Letrozolin käyttäjiä?

Mun pitäis ens kierrosta aloittaa nämä, ei kuulemma tarvi seuranta ultraa? Eikö yleensä tarvita? Onko monikko riskiä?
Mulle gyne sanoi, että tikuttele ovista ja jos ei tule niin sitten nostetaan määrää ja ehkä ultrataan

Mun pitäis ens kierrosta aloittaa nämä, ei kuulemma tarvi seuranta ultraa? Eikö yleensä tarvita? Onko monikko riskiä?
Mulle gyne sanoi, että tikuttele ovista ja jos ei tule niin sitten nostetaan määrää ja ehkä ultrataan

Mullakaan ei ollut seuranta ultraa sillä minimi annoksella, 1tbl kp 3-7. Ja yks lapsi sai vain alkunsa. Se on varmaan vähän paikkakunta kohtaista onko.

Heippa! Mahtuuko tänne vielä mukaan? Meillä taustaa sen verran että esikoista yritetään, minä 25 ja mies on vuoden vanhempi. Yritystä meillä on vuodenvaihteesta alkaen ollut. Alkuvuodesta kävin gynekologolla ja siellä ultrassa näkyi monirakkulaiset munasarjat ja verikokeilla vielä varmistettiin PCO ja että ovulaatiota ei todennäköisesti ole tapahtunut. Koska raskaus oli toiveissa, gyne määräsi Letrozolin ja helmikuussa söin ensimmäisen annoksen.

Nyt kuitenkin jo kp 46, vaikka yleensä kiero on ollut 30-31 päivää. Gynen kehotuksesta tein jo raskaustestin joka oli kuitenkin negatiivinen. Sanoi myös että laittaisi lähetettä tarkempiin lapsettomuustutkimuksiin. Onko kokemusta voisiko kierto venähtää letrojen takia?

Ajattelin liittyä keskusteluun! Aloitin juuri luge kuurin kierron aloittamiseksi ja sitten lähtee ensimmäinen satsi letroja käyttöön 3-7 kiertopv ja ultraus siitä noin viikon päästä. Lueskelin ketjua hieman taaksepäin ja oli keskustelua migreenistä letrojen yhteydessä. Mulla on aurallinen migreeni, johon otan kohtauslääkkeen (migard) aina tarvittaessa, eikä kyllä tullut puhetta gynen kanssa saako sitä ottaa, jos kohtaus sattuu päälle. Mitä yleisimpiä oireita teillä on tullut letroista?

Mulla on todettu pco ja kierrot about 3-4 krt vuodessa, ovulaatiota ei juurikaan tapahdu. Muuten en sitten oikein sovikaan tyypilliseen pco-tyyppiin. Vähän alle kolmekymppiä haitarissa ja yksi keskeytys luomuraskautumisesta takana. Sormet ristiin, että letrot auttaisi nyt ja saataisiin pienokainen aluille! Tsemppiä kaikille sielunsiskoille ❤️

mulla oli tässä kierrossa letrot ekaa kertaa käytössä kp3-kp7 ja tänään kp10 seurantaultra, missä jo tosi iso follikkeli - lääkäri arveli ovisplussan tulevan huomenna tai ylihuomenna! :wideyed: yleensä on ollu siellä kp15 hujakoilla, eli ehkä nuo letrot on vaikuttanu johonkin :woot:

Heippa! Mahtuuko tänne vielä mukaan? Meillä taustaa sen verran että esikoista yritetään, minä 25 ja mies on vuoden vanhempi. Yritystä meillä on vuodenvaihteesta alkaen ollut. Alkuvuodesta kävin gynekologolla ja siellä ultrassa näkyi monirakkulaiset munasarjat ja verikokeilla vielä varmistettiin PCO ja että ovulaatiota ei todennäköisesti ole tapahtunut. Koska raskaus oli toiveissa, gyne määräsi Letrozolin ja helmikuussa söin ensimmäisen annoksen.

Nyt kuitenkin jo kp 46, vaikka yleensä kiero on ollut 30-31 päivää. Gynen kehotuksesta tein jo raskaustestin joka oli kuitenkin negatiivinen. Sanoi myös että laittaisi lähetettä tarkempiin lapsettomuustutkimuksiin. Onko kokemusta voisiko kierto venähtää letrojen takia?

Toisessa ketjussa jokin aika sitten yksi kertoi, että oli venähtänyt kierto aluksi. Terolutilla oli saatu katkaistua venyminen.

Tein ovistestin, ja aika vahva viiva tuli.. voiko luget vaikuttaa tulokseen?
Nyt aloin epäröimään, että ovis ei ollutkaan lauantaina vaikka tuntemusten mukaan oli, ja luget pitäis just oviksen jälkeen aloittaa ja mä aloitin maanantaina..
Mulla sellanen mielikuva et lugejen aikana ei vois ovuloida.. Tosin en myöskään tehtyn raskaustestiä ennen kuin ne aloitin, jos tässä olisikin raskaana, mutta siksi en tehnyt koska en epäillyt että voisi olla.
Letrot pitäisi ensi kierrosta aloittaa

Onnistuneet,
monesko letrokierto toi teille onnen?

Aurinkoista kevättä kaikille eri tilanteisiinsa!

Nim. Luomu kaksoset 2004, kolmas haaveissa.

Hei kaikki! Ajattelin liittyä mukaan joukkoon, kun letrojen käyttö on tulossa täälläkin ajankohtaiseksi. Olen vajaa kolmekymppinen nainen ja mieheni on minua muutaman vuoden vanhempi, perusterveitä olemme. Olemme yrittäneet lasta lokakuusta 2020 lähtien. Kävin hiljattain yksityisellä puolella tarkastuksessa, koska minua vaivasi selittämätön tunne siitä, ettei kaikki ole kunnossa.

Minulla todettiin ultrassa monirakkulaiset munasarjat (PCO). Lääkäri ei varsinaisesti diagnosoinut PCOSia, vaan meni suoraan asiaan ja tarjosi mahdollisuutta aloittaa Letrozol-kuuri kp 3-7 jo seuraavasta kierrosta, meneillään olevaan kiertoon oli liian myöhäistä. Uskon silti ainakin kaiken lukemani perusteella kärsiväni PCOS:sta, enkä pelkistä monirakkulaisista munasarjoista. Toki yritimme lasta tässäkin kierrossa, mutta suoraan sanottuna en usko, että meillä tärppää ilman apua.. Ohjeistuksena on soittaa klinikalle, kun kuukautiset alkavat, niin saan reseptin ja pääsen aloittamaan, lisäksi sovitaan myös seurantaultra kp 12-13.

Olin syönyt e-pillereitä koko aikuisikäni ja lopetin ne kesällä 2020. Tämän jälkeen kiertoni on ollut pituudeltaan 31-36 päivää. Olen saanut ovulaatiotestiin plussan yhtä lukuunottamatta kaikissa kierroissa. Plussat ovat tulleet kp 17-19, eli aika myöhään.
Itselleni tuli yllätyksenä se, kun lääkäri kertoi monirakkulaisten munasarjojen takia olevan mahdollista, että ovulaatiota ei silti tapahdu, vaikka testi näyttää plussaa ja muut ovulaation oireet tuntuvat kehossa. Tämä siksi, koska kohonnut LH-hormonin-pitoisuus voi johtua pelkästä munarakkuloiden suuresta määrästä. Keho siis luulee ovulaation tulevan ja valmistautuu siihen, mutta se onkin eri asia, tuleeko sitä kuitenkaan. :/

Meidän polku lapsen yrittämiseen ei ole ollut muutenkaan ihan helpoimmasta päästä. Pitkään tilanne oli se, ettei mieheni halunnut yrittää lasta ja itse halusin. Se oli henkisesti todella raskasta aikaa ja pelkäsin pitkään, että parisuhteemme tulee päättymään eroon tämän takia. Olemme kuitenkin päättäneet jatkaa yhdessä, vaikka haasteet eivät näköjään kaikki siihen loppuneet.. On ollut mukavaa lukea, että jotkut ovat onnistuneet jo pelkän letrozolin avulla. Olen itsekin toistaiseksi (liiankin?) toiveikkain mielin.
Jospa meilläkin pian onnistaisi..

Kaikille toivoville paljon voimia ja tsemppiä täältä!

Matkaani voi seurata osoitteessa:
https://planeetatjaenkelitjakuu.blogspot.com/

Moi! Jospa minäkin tulen nyt uutena mukaan, jonkin aikaa olen jo seuraillut teidän keskusteluja täällä.
Meillä ehkäisy jätettiin pois alkuvuodesta 2019 ja lapsettomuustutkimuksiin hakeuduimme viime syksynä (julkiselle). Itse olen 34 v., mies vanhempi, aiempia lapsia ei ole kummallakaan. Ollaan molemmat perusterveitä, normaalipainoisia, ei tupakoida, mun kierto aina ollut säännöllinen jne., eli mitään ilmeistä syytä ei lähtökohtaisesti ollut, ja nyt tutkimuksissa todettu myös munajohtimien olevan auki ja miehen parametrien olevan ok. Mulla todettiin subkliininen hypotyreoosi (+ kilpirauhasvasta-aineet koholla), ja aluksi elättelinkin toivoa siitä että kaikki olisi ollut tästä suht helposti korjattavissa olevasta asiasta kiinni. Sitten tutkittiin vielä mun AMH, joka oli matala (n. 0,5). Se jotenkin konkretisoi sen mahdollisuuden, että minä tai me ei välttämättä ikinä saada lapsia, ja veti mielen tosi matalaksi hetkellisesti. Sittemmin olen kyllä saanut kerättyä taistelutahtoa ja rohkeutta raskaampiinkin hoitoihin, joihin todennäköisesti joudutaan menemään. Tästä foorumista on jo nyt ollut paljon apua tässä! :)

Tällä hetkellä on menossa toinen ovulaation induktio (letrot 5 mg kp 3-7) + inseminaatiokierto, ensimmäinen tehtiin edellisellä kierrolla. Mulle ei ole letroista tullut muita sivuvaikutuksia kuin muutamia kuumia aaltoja. Inseminaatiossa kävi yllättäen niin, että vaikka miehen näyte oli hyvä, se otti nokkiinsa käsittelystä ja liikkuvia siittiöitä jäi näytteeseen juuri ja juuri riittävä määrä jotta inseminaatio edes tehtiin. Lääkäri sanoi, että joillakin jostain syystä käy niin, kun taas toisilla saadaan näyte nimenomaan paremmaksi käsittelyllä. Tämä ja mun AMH joka tapauksessa puoltaa nopeaa siirtymistä IVF:ään, jonka osalta meillä on suunnitteluaika toukokuussa ja tositoimiin päästäneen kesätauon jälkeen elokuussa. Haluttiin kuitenkin kokeilla inseminaatiota tässä odotellessa uudestaan, vaikka onnistumistodennäköisyydet ei olekaan huimat. Mielenkiintoisinta melkein on seurantaultrassa nähdä miltä tilanne näyttää, koska viimeksi se oli kp10 ja tällä kertaa kp13, eli toivottavasti parempi folli- ja limakalvotilanne jo :pompus:

Paljon tsemppiä kaikille lapsettomuuden kanssa kamppaileville!

Neiti Kuu, kirjoitat kauniisti blogissasi!

Thetaio, kiva kuulla, ettei ole tullut paljon haittavaikutuksia letroista. Minö aloitan huomenna ne ensimmäistä kertaa, ja sivuvaikutukset hermostuttavat vähän.

Mihin aikaan otatte letrot? Ymmärsin, että ne voi ottaa milloin vain, joten itse suunnittelin ottavani iltapäivällä töiden jälkeen. Aamulla minulla on kilpirauhaslääke (tyroksiini), ja sen kanssa yhtäaikaisesti ei kannata ottaa mitään, jollei ole pakko.

Eilen tein negatiivisen raskaustestin ja sitten vuotokin alkoi. Olen ollut kovin maassa nyt viikonlopun, mutta päätin hyödyntää ylimääräisen ajan syömällä rautaa, käymällä hammaslääkärissä ja tekemällä pilatesharjoituksia ennen KUN raskaudun..

Onnenomena, mä olen ottanut letrot aamupäivällä 9.30-10 maissa, mulla tosiaan myös tyroksiini aamulla. Kuumat aallot on tullut varmaan poikkeuksetta iltaisin, yleensä vasta sängyssä nukkumaanmennessä. Harmi että sulla negatiivinen testitulos, onneksi menkkojen alku on kuitenkin myös uuden kierron ja sullakin nyt letrokierron alku - voi taas alkaa kasvatella uusia toiveita! (Vaikka se onkin samaan aikaan lohdullista ja hemmetin rankkaa...)

Neiti Kuu, ymmärrän tuskaasi siitä, ettei ollut varmuutta haluaako puolisosi lapsia. Meillä myös oma kantani lapsen / lasten haluamiseen on aina ollut selkeä kyllä, miehen taas ehkä. Itse olisin halunnut jättää ehkäisyn pois jo paljon aiemmin. Onneksi meillä molemmilla miehetkin ovat päätyneet kyllä-puolelle ja uskoneet ettei asian kanssa kannata enää odotella! :)

Mä otin tässä kierrossa letrot lounaan yhteydessä, mut en osaa sanoa vaihdanko aikaa jos jatketaan niillä. Ei oo mitään rajotteita sinänsä itsellä, mitkä vaikuttais.

ei muuten tullu mitään sivuvaikutuksiakaan, ainakaan sellasia mitä olisin huomannu. Muuta ku aikaistunu ovis :grin (kp16->kp12)

Itse oon ottanut aamulla 8-9 aikaan, nytkin kun oli tupla-annos niin molemmat pillerit kerralla.

Tästä letrokierrosta ei muuten mullekaan tullut mitään sivuvaikutuksia. Olin ihan ihmeissäni, ei mitään päänsärkyjä. Vähän laittoi epäilemään että onko nyt mitään tehoja, vaikka ei kai ne sivuvaikutukset siitä kerro. :grin

Tänään, kp 13, sain aamulla elämäni ekan ovisplussan! Huusin ääneen hämmästyksestä! :hilarious: Tein digitestin tuon Pregcheckin perään, ja hymynaama tuli. Nyt jännittää, kun tänään myös sopivasti ultra illemmalla. Voi kunpa kunpa kunpa siellä olisi kunnollinen johtofolli eikä tämä ovisplussa johtuisi vaan monirakkulaisten munasarjojen sekoittamista hormoneista! :smiley-angelic001 Koitan kyllä jotenkin valmistautua siihen, että ovista ei ole tulossa, etten pety liikaa sitten jos lääkäri näin sanoo... Silti toiveikas olo, kun viime kierrossa en mitään plussia saanut.

upload_2021-4-19_9-49-57.png

Nyt tulee avautuminen, pahoittelut :sorry:

Ei siellä mitään ollut! Isoimmat oli 8mm ja limis vaan 4mm. Eli ovisplussa johtui monirakkulaisista munasarjoista, ja nyt heitän kyseisillä testeillä vesilintua kun ne ei näytä mun kohdalla totuutta.

Lääkäri ehdotti metformiinia, jonka alotan huomenna verikokeen jälkeen. Ylipainoa ei mulla ole, mutta kuulemma voi auttaa silti siihen että lääkkeillä olisi paremmin vastetta.

On niin paha mieli! Itku tässä tulee (tai siis tuli) kun ei pääse edes yrittämään vieläkään. Jotenkin olin varma, että kyllä tupla-annos toimii. Mutta ei... Paska kroppa kun ei pysty edes yhteen ovulaatioon.

Nyt vaan odotellaan siirtymistä HUS:lle, ensimmäinen käynti siellä ensi viikolla.

Nyt tulee avautuminen, pahoittelut :sorry:

Ei siellä mitään ollut! Isoimmat oli 8mm ja limis vaan 4mm. Eli ovisplussa johtui monirakkulaisista munasarjoista, ja nyt heitän kyseisillä testeillä vesilintua kun ne ei näytä mun kohdalla totuutta.

Lääkäri ehdotti metformiinia, jonka alotan huomenna verikokeen jälkeen. Ylipainoa ei mulla ole, mutta kuulemma voi auttaa silti siihen että lääkkeillä olisi paremmin vastetta.

On niin paha mieli! Itku tässä tulee (tai siis tuli) kun ei pääse edes yrittämään vieläkään. Jotenkin olin varma, että kyllä tupla-annos toimii. Mutta ei... Paska kroppa kun ei pysty edes yhteen ovulaatioon.

Nyt vaan odotellaan siirtymistä HUS:lle, ensimmäinen käynti siellä ensi viikolla.

Ymmärrän sua hyvin. Itsekin olin aiemmin innoissaan ovisplussista, mutta sittemmin oon todennut, että pcolaisella ne testit on lähes turhia. Vaikea erottaa milloin on pco plussa ja milloin "oikea" plussa. Aloitan pian omat ekat letrat ja gyne sanoi kyllä ajankohdan milloin tikuttaa ovista, mutta aion mennä heti gynen tarjoamaan ultraan, jos sillä saisi vähän osviittaa milloin ovis voisi olla. Elän vielä kaukosuhteessa niin ei tuo peittojen heiluttaminen onnistu niin milloin tahansa..

Oliko sulla käytössä nyt siis 5mg?
Luulin ensin että gyne laittoi mulle yhden tabletin annoksen, mutta onneksi luin tarkemmin ohjeet ja aloitan kanssa kahdella eli 5mg annoksella..

Tsemppiä sinulle!! ❤️☀️

Ymmärrän sua hyvin. Itsekin olin aiemmin innoissaan ovisplussista, mutta sittemmin oon todennut, että pcolaisella ne testit on lähes turhia. Vaikea erottaa milloin on pco plussa ja milloin "oikea" plussa. Aloitan pian omat ekat letrat ja gyne sanoi kyllä ajankohdan milloin tikuttaa ovista, mutta aion mennä heti gynen tarjoamaan ultraan, jos sillä saisi vähän osviittaa milloin ovis voisi olla. Elän vielä kaukosuhteessa niin ei tuo peittojen heiluttaminen onnistu niin milloin tahansa..

Oliko sulla käytössä nyt siis 5mg?
Luulin ensin että gyne laittoi mulle yhden tabletin annoksen, mutta onneksi luin tarkemmin ohjeet ja aloitan kanssa kahdella eli 5mg annoksella..

Tsemppiä sinulle!! ❤️☀️

Joo, oli 5mg annos. Aiemmassa kierrossa oli 2,5mg mutta sillä ei ollut oikein vastetta, joten siksi annos tuplattiin... Mutta ei nämä letrot taida mulle yksinään riittää, kun ei tämäkään annos toiminut.

Kiitos tsempeistä ja samaa sinne! :Heartred Toivon että sinulla, ja teillä kaikilla muillakin letrot tuottaisivat parempia tuloksia!

Moi! Jospa minäkin tulen nyt uutena mukaan, jonkin aikaa olen jo seuraillut teidän keskusteluja täällä.
Meillä ehkäisy jätettiin pois alkuvuodesta 2019 ja lapsettomuustutkimuksiin hakeuduimme viime syksynä (julkiselle). Itse olen 34 v., mies vanhempi, aiempia lapsia ei ole kummallakaan. Ollaan molemmat perusterveitä, normaalipainoisia, ei tupakoida, mun kierto aina ollut säännöllinen jne., eli mitään ilmeistä syytä ei lähtökohtaisesti ollut, ja nyt tutkimuksissa todettu myös munajohtimien olevan auki ja miehen parametrien olevan ok. Mulla todettiin subkliininen hypotyreoosi (+ kilpirauhasvasta-aineet koholla), ja aluksi elättelinkin toivoa siitä että kaikki olisi ollut tästä suht helposti korjattavissa olevasta asiasta kiinni. Sitten tutkittiin vielä mun AMH, joka oli matala (n. 0,5). Se jotenkin konkretisoi sen mahdollisuuden, että minä tai me ei välttämättä ikinä saada lapsia, ja veti mielen tosi matalaksi hetkellisesti. Sittemmin olen kyllä saanut kerättyä taistelutahtoa ja rohkeutta raskaampiinkin hoitoihin, joihin todennäköisesti joudutaan menemään. Tästä foorumista on jo nyt ollut paljon apua tässä! :)

Tällä hetkellä on menossa toinen ovulaation induktio (letrot 5 mg kp 3-7) + inseminaatiokierto, ensimmäinen tehtiin edellisellä kierrolla. Mulle ei ole letroista tullut muita sivuvaikutuksia kuin muutamia kuumia aaltoja. Inseminaatiossa kävi yllättäen niin, että vaikka miehen näyte oli hyvä, se otti nokkiinsa käsittelystä ja liikkuvia siittiöitä jäi näytteeseen juuri ja juuri riittävä määrä jotta inseminaatio edes tehtiin. Lääkäri sanoi, että joillakin jostain syystä käy niin, kun taas toisilla saadaan näyte nimenomaan paremmaksi käsittelyllä. Tämä ja mun AMH joka tapauksessa puoltaa nopeaa siirtymistä IVF:ään, jonka osalta meillä on suunnitteluaika toukokuussa ja tositoimiin päästäneen kesätauon jälkeen elokuussa. Haluttiin kuitenkin kokeilla inseminaatiota tässä odotellessa uudestaan, vaikka onnistumistodennäköisyydet ei olekaan huimat. Mielenkiintoisinta melkein on seurantaultrassa nähdä miltä tilanne näyttää, koska viimeksi se oli kp10 ja tällä kertaa kp13, eli toivottavasti parempi folli- ja limakalvotilanne jo :pompus:

Paljon tsemppiä kaikille lapsettomuuden kanssa kamppaileville!

Moi, mulla mitattiin AMH melkein kolme vuotta sitten 39-vuotiaana. Se oli vain 0,68. Siitä huolimatta olen tullut raskaaksi sen jälkeen kolme kertaa luomusti juuri ennen ivf-hoitoja. Ensimmäisellä kerralla olin jo melkein 40v, toisella kerralla 40,5v ja kolmannella eli nyt 42v (ilman pienintäkään aikomusta). Yrityskauden alussa vuonna 2018 käytin Letrozolia ja Pregnylia 4 kierrossa, sitten 5 kierrossa, jossa en ottanut mitään poppaskonsteja, mutta peittoa heiluteltiin kp 8-kp 16 välillä joka toinen päivä, tulinkin raskaaksi ennen ivf:ää. Ensimmäinen raskaus päättyi valitettavasti liian aikaisin, mutta seuraavasta viisi kuukautta myöhemmin alkaneesta raskaudesta syntyi terveet kaksoset. Se siis siitä, että ikä ja alhainen AMH tarkoittaisi aina huonolaatuisia munasoluja. En tiedä oliko Donafertyn popsimisesta apua, mutta kieltämättä vitamiineja tuli nappailtua ihan riittävästi. Koko yrityskautena en syönyt ainuttakaan tulehduskipulääkettä, vaikka välillä päätä särkikin. Tyroksinia söin päivittäin. Olin pitkään myös huolissani siitä irtoaako munasoluni lainkaan ilman irrotuspiikkiä, koska koskaan en ole saanut ovulaatiotikkuun kunnon viivaa. Todistetusti näin on tapahtunut kuitenkin ainakin kolmesti :wtf:. Saattaa olla, että Letrozol +Pregnyl (ovulaationinduktio) buustasi omaa kehoa siinä määrin, että raskaudet onnistuivat. Toivottavasti teille käy samoin :angelic:. Eli älä ota liikaa tressiä AHM:sta, mutta toimi kuitenkin järjestelmällisesti tavoitteen saavuttamiseksi :wink.

Takaisin