luomukierroissa kp 17- kp 21. Tallettelut jäi vähän vähäseen, et toiveet ei oo kovin korkeella 🙄 talleteltiin kyl dpo -3, dpo -1 ja vielä dpo 1, et ehkä mahdollisuuksia siltin on. Ensi kuussa meillä on myös eka aika lapsettomuuspolille, sitä odotan kyllä ihan innolla 🤭 ja tietty toivon myös, ettei tarvii mennäkkään, jos tää kuitenkin olis the kierto!
 
@Winsku sormet ja varpaat ristissä teidän vuoksi🫶🏼

@Aloy hienoa jos luteaali on pidentynyt, vai oliko vain sen varjon vuoksi? Pääasia, että jotain on yrittänyt tapahtua❤️

Mulla nyt kp6 ja jätin letrot syömättä. Yllättävän hyvä fiilis on ollut ja vuotokin kemiallisesta oli normaalinlaista pitkälti. Ovista odottelen vasta kp20 tietämille niinkuin aina, saa nähä kylläkin ovuloinko ilman letroja.
Täällä pidän kans peukkuja @Winsku 👍🏻
Hyvä @Aloy hienoa jos letrot auttavat.

Minulla oli ovis ilman letrozolia siinä 19 kp kohdilla ehkä 20... Ja letrozolin avulla siirtyi sinne 12-15 välille ja silloin kun nappasi niin ovis oli muistaakseni kp14... Mutta vielä pitää jatkaa yritystä..
Olen vähentänyt kahvia, liikkunut vähän enemmän, yrittänyt rentoutua ja huomenna taas akupunktion, siinäkin ohjelmassa erityisesti hedelmällisyyttä tukevat pisteet.
Nyt on kp8.. kaikki keinot käyttöön, koska onkohan tämä jo 8. letrozol kierto.. 🥴 tänä aamuna oli Clearbluen ovis testi ainakin negatiivinen.. toki vasta ylihuomenna odottaisin sen jotain näyttävän, jos oikeasti näyttää 4 päivää ennakkoon oviksen... 🤔
@Piisku oi oi. Vaikuttaisi osuneen kohdilleen. Oi jospa onnistuisi! 🤩
 
Mull oli tälle erää 1.letrokierossa ovis vasta kp20. Nyt toisessa kp17. Et ei se näköjään aina lääkkeilläkään ihan oppikirjan mukaan mee.
Ovis viikolla oli työvuorot ei niinkään otolliset talletteluun ku toinen tuli kotia ku toinen jo nukku ja lähti ku toinen viel nukku 🙈
Tän kieron yritykset sit sijottu dpo-1, dpo0 ja dpo1 päiville. Saapa nähä.
Tuntuu ettei pysty aatteleen mitään muuta ku oman kehon oloja ja tuntemuksia. Torstaina ois dpo13 ja vapaa päivä. Jos sitä sillon uskaltais tai malttaisi sinne asti testin kans. En tiiä, oispa aika kone nii ei tarvis miettiä ja pähkäillä 🤣
 
Aikakone vois olla joinakin päivinä hyvä! 😅
Toisaalta en halua sellaiseen tulevaisuuteen, jossa selviää ettei yritykset tuottaneet tulosta... Ehkä parempi vain kärvistellä... 🤔🙈
 
Takaisin
Top