Heippa! Kysäisenpäs täälläkin, pitäisikö minun ottaa uudestaan puheeksi tämä kilpirauhashomma.
Meillä takana lapsettomuutta reilu pari vuotta, julkisella puolella hoidossa ja mitään syytä ei ole löytynyt. Tällä hetkellä Letrozol käytössä, jos ei näillä onnistu syksyyn mennessä, niin ivf jonoon. Kummatkin ollaan alle kolmekymppisiä ja normaalipainoisia.
Mulla TSH oli ekalla kerralla 2.7, katsottiin vielä uudestaan ja tulos oli tokalla kerralla 3.4. Naistenklinikan mielestä ok tulos, eikä tarvita toimenpiteitä tämän osalta. Minun puolen suvulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta äidillä, isällä, kahdella sisaruksella ja äidin puolelta myös kummallakin hänen vanhemmalla. En tiedä voiko tämä olla periytyvää?
Kuitenkaan kun minulla ei oireita ole jotka viittasivat kilpirauhaseen, jotka mun mielestä voi kyllä olla sellaisia mihin tottuu, ei näillä arvoilla lähdetä tästä toimenpiteisiin.. vieläkö minun pitäisi yrittää tästä mainita lääkärille, vai joko uskon että nämä arvot on ok?
Kannattaa ehdottomasti mainita! Meidän polilla TSH raja on lapsettomuushoidoissa 2,5 ja sitten aloitetaan lääkitys. Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikeuttaa alkion kiinnittymistä, hedelmöittyminen tapahtuu, mutta alkio ei pysty kiinnittymään. Eli varsinkin teillä jos todettu ettei sukusoluissa tai oviksen puutteessa/limiksessä ole syytä, niin koittaisin saada kyl lääkityksen. Samoin kannattaa tsekata ferritiinit, jos ne on liian matalat niin syy voi olla myös siellä.