Letrozolin käyttäjiä?

Jos olette jo IVF:ään menossa, ei noilla ole merkitystä, koska IVF:ssä noitä samoja hormoneja piikitetään joka tapauksessa moninkertaisia määriä luomukiertoon verrattuna. Niillä on merkitystä kun tutkitaan toimiiko luomukierto kunnolla, ja mietitään, yritetäänkö luomuna vai mennäänkö heti eteenpäin.

Tiiätkö onko sillä omalla fsh:lla merkitystä siihen miten iso annos ivf-lääkettä määrätään?

Huoh, nyt on klinikalla käyty ja mieli aika matala. Lääkäri on huippu ja selvästi rautainen alan ammattilainen. Sain nyt vasta (vuosi diagnoosista) tietää vähän enemmän tästä PCOS:stä. Muun muassa sen että usein munasolu on heikkolaatuisempi ,eli ei oikein hedelmöity. Vaikka siis irtoaakin, niin "laatu" on huono.
Noh, sitten ultraukseen. Molemmilla puolilla n.4-7 follia, vasemmalla isoimmat about 10mm. (Nyt siis kp8)
Nostettiin Pergoveristä 62.5yksikköön. Maanantaina uusi ultra..

Sain myös uuden lääkkeen eli Metforemin. Tätä nostellaan isompaan annokseen aina viikon välein. Kauhun sekaisin tuntein tämän aloitan kun aiheuttaa kuulemma kamalaa oloa. Lääkärikin sanoi että varaudu huonovointisuuteen. Myös täytyy ostaa Inocapseja ja alkaa niitä syömään. + Toki tilattu taas Pergoveris kynät.. Viikko sitten alkoi tämä hoito ja nyt perjantaina kun haen kynät niin rahaa mennyt jo yli 580€ :sorry: Kallista puuhaa....

Onko kellään kokemusta metformiinistä?

Jäi muutenkin tosi surullinen olo käynnistä. Kai tämä alkaa kunnolla iskeä tämä prosessi. Itkettää, miksi pitää olla niin samperin viallinen ettei raskautta saa alkamaan ilman kunnon lääkearseniaalia + toimenpiteitä/hoitoja...

Huoh, nyt on klinikalla käyty ja mieli aika matala. Lääkäri on huippu ja selvästi rautainen alan ammattilainen. Sain nyt vasta (vuosi diagnoosista) tietää vähän enemmän tästä PCOS:stä. Muun muassa sen että usein munasolu on heikkolaatuisempi ,eli ei oikein hedelmöity. Vaikka siis irtoaakin, niin "laatu" on huono.
Noh, sitten ultraukseen. Molemmilla puolilla n.4-7 follia, vasemmalla isoimmat about 10mm. (Nyt siis kp8)

Sain myös uuden lääkkeen eli Metforemin. Tätä nostellaan isompaan annokseen aina viikon välein. Kauhun sekaisin tuntein tämän aloitan kun aiheuttaa kuulemma kamalaa oloa. Lääkärikin sanoi että varaudu huonovointisuuteen. Myös täytyy ostaa Inocapseja ja alkaa niitä syömään. + Toki tilattu taas Pergoveris kynät.. Viikko sitten alkoi tämä hoito ja nyt perjantaina kun haen kynät niin rahaa mennyt jo yli 580€ :sorry: Kallista puuhaa....

Jäi muutenkin tosi surullinen olo käynnistä. Kai tämä alkaa kunnolla iskeä tämä prosessi. Itkettää, miksi pitää olla niin samperin viallinen ettei raskautta saa alkamaan ilman kunnon lääkearseniaalia + toimenpiteitä/hoitoja...

Minä söin 6kk metformiineja ja en oikein osaa sanoa oliko niistä apua, koska sokerit mulla ei ole ollut koholla missään vaiheessa. Mutta tuon insuliiniresistenssin takiahan niitä syötäisiin, mikä yhdistetään pcos-oireyhtymään.

Metformiinista ei ainakaan mulle tullut pahaa oloa mutta maha oli aika sekaisin alkuun. Lopetin lääkkeen, koska multa kirjaimellisesti alkoi tukka lähtee päästä ja se johtui siitä kun metformiini vaikuttaa jotenkin B12-vitamiiniin ja tämän kautta hiuksiin. Apteekissa tuosta kuulin, joten kannattaa ottaa b12-ravintolisä kaveriks.

No olipas masentava lääkäri. Minulla on myös PCOS, ja lääkäri sanoi heti ensikäynnillä, että PCOS reagoi yleensä tosi hyvin lääkkeisiin, eli mikään lopullinem lapsettomuustuomio se ei yleensä ole. Ja sittenhän minulla esikoinen tärppäsikin heti ensimmäisestä piikityskierrosta. Letrotsoliin ei tullut vastetta, mutta tosiaan FSH-piikkeihin tuli heti. Samoin pari vuotta myöhemmin tärppäsi taas toisesta piikityskierrosta, tosin se meni kesken, todennäköisesti siksi että olin jo 41-vuotias ja ikä vaikuttaa munasolujen laatuun. Ja tämä kuopus tuli sitten IVF:n tuloksena 43-vuotiaana. PCOS:n kiva puoli on se, että vaihdevuodet tulevat keskimäärin 2-4 vuotta myöhemmin kuin niillä, joilla ei PCOS:ää ole, joten hedelmällinen aika kestää meillä pidempään. :happy119

Kiitos Suski75 ja Peonies vastauksista! <3
Tosi ristiriitainen olo tästä metformiinista. Todella toivon että säästyn pahemmalta huonovointisuudelta, lähiviikkoina niin paljon menoja ja uusia työkuvioita niin tulee olemaan tuskaa jos joutuu vellovassa olossa pyöriä:inpain:

Kysyin myös lääkäriltä miten munatorvien aukiolo vaikuttaa siihen inseminaatioon kun mullahan toinen tukossa. Sanoi että aukiolotutkimus on vähän "ristiriitainen" tutkimus siinä mielin että a.) jos näkyy että munatorvet virtaa ja on auki niin ne kyllä on auki, mutta b.) jos näkyy että toinen ei virtaa ja on tukossa - niin asia ei välttämättä olekaan niin. Vaan tutkimus kun on usein hieman kivulias ja jännittävä niin munatorvi voi jotenkin supistaa itseään ettei virtaus näy. Kertoi myös vaihtoehdon c.) toinen munatorvi jos virtaa ja on auki, voi siinä olla myös vaurioita jolloin ei toimi.

Jäin vähän haavi auki että noh, tutkitaankos sitä missään vaiheessa onko se terve puolikin vaurioitunut vai vedetäänkö tässä 4 inssiä ja hups heijakkaan molemmat torvet vaurioitunut ja tukossa..
Kertoi myös että toki jollain tavalla on vaikutus inssiin, että kyllä ne onnistuneet hedelmöittymiset on aina tapahtunut sieltä terveeltä puolelta.

Kiitos Suski75 ja Peonies vastauksista! :Heartred
Tosi ristiriitainen olo tästä metformiinista. Todella toivon että säästyn pahemmalta huonovointisuudelta, lähiviikkoina niin paljon menoja ja uusia työkuvioita niin tulee olemaan tuskaa jos joutuu vellovassa olossa pyöriä:inpain:

Kysyin myös lääkäriltä miten munatorvien aukiolo vaikuttaa siihen inseminaatioon kun mullahan toinen tukossa. Sanoi että aukiolotutkimus on vähän "ristiriitainen" tutkimus siinä mielin että a.) jos näkyy että munatorvet virtaa ja on auki niin ne kyllä on auki, mutta b.) jos näkyy että toinen ei virtaa ja on tukossa - niin asia ei välttämättä olekaan niin. Vaan tutkimus kun on usein hieman kivulias ja jännittävä niin munatorvi voi jotenkin supistaa itseään ettei virtaus näy. Kertoi myös vaihtoehdon c.) toinen munatorvi jos virtaa ja on auki, voi siinä olla myös vaurioita jolloin ei toimi.

Jäin vähän haavi auki että noh, tutkitaankos sitä missään vaiheessa onko se terve puolikin vaurioitunut vai vedetäänkö tässä 4 inssiä ja hups heijakkaan molemmat torvet vaurioitunut ja tukossa..
Kertoi myös että toki jollain tavalla on vaikutus inssiin, että kyllä ne onnistuneet hedelmöittymiset on aina tapahtunut sieltä terveeltä puolelta.

No Johan oli vastaus..eikös niitä tukkeutuneitakin voi avata? Ei varmaan tarve jos toinen ok. Eiköhän se toinen toimi jos ovuloi? Joillakin on tärpännyt jo pelkän metformiinin avulla, tsemppiä :Heartred

Inocapseja tilasin juuri itsekin mutta en tiedä milloin aloittaa ne..vasta labrojen jälkeen? Tilasin vain 1kk annoksen alkuun.

Ei niitä voi avata, ellei tuo aukiolotutkimus niitä avaa. Monesti siirrytään suoraan IVF:ään jos molemmat puolet ovat tukossa.

Minulle ei edes metformiinia ehdotettu, eipä se olisi edes ehtinyt vaikuttaa, kun paremmilla lääkkeillä tärppäsi nopeammin.

Olipa Jesssu jotenkin sekavan ja masentavan kuuloinen lääkärikäynti, olen pahoillani. Näissä tunnemyllerryksissä kaipaisi aina selkeitä vastauksia, eikä mitään kiertelyä ja kaartelua niin että sitten miettii itsekseen näitä asioita entistä enemmän, ihan ahdistukseen asti.

Minulle gyne selitti positiivisin mielin, että PCOS-naiset saavat yleensä lääkityksillä riittävän avun, mutta aikaa raskautumiseen voi mennä pidempään kuin terveillä munasarjoilla. Toivotaan näin :Heartred

Täällä alkoi nyt Terolut-kuuri, eli parin viikon päästä alkaa ensimmäinen Letro-kuuri pienellä annoksella. Mietin, onko kukaan edes hyötynyt 2,5mg päiväannoksesta? Lääkäri ohjeisti, että eka kierto tuolla annoksella, jos ei ovistesti näytä positiivista niin sitten voin nostaa seuraavaan kiertoon annoksen 5mg päivässä. Oli sitä mieltä, että koska olen pienikokoinen niin pienikin annos voisi tehota. Luulen kuitenkin moninaisista oireista päätellen, että hormonit niin sekaisin, ettei pieni annos tule tekemään mitään...

Olipa Jesssu jotenkin sekavan ja masentavan kuuloinen lääkärikäynti, olen pahoillani. Näissä tunnemyllerryksissä kaipaisi aina selkeitä vastauksia, eikä mitään kiertelyä ja kaartelua niin että sitten miettii itsekseen näitä asioita entistä enemmän, ihan ahdistukseen asti.

Minulle gyne selitti positiivisin mielin, että PCOS-naiset saavat yleensä lääkityksillä riittävän avun, mutta aikaa raskautumiseen voi mennä pidempään kuin terveillä munasarjoilla. Toivotaan näin :Heartred

Täällä alkoi nyt Terolut-kuuri, eli parin viikon päästä alkaa ensimmäinen Letro-kuuri pienellä annoksella. Mietin, onko kukaan edes hyötynyt 2,5mg päiväannoksesta? Lääkäri ohjeisti, että eka kierto tuolla annoksella, jos ei ovistesti näytä positiivista niin sitten voin nostaa seuraavaan kiertoon annoksen 5mg päivässä. Oli sitä mieltä, että koska olen pienikokoinen niin pienikin annos voisi tehota. Luulen kuitenkin moninaisista oireista päätellen, että hormonit niin sekaisin, ettei pieni annos tule tekemään mitään...

Mulla oli kans tuo 2,5mg ja ovis sillä kyllä tuli mutta raskautta ei alkanut. Samalla määrällä ja lääkkeellä mennään inssiin maaliskuussa :)

Pahoittelut Jesssu ikävästä lääkärikäynnistä :sad001Ymmärrän täysin, jos mieli maassa tuollaisen kokemuksen jälkeen. Mulla myös käytössä metformiini. Minäkin alussa kauhistelin sivuvaikutuksia ja pelkäsin niitä, mutta ei aiheuttanut mitään. En oo kyllä mitään positiivisiakaan vaikutuksia huomannu, saa nähdä ensi viikolla et onko rakkuloiden määrä yhtään laskenu. 3kk ollut nyt käytössä niin vaikee sanoo toimiiko vielä näin aikasin. Tsemppiä!

Ja mitä tulee letrojen tehoon, niin mullakin kyllä kasvatti follin yhdellä tabletilla, mutta kierrosta tuli pitkä ja ovis oli myöhemmin. Sitä mä tässä oonkin miettiny, että pitäsköhän tässä kierrossa syödä vaan se 2,5mg 5mg sijaan :rolleyes: Koska jos vanhat merkit paikkansa pitää, ovis osuu just vkonlopulle eikä päästä inssiin. Niin jos tuo pienempi annos vähä hidastas.. Mutta en tiedä uskallanko. :grin Toisaalta ei se haittais jos ei tässä kierrossa siihen vielä päästä.

Kiitos ihanat kannustavista kommenteista <3
Koitan nyt ottaa vähän positiivisemman asenteen tämän metformiinihoidon suhteen vaikka ilettää nämä lääkkeiden popsimiset ja pistoksien aikataulutukset. Toki nämä pieniä asioita jos näiden avulla saa sen oman pienokaisen. <3 Te metformiinia syövät/syöneet, mikä ollut linja alkoholin suhteen? Mä en muutenkaan siis hirveesti alkoholia käytä, varsinkin nyt todella harvoin kun hoidotkin konkretisoitui. Meillä on nyt kuitenkin ensi viikolla laivareissu joka varattu jo aikapäiviä sitten. Lähdetään kaveripariskunnan kanssa ja he eivät siis tiedä mitään näistä meidän lapsihaaveista. Suunnitelmana oli tietenkin pitää oikein rellestysviikonloppu.
Voiko siis metformiinin kanssa ottaa alkoholia? Netissä on ristiriitaista tietoa tästä ja pääosin ohjeet ovat 2.tyypin diabetestä sairastaville jotka syö metformiinia. Minullahan ei diabetestä ole. Toki ei nyt ole mikään tarve juoda, mutta en tiedä mitä keksin selitykseksi kavereille - ja toisaalta, välillä pieni nollaus tulisi tarpeeseen tämän rumban keskellä :banghead::grin Minulla juuri annoksen nostokin pvää ennen laivareissua, eli edellisenä päivänä alan ottamaan 500mg x 2.

Mitä tulee letroihin, mulla 2,5mg ei tehnyt mitään. 5mg kyllä toi oviksen ja sen nostin heti ekan letrokierron jälkeen :smug:

Tsemppiä ja halit kaikille! <3

Kiitos ihanat kannustavista kommenteista :Heartred
Koitan nyt ottaa vähän positiivisemman asenteen tämän metformiinihoidon suhteen vaikka ilettää nämä lääkkeiden popsimiset ja pistoksien aikataulutukset. Toki nämä pieniä asioita jos näiden avulla saa sen oman pienokaisen. :Heartred Te metformiinia syövät/syöneet, mikä ollut linja alkoholin suhteen? Mä en muutenkaan siis hirveesti alkoholia käytä, varsinkin nyt todella harvoin kun hoidotkin konkretisoitui. Meillä on nyt kuitenkin ensi viikolla laivareissu joka varattu jo aikapäiviä sitten. Lähdetään kaveripariskunnan kanssa ja he eivät siis tiedä mitään näistä meidän lapsihaaveista. Suunnitelmana oli tietenkin pitää oikein rellestysviikonloppu.
Voiko siis metformiinin kanssa ottaa alkoholia? Netissä on ristiriitaista tietoa tästä ja pääosin ohjeet ovat 2.tyypin diabetestä sairastaville jotka syö metformiinia. Minullahan ei diabetestä ole. Toki ei nyt ole mikään tarve juoda, mutta en tiedä mitä keksin selitykseksi kavereille - ja toisaalta, välillä pieni nollaus tulisi tarpeeseen tämän rumban keskellä :banghead::grin Minulla juuri annoksen nostokin pvää ennen laivareissua, eli edellisenä päivänä alan ottamaan 500mg x 2.

Mitä tulee letroihin, mulla 2,5mg ei tehnyt mitään. 5mg kyllä toi oviksen ja sen nostin heti ekan letrokierron jälkeen :smug:

Tsemppiä ja halit kaikille! :Heartred

Jos huono olokin tulee metformiinista niin tuskin tekee mieli alkoholia. Jos et voi juoda yhtään niin voinet sanoa että on antibioottikuuri? Itse olen syönyt joskus antibioottia bakteerivaginoosin takia, on olemassa yksi antibiootti ainakin, jonka kanssa ei saa tippaakaan alkoholia, tai voi tulla antabusreaktio :wtf: onko sellainen pariskunta jolle et halua kertoa totuuttakaan? Tsemppiä! Kertoile myöhemmin, tuleeko lääkkeestä oireita :)

Joo Flagyl on ainakin sellainen, oon joskus sen joutunut syömään juuri tuohon bakteerivaginoosiin.
Ja en oikeastaan halua kertoa, ainakaan vielä kun ollaan itsekin ihan pihalla vielä koko inseminaatioprojektista sun muista. :shy:

Netissä lukee että alkoholia ei saisi juoda suuria määriä tämän hoidon kanssa mutta mikä on se suuri määrä? Huoh tekisi mieli perua koko reissu mutta nyt ei oikein enää voi..

Eilen tosiaan aloitin tämän metformiinin, vielä ei ainakaan mitään oireiluja. :hungover:

Joo Flagyl on ainakin sellainen, oon joskus sen joutunut syömään juuri tuohon bakteerivaginoosiin.
Ja en oikeastaan halua kertoa, ainakaan vielä kun ollaan itsekin ihan pihalla vielä koko inseminaatioprojektista sun muista. :shy:

Netissä lukee että alkoholia ei saisi juoda suuria määriä tämän hoidon kanssa mutta mikä on se suuri määrä? Huoh tekisi mieli perua koko reissu mutta nyt ei oikein enää voi..

Eilen tosiaan aloitin tämän metformiinin, vielä ei ainakaan mitään oireiluja. :hungover:

Jos juot muutaman alkoholiannoksen ja välillä jotain muuta? Ehkeivät huomaa. Mitähän sitten tapahtuu jos juokin suuren määrän alkoholia?

Jos juot muutaman alkoholiannoksen ja välillä jotain muuta? Ehkeivät huomaa. Mitähän sitten tapahtuu jos juokin suuren määrän alkoholia?

Runsas alkoholinkäyttö lisää maitohappoasidoosin riskiä, mutta tietoa turvallisesta alkoholiannoksesta metformiinihoidon aikana ei ole. Jos nauttii satunnaisestikin useamman alkoholiannoksen illan aikana, pitää metformiinin käyttö keskeyttää. Viikkoa ilman lääkettä ei voi olla, koska silloin verensokeri nousee.

Mä en sit oikein tiedä onko nää ohjeistukset diabeetikoille jotka syö metformiinia. Kun mä syön tätä vaan tähän PCOS:sään eikä verensokereiden kanssa ole ongelmia.

Ehkä mä uskallan muutaman ottaa ja koittaa nauttia risteilystä :)

@Jesssu, olettaisin, että voisi vähän alkoholiakin nauttia metformiinin kanssa. Olen itsekkin aiemmin siiderin tai pari ottanut, kun käytin metuja. Tablettiannoksen lisäyksen kuitenkin tekisin vasta sen reissun jälkeen. Ei haittaa, vaikka menee pari päivää myöhempään, kun ei ole sokereista kyse. Joka tapauksessa nauti reissusta täysin siemauksin!

Kannattaa soittaa klinikalle huomenna, tuli ovisplussa tai ei.

Jotain vikaa on follikkelin kasvussa tai ovulaatiossa ja lääkäri todennäköisesti määrää enemmän lääkitystä seuraavaan kiertoon. Minulla oli joka inssissä piikki, jolla ovulaatio aiheutettiin, koska ovisplussaa en saanut tikkuihin ollenkaan.

kannatti valittaa sillä tiistaina sain ovisplussan ja inseminaatio tehtiin keskiviikkona. Mulla ovisplussa aina kp 19-25, nyt oli myös kp 22 eli ei letrot sitä aikaistaneet mutta haluttiin kumminkin kokeilla inssin tukena.

Nyt toivomme parasta <3

Te joilla kuukautiskierrot venähtää pitkiksi, oletteko käyttäneet Terolutia Letro-kierron lopuksi? Mulle gyne tätä suositteli, sanoi että tukisi myös mahdollista alkanutta raskautta sitten..

Tuohon risteilyasiaan, itse olisin vain juomatta jos siltä tuntuu. Voit sanoa että nyt ei tee vain mieli juoda, että voit pitää muutenkin hauskaa! Tai sitten juot alkoholittomia salaa?:grin

Lipsu, mulle pohdittiin alkuun että ehkä terolut tueksi (letron ja inseminaatio). Ei siitä nyt kuitenkaan mitään puhetta enää ollut. Jos tulee seuraava inssi, ehkä siihen voisin pyytää varuiksi.

Takaisin