Laskettuaika Tammikuussa

Maypan, ei sekään olisi huono vaihtoehto, mä en tiedä mitä mies siihen tuumaisi :)
Riittäisi jännättävää loppuun asti :D

Täällä istun lääkärineuvolan odotusaulassa. Paino oli kolmen viikon aikana tippunu 200g JEE! Tai siis jee sille että se ei ihan noin nousujohteisena jatkunu ku tos ihan alus. Mut tää kuumuus...siis ihan kamalaa. Pyöräilin tänne neuvolaan niin vaan valun hikeä. Kiva mennä tonne tutkimukseen ihan märkänä :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mullakin on tänään toinen neuvola käynti (ei tosin kukaan oo sanonu et sinne lekuri tulis) mutta ajateltiin kanssa lähtee pyörällä :D
Saa nähä valuttaako sitä itekki soijaa ja saa nähä mitä siellä tällä kertaa puhutaan.
Nopeesti on kyllä aika menny ku tilasin ton ajan 5 tai 6 vkoa sitten ja ajattelin että tämäkään päivä ei ikinä tuu vastaan :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mulla on lekurineuvola ilmeisesti vasta lokakuussa joskus..
Mutta. Mulle tuli uutena tietona veriryhmistä, että jos on Rh-negatiivinen (itse olin A Rh-negatiivinen) niin pitää käydä parissa verikokeissa enemmän ja ottaa rv 28-30 anti-D-immunoglobuuli pistos. Eli mulla ja vauvalla voi olla eri veriryhmät (vauvalla rh-positiivinen) ja näin ollen vastasyntyneellä on vaara sairastua hemolyyttiseen tautiin eli punasolujen hajoamista aiheuttavaan tautiin..

Hetken oltiin että jaaaaha. Mutta sano että ensisynnytyksessä ei yleensä aiheuta ongelmia, mutta jostain syystä seuraavissa synnytyksissä voi olla.

Sande90, minä olen myös Rh-negatiivinen ja aikaisemmissa raskauksissa tosiaan on verikokeilla (keskiraskaudessa ja melko lopussa) seurattu alkaako vasta-aineita muodostumaan. Kaikki on ollut kunnossa ja mitään muuta ei sitten Rh-negatiivisuudesta ole seurannut, kuin synnytyksen jälkeen anti-D-immunoglobuuli pistos. Samaisen pistoksen sain nyt sitten myös istukkanäytteenoton jälkeen.

Käsitin niin, että kun anti-D-immunoglobuuli pistokset on annettu
Rh-negatiiviselle naiselle aina keskenmenon, raskauden keskeytyksen ja synnytyksen jälkeen, niin ei seuraavissakaan raskauksissa/synnytyksissä pitäisi olla (suurta) huolta asiasta. Veripalvelun sivuilla on kerrottu aiheesta selkeämmin kuin meidän neuvolassa http://www.veripalvelu.fi/www/neuvoloille.

Mitä ihmettä, mä oon rh negatiivi eikä mulle oo puhuttu mitään ylimääräisitä verikokeista, sen tiedän että synnytyksen jälkeen ilmeisesti tuikkaa ylimääräisen piikin tän takia... Ihana kun neuvolasta saa sitä tietoa odotusaikana...

Murma
Okei pitääpä käyä lukaseen! Kiitti!
Muok. Tajusinko oikeen että vauvvelin rhd tutkitaan viikoilla 24-26??

Santra
Täälä sano heti et pari ylimäärästä koetta ja vuos sitten on alotettu antaan raskauden aikanakin tuo pistos. Kannattaa varmaan kysyä seuraavalla kerralla?

Mä oon kans Rh negatiivinen. Ymmärsin että ylimääräinen piikki on ennen laitettu vaan synnytyksen, keskeytyksen, keskenmenon tai istukka/lapsivesipunktion jälkeen. Nyt on kuulemma systeemit muuttunut ja rokote annetaan jo ennen synnytystä, joskus raskauden puolenvälin jälkeen jos verikokeilla todetaan että syntyvä lapsi on eri veriryhmää.
Mä sain enkeliraskaudessa piikin lapsivesipunktion jälkeen sekä sitten keskeytyksen jälkeen.

Mä en kestä... ne tökkää sen mulle kankkuun vielä kun on toi lievä neula kammo.. voi apua... pakko kysellä sitten kolmen viikon päästä tarkemmin...

Mulle tuli yhtäkiiä vaan semmonen fiilis, että nyt ku ois jo mahollisuus pitää nimiäiset/ristiäiset :D Nimet on siis valmiina ja tuli vaan fiilis että kun napero ois jo täälä! :D

Mites te muuten. Meinaatteko ristiäisiä vai nimiäisiä? Me ei tiietä vielä. Ite kuulun kirkkoon, mutta ei mulla siihen minkäänlaista tunnesidettä ole.. Joskus mainitsin asiasta, mutta mieskin sanoi että ei kai sen niin väliä. Mietitään sitten kun napero on syntyny :)

Me pidetään ristiäiset, on se kumminkin mulle aika tärkeä tapahtuma, vaikka en koe olevani mitenkään uskovainen. Meidän lähellä on ihana kappeli, johon liittyy niin iloisia kuin haikeita muistoja, ja lapsen kastaminen vaan jotenkin varmaan tulee vahvistamaan näitä tunteita ❤️

Me ei kuuluta kirkkoon, eli meillä on nimiäiset. Niistäkin saa ihan juuri niin kauniit ja suuret juhlat kun haluaa. Esikoisen nimiäiset vietimme pienimuitoisesti vanhempieni tykönä, ja tulevan vauvan nimiäiset tulemme viettämään omassa kodissamme (nyt kun neliöitä on tuplasti se mitä ennen). Läsnä ovat "lähin suku" ja kummit.
Vaikka ei kuuluta kirkkoon niin ajattelimme, että lapselle on kiva kun on kummit. Ei niinkään kristillisen kasvatuksen oppien opastukseen vain ihan olemaan läsnä läpi elämän. Itselläni ei kummivanhempia ole, kun taidan olla jo kolmas ellen neljäs "pakanasukupolvi" suvussamme. Mutta miehelläni kummivanhemmat on ja he ovat tärkeä osa elämää. Asuvat tosin Belgiassa kaikki, mutta tietävät ihan elämästämme kaiken ja toisin päin. Ja ompahan majapaikka, kun reissataan :)

Nimiäiset on meidän juttu. Ei kumpikaan kuuluta kirkkoon, mutta nimiäiset ne olisi vaikka kuuluttaisiinkin.
Mun puolen suku Keski-Suomessa kun itse asutaan pk-seudulla, joten siellä pidetään varmaan omat tohinat ja toiset sitten kotosalla puolison perheen ja ystävien kanssa.
Kummit tulevat kuitenkin olemaan :)

Meillä on ehdottomasti kaste. Nimenanto on kylläkin jo 8. päivänä syntymästä erillisenä oman perheen kesken mut sitten kaste isommin suvun kera kirkossa. Ollaan ortodokseja. :)

Ja siis käydään kirkossa muutenkin ja se on osa elämää eli ei kasteta vaan tavan vuoksi.

Kaste. Ja nyt jo pähkäillään kummivalintoja. Miehen veli ei kuulu kirkkoon, vaikka pitkäksi aikaa ei toki tarvi liittyä, jotta pääsee kummiksi. Tuntuu silti hölmöltä valita miehen veli oman veljen yli, joka kuuluisi kirkkoon. Molempia ei olla valitsemassa, koska toivotaan useampia lapsia.

Itselläni ei ole läheisiä kummeja, veljellä on. Niinpä haluan oikeasti miettiä valintaa niin, että yhteydessä oltaisiin tulevaisuudessakin.

Kaste. Ollaan "tapauskovaisia", eli kirkkoon kuulutaan, mutta siellä käydään häissä, hautajaisissa ja muissa "pakollisissa" tilaisuuksissa. Lapsi erotkoon sitten kirkosta, jos ei koe omakseen. Itse halusin kuitenkin esim. kirkkohäät.

Kaste. Molemmat kuulutaan kirkkoon ja itse uskon, mieheni ei. Onko tämä muuten totta, että kaksi kummeista pitää kuulua kirkkoon? Meillä on nimittäin yksi ystävä kenet haluaisimme kummiksi, mutta ei kuulu kirkkoon. Tuttavani sanoi että kaksi vähintään ja kolmas saa myös todistuksen vaikkei kuuluisikaan?

Joo kahen pitää kuulua kirkkoon.
Mun vanhempia pyydettiin yhen pojan kummeiks, mutta joutuivat vielä yhden ottamaan lisäksi, kun iskä ei kuulu kirkkoon.

Kaste. Minä uskon, mies ei mutta mulle tärkeää kastaa niin mies tukee siinä!

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Takaisin