Laskettuaika Tammikuussa

Joissakin ev.lut. seurakunnissa ymmärtääkseni on tehty poikkeuksia että vaan yks kirkkoon kuuluva kummi on riittäny.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä haluaisin ristiäiset mut ei olla vielä asiasta puhuttu kun tässä on vielä monta etappia ennen sitä :) nimiäiset ei ole mulle edes tuttu juttu. Pitää perehtyä! :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Meillä ehdottomasti ristiäiset. Mies haluaisi erota kirkosta, mutta mä en anna ennenku on vieny mut kirkossa vihille :D mä käyn jouluna ja juhlina kirkossa. Muuten ei tule paljon käytyä.

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Itse en ehkä kovin harras uskovainen ole, mutta tykkään kirkon rauhallisesta tunnelmasta.

Kaste. Kotona pidetään ristiäiset. Minusta ei voi nimetä kummiksi ollenkaan, ellei kuulu kirkkoon. Samoin, jos eroaa kirkosta, kummeuden voimassaolo lakkaa kirkon näkökulmasta katsottuna.

Muokattu viimeksi:
Ja kastettavalla tulee olla vähintään kaksi kummia, mutta ellei kahta ev.lut. kirkon konfirmoitua jäsentä löydy, voidaan tehdä poikkeuspäätös, että yksi kummi riittää. Kirkko ei tunne epävirallisesti nimettyjä kummeja.

No kirkon sivun mukaan, ei voi toimia kummina, ellei kuulu kirkkoon. En sitten tiedä, onko osa papeista rennompia asian suhteen ja kirjoittaa kummitodistuksen. Nimeäsi ei varmastikaan ole kuitenkaan kirkon kirjoihin merkitty.

"Pääsääntöisesti kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä. Näiden lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina. Kummien määrälle ei ole annettu ylärajaa. Poikkeustapauksessa kummeja voi olla vain yksi. Päätöksen yhdestä kummista tekee sen seurakunnan kirkkoherra, jonka jäseneksi kastettava liittyy."

Lainattu evl.fi -sivustolta

Muokattu viimeksi:
Ja siis asiahan on noin vain kirkon näkökulmasta. Jos olisin valinnut kummin "epäviralliseksi" kummiksi (tunsi kirkko sellaista eli ei), ei hän mitenkään toisista eroaisi lapsen ja minun näkökulmastani. :)

Kaste ja luultavasti kotona pidetään ristiäiset. Mä kuulun ev.lut. seurakuntaan ja mies on katolilainen. Ollaan ehkä molemmat tapauskovaisia eli justiin juhlien, hautajaisten yms.. aikana käydään kirkossa. Kummeja ei olla kauheesti mietitty, mutta luultavasti molempien suvusta tulee yks kummi. Toinen on siis ev.lut. ja toinen katolilainen kummi.

Onko muuten tuolla kummien sukupuolella jotain väliä? Siis tarkoitan, että voiko olla kaksi mieskummia tai kaksi naiskummia? Vai pitääkö olla molemmat?

Hansu_79: kummien sukupuolella ei ole mitään väliä, voi siis olla 2 naispuolista tai 2 miespuolista jos niin haluat.

En osaa edes sanoa miksi haluan nais- ja mieskummin.
Mutta tosiaan, itsellä oli kolme kummia, veljellä kaksi, ja veli ollut näiden kahden kummin erityisasemassa koko ikänsä, kun taas itselläni kummit olleet taka-alalla, ja ylioppilasjuhliin kukaan ei osallistunut. Sain yhdeltä kyllä lahjan, joten täysin unohdettu en ollut.

Useammankin kuin kaksi voisin valita, mutta tosiaan, hieman hankalaa valita kun lähisuku on aika pieni ja jos kavereista valitsee, niin on iso riski että yhteys jossain vaiheessa vähenee ja katkeaakin. Kaukana asuviin sukulaisiin on herkemmin yhteydessä kuin ystäviin. Toki on yksilöllistä, mutta itsellä on niin monta ystävää, joihin yhteydenpito on hyvin satunnaista.

Meillä esikoisella on kolme kummia; ystäväpariskunta ja sylikummina yksi mun parhaista ystävistä. Me puolestaan haluttiin kummeiksi ystäviä, sukulaisilla kun on jo valmiiksi rooli lapsen elämässä.

miuk, meillä oli sama ajatus. kummit on ehdottomasti ystäviä koska sukulaiset nyt on aina ja pysyy. ystävyyttä pystyy ehkä myös toisaalta "sitoa" kummeudella. enkä tarkoita että kukaan on pakotettu olemaan osa elämäämme, vaan juuri ihmisten liikkumisen ja elämäntilanteiden muutosten myötä on sitten mukamas syy nähdä enemmän vaivaa yhteydenpitoon.

Vitsi kun nyt tuntuu liikkeet hyvin, tässä ollaan oltu koko päivä ulkona ja nyt sohvalla maatessa on kova vipellys päällä <3
Tää on myös vähän ällöä kun alkaa asiaa ajattelemaan. .. Tuntuu siltä kuin mahassa olisi alien! :)

Mä kanssa tunnen jo vipellystä. Se konkretisoi tätä <3 Oon nyt alkanu innostuu ja heräilee vaunujen ym tavaran hamstraamiseen ;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Oon yrittänyt tuntea liikkeitä, mutta en vielä tunne. Tänään tosin vihloi taas vasemmalta alhaalta, normaalia enemmän vaan. Pohdiskelin, että kuinkahan paljon niitä sitten tulee, kun paikat alkaa oikeasti venyä.

Kohtu oli mun mielestä neuvolassa jo yllättävän ylhäällä. Ja tutkimus tuntui ikävältä, mutta eipä siinä mitään, ainakaan ei tunnu siltä että hipelöitäisi kun on ronskit otteet (naislääkäri nyt, eka ultra miehen tekemänä ja sama tunne tuolloin).

No sitten se vasta alienille tuntuuki, ku möyrii/muljahtelee puolelta toiselle niin, että koko maha liikkuu! :D Ihanaa tuo liike kyllä on! :)

Minä mietin esikoisen kohdalla pitkään, ketä kummeiksi eli ystäviä vai sukulaisia. Ajattelin omaa lähipiiriäni, omia ja sisarusteni kummeja sekä lähisuvun kummijärjestelyjä ja sitten menneitä ja nykyisiä ystävyyssuhteitani. Monelle on käynyt niin, että kummit ovat hävinneet ajan saatossa, kun eivät ole mitään sukua ja ystävyys syystä tai toisesta lopahtaa. Lähisuvulla on myös usein suurempi tunneside lapseen. Toisaalta se on juurikin niin, että sukulaisilla on joka tapauksessa oma roolinsa lapsen elämässä. Minusta se sitten onkin vain hyvin luontevaa, että kummit ovat juuri siitä porukasta. Ymmärrän kuitenkin hyvin sen toisen näkökulman. Kannattaa vain sitten varautua siihen, että elämäntilanteet ja ihmissuhteet muuttuvat, yksi lopahtaa, toinen tulee tilalle. Kesällä viimeksi harmittelin, ettei minulle tärkeän nuoren kummi ollut konfirmaatiossa. Häntä itseään/perhettään asia ei kuitenkaan tuntunut vaivaavan.

Itsellä nyt vaikea valinta, kun lähisukua niin paljon. Asiaa ei kyllä helpottaisi, vaikka kummit valittaisiin ystävistä, päinvastoin.

Mä en tunne liikkeitä vielä ja tänään rv 17+0. Mulla istukka on kiinni etuseinässä. Mut doppler oli kyllä hyvä ostos ihan senkin takia, että nyt on voinu kotona kuulla pienen sydänäänet ja sit sen, että siellä mahassa tosiaan liikutaan. Semmosta vilinää on kyllä ollu :)

Nimiäiset ehdottomasti! Olen miettinyt kans "kummeja" lapselle. On se mukava valita ns luotto aikuinen elämään tueksi!

Takaisin