Laskettuaika oli tuli ja meni

owen, ihana kun tietää jo eräpäivän, mihin ei ole enää niin pitkä aika. Ajattele sitä yötä ennen kuin menee käynnistykseen. Mahtaa sitten jännittää...
Mulla ei ole tehty nyt viikon 35 jälkeen tuota kokoarviota, hoitaja on kyllä siitä puhunut, että huonosti kasvaa käyrät. En kyllä toivo isoa kasvua enää. :D Aika hyvin oon pystynyt elämään tämän mahan kanssa, mutta nykyisin esimerkiksi on vaikea saada kengät jalkaan kun pitäisi kumartua. Epätoivoisesti olen yrittänyt saada synnytystä käynnistymään annetuilla vinkeillä. Kävin eilen 10 km kävelylenkin ja ainakin nukuin paremmin kuin moneen viikkoon. :D Ei kolotuksia missään, ei supistuksen supistusta.
Eikö ne aloita sen käynnistämisen lääkkeettömällä vaihtoehdolla, jos mahdollista, sillä ballongilla?
 
Riippuu ilmeisesti ihan täysin kohdunsuun tilanteesta, et miten sit käynnistävät. Ystäväni synnytys käynnistettiin suoraan cytotecillä, kun oli jo sen verran auki, ettei ballongit olisi varmaan pysyneet. Sai ensin pienemmän annoksen ja kun mitään ei tapahtunut niin sai lisää.. Myöskin kun käynnistettiin vasta 42+1 niin ballongeilla olis voinut mennä pitkä tovi ennen kuin olis syntynyt. Hänellä ei siis ollut ollut yhtään ainoaa kunnon supistusta ennen käynnistystä.

Joo toisaalta hyvä kun tietää sen viimeisen pvän, mut pikku asiat harmittaa eniten, kuten toi neuvolassa ja lääkärissä ravaaminen ja se fakta kun vieläkään ei voi olla varma, et josko tämä täältä kuitenkin lähtee tulemaan itse, niin ei uskalla kuitenkaan tehdä mitään suunnitelmia loppupäiville, et menis aika nopeemmin.

Mä olen kans koittanut aivan kaikki keinot!! Eilen vahasin uudelleen meidän parketin, pesin ja puunasin kämppää, kävin shoppailemassa, kävelyllä jne. Mut kun ei niin ei. Ihan yksittäisiä suppareita tuli päivän mittaan, mut ei mitään toivoa antavaa. Kroppa on niin käsittämättömän turta, et en tiedä, millä tästä jaksaa mitään synnyttää. Voisin nukkua päivät läpeensä, mut makaaminenkin sattuu lonkkiin, selkään jne. Tää maha on ollut niin valtava jo monta vkoa, et onneks oon tähän rajoittuneisuuteen tottunut jo ajoissa :D Jos jotain hyvää, niin oma paino ei oo noussut yhtään 4vkossa :) ilmeisesti tämän kuulan kannattelu vie sen verran energiaa et kulutus pysyy korkeana :D
 
Joo, siinä mielessä vauhti kiihtynyt, ettei pelota enää pitkätkään kävelylenkit. :D Saisi tulla jo. :D Vaikea suunnitella myös näitä viimeisiä päiviä, kun välillä tulee nukuttua huonosti yö ja sitten haluaa levätä vain päivällä. Jotenkin ollut rasittavaa yrittää tavata kavereita. Jopa puhelimessa puhuminen on ärsyttävää kun keskustellaan siitä että enkö ole jo synnyttämässä tai onko synnytystuntemuksia. Sitten käydä läpi näitä useamman ihmisen kanssa. plääh.

Mulla ei ole vielä ollut oikeita supistuksia. Siksi olenkin kohtalaisen varma, että käynnistykseen päästään. Omalla äidilläni ei synnytys käynnistynyt käynnistämisestä huolimatta niin olisiko se oikea määränpää minullekin rv42+3, jolloin ehkä pääsee jo sektioon.

Owen, aivan mahtavaa että sulla ei paino enää nouse. Mun paino nousee vielä.. :/ Ja mahakin kasvaa tuollaiseksi irtonaiseksi palloksi tuohon eteen. Varmaan johtunee siitä, että liian hyvin maistunut herkut viime viikkoina.

Ajankuluttamisesta; mä hankin tuon netflixin kokeilukuukauden nyt, että jotain tekemistä. :) Vaikka onhan tämä ainutlaatuista aikaa elämässä, niin voi tätä ketutuskäyrää. :D
 
Owen, saitko tänään ajan kontrolliin? Missä synnytät? Vaikka lupailivat, niin en saanut aikaa, kun ei ole aikoja.......
 
Juu keskiviikkona on kontrolli ja pe sitten joka tapauksessa viimeistään käynnistellään, Jorvissa synnytetään.. Jos vaan olisi kohdunsuulla sellainen tilanne jo ke, niin toivon että vauhdittavat jo sillon, kun poika on kuitenkin sen lähempänä 4500g ja poraa ihan hulluna alakertaan. Alan olla niin kipeä et pää kohta räjähtää :sad001
Tänään oli neuvola ja paino laskenut torstaista 500g, vesi terkan mukaan selkeästi vähentynyt ja Sf 41, et saisivat kyllä pikkuhiljaa tämän täältä ottaa ulos, kun ei vaan tunnu itse tulevan. Sykkeet hyvät ja hemoglobiini mulla taas laskenut, oli vaan sen 109 enää kun pari vkoa sitten oli jo siellä 121.. Ihme homma tuokin.
Miksei tämä halua täältä ulos?:sad001
 
Owen, uuh tsemppiä. 4500 kuulostaa hurjalta!! :O Hmm, mitenköhän ne meinaa järjestää kättärillä mun synnytyksen, jos niillä ei kerran ole aikaa ja sanoo sen suoraan? Tää ei meinaan täältä itsekseen tule ulos.
 
Siis supistellut on jo vaikka kuinka pitkään, mutta mitään ei ole tehnyt tuolla alhaalla. Kaikki on visusti kiinni. Vauva ei ole edes kiinnittynyt vielä.
 
Tämä sitten taas on kyllä kiinnittynyt jo aika päiviä sitten, kohdunsuu "kääntynyt eteen" ja kohtu laskeutunut, ulkosuu on jo auki ~2cm jne, mut ei mitään muuta.. Tänään oli taas jo orastavaa migreeniä ja ajattelin jo että taasko sitä täytyy Jorviin lähteä muuta kuin synnyttämään, meni onneksi ohi kuitenkin :)
Joo no onneksi torstaina ultrassa lääkäri katsoi myös sen lantion tilanteen, niin en osaa tuota kokoa nyt edes pelätä tm :) mutta eipä sen pojan tuosta isommaksi tarvitsisi kasvaa!;D
Joo kuulostaa kyllä ihmeelliseltä tuo, et ilmoittavat et ei ole aikaa!!! Eivät sitten antaneet "muita vaihtoehtoja"? Kyllähän niiden pitää tilanne tsekata et uskaltavat odottaa käynnistystä pidempään. Ja ainakin jorvissa sanoivat et yli 42 ei odoteta kun tämä on niin iso. Ja ymmärtääkseni ei kyllä muutenkaan odoteta yli 42+1 kun 42+2 on sitten jo yliaikainen :/
 
Nonnuli: whaat?? Ei ole aikaa antaa käynnistykseen??? Toivon pääseväni loppuviikosta kättärille käynnistykseen, joten ei kuulosta yhtään hyvältä. :/ jos ei anna aikaa, niin antaisivat vaikka lääkkeitä joilla synnytys käynnistyisi kotona. Vielä olisi muutama päivä kärvisteltävänä täällä.
 
Ilmeisesti on täysin kiinni siitä, kuka vastaa puhelimeen kun soittelet... Soittelin kättärille uudelleen ja kerroin olevani hiukan nyt huolissani, jos ei kontrolliin löydy aikaa. Erittäin mukava kätilö antoi heti ajan ja sanoi, että PAKKO löytyä aika näillä viikoilla. Että sillä tavalla.

Tsemppiä Elennah. Ollaan varmaan siellä samaan aikaan :wink
 
Noniin hyvä juttu Nonnuli!! Hyvä kun soitit uudelleen ja sait oikeaa "kohtelua" viimein. Olisi se kyllä täysin outoa ollut, jos et olisi aikaa muka saanut. :) Nyt sinne sitten tsemppiä vaan! Tulehan sitten kertomaan, mitä siellä päätetään :)

Täällä juuri heräiltiin aamupalaa syömään, reilu tunnin päästä kontrolli.. Tuntuu niin "turhalta" sinne ylipäätään taas raahautua, kun olotila ei ole muuttunut synnytyksen suhteen mihinkään, omat oltavat vaan ovat supertukalat ja väsyneet. Toki on tärkeä tarkastaa, miten pienokainen voi, mutta hänkin niin jämerästi kyllä mekkalaa koko ajan pitää.. Kätilö sanoi vielä aikaa varatessa että tuskin edes arvioivat tänään kokoa kun olen alle vko sitten ollut siellä viimeksi, että virhemarginaali voi olla isokin.. Tjaa, no olis se tuon rd:n kannalta kuitenkin ihan kiva katsoa ettei siellä mikään 5kiloinen lymyile :D
 
Heippa
Löysin tällaisen ihana palstan jossa muillakin menee yli vauvan kanssa. Joilla menee hermo ja järki kaiken kanssa ja mikään ei auta lapsi vai haluaa olla masussa.

Mulla on viikkoja 41+2 ja huomenna pääsen äippä-polille käymään ja katsomaan mitä tehdään ja et koska käynnistetään. Olen itse ihan täynnä koko raskautta ppitäis vain osota nauttia pienokaisesta tuolla mahassa kun se vielä on sielä pien ei enää ole. Haaveilin että sais synnyttää luonnolisesti. Mut näyttää siltä et joutuu käynnistykseen. Se on epäreilua kun lukee et muut saa lapsen melkein ajallaan ja ite joutuu odottamaan. Mut muukaan ei auta :rolleyes:

Ihanaa kun teillä on asiat menossa eteen päin ja saatte nyytit kohta syhliin.:rolleyes:
 
Juu no, lauantaille venyy täällä nyt sitten.. Ja sillon siis "käynnistysharkinta", voin sanoa, ikinä ei oo vituttanut näin paljoa!! Jätkä on iso kun mikä, eikä selkeästi löydä ulos luolastaan omin neuvoin, mut ei, edelleen odotetaan. Lääkärit ei tunnu tietävän systeemeistä mitään kun viimeksi sanottiin et viimeistään pe käynnistetään mut tänään kätilö sanoi et ei voida laittaa ennen la, et se on se oikea päivä.. Kahlitsen raudoilla itteni sinne la kiinni ja sanon et en lähde enää ilman sitä muksua, et nyt sitten some action, Please!! Läähpuuhmurr. En vaan ihan oikeasti jaksa tuota jatkuvaa ravaamista ja pettymistä..
 
Ihana Kaakuska! :D Mä alan vasta huomenna soittelemaan aikaa kontrolliin, tänään siis 41+2. Pelottaa se, etten saa edes aikaa tuohon käynnistykseen, koska kättäri on täynnä (siis saattaa olla)... Toisaalta onhan tässä vielä loppuviikko aikaa, tuntuu vaihtelevan milloin aloittavat käynnistyksen. En kovin innoissani ole ihan noihin pelkkiin kontrolleihinkaan, kun tiedän että kaikki on hyvin. Haaveilin myös luontaisesta käynnistymisestä, mutta mitään ei tapahdu, joten alan epäilemään sitä. Ja myös itse välillä katkerana kun toiset saa vauvansa niin hyvin ajoissa. Varsinkin kun sanottiin jo rv35, että todennäköisesti tulee ennen la. Joo, ei tule.

Tuosta raskautta täynnä olemisesta; mulla hoitaja sanoi että olen ihan täynnä vauvaa (tunnustellessaan vatsaani) niin siis olen todellakin ihan täynnä. xD

Nonnuli, milloin sulla on kontrolli/ käynnistys? Mitä siellä tapahtuu? O_O
 
Owen, voi ei.. käynnistysharkinta?? Ilmeisesti riippuu kovin noista ihmisistä ketkä sattuu olemaan silloin vuorossa. Ymmärrän hyvin, miten voi turhauttaa nuo turhat käynnit. Mitään ei tapahdu ja mielessä on se viimeinen deadline ja sekään ei sitten pidä paikkaansa. MIkähän mahtaa olla vihoviimeinen takaraja että aloittavat käynnistämään? 42+3? Mulle hoitaja sanoi että viimeistään 42 olisi se takaraja ja silloin saattavat jo leikata eikä enää yritellä käynnistää.
 
No mulla on sitten lauantaina ihan sen ensimmäisen LA:n mukaan 42+1, et en sitten tiedä, mitä vielä pitää harkita :/ ihme juttu, kun kuitenkin on kannoilla tuo rd ja poitsu on yli 4kg et jos ei vielä lauantainakaan niin joulunako sitten?

Joo niinpä, olisivat ennemmin hiljaa eivätkä sanois mitään, kun et puhuvat viimeistään päivistä, jos ei sellaista ole.. Torstaina lääkäri tosiaan puhui et viimeistään ensi vkon pe, johon sitten luotin ja hoidin koirille hoitajan siihen, no tänään nyt sitten tosiaan annettiin harkinta lauantaille, WhAT? Käy henkisesti rankaksi jo ihan muutenkin kuin näin että annetaan ymmärtää, muttei ymmärretä antaa.

Kätilö siinä vielä jutteli, et mielelläänhän me otetaan sut tänne jo ennen.. Ai niin, mä kun en mielellään olis ollut täällä jo 2 vkoa sitten ja mä kun en muka mielellään jäis tänne vaikka heti jos se olis musta kiinni. Voi ärräpäät!!!
 
Owen, todella yllättävää että ovat päästäneet sut näinkin pitkälle muhimaan jos sulla on rd. Ja luulisi että heillä olisi jotain yhteisiä sääntöjä, esim. että minkä yli eivät päästä raskautta. Tai voisiko sen käynnistämisen aloitella pikkuhiljaa. en tiedä, raskasta odotella. Jospa tosiaan ennen joulua..
 
Elennah, kättärillä on ilmeisesti tosi kova kiire tällä hetkellä, kun naikkari on kiinni. Alkanut vähän jo olla sellainen fiilis, että on jotenkin vaivaksi kun huolehtii tällaisestakin asiasta, kuin mahdollisimman turvallinen synnytys. Tässä jo pariin otteeseen miettinyt, kun sinne on pitänyt olla yhteydessä, että pitäisköhän sittenkin kokeilla Jorvia...

Haluaisin, että vauva tulisi ihan itsestään, mutta ei tämä nyt näytä siltä yhtään, että tuo tuolta vapaaehtoisesti suostuisi ulos tulemaan.

Owen, mä myös luulen, että huomenna mut passitetaan kotiin ja käsketään lauantaina paikalle. "Käynnistysharkintaan". Ilmeisesti paikkojen pitää olla jonkin verran auenneet, että käynnistämistä edes harkitaan. Mullahan on kaikki vielä visusti kiinni. Taidan jättää synnytyskassin vaan kotiin. Jos sitten ensi viikolla uusi yritys...
 
Uudessa kaksplus lehessä oli juttua kättäristä. Vissiin siellä on aikamoinen ruuhka ja sulkuakin ollut päällä naikkarin remontin takia. Monestihan käynnistyksiä sitte (ainakin täälläpäin) on lykätty ihan sinne 42 viikolle asti , jos on ollu kova ruuhka ja salit käytössä. Heinäkuu on nykyisin vielä ruuhkakuukausi, milloin syntyy eniten lapsia, kun se ennen on ollu maaliskuu. Meilläkään ei ollu täällä pienintäkään mahdollisuutta perhehuoneeseen ja ilmeisesti perhehuoneita oli jouduttu hajottamaan tavallisiksi huoneiksi, ettei äidit joutuis vauvoineen käytäville. Seuraava lapsi täytynee ajottaa suosiolla talvelle. Tsemppiä kaikille mahan kanssa vielä kärvisteleville! :)
 
Asutaan Helsingin keskustan alueella, joten ei meille tarjottu muita vaihtoehtoja kuin kättäri nyt kun naikkari on remontissa. Olisi ehkä pitänyt ottaa selvää muistakin vaihtoehdoista, koska synnytys alkaa ihan oikeasti vähän jännittämään. Entä jos siellä sitten synnytetäänkin miehen kanssa keskenämme keskellä käytävää? :thumleft

Jorviin on meiltä vain 25km, mutta Hämeenlinna onkin jo vähän pidemmällä.... Onko kenelläkään suositella hyvää synnytyssairaalaa läheltä pk-seutua? :)
 
Takaisin
Top