Moi! Jospa minäkin tulen nyt uutena mukaan, jonkin aikaa olen jo seuraillut teidän keskusteluja täällä.
Meillä ehkäisy jätettiin pois alkuvuodesta 2019 ja lapsettomuustutkimuksiin hakeuduimme viime syksynä (julkiselle). Itse olen 34 v., mies vanhempi, aiempia lapsia ei ole kummallakaan. Ollaan molemmat perusterveitä, normaalipainoisia, ei tupakoida, mun kierto aina ollut säännöllinen jne., eli mitään ilmeistä syytä ei lähtökohtaisesti ollut, ja nyt tutkimuksissa todettu myös munajohtimien olevan auki ja miehen parametrien olevan ok. Mulla todettiin subkliininen hypotyreoosi (+ kilpirauhasvasta-aineet koholla), ja aluksi elättelinkin toivoa siitä että kaikki olisi ollut tästä suht helposti korjattavissa olevasta asiasta kiinni. Sitten tutkittiin vielä mun AMH, joka oli matala (n. 0,5). Se jotenkin konkretisoi sen mahdollisuuden, että minä tai me ei välttämättä ikinä saada lapsia, ja veti mielen tosi matalaksi hetkellisesti. Sittemmin olen kyllä saanut kerättyä taistelutahtoa ja rohkeutta raskaampiinkin hoitoihin, joihin todennäköisesti joudutaan menemään. Tästä foorumista on jo nyt ollut paljon apua tässä! :)
Tällä hetkellä on menossa toinen ovulaation induktio (letrot 5 mg kp 3-7) + inseminaatiokierto, ensimmäinen tehtiin edellisellä kierrolla. Mulle ei ole letroista tullut muita sivuvaikutuksia kuin muutamia kuumia aaltoja. Inseminaatiossa kävi yllättäen niin, että vaikka miehen näyte oli hyvä, se otti nokkiinsa käsittelystä ja liikkuvia siittiöitä jäi näytteeseen juuri ja juuri riittävä määrä jotta inseminaatio edes tehtiin. Lääkäri sanoi, että joillakin jostain syystä käy niin, kun taas toisilla saadaan näyte nimenomaan paremmaksi käsittelyllä. Tämä ja mun AMH joka tapauksessa puoltaa nopeaa siirtymistä IVF:ään, jonka osalta meillä on suunnitteluaika toukokuussa ja tositoimiin päästäneen kesätauon jälkeen elokuussa. Haluttiin kuitenkin kokeilla inseminaatiota tässä odotellessa uudestaan, vaikka onnistumistodennäköisyydet ei olekaan huimat. Mielenkiintoisinta melkein on seurantaultrassa nähdä miltä tilanne näyttää, koska viimeksi se oli kp10 ja tällä kertaa kp13, eli toivottavasti parempi folli- ja limakalvotilanne jo
Paljon tsemppiä kaikille lapsettomuuden kanssa kamppaileville!