Letrozolin käyttäjiä?

Minulla esikoinen tärppäsi heti, kun letrotsoli vaihdettiin FSH -piikityksiin. Minulla tosin oli vain FSH:ta piikeissä, sinulla on FSH:ta ja LH:ta.

Tuosta 270 € hinnasta lähtee Kelan suorakorvauksina pois yli 100 € (paitsi jos olet jo 43 vuotta tai jostain syystä et saa kelakorvauksia), eli piikille jää hintaa noin 165 €. Ja kannattaa säilyttää kaikki kuitit, koska kelan lääkekatto täyttyy nopeasti ja sen jälkeen kaikki lääkkeet loppuvuoden ajan ovat pari euroa kappale.

Voih, voikun meilläkin tästä ekasta inseminaatiosta tärppäisi :Heartred
Huh, onneksi on tuo kelakorvaus mahdollisuus!
Kuittien säilyttämisestä, näkyykö apteekissa koneella kun katto täyttyy vai täytyykö kuiteilla todentaa että saa loppulääkkeet halvemmalla?
 
Pikainen päivitys, tänään ultrattiin ja yksi johtofolli löytyi oikealta (muutamia pieniä lisäksi) ja limis ok. Aloitan piikittää ovitrellea (1 naksaus huomenna ja ke, ja torstaina loput iso satsi). Sitten vielä loppukiertoon terolut aamuin illoin. :woot:
 
Voih, voikun meilläkin tästä ekasta inseminaatiosta tärppäisi :Heartred
Huh, onneksi on tuo kelakorvaus mahdollisuus!
Kuittien säilyttämisestä, näkyykö apteekissa koneella kun katto täyttyy vai täytyykö kuiteilla todentaa että saa loppulääkkeet halvemmalla?
Jos käyt aina samassa apteekissa, niin heillä näkyy katon täyttyminen, mutta jos käyt eri apteekeissa, ei heillä heti näy milloin katto täyttyy, ja saatat vahingossa ostaa lääkkeitä liian kalliilla. Niistä saa kyllä rahat takaisin kun Kelasta anoo, mutta itse pitää seurata, mistä kuiteista pitäisi anoa. Minä ratkaisin asian niin, että ostan kaiken samasta apteekista.

Tsemppiä piikityksiin. Myös parhaimmalla kaverillani tärppäsi ensimmäisestä piikityskierrosta.
 
Minulla esikoinen tärppäsi heti, kun letrotsoli vaihdettiin FSH -piikityksiin. Minulla tosin oli vain FSH:ta piikeissä, sinulla on FSH:ta ja LH:ta.

Tuosta 270 € hinnasta lähtee Kelan suorakorvauksina pois yli 100 € (paitsi jos olet jo 43 vuotta tai jostain syystä et saa kelakorvauksia), eli piikille jää hintaa noin 165 €. Ja kannattaa säilyttää kaikki kuitit, koska kelan lääkekatto täyttyy nopeasti ja sen jälkeen kaikki lääkkeet loppuvuoden ajan ovat pari euroa kappale.

Oliko lääkkeiden lisäksi inssi? Minä haluun kans tollaset lääkkeet :D
 
Tänä vuonna Kelan lääkekatto muuttui reaaliaikaiseksi, joten pitäisi kyllä näkyä joka apteekissa. :happy: kannattaa käydä lukemassa Kelan sivuilta.
 
Pikainen päivitys, tänään ultrattiin ja yksi johtofolli löytyi oikealta (muutamia pieniä lisäksi) ja limis ok. Aloitan piikittää ovitrellea (1 naksaus huomenna ja ke, ja torstaina loput iso satsi). Sitten vielä loppukiertoon terolut aamuin illoin. :woot:

Tuun kyselee :) Miksi piikität ovitrellea vähän kerrallaan useaan kertaan? Mulle on sanottu et koko tuubi kerralla. Miten paljon yhteensä laitat? Et onks joku eri vaikutus sit kun laitetaan vähän kerrallaan...


Meillä oli, mutta joillakin noita piikkejä käytetään myös ovulaatioinduktiohoidoissa.

Mä juurikin piikitän ja hoitona ovulaatioinduktio. Alkaa tääki tympii ku haluttua lopputulosta ei tuu. Joka päivä siis piikitän kp2 aljaen. Monesti vielä on täytynyt jatkaa ekan ultran jälkeen koska munasolut on olleet pieniä. Seuraavaan kiertoon hankin tälle vuodelle ekat kelakorvattavat lääkkeet niin niistä on jo katto lähes täys :hilarious: Jos siis nyt ei tärppiä. Piinapäiviä elellään. Pitäkää peukkuja!! :smiley-angelic001

Ja kaikille muillekin plussapeukkuja!! :Heartred
 
Juuri soitti hoitaja lapsettomuusklinikalta ja lääkäri sieltä määrännyt mulle PERGOVERIS (450 IU+225 IU)/0,72. Sitä alan nyt pistämään kp2 alkaen ja sitten kp7 ultrataan. Kysyin miten käy letrojen kun alkunperin piti ne aloittaa niin hoitaja sanoi että ei letroja enää, tämä lääke on paljon vahvempaa ja toimivampaa.
Vielä ei ole menkat alkaneet (terot lopetin lauantaina). Menin katsomaan netistä lääkkeen hintaa ja kevyet 270€. Ja noita on määrätty x2. Huhheijjakkaa miten kallista.......

Onko kellään mitään kokemuksia tuosta lääkkeestä? Netistä en löytänyt mitään!

Jännää ja ihanaa - asiat etenee.
Aivan kamalaa - TÄMÄ RAHANMENO.

Jostain syystä en äsken kännykällä huomannut tätä viestiä. Mä siis käytän pergoverista. SItä muuten ei sitten ole kaikissa apteekeissa, mutta soittamalla saa seuravalle päivälle. Millä ysiköllä alat pistää? Mulla tais olla alkuun 50 yksikköä, sit nostettiin 75 ja välissä pari päivää ollut myös 100... Ja mitä hintaan tulee, niin tosiaan tuo on se pienempi ja halvempi piikki :hilarious::hilarious: Äkkiä näillä lääkkeillä saa korvauskaton täyteen jonka jälkeen hinnoilla ei niin väliä. Lääke on kylmässä säilytettävä ennen käyttöönottoa, avattuna säilyy muistaakseni 28päivää.
 
Jostain syystä en äsken kännykällä huomannut tätä viestiä. Mä siis käytän pergoverista. SItä muuten ei sitten ole kaikissa apteekeissa, mutta soittamalla saa seuravalle päivälle. Millä ysiköllä alat pistää? Mulla tais olla alkuun 50 yksikköä, sit nostettiin 75 ja välissä pari päivää ollut myös 100... Ja mitä hintaan tulee, niin tosiaan tuo on se pienempi ja halvempi piikki :hilarious::hilarious: Äkkiä näillä lääkkeillä saa korvauskaton täyteen jonka jälkeen hinnoilla ei niin väliä. Lääke on kylmässä säilytettävä ennen käyttöönottoa, avattuna säilyy muistaakseni 28päivää.

Alan nyt pistämään alkuun sen 50 yksikköä! Kävinkin jo apteekissa kyselemässä ja laittoivat tilaukseen :)
Mulla ei oo nyt mitään hajua miten tämä tästä etenee. Meen keskiviikkona käymään ja hoitaja opastaa pistämisen ja sitten kp7 ultraan. (Vielä ei ole siis menkat alkaneet, pitäisi alkaa lähipäivinä)
Eli osaatko/tteko kertoa miten tämä inseminaatio prosessi kulkee? Monta päivää pistän? Koska inseminaation ajankohta? Täytyykö miehen toimittaa siemenneste, koska? Saanko vielä jonkun irrotuspiikin? Toki näihin saa sitten vastauksia kun ultraillaan mutta malttamattomana täällä kyselen :-D Jos joku jaksaa kertoa prosessista vaihe vaiheelta olisi ihanaa :shy::happy:
 
Muokattu viimeksi:
Täällä on myös oma keskustelu inssille:) siis jos kiinnostaa. Saa täälläkin puhua. Pääsispä jo iteki inssiin!
 
Alan nyt pistämään alkuun sen 50 yksikköä! Kävinkin jo apteekissa kyselemässä ja laittoivat tilaukseen :)
Mulla ei oo nyt mitään hajua miten tämä tästä etenee. Meen keskiviikkona käymään ja hoitaja opastaa pistämisen ja sitten kp7 ultraan. (Vielä ei ole siis menkat alkaneet, pitäisi alkaa lähipäivinä)
Eli osaatko/tteko kertoa miten tämä inseminaatio prosessi kulkee? Monta päivää pistän? Koska inseminaation ajankohta? Täytyykö miehen toimittaa siemenneste, koska? Saanko vielä jonkun irrotuspiikin? Toki näihin saa sitten vastauksia kun ultraillaan mutta malttamattomana täällä kyselen :-D Jos joku jaksaa kertoa prosessista vaihe vaiheelta olisi ihanaa :shy::happy:

Mulle ei oo tehty inssiä mutta kiinnostaisi myös kuulla! :)
 
Alan nyt pistämään alkuun sen 50 yksikköä! Kävinkin jo apteekissa kyselemässä ja laittoivat tilaukseen :)
Mulla ei oo nyt mitään hajua miten tämä tästä etenee. Meen keskiviikkona käymään ja hoitaja opastaa pistämisen ja sitten kp7 ultraan. (Vielä ei ole siis menkat alkaneet, pitäisi alkaa lähipäivinä)
Eli osaatko/tteko kertoa miten tämä inseminaatio prosessi kulkee? Monta päivää pistän? Koska inseminaation ajankohta? Täytyykö miehen toimittaa siemenneste, koska? Saanko vielä jonkun irrotuspiikin? Toki näihin saa sitten vastauksia kun ultraillaan mutta malttamattomana täällä kyselen :-D Jos joku jaksaa kertoa prosessista vaihe vaiheelta olisi ihanaa :shy::happy:

Kp7 ultrassa katotaan miten munasolut on kasvaneet ja sen perusteella päätetään miten pitkään piikityksiä pistetään ja annetaan ehkä jokin arvio inssipäivästä. Inssi yleensä tehdään kun munasolu vähintään 17mm ja keskimäärin ne kasvaa 1-2mm/vrk niin voidaan antaa jo jokin arvio inssipäivästä tai sit se voidaan etukäteenkin määrätä jo jokin päivä jos ovis ei luomusti tapahdu. Se vaihtelee et laitetaanko irroruspiikki mut luulis et jos oviksen kans ongelmaa niin se laitetaan varmuuden vuoksi ja yleensä se pistetään sitten 24-36h ennen inssin ajankohtaa. Miehen pitäis pidättäytyä 2-5 vrk ennen inssiä ja inssiaamuna käy antamassa näytteen klinikalla ja sperma pestään ja samalla myös nähdään miltä näyte näyttää. Sit pari tuntia siitä sä meey klinikalle ja siittiöt ruiskutetaan suoraan kohtuun.
 
Smoothie hyvin kirjoittikin.

Tosiaan ultrassa ultrataan alakautta ja mitataan suurimman follikkelin koko. Jos se on sopivan iso, päätetään inseminaatiopäivä, jos se on liian pieni, jatketaan piikityksiä, mahdollisesti jopa suurennetaan annosta ja sovitaan uusi ultrauspäivä. Minulla esikoisen tärppikierrossa oli ultra ensin torstaina, sitten maanantaina, sitten keskiviikkona, ja lopulta inssi perjantaina, eli kasvua voi olla vaikea ennustaa ja ultria voi tulla useampi, tosin harvemmin noin monta kuin minulla oli tuossa kierrossa.

Joskus odotetaan luomuovulaatiota, joskus määrätään irrotuspiikki aiheuttamaan ovulaatio. Luomuovulaatio voi sattua viikonlopulle, jolloin ei inseminaatiota voida tehdä ja piikitykset menevät hukkaan (tai inseminaatio vaihdetaan lennossa ovulaatioinduktioksi), mutta irrotuspiikillä voidaan aikaistaa ovulaatio vaikka perjantaille, jolloin inseminaatio voidaan tehdä silloin. Esikoisen tärppikierrossa minulle tehtiin näin.

Itse inseminaatiossa kohtuun viedään ohut letku, jota pitkin pesty sperma kuljetetaan sinne. Tuo letkun laittaminen voi olla täysin huomaamatonta, tai voi tuntea pieniä raapaisuja kun letku osuu limakalvoon, tai gynekologi voi joutua kääntämään kohdunkaulaa pihdeillä, jotta saa letkun pujotettua, ja tuo todella sattuu ja vertakin vuotaa. Minulla tuo pihdeillä kääntäminen tehtiin kahdessa inseminaatiossa (minulle tehtiin inseminaatioita letrokierroissakin) ja molemmilla kerroilla kipu loppui välittömästi kun gyne irrotti pihdit, ja runsas verenvuotokin tyrehtyi lähes kokonaan ennen kuin edes lähdin klinikalta kotia kohti. Eli jos noin pitää tehdä, voi lohdutukseksi ajatella, että hetken se kirpaisee ja sitten on ohi. Inseminaatiota yleensä käsketään varmistamaan perinteisellä peittojen heiluttelulla.

Joskus lääke on liiankin tehokas ja aiheuttaa useamman follikkelin kasvun, jolloin inseminaatio perutaan ja lääkäri voi määrätä seksikieltoakin. Sitten seuraavassa kierrossa annostusta pienennetään tai lääkettä vaihdetaan, jotta saataisiin vain yksi follikkeli kerrallaan. Lääkkeen teho riippuu ihan ihmisestä, yhdellä ei tapahdu mitään ja toisella saattaa samalla annoksella tulla useampi follikkeli. Suomessa ollaan lääkitysten seurannan suhteen aika tarkkoja, eli kun lääkitys on määrätty, lääkäri huolehtii siitä, ettei lääkityksen seurauksena vahingossa tule esim. viitosia tai kuutosia, koska ne ovat hirveä riski sekä äidille että syntyville vauvoille.

Tsemppiä!
 
Voi mahoton miten ihania ootte kun jaksatte rustailla näitä! Kiitos infopaketeista, nää avasi asiaa tosi paljon! :happy:
Ja täytyykin tsekata tuo inseminaatioryhmä. Täältä ei vaan kyllä millään huolisi lähteä kun on niin pieni ja aktiivinen ryhmä, ja jotkut teistä tullut jo niin "tutuiksi" täältä :Heartred
 
Voi mahoton miten ihania ootte kun jaksatte rustailla näitä! Kiitos infopaketeista, nää avasi asiaa tosi paljon! :happy:
Ja täytyykin tsekata tuo inseminaatioryhmä. Täältä ei vaan kyllä millään huolisi lähteä kun on niin pieni ja aktiivinen ryhmä, ja jotkut teistä tullut jo niin "tutuiksi" täältä :Heartred

Älä kokonaan jätä meitä ja kerro tännekin kuulumiset, vaikka joskus luenkin inssikeskustelua. Eiköhän se ole itselläkin edessä viimeistään syksyllä! Tsemppiä! :Heartred
 
Kiitos kaikille inssikokemuksista, ihailtavaa että jaksatte jakaa kokemuksia :Heartred Vaikka onhan täällä joo vaikka millasia ryhmiä, mut ite en oo saanu aikaseks liittyä mihinkään tai kirjoitella minnekään. Jotenkin oon tykästyny tähän ryhmään, tämä on sopivan kokoinen, täällä on hyvä ilmapiiri ja niinkun Jesssukin sanoi, teistä on tullut jo "tuttuja" :happy: Joten minä ainakin aion täällä pysyä, vaikka letroilut loppuukin.

Sitten vähän omaa napaa. Minäkin kyllä toivon, että saisin pistoshoidot seuraavaks. Kerroinkin jo aiemmin, että mulla menossa nyt 8. Kierto letroja. Tänään dpo 10 ja tärppiin en usko. Heti kun menkat alkaa, otan yhteyttä polille ja kyselen että mitäs nyt. Suunnitelmana meillä oli,että jatkan letroilla niin pitkään kun haluan, sitten inssi. Aluksi olin vähän skeptinen inssiä kohtaan, mutta tällähetkellä on fiilis että otan vastaan kaiken mitä annetaan. Ei tässä oikein muutakaan voi. Jännittää kyllä, jatkuuko letroilu silti vai saanko inssiin sitten pistokset o_O Ja sekin, että millon inssiin ylipäätään päästään.
Noh se selviää ensi viikolla :rolleyes: Ellen sit oo raskaana... Oli musertavaa herätä tänä aamuna kun näin yöllä unen positiivisesta testistä.

Tsempit kaikille :Heartpink
 
Mulle ihan vieraita kaikki nuo pistoshoidot yms, tää letrozol nyt eka ja puhuttu että ainoa mitä annetaan. Mulla kun ei vikaa ole, vaan miehessä. Onko muilla löytynyt siittiöissä ongelmaa? Lääkäri kyllä vähätteli tätä syyksi, on siittiöitä normaali määrä, 30% hitaita ja kiemurtelevia ja EI YHTÄÄN eteenpäin suoraan nopeasti eteneviä. Pesu voi kuulemma inseminaation yhteydessä auttaa. 4v siis kohta yritetty, joka tuntuu ikuisuudelta. Mulla ylipainoa, jonka vuoksi ei kunnalliselle päästy hoitoihin. Hormonilabrat mulla kaikki ok, ja ovuloin. Silti tuli tunne, että mun lihavuuden syytä kaikki, vaikka selvästi noista siittiöistäkin se voi johtua.

Vilkkuva hymiö ollut nyt sunnuntaista asti, ja eilen yks johtofollikkeli 15mm, limis 6,5mm. Mutta onko muilla letrozolin aiheuttama ovulaatio / munarakkulan kasvu oireetonta? Tavallisesti mulla on viikon ajan kovat kivut sillä puolella, millä rakkula kasvaa, sekä tosi runsasta valkovuotoa. Nyt tuntuu, että ihan oireeton oon, vaikka ultra ja testi sanoo muuta. Hassua vaan! Ovisplussa toivottavasti tulee ke-to, jotta inssi päästään tekemään ennen viikonloppua. Pelkään, että jos se ei kasvakaan, tai ovista ei tapahtu, jos letrozol jotenkin omaa kiertoa häiritsee?? Saa nähdä, mutta jännän äärellä. Lääkäri oli tosi epäluuloinen inseminaatiosta, siis asenne oli tosi outo "no voidaanhan me sitä kokeilla"...
 
Mulle ihan vieraita kaikki nuo pistoshoidot yms, tää letrozol nyt eka ja puhuttu että ainoa mitä annetaan. Mulla kun ei vikaa ole, vaan miehessä. Onko muilla löytynyt siittiöissä ongelmaa? Lääkäri kyllä vähätteli tätä syyksi, on siittiöitä normaali määrä, 30% hitaita ja kiemurtelevia ja EI YHTÄÄN eteenpäin suoraan nopeasti eteneviä. Pesu voi kuulemma inseminaation yhteydessä auttaa. 4v siis kohta yritetty, joka tuntuu ikuisuudelta. Mulla ylipainoa, jonka vuoksi ei kunnalliselle päästy hoitoihin. Hormonilabrat mulla kaikki ok, ja ovuloin. Silti tuli tunne, että mun lihavuuden syytä kaikki, vaikka selvästi noista siittiöistäkin se voi johtua.

Vilkkuva hymiö ollut nyt sunnuntaista asti, ja eilen yks johtofollikkeli 15mm, limis 6,5mm. Mutta onko muilla letrozolin aiheuttama ovulaatio / munarakkulan kasvu oireetonta? Tavallisesti mulla on viikon ajan kovat kivut sillä puolella, millä rakkula kasvaa, sekä tosi runsasta valkovuotoa. Nyt tuntuu, että ihan oireeton oon, vaikka ultra ja testi sanoo muuta. Hassua vaan! Ovisplussa toivottavasti tulee ke-to, jotta inssi päästään tekemään ennen viikonloppua. Pelkään, että jos se ei kasvakaan, tai ovista ei tapahtu, jos letrozol jotenkin omaa kiertoa häiritsee?? Saa nähdä, mutta jännän äärellä. Lääkäri oli tosi epäluuloinen inseminaatiosta, siis asenne oli tosi outo "no voidaanhan me sitä kokeilla"...

Tosi outo lääkärin asenne! Kun eiks inssi nimenomaan vois hyvinkin auttaa jos pientä häikkää siittiöissä :chicken:
 
Tyty, en itseasiassa tiedä tarkkaa syytä miksi näin tehdään. En tajunnut kysyä kun olin niin järkyttynyt siitä, että pitää alkaa pistämään, en jotenkin odottanut sitä. :grin voisin kysyä ens kerralla kun klinikalle yhteyksissä. Ens kierto mennään kuulemma samanlaisella setillä (jos on tarvis).

Harjoiteltiin hoitajan kanssa kynän käyttö ja miten pistetään, ja sain kokeilla itseni pistämistä. Mies haki klinikalla ja sanoi että olen kuin haamun nähnyt. :hilarious: noh tänään nyt eka pistos tehty ja ehkä se onnistui.
 
Takaisin
Top