Monien viestien tarina kuulostaa hyvin tutulta! Tärkeä ohje toisten antamien lisäksi: liittykää Suomen kilpirauhasliittoon. Sieltä saa täsmäohjeita moniin asiaan liittyviin juttuihin, esim. mitä pitää ottaa huomioon verikokeeseen mennessä, millaiset arvot pitäisi olla jne. Itse en olisi esim tiennyt ilman jäsenlehteä, että verikokeita ennen on tärkeä nukkua hyvin ja mennä kokeeseen mahdollisimman pian heräämisen jälkeen.
Minä sain tyroksiini-lääkkeen kokeiluna muutama vuosi sitten, vasta kun itkin ja valitin hirvittäviä pelkoja, agressiivisuutta, itsetuhoisuutta ja masennusta. Lisäksi lähisuvussani usealla on vajaatoiminta. Silloinkin lääkäri saneli raporttiin minun milestäni vähättelevän kuuloisesti, että ”hoito aloitetaan, koska potilas sitä tahtoo”. Kun sain tyroksiinin, heräsin kahdessa viikossa henkiin. Moni asia, joita olin luullut ominaisuudekseni, katosi lääkityksen myötä (esim. laulaessa äänen särkyminen, kuiva iho, jäykät ja voimattomat lihakset). Mutta minä ELIN. T4V oli vapaan tyroksiinihormonin määrä veressä oli ollut jotain 14, lääkärin mukaan ”nätisti viitearvojen keskellä”, mutta TSH (kilpirauhasen toimintaa ”piiskaava” hormoni, jota syntyy, kun tyroksiinia ei ole tarpeeksi) huiteli kuuden paikkeilla. TSH-arvosta huolimatta meni monta kuukautta, ennen kuin sain lääkkeet (lue: monta kuukautta elämästä valui hukkaan). Molemmat arvot tulisi siis mitata, mutta useilla paikkakunnilla mitataan vain toinen.
Kuten täällä on mainittu, kaikki lääkärit eivät vielä tiedä kilpirauhasen vajaatoiminnasta tarpeeksi ja liikaa tuijotetaan arvoja, kun potilaan olon pitäisi olla ratkaiseva tekijä. Toki lääkäreiden tietämys on varmasti lisääntynyt verrattuna muutaman vuoden takaiseen. Se minun lääkärini myönsi myöhemmin, että tyroksiini oli kohdallani hyvä ratkaisu. Vuoden kuluttua hänen luonaan käydessäni huomasin, että hän oli selvästi kouluttautunut tässä asiassa.
Arvot ovat yksilölliset, toisten arvoista on vaikea sanoa mitään varmaa näin keskustelupalstalla. Oma olo on ratkaiseva. Minulla on hyvä olo silloin, kun T4V on noin 21 (lähes viitearvojen ylärajalla siis) ja TSH on noin 1 tai allekin. MUTTA minulla on lääkkeet, tyroksiinia käyttämättömän ihmisen hyvät arvot eivät ole välttämättä samat. Mutta tarkoitan sanoa, että tulokset, jotka ovat ”nätisti viitearvojen sisällä”, eivät kaikilla ole hyvät. Kun olen soitellut tuloksia, yleensä vastaus on ollut vain ”hyvät arvot”, numeroita kerrotaan vasta kun niitä kysyn. Kysykää siis, kuten muutkin ovat neuvoneet.
Ja sekin on normaalia, että lääkeannoksen tarve yhtäkkiä muuttuu, etenkin talvella tarvitsen enemmän tyroksiinia, mutta joskus on käynyt niin, että annostarpeen muutos on tuntunut selittämättömältä.
Aloitimme raskauden yrittämisen mieheni kanssa kesällä. Vielä ei ole tärpännyt, mutta arvelen, että tämä on ihan normaalia. Nyt, kun kilpirauhasarvot ovat olleet vuosia pääsääntöisesti ihan kunnossa, en usko sen haittaavan.
Myös serkkuni tuli muuten puolen vuoden sisällä raskaaksi, kun sai tyroksiinin vajaatoiminnan hoitoon. Sitä ennen oli ollut kaksi vuotta tuloksetonta yritystä esikoisen jälkeen. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi siis olla myös sekundaarisen lapsettomuuden syy.