Lasten syömiset ja juomiset

Totta :) Auttaisko se sit jos antais lusikan omaan käteen kans? Vai mimmonenhan show siitä sit tulis... :)
 
Uhhuh tuli kokeiltua.. lopputulos oli puoli teelusikallista bataattisosetta (varsin notkeaa ja sileää, tuttelilla laimennettua) sisään ja pari desiä yrjöä ulos. Huh huh, mihin tuon lapsen kans vielä joutuu :O
 
Muokattu viimeksi:
Huomenta! Pojasta tuli tänään sekasyöjä, kanaa maistettu :thumleft Hyvin uppos, niin kuin kyllä kaikki muukin. Nyt on maistettu perunaa, porkkanaa, persikkaa, banaania, omenaa ja kanaa. Määrät edelleen maisteluannoksia ja syömiskertoja 1/päivä.
 
Hui kun tuntuu, että muiden lapsoset syövät jo vaikka ja mitä. Meidän poitsu kasvaa edelleen vain tissimaidolla ja kahdella lisämaito (150-210 ml) pullollisella. Ikää poitsulla on 4 kk 1 vko. Tarkoitus oli pääsiäisenä aloitella kiinteiden maistelut, mutta se siirtyi lääkärin kehoituksesta koska pojalla on/oli iho todella huonossa kunnossa. Nyt siis vielä odotellaan muutama viikko. Eiköhän sitä kuitenkin vielä ehdi maistelemaan/syömään kaikkea kivaa ja vähemmän kivaa.

Onko täällä vielä muita pelkästään maitopoikia ja -tyttöjä?
 
Meillä myös tyttö on vielä ihan vaan tissimaidolla, ja edelleen tarkoitus olis olla siihen 6kk asti. Tuntuu kyllä että muiden lapsoset tosiaan syö jo vaikka mitä! Mutta eihän sitä tietenkään pitäis vertailla, jokainen tyylillään. :) Maanantaina meillä on 5kk neuvola, pitää kyllä siellä kysyä neukkutädin mielipidettä koska tyttö syö ihan tosi usein. Kun päästiin 4kk hulinoista niin hetken oli rauhallista, mutta nyt taas öisin tyttö herää jopa 6 kertaa ja aina ruoka maistuu. :confused:
 
Laitoinki jo toiseen ketjuun, mutta päivitetään nyt tännekkin...

Kokeiltiin perunaa parina päivänä ja porkkanaa parina päivänä. Muutaman lusikallisen sai joka kerta, mutta nyt ei suostu ottamaan ollenkaan. Alkaa itkemään heti kun tajuaa, että nyt pitäis taas syödä. Tissimaito ja korvike kuitenkin maistuu ja niillä on kasvanut hyvin, joten jätetään nuo kiinteät vielä hetkeksi. Iltaisin sai ennen korvike+ velliä, mutta nyt parina iltana olen antanut pelkkää korviketta ja nukkukin sitten vielä paremmin kuin sekoituksella. Herää 1-3 kertaa 12 tunnin yöunien aikana ja eka pätkä on sen 6-8 h.
 
Täällä on syöty porkkanaa, perunaa, bataattia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia (mikä kovetti vatsan) ja sitten tietty kaikkia mahdollisia hedelmiä! Itse napostelee maissinaksuja joita vois syödä yllinkyllin! Olen tässä miettinyt että voiko tarjota kurkkua ym tuollaista vaikkei ole vielä hampaita? :eek: kun tuo maissinaksuhan sulaa suuhun mut kurkku ei...
 
meidän tyttö ainakin on syönyt kurkkua ja meloonia sun muuta järsimällä ite jo ennen ku hampaat tuli ja sai se niistä vähän kaluttua ikenilläkin.. syömisestä tuskin voi puhua mutta muuten tykkää niillä sotkea. ihan kätevääkin, kun ei saa ainakaan mitään isoa palaa irti. Noi maissinaksut on kyllä hitti! niitä voi katkoa ja rapistella ympäriinsä ja mutustaa niistä semmosia purkkamaisia möykkyjä mitkä sitten syljetään ja ne juuttuu todella tiiviisti vaatteisin jne :D
 
Muokattu viimeksi:
Aeria: Joko teidän tytölle maistuu ruoka paremmin?

Mitenkäs muuten, oletteko antaneet lapsille jo kalaa tai kananmunaa? Mä meinasin lihat aloittaa tällä viikolla, kun ikää on kuitenkin jo 5,5 kuukautta. Kiinteät uppoaa meidän pojalle tosi hyvin. Söisi varmaan aikuisten annoksia, jos saisi. Ja kakkakin tulee muuten nykyään useammin. Ollaan siirrytty 3 kertaa viikossa -tahdista parhaimmillaan jopa 3 kertaa päivässä -vauhtiin, että eipä nuo kiinteät näköjään kaikille vauvoille aiheuta ummetusta.
 
Ai niin, vielä toinen kiinnostava kysymys: montako ateriaa annatte päivässä?
Meillä menee tällä hetkellä yleensä 4 (aamupuuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro). Toisinaan ei aamusta meinaa puuro maistua, niin olen silloin tarjoillut velliä.
 
Mininen, meillä siirryttiin jokin aika sitten ihan siihen viiteen ateriaan päivässä. Aamu/iltapuuro, välipala (hedelmä/marjasose) + kaksi lämmintä, joista lounaalla lihaa+kasviksia ja päivällisellä pelkkiä kasviksia :)

Kanaa ollaan vasta annettu, mutta kala ajateltiin ottaa heti mökiltä palattua kuvioihin, kananmuna myös.
 
Kala alotettiin viimeviikolla. Paistoin siikaa jonka maustoin hyvin kevyesti kuivatulla tillillä ja vielä sitäkin kevyemmin valkopippurilla. Oon alotellu muutenki noita yrttejä laittaa, että tulee vähän makua ruokiin. Ollaan nyt sit annettu sipulia, tilliä (kuivattuna), persiljaa, ruohosipulia ja vähäsen sitä valkopippuria...ainiin ja kuivattua oreganoa kun tein tomaattipastaa typylle :) Meillä on siis syöty jo vaikka mitä!

Lihoista sitte kanaa ja nautaa. Kananmunaa neiti sai maistaa ihan vähäsen kun ite söin. Vielä olis tofu kokeiltavana ja soijaa en oo antanu, ku ei ite sitä käytetä ikinä. Tyttö ku on jo 6kk nii vaihdettu 2 maitoonkin ja ostettu isojen vauvojen tutit... voi kun aika menee kovaa vauhtia :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mininen, aika samanlaista on kuin ennenkin.. mitkään soseet ei uppoo yhtään. Kerran päivässä oon pistäny hetkeks syöttikseen nyt kun selkä on alkanu kantaa ja siihen eteen keitettyjä/ höyrytettyjä kasviksia, hedelmän ja vihanneksen lohkoja, marjoja, lihaa, leipää.. kaikenlaista. Niitä se kyl mielellään ja aika ennakkoluulottomasti maistelee mutta edelleen enimmäkseen mutustaa ja syljeskelee, välillä kakoo aika lailla. Nyt on alkanu hiukan nielläkin. Aattelin et varmaan jatkan täysin sormiruokailulla kun se tuntuu kuitenkin ottavan paremmin tuulta purjeisiin kuin soseiden antaminen, vaikka määräthän on vielä mitättömiä. Hyvin on kasvanu pelkällä maidolla ja nythän vasta tuli 6kk täyteen, joten ei sinänsä kiirettä.. Syö mieluiten ite puuronkin, oon keittäny ite puuroa ja siihen vähä hedelmäsosetta, pitää laittaa lusikkaan ja antaa lusikka neidille ni vähän syö mitä sotkemiselta ehtii, muuten vaan sylkee ja kääntäö päätä pois. Kyllä on kaavittu ruokia lattialta, seinistä ja verhoistakin..
 
Muokattu viimeksi:
Meillä lopetettiin imetys 7 kk iässä, siis minä itsekkäästi päätin näin, koska meilä syötiin jo niin paljon soseita, etten kokenut imetyksen olevan enää suuressa roolissa. Pikku hiljaa vähensin kertoja ja nyt en ole imettänyt ollenkaan enää 2 viikkoon. Tyttö ei ole ollut moksiskaan, eikä munkaan olotila ole ollut mitenkään tukala, ei ole tarvinnu mitenkään tyhjentää rintoja. Nyt meillä syödään aamu- ja iltapuuro (1,5dl maitoon tehtynä), kaksi lämmintä sosetta (1,5dl) ja yksi välipala päivässä (1 prk). Maitoa menee n. 4-5 dl päivässä, kun otetaan mukaan se maito mihin puuro on tehty, muuten juodaan maito nokkamukista.
 
Ootteko jo aloittaneet sormiruokailua? Aeria ainakin? Olis kiva kuulla miten aloititte, millä ruuilla ja miten ne oli valmistettu, ja miten lapset syö nykyään? Miten esim. lihaa/kalaa/kanaa sormiruokana? Oon kyllä paljon netistä lukenut aiheesta, mutta olis kiva kuulla tiedän kokemuksia. :)
 
Juu ollaan sormiruokailua aloteltu sillee pienissä määrin koska ei siitä mälväyksestä massua täyteen saa :D Meillä tytsä syö itte margariinilla voideltua leipää ja jopa näkkäriä, hedelmänpaloja (nektariini ja persikka lemppareina), erilaisia ihan lämpimiä ruokia esim. jos laitetaan uunilohta nii jätetään joku kohta suolaamatta (ainoostaan pippuria ja vaik kuivattua tilliä tms.) sit jotain perunaa tai mitä ny ikinä... kananpaloja on saanu ite nakertaa ja jotain niinku pehmeetä porkkanaa, parsakaalia ym. Ravintolassa jos käydään nii aina katon jos siinä olis pikkuneidille jotain mussutettavaa sormin (niinku usein on jotain höyrytettyjä kasviksia tai ainaki kurkkua). Sit tietty mansikoita, vadelmia ja pensasmustikat on ollu hitti (oon puolittanu ne).

Muutoin ruokiin oon lisäilly jo ihan reippaasti mausteita niinku yrttejä, pippuria ym. Suosikkia on ollu ku oon tomaattimurskaan tehny kastikkeen mis on vähän sipulia, yrttejä, pippuria, paprikaa ja sen kanssa sit täysjyväpastaa ja muussannu ne silleen kevyesti sauvasekottimella ettei tuu ihan hienoa mössöä vaan vähä kokkareisempaa. Siihen sit oon lisäilly millon mitäki..kuutiollisen jauhelihaa, kanaa tai kalaa. Semmonen vähän vastaava missä oli papuja vielä lisäks kelpas kans hyvin :) Kesäkeittoakin tein ja kelpas hyvin (tehtii itelle ja ennen suolaa ja tavallista maitoa vaan juttuja erilleen) siihen sit vaa korviketta maidoks :) se ei tietty oo kauheen täyttävää, mut helteillä on ollu aika hyvä ku ei oikeen ruoka oo maistunu.

Että sellasta...tulipa tekstiä taas.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Aarnikratti: Piti vaan sanomani, että meillä syödään tosi paljon samaan tyyliin. Ainoastaan leipää ei ole vielä poika saanut kuin ihan murusia, mutta sitäkin ajattelin ruveta antamaan tässä, kun kahdeksan kuukautta tulee piakkoin täyteen. Ravintoloissa olen myös antanut omalta lautaseltani järsittävää: ananasta, melonia, jopa vähän (suolattua) kanaa. Näin kesällä on kyllä kiva, kun on niin paljon tuoreita kasviksia ja marjoja saatavilla. Olen antanut pojalle vadelmia ja pensasmustikoita suoraan puskasta, tykkää ihan älyttömästi! Sormiruokailua varmasti harrastetaan tässä vielä enemmän, kun poika saa vähän lisää hampaita. Nyt nimittäin tuntuu, että syömisessä kestää ikuisuus ja sotku on melkoinen. Tosin ei varmaankaan mitään siihen verrattuna, kun lapsukainen rupeaa itse käyttämään lusikkaa aikanaan. :eek:

Ai niin, ja apinaevästä olen myös tekaissut pari kertaa. Menee suurin osa niistä äidin suuhun, mutta maistuu kyllä lapsukaisellekin.
 
Meillä ollaan kyllä sormiruokailtu kaikenlaista. Ostin pakaste vihanneksia, porkkanaa, kukkakaalia,parsakaalia ja jotain kellertävää vihannesta? :D ja sitten olen niitä keittänyt ja antanut tytsylle, joskus maistuu ja joskus ei. Leipää, kaikkia erilaisia sortteja. Jauhelihaa, kanaa, kalaa jne. Hedelmiä ja marjojakin.
 
S_uski, sulle just tuolla toisessa aiheessa tosta kysyin, mut tässä se sit tuliki ilmi... Harmi ku se sormiruokailu on nii mälväämistä vielä ettei sitä oikeen ruokailuks kyl voi kutsua.
 
Takaisin
Top