Lapsettomuus voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Heippa! Kysäisenpäs täälläkin, pitäisikö minun ottaa uudestaan puheeksi tämä kilpirauhashomma.

Meillä takana lapsettomuutta reilu pari vuotta, julkisella puolella hoidossa ja mitään syytä ei ole löytynyt. Tällä hetkellä Letrozol käytössä, jos ei näillä onnistu syksyyn mennessä, niin ivf jonoon. Kummatkin ollaan alle kolmekymppisiä ja normaalipainoisia.

Mulla TSH oli ekalla kerralla 2.7, katsottiin vielä uudestaan ja tulos oli tokalla kerralla 3.4. Naistenklinikan mielestä ok tulos, eikä tarvita toimenpiteitä tämän osalta. Minun puolen suvulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta äidillä, isällä, kahdella sisaruksella ja äidin puolelta myös kummallakin hänen vanhemmalla. En tiedä voiko tämä olla periytyvää?

Kuitenkaan kun minulla ei oireita ole jotka viittasivat kilpirauhaseen, jotka mun mielestä voi kyllä olla sellaisia mihin tottuu, ei näillä arvoilla lähdetä tästä toimenpiteisiin.. vieläkö minun pitäisi yrittää tästä mainita lääkärille, vai joko uskon että nämä arvot on ok?

Kannattaa ehdottomasti mainita! Meidän polilla TSH raja on lapsettomuushoidoissa 2,5 ja sitten aloitetaan lääkitys. Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikeuttaa alkion kiinnittymistä, hedelmöittyminen tapahtuu, mutta alkio ei pysty kiinnittymään. Eli varsinkin teillä jos todettu ettei sukusoluissa tai oviksen puutteessa/limiksessä ole syytä, niin koittaisin saada kyl lääkityksen. Samoin kannattaa tsekata ferritiinit, jos ne on liian matalat niin syy voi olla myös siellä.
 
Vieläkö täällä on kilppariasioiden kanssa painivia vauvan toivojia linjoilla? Toisaalta toivottavasti ei (vaan kaikki olisivat saaneet jo toivotun tuloksen), vaikka juttuseuraa olisinkin vailla :) Mulla on siis ekan lapsen jälkeen ollut pientä häikkää kilppariarvoissa ja lääkityksen avulla on saatu kaksi raskautta aikaan (joista ensimmäinen jouduttiin keskeyttämään rv 24). Nyt oon ollut pari vuotta ilman lääkkeitä ja minipillerien vuoksi menkkoja ei tullut ollenkaan. Oon lopettanut pillerit loppusyksystä ja kierrot on taas ihan mitä sattuu. Varailin nyt siis ajan kontrollilabroihin siltä varalta, että arvot on taas koholla ja lääkitys pitäisi kenties aloittaa uudestaan.
 
Heippa kaikille!
En oo vielä tänne puolelle kirjoitellut, mut aika siirtyä pois keskenmenopuolelta.

Mulla on pysyvä lääkitys kilpparin vajaatoimintaan helmikuusta 2017. Uuden parisuhteen myötä tulinkin raskaaksi syksyllä 2020 joka kuitenkin meni kesken rv5. Uusi raskaus alkoi yllättäen heti perään, mut sekin meni kesken tammikuussa 2021 rv 8+5. Ekassa raskaudessa mulla oli TSH mitattu 2.20, tokassa 1.61, ja lääkitystä oli tokan raskauden alkuvaiheessa nostettu ohjeen mukaan se 25 mikrogrammaa.

Oma mutuilu keskenmenoista on se ettei toinen ainakaan johtunut lääkityksen riittämättömyydestä. Mulla on taustalla muitakin sairauksia et ehkä tuossa tilanteessa huonolla hoidolla ollut keliakia ois ollut syynä, mene ja tiedä :sad-face:
 
Ai niin! Viime vuoden toukokuun alussa oli TSH 1,35 ja T4-V 18, ja oon samaa lääkemäärää syönyt liki jatkuvasti. Saan uudet arvot tietää reilun viikon päästä kun on uudet vuosikokeet.
 
Kiva saada juttuseuraa tänne :) Sun arvot kuulostaa omaan korvaan kyllä sen verran hyviltä nyt lääkityksen kanssa, että epäilen myös, että ei ole sun keskenmenoja aiheuttanut. Toivottavasti arvot on nyt uusimmassa kontrollissakin ok ja onnistunut raskaus alkaa pian. :)
 
Onko teillä otettu vielä noita arvoja raskaana ollessa kontrolliksi?

Ymmärsin ainaki endon puolelta että siellä seurattaisiin n. 3-5 viikon välein sopivaa Thyroxinannosta. Riippuu tieten sikiön viikoista et mikä kehitysvaihe on millonki menossa/kuinka paljon kulloinenkin kehitysvaihe ns tarvitsee kunnon annokset tyroksiinia, ja toki tuleva äitikin tarttee lisäbuustausta pysyäkseen hereillä :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye:
 
Mitä mieltä ootte arvoista TSH 2.84 ja T-4V 9.9.? Nämä siis arvot nyt, kun lääkitystä ei ole ollut käytössä. Nää siis osuu kyllä labran viitearvoihin, mutta varsinkaan jälkimmäinen ei oo ollut koskaan yhtä huono :/ Jos ei tyroksiinia työterveyden lääkäriltä heru, niin pitää mennä gynelle itkemään. Toki mulla on niitä vähän kotona jäljellä, joten taidan aloittaa heti huomenna. Uskon, että tällä on iso vaikutus heittelehtivään kk-kiertoon.
 
Muokattu viimeksi:
Mitä mieltä ootte arvoista TSH 2.84 ja T-4V 9.9.? Nämä siis arvot nyt, kun lääkitystä ei ole ollut käytössä. Nää siis osuu kyllä labran viitearvoihin, mutta varsinkaan jälkimmäinen ei oo ollut koskaan yhtä huono :/ Jos ei tyroksiinia työterveyden lääkäriltä heru, niin pitää mennä gynelle itkemään. Toki mulla on niitä vähän kotona jäljellä, joten taidan aloittaa heti huomenna. Uskon, että tällä on iso vaikutus heittelehtivään kk-kiertoon.

Oletko lapsettomuushoidoissa? Siinä pitää olla TSH alle 2,5 tai 2.

Minulla oli Thyroxin 100 mg laskenut TSH 0,21:een. (T4-V 12,5). Lääkärin soittoa pitää vielä odotella. Huolestuttaa tietty hieman, kun oli laskenut noin alas.
 
En ole hoidoissa, ainoastaan Teroluteilla tasaan kiertoa. TSH:n vuoksi aikanaan mulla aloitettiin tyroksiini, silloin arvo taisi olla 3.69. T4-V:n analysoinnista en kuitenkaan hirveästi tiedä, mutta näissä lukemissa se ei ole koskaan ollut.
 
Mulla on TSH heitellyt todella paljon, ja sen mukaan aina hiottu lääkitystä. Mikä on outoa ja hankalaa, koska tästä vaivasta on kuitenkin jo joku 13 vuotta kärsitty :Pouting Cat Face: Nyt ollaan hoidoissa (inssit kohta tehty ja IVF jonoon seuraavaksi.) Naistenklinikalla ei taidettu edes kilpparipakettia ottaa alussa, koska siihen on jo lääkitys. Nyt kuitenkin huomasin taas normaalin vajaatoiminnan indikaattorin itsessäni (todella kuivat käsivarret, ei auta rasvaaminen) ja kävin työterveydessä. THS 2,36 ja T4V 20. Työterveyslääkärin mukaan tietenkin 2,36 on ok, mutta omin lupini nostin jo lääkityksen 50 mikrogrammasta 75:een ja juttelen tästä myös ensi viikolla inssissä Naistenklinikalla.

TSH on siis ollut kaikkea 0,18 - 5,5 välillä. Vaikutuksesta ovulaatioon ja kierron pituuteen en osaa sanoa, koska samanaikaisesti oli myös prolaktiinissa ongelmaa (nämä kaksi kun usein menevät käsikädessä.) Haluan sen kyllä tuolta 2,36 alaspäin, yksi alkuraskauden keskenmeno takana.
 
Onko teillä otettu vielä noita arvoja raskaana ollessa kontrolliksi?

Nostin annostusta heti plussan jälkeen ja eka kontrolli samalla kun verikokeet NT-ultraan. Oli noussut yli 2.5 joten nostettiin annostusta vähän lisää. Seuraava kontrolli parin viikon päästä ennen ekaa lääkärikäyntiä.

Mulla siis subkliininen eikä arvot koskaan luomuna yli 4, ennen raskautumista TSH pysyny lääkkeellä 1.5 paikkeilla.
 
Mun arvot oli nyt 6+0 kohdalla TSH 2,3 & T4V 12.
Toi TSH on vähän koholla ja jos raja on 2,5, niin aika rajalla ollaan. T4V näyttää olevan rajojen sisällä nätisti.
Onko kellään ollut "rajatapaus" TSH:n kanssa eli ylärajoilla ja kuitenkin aloitettu lääkitys?
Mulla ei siis ole lääkitystä.
 
Mun arvot oli nyt 6+0 kohdalla TSH 2,3 & T4V 12.
Toi TSH on vähän koholla ja jos raja on 2,5, niin aika rajalla ollaan. T4V näyttää olevan rajojen sisällä nätisti.
Onko kellään ollut "rajatapaus" TSH:n kanssa eli ylärajoilla ja kuitenkin aloitettu lääkitys?
Mulla ei siis ole lääkitystä.

Koska sulla ei ole lääkitystä, voithan käydä jo muutaman viikon päästä tsekkaamassa minne suuntaan arvot lähtee ja sitten konsultoida lääkäriä. Huomioisin noissa sun arvoissa myös sen että t4v ei saa laskea alle 11.
 
Koska sulla ei ole lääkitystä, voithan käydä jo muutaman viikon päästä tsekkaamassa minne suuntaan arvot lähtee ja sitten konsultoida lääkäriä. Huomioisin noissa sun arvoissa myös sen että t4v ei saa laskea alle 11.

Mihin tämä ohje liittyy, että T4-V ei saisi laskea alle 11? En oo kuullut tästä itse ja mulla siis viimeksi mitauksessa arvo oli 9.9 :disappointed-face: TSH puolestaan oli 2.84. Aloitin omin lupineni tyroksiinin uudelleen noiden tulosten jälkeen, toivottavasti arvot paranee sutjakasti.
 
Hei ! Muistakaa, että arvoja ei voi suoraan vertailla. Jokaisella on oma diagnoosi miksi syö Thyroxinia ja tämän diagnoosin mukaan myös asettuu viitearvot, jotka ovat eri lääkityksellä olevilla kuin ei lääkityillä. Ja lääkityksellä olevillakin ovat eri viiterajat mikäli sikäli sairautta hoidetaan oikein. Lisäksi raskaus muuttaa jokaisen kilpirauhasarvoja. Niin terveen kuin ei terveen kilpirauhasen. Raskauden alettua kilpirauahnen kasvaa niin terveellä kuin vajaatoimintaa sairastavalla naisilla. Kilpirauahsproteiinin määrä veressä lisääntyy ja odottavan äidin vesimäärä kasvaa. Thyroxin hoito varuiksi aloitettuna ei ole sikiölle turvallinen vaihtoehto, koska liikatoimintakaan ole hyvä asia sikiön kehityksen kannalta.
 
Mihin tämä ohje liittyy, että T4-V ei saisi laskea alle 11? En oo kuullut tästä itse ja mulla siis viimeksi mitauksessa arvo oli 9.9 :disappointed-face: TSH puolestaan oli 2.84. Aloitin omin lupineni tyroksiinin uudelleen noiden tulosten jälkeen, toivottavasti arvot paranee sutjakasti.

Niin kuin Välistä kommentoija yllä, kyse on viitearvoista ja suosituksista. Oma tilanne ja olo on kuitenkin se mikä ratkaisee. Kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole yksiviivainen sairaus vaan jokaisen täytyy seurata itse aktiivisesti arvoja raskauden aikana ja valita sellainen ammattilainen lääkityksen muutoksiin joka suhtautuu seurantaan vakavasti. Aina sellaista ei osu kohdalle julkiselta puolelta ja yksityiselle on mentävä. Jos T4V laskee, se voi myös johtua raudanpuutteesta tai jostain muusta. Ammattilainen ottaa kokonaisuuden ja sun tilanteen huomioon raskauden eri vaiheissa. Vaikka olen kilpparin vajikseen perehtynyt, en muuta omia lääkityksiä itse saati neuvo muita tekemään niin. Me keskustelupalstoilla kommentoijat voimme suositella vain seurantaa ja viitata viiterajojen paukkumiseen, yleistietoon ja omiin kokemuksiin siitä miten raskaudessa omaa tilannetta on seurattu.
 
Hei ! Muistakaa, että arvoja ei voi suoraan vertailla. Jokaisella on oma diagnoosi miksi syö Thyroxinia ja tämän diagnoosin mukaan myös asettuu viitearvot, jotka ovat eri lääkityksellä olevilla kuin ei lääkityillä. Ja lääkityksellä olevillakin ovat eri viiterajat mikäli sikäli sairautta hoidetaan oikein. Lisäksi raskaus muuttaa jokaisen kilpirauhasarvoja. Niin terveen kuin ei terveen kilpirauhasen. Raskauden alettua kilpirauahnen kasvaa niin terveellä kuin vajaatoimintaa sairastavalla naisilla. Kilpirauahsproteiinin määrä veressä lisääntyy ja odottavan äidin vesimäärä kasvaa. Thyroxin hoito varuiksi aloitettuna ei ole sikiölle turvallinen vaihtoehto, koska liikatoimintakaan ole hyvä asia sikiön kehityksen kannalta.
JOS oikolukisi joskus kirjoituksensa niin huomaisi sanansyötön muokkaukset vesimäärä = verimäärä. Kilpirauahs= kilpirauhasen.. pahoittelut. Ja loppuun vielä, että endokrinologin puoleen suosittelen kääntymään jokaisen jolla ei lääkitystä ole ja epäilee sitä tarvitsevansa. Vasta-aineet on hyvä pyytää tarkastamaan jos kilpirauhasarvot on rajamailla, mutta ei vielä yli. Tk lääkärit ja muut ei sisätautilääkärit eivät ikäväkyllä hallitse kilpiraihassairauksien hoitoa kuin selvissä tapauksissa. Itsellä tästä kokemusta jo yli 10 vuoden ajalta. Toivottavasti nyt sanat eivät ole vaihtuneet..
 
Omaan tilanteeseen liittyen kommentoin vielä, että en siis ole raskaana vaan toivon tärppiä. Mulla on ollut lääkitys jo useamman vuoden ja nyt olen pitänyt pari vuotta taukoa, kun ei ole raskautta yritetty. Nyt haluan taas venyvät kierrot ja muut oireet kuriin, nämä siis palasivat taas minipillerien lopetuksen myötä. Gynelle olen menossa ens viikolla ja toivottavasti sieltä saan taas tyroksiinireseptin ja seurannan. Työterveyslääkäri kun oli vaan laittanut kommentin "arvot viitearvojen sisällä", eikä ollut kiinnostunut oireista tai taustoista muutenkaan.
 
Takaisin
Top