Laskettu aika tammikuussa 2020

Masun kasvua odottelen myös kovasti. Jotenkin se konkretisoi sen, että ihan oikeasti meille tulee vauva. Ja vk 12 täyttymistä ja np-ultraa ja....
Edellisten raskauksien mukaan jos tämäkin menee niin voisin jo nyt lisätä laskettuun aikaan sen 2vk lisää, ettei tuntuisi niiiin kamalan hitailta viimeiset LA:n jälkeiset päivät odotella. Kyllähän sen oikeasti tietää LA on vain laskettu aika, mutta itselleni kuitenkin tuntui aika suorastaan pysähtyvän siihen päivään.
Toisaalta jälkikäteen ajateltuna koko raskaus ja vauvaikäkin menee kauhean nopeasti ohi. Mulla on myöskin vaikeuksia tajuta sitä, että esikoiseni aloittaa yläkoulun syksyllä. Mihin kummaan kaikki vuodet kuluu?

Musta on tullut ihan kamala aamuvirkku raskauden myötä. Tänäänkin heräsin taas viideltä. Ei voi ymmärtää. :shifty: Ois se kiva nukkua vähän enemmän, vaikken väsyneeksi tunnekaan itseäni. Iltaisin kyllä nukuttaa onneksi.

Sama homma täällä, mutta herään "onneksi" vasta 7, joka aamu, ihan sama monelta mennyt nukkumaan ja miten nukkunut..

Nyt oon huomannut, että oon alkanut eritavalla väsymään. Päivällä kun oon tehnyt esim pihahommia niin niiden jälkeen tekis mieli vaan päiväunille, mutta eipä pääse kun on mukana 3 vee joka ei nuku päiväunia enää o_O Mulla ei varmaan tuu hirveesti mahdollisuuksia levätä tässä alkuraskaudessa päivisin. Alle 2 vk päästä alkaa työt. No varmaan silloin kun mies on kotona, niin saa joskus levätä töiden jälkeen, mut hänkin on yleensä joka viikko pari/kolme päivää työmatkoilla, niin sitpä oon pojan kans kahdestaan.

Esikoisesta aikamoista pahoinvointia tässä kohtaa (5+3) kokeneena, pitäis varmaan olla vaan onnellinen että toistaseksi ei ole kyllä minkäänlaisia oireita, mutta pikkuhiljaa alkaa kyllä epäilyttää, että miksi ei oo mitään oireita? o_O

mutta pikkuhiljaa alkaa kyllä epäilyttää, että miksi ei oo mitään oireita?

Mä oon funtsinut, että jokainen nainen ja raskaus on erilainen. Täten myös pahoinvoinnin ja muu "raskausoireilu" on erilaista. Itsekään en ole voinut pahoin, nyt tänään rv 6+6. Enkä pidä itseäni yhtään huonompana vaikka ei ole pahoinvointia, vaan olen onnellinen. Nykypäivän some ja foorumit mahdollistavat sen, että kaikkein pahimmatkin tapaukset pääsevät ääneen ja täten näyttää siltä, että jokainen nainen raskauden aikana voi vähintäänkin pahasti pahoin. Todellisuus voi kuitenkin olla toista :wink:

25% raskaana olevista ei koe raskauspahoinvointia, eli on ihan normaalia jos tuntuu normaalilta. :p
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00170

Mulla alkoi ekalla kerralla ellotukset 7+3, siihen asti toivoin olevani osa tuota yhtä neljäsosaa.

Ymmärrän kyllä myös huolestumisen, etenkin jos taustalla on erilainen raskaus tai keskenmenoja. Oon itse kierolla tavalla iloinen tässä raskaudessa pienillä viikoilla alkaneista huonoista oloista, koska 2. raskaus oli vähäoireinen ja mennyt kesken 7+.

Toisaalta kokemus kertoo myös sen, ettei mitkään olot tai niiden puutteet takaa onnistunutta raskautta. Aika matkustajina tässä ollaan, kun luonto hoitaa prosessia eteenpäin. Kasvatusalustan pitää vaan toivoa parasta ja pitää huolta itsestään. Enemmistö raskauksista menee hyvin loppuun asti. :)

Heippa kaikille!

Tein 7 toukokuuta positiivisen raskaustestin, ja mietin pitkään tulenko tänne vielä, kun vauvasta ei ole mitään varmuutta. En ole käynyt varhaisultrassa. Nyt on menossa rv 7+5, ja laskettuaika 12.1. Miehen kanssa meillä on ennestään poika, joulukuinen 2018. Papulle ja Kävylle tulee n. vuosi ikäeroa.

Mulla oli tänään eka neuvola! Pää on nyt ihan pyörällä kaikista sovituista päivämääristä ja jutuista. Eniten ihmetytti kuitenkin se että vaikka yksityisellä ultrassa oli viikot laskettu niin että tänään olisi 8+1, mennään silti vielä menkkojen mukaan ellei se ”virallinen” raskauden keston määritys toisin määrää. Kun kuulemma millit voi heitellä suuntaan taikka toiseen.

Eli kaikki labrat ja terveyskäynnit sun muut on nyt sen mukaan varattu ja suunniteltu että tää oliskin nyt 9+2. Ja sit kuulemma tarvii soittaa neuvolaan jos ne siellä sitä muuttaakin. Ja neuvolakortissa lukee nyt laskettu aika 1.1.2020 :bag: yksityisellä se määriteltiin 9.1.

En tiedä mikä järki mutta mennään nyt näillä, jännittää sen nt-ultrankin puolesta vaikka sen nyt voikin ilmeisesti ihan hyvissä ajoin tehdä kuitenkin? Mulla 12. päivä se keston määritys, silloin pitäis olla 9+6 yksityisen mukaan, muuten 11+1, ja samantien pitäisi saada sinne nt-ultraan sännättyä. Kuulemma saan ehkä varattua itse sinne ajan, mut hitto, mistä mä tiedän mihin väliin se nyt sit pitäis koittaa saada?

Muokkasin numeroita kun oon sekasin laskuissa..

Mulla oli tänään eka neuvola! Pää on nyt ihan pyörällä kaikista sovituista päivämääristä ja jutuista. Eniten ihmetytti kuitenkin se että vaikka yksityisellä ultrassa oli viikot laskettu niin että tänään olisi 8+1, mennään silti vielä menkkojen mukaan ellei se ”virallinen” raskauden keston määritys toisin määrää. Kun kuulemma millit voi heitellä suuntaan taikka toiseen.

Eli kaikki labrat ja terveyskäynnit sun muut on nyt sen mukaan varattu ja suunniteltu että tää oliskin nyt 9+2. Ja sit kuulemma tarvii soittaa neuvolaan jos ne siellä sitä muuttaakin. Ja neuvolakortissa lukee nyt laskettu aika 1.1.2020 :bag: yksityisellä se määriteltiin 9.1.

En tiedä mikä järki mutta mennään nyt näillä, jännittää sen nt-ultrankin puolesta vaikka sen nyt voikin ilmeisesti ihan hyvissä ajoin tehdä kuitenkin? Mulla 12. päivä se keston määritys, silloin pitäis olla 10+1 yksityisen mukaan, muuten 11+2, ja samantien pitäisi saada sinne nt-ultraan sännättyä. Kuulemma saan ehkä varattua itse sinne ajan, mut hitto, mistä mä tiedän mihin väliin se nyt sit pitäis koittaa saada?

Sit saat vaan uuden ajan nt ultraan jos on liian aikaisin, mulla viime raskaudessa heitti viikolla la. Oli siis viikon pienempi ku piti, ni sit sain vaan viikon päähän uuden ajan. :)

Hipshops, hassulta tuntuu, ettei neuvolassa voida ottaa todesta yksityisen ultran lukemia. Vaikka sekin on kyllä totta, että näin alussa mittavirheet tapahtuu helposti kun on kyse milleistä ja sitten heti heittää päivillä. Ehkä neuvola haluaa välttää turhaa säätöä ja np-ultran mittauksien onnistumisten takia ymmärtääkseni pyritään yleensä varmistamaan ettei mene sinne ainakaan liian myöhään.

Mittavirheistä: mulla kuopuksen raskaudessa yksityinen mittasi jotain 6+4 luokkaa kun piti olla 7+4. Viikon päästä siitä julkisella olikin sitten kaksi viikkoa enemmän kokoa... Nuo minityypit pääsee vielä kaikenmoisille mutkille.

En tiedä mikä järki mutta mennään nyt näillä,

Niin ja siis jonkun kirjoituksen luin kun päivitteli, että voisi sitä laskettua aikaa venyttää viikolla, kun loppuraskaudesta tuntuu siltä, että päivät jumahtaa täysin sen lasketun ajan jälkeen eikä tunnu, että aika menisi yhtään eteenpäin :D

<Lisabet>, jotenkin sitä pelkään että meneekin liian myöhäiseksi, ei ole aikoja siirtää tms. Vaikka ei se vissiin haittaa vaikka vähän etuajassa tekisikin? Sanoivat että voi olla et saa ite varattua mut jos ei saa, tulee postissa kirjeenä aika enivei.

lillimaaria, no niimpä! Jotain se selitti että jos heittoa on muutama-viis päivää niin ei aleta muuttamaan, mutta mulla on silti heittoa sen 8 päivää. Mut joo, on kyllä pääasia ettei ainakaan liian myöhäiseksi menisi toi nt-ultra. Uskon silti että yksityisellä mittailtiin ihan oikein, mun aiemmat kierrot on kestänyt neljää kuukautta ja aika ihmeenä pitäisin jos naps vaan ois yhtäkkiä mentykin 28 päivän mukaan :hilarious: sulla on kyllä ollutkin aikamoiset heitot noissa mittauksissa :wideyed: Hurjaa!

Jokasor, no niin justiinsa :hilarious: myöhempi aika olis pelkästään tuon vuoksi parempi!!

Sarjassamme täysin typerät ensikertalaisen kysymykset, täytän jotain esitietolomaketta netissä ja tässä kysytään, kumpaa toivon, joko polikliinistä synnytystä (alle 6h sairaalassa) vai lyhytjälkihoitoista (alle 48h). Onko noista sitten valittava jompi kumpi? Tietysti tuo lyhytjälkihoitoinen sitten, mutta onko se muka ”normi”?

Muoks. Ei ole näköjään pakollinen kenttä, taidan jättää tyhjäksi

Spämmispämmi. Toivottavasti tuo aika on nyt varattuna oikein, 25.6 ja viikkoja pitäisi olla silloin 12+6 neuvolan aikataulujen mukaan.. vähän myöhäiseksi meni. Mutta tuo nyt varmasti käy vaikka olisikin sen 8 päivää jäljessä.

kumpaa toivon, joko polikliinistä synnytystä (alle 6h sairaalassa) vai lyhytjälkihoitoista (alle 48h). Onko noista sitten valittava jompi kumpi?

"Polikliininen synnytys tarkoittaa sitä, että äidillä ei ole lainkaan vuodepaikkaa. Äiti viipyy siis sairaalassa synnytyksen jälkeen vain muutamasta tunnista vajaaseen vuorokauteen. Siitä eteenpäin aletaan puhua lyhytjälkihoitoisesta synnytyksestä, jossa osastopaikka on varattuna.

Synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri Kati Ojala suosittelee mieluummin lyhytjälkihoitoista kuin polikliinistä synnystä.

- Kyllä polikliininenkin synnytys käy, jos riskejä ei ole ja sitä haluaa. Mutta minusta se on hieman hätäinen ratkaisu. Tarkkailisin mielelläni äitiä ja lasta ainakin yhden vuorokauden ajan.Nopean kotiutumisen riskit ovat äidillä varsin vähäiset."

https://www.terve.fi/artikkelit/polikliininen-synnytys

Ensisynnyttäjillehän polikliinistä synnystysmahdollisuutta ei anneta.

"Polikliininen synnytys tarkoittaa sitä, että äidillä ei ole lainkaan vuodepaikkaa. Äiti viipyy siis sairaalassa synnytyksen jälkeen vain muutamasta tunnista vajaaseen vuorokauteen. Siitä eteenpäin aletaan puhua lyhytjälkihoitoisesta synnytyksestä, jossa osastopaikka on varattuna.

Synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri Kati Ojala suosittelee mieluummin lyhytjälkihoitoista kuin polikliinistä synnystä.

- Kyllä polikliininenkin synnytys käy, jos riskejä ei ole ja sitä haluaa. Mutta minusta se on hieman hätäinen ratkaisu. Tarkkailisin mielelläni äitiä ja lasta ainakin yhden vuorokauden ajan.Nopean kotiutumisen riskit ovat äidillä varsin vähäiset."

https://www.terve.fi/artikkelit/polikliininen-synnytys

Ensisynnyttäjillehän polikliinistä synnystysmahdollisuutta ei anneta.
No niin mä oletinkin, mietin vain onko se muka joko-tai. Vai onko olemassa vielä kolmaskin vaihtoehto, eikö noista kumpikin tähtää normaalia nopeampaan kotiutumiseen?

Oon käsittänyt että parin päivän sisään kotiuttaminen on monessa sairaanhoitopiirissä aika yleistä normisynnytyksen jälkeen, riippuen tietty omista toiveista sekä synnyttäjän ja syntyneen kunnosta.

Noissa määritelmissä on muuten isoja eroja shp:n välillä, HUSin kohdalla hoitoajat on vielä lyhyemmät:

"Hoitoajat

Kotiutuminen tapahtuu yksilöllisesti riippuen vauvan ja äidin voinnista.

• ensisynnyttäjät keskimäärin 2-3 vuorokautta synnytyksestä
  • uudelleensynnyttäjät 1-2 vuorokautta synnytyksestä
  • keisarileikatut äidit 3-4 vuorokautta synnytyksestä

HUS:n synnytyssairaaloissa on mahdollisuus myös ns. lyhytjälkihoitoiseen synnytykseen, jossa uudelleensynnyttäjä voi kotiutua 6-24 tunnin kuluttua synnytyksestä, jos äiti ja lapsi ovat hyväkuntoisia. Seurantakäynti on sairaalan poliklinikalla 3-5 vuorokauden kuluttua synnytyksestä."

Spämmispämmi. Toivottavasti tuo aika on nyt varattuna oikein, 25.6 ja viikkoja pitäisi olla silloin 12+6 neuvolan aikataulujen mukaan.. vähän myöhäiseksi meni. Mutta tuo nyt varmasti käy vaikka olisikin sen 8 päivää jäljessä.

Nt-ultran voi tehdä 13+6 asti muistaakseni, että ihan normiin aikaan sulla vielä :)

Nt-ultran voi tehdä 13+6 asti muistaakseni, että ihan normiin aikaan sulla vielä :)
Joo! Oli tosi oudosti vaan tuolla ajanvarauksessa, luki että varhaisraskauden ultra viikoille 12+4 - 13+6, ihmettelen miten tiukka aikaikkuna tuohon on laitettu.

Ja voi apua, hammaslääkäriinkin pitää muistaa varata aika. Onko kellään kokemusta ottaako ne kaupungin hammaslääkärillä ”jonon ohi” tälläisessä tilanteessa? Ei huvittais yksityiselle mennä..

Takaisin