Lapsettomuus voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Meidän käynnilla ei tarvittu mitään toimenpiteitä noille mun arvoille. Lääkäri oli tyytyväinen arvoihin, eli ei aloitettu mitään lääkitystä.
Aion omaan piikkiin käydä ottamassa toisen setin vielä testejä varmuuden vuoksi jos/kun tässä raskaudessa pääsee pidemmälle.
 
Sain uudet kilpirauhasarvot edellisviikolta, piti oottaa perjantaihin asti et lääkäri tsekkas ne eka.
TSH 0,86. Muita kilppariarvoja ei sitten otettukaan.

Lääkäri sanoi uudet annostukset heti kun raskaudun, ja sain kinuttua itelleni lähetteen AMH:n verikokeeseen (Felicitaksella sekin maksaa sen ~120€).
 
Eikös sen AMH:n voisi käydä mittauttamassa myös ilman lähetettä jossakin noissa halvemmissa labroissa, vai onko se joka paikassa yhtä kallis? Ainakin muistelen nähneeni senkin tarjolla olevien kokeiden listalla.
 
Saa sen ilman lähetettä, mutta se on kalliimpi. Hinnoittelu toimii niin että lähetteen kanssa testit on halvempia. Ja jos julkiselle saa lähetteen niin se tietty on paras, koska ilmainen!
 
Juurikin noin kuten CherryRed kirjoitti, mieluusti jos ilmaiseks vaan saa..

Ja näillä bensan/dieselin hinnoilla kokeisiin ajaminenkin kotipaikkakunnalta on yks rahareikä. Felicitakseen on se ~130 km suuntaansa. Onneks verikokeet yksityisellä voi ottaa 30 km päässä suuntaansa. Mut vielä parempi jos/kun voi ainakin tuon AMH:n käydä mittauttaan 7 km päässä kotipaikkakunnalla.

Onkohan tuo mun TSH-arvo nyt raskautta aatellen liian matala, 0.86 (0.4 - 3.7 viitearvot)? Kismittää ku muita kilpparikokeita ei nyt otettu, T4-V on ollut viimeks 26.1.21 sen 19 (11.5 - 22.7 viitearvot). Toki silloin oli TSH matalampi (0.51) mitä nyt.
 
Aivan. Mulla on kyllä otettu myös tuo AMH joskus aikanaan. Yksityisellä kävin kyllä lääkärillä, mutta taisikin olla niin, että hän laittoi lähetteen julkiselle ja sairaalaan labrassa sit kävin antamassa verikokeen. Nopeasti näyttää unohtuvan yksityiskohdat, kun niin montaa asiaa on tässä vuosien aikana saanut säätää ja testata.

Mä ajattelisin, että tuo TSH 0.86 on ihan hyvä vielä. Jännä kyllä tosin, että eivät sitten muita kilppariarvoja testanneet.
 
Juurikin noin kuten CherryRed kirjoitti, mieluusti jos ilmaiseks vaan saa..

Ja näillä bensan/dieselin hinnoilla kokeisiin ajaminenkin kotipaikkakunnalta on yks rahareikä. Felicitakseen on se ~130 km suuntaansa. Onneks verikokeet yksityisellä voi ottaa 30 km päässä suuntaansa. Mut vielä parempi jos/kun voi ainakin tuon AMH:n käydä mittauttaan 7 km päässä kotipaikkakunnalla.

Onkohan tuo mun TSH-arvo nyt raskautta aatellen liian matala, 0.86 (0.4 - 3.7 viitearvot)? Kismittää ku muita kilpparikokeita ei nyt otettu, T4-V on ollut viimeks 26.1.21 sen 19 (11.5 - 22.7 viitearvot). Toki silloin oli TSH matalampi (0.51) mitä nyt.

Hyvät kilppariarvot.

Mä olen käynyt myös yksityisen lähetteellä ottaa amh:n julkisella, täytyy vaan tarkastaa kaupungin/kunnan sivuilta mitkä labrat näitä tekee ja pieni lasku (muutamia kymppejä mulla oli muistaakseni 3-4 verikoetta).
 
Kilpirauhaskokeisiin on varmaan hyvät mahdollisuudet saada lähete ihan terveyskeskuksesta.

AMH:n mittaaminen yksityisellä maksoi sen lääkärikäynnin + noin 80 euroa, mutta olihan se tärkeää tietoa.

Minulla oli viimeisessä kontrollissa TSH 0,2 ja T4V vain vähän päälle 11. Niin se vain lääkäri käski jatkaa tuolla 100 mg päiväannoksella, vaikka TSH oli laskenut lähes mittaamattomiin. Tavoite on nostaa T4V:tä. Ilmeisesti se ei helposti nouse. Kun soitti, niin kysyi kyllä hyvin empaattisen kuuloisesti, että "miten sä voit".

Voin ihan hyvin. Vajaatoiminta oli sikäli miellyttävää, ettei urheillessakaan lainkaan hikoillut. Nykyään on epämiellyttävää vaikka kätellä, kun kämmenet on aina hikiset... Ennen paleli koko ajan ja nyt on kuuma.
 
Tässä kaksi hyvää linkkiä, jotka monet ovatkin varmaan löytäneet.

CherryRed, ehdottomasti kannattaa käydä lähiaikoina mittaamassa uudestaan ja seurata tilannetta. Tosin saatat saada mittauksen julkisen kautta, itse sain mittauksen raskaana aina kun halusin, muutaman viikon välein. Mutta onneksi lääkäri ei tässä vaiheessa nähnyt huolta arvoissasi. Itse säätäminen on kyllä riskialtista.

Itse kyllä raskaana opin, että näistä kilpirauhashommista on itse pidettävä huoli. Kukaan ei ohjeistanut nostamaan lääkettä raskauden alkamisen jälkeen. Tajusin nostaa sen vasta viikolla 7, mutta onneksi TSHn arvo ei ollut yli 2,5. Eikä kukaan ohjeistanut lopettamaan keskenmenon jälkeen. Edelleen minulla on reseptissä kirjattuna se raskauden aikainen korkeampi annos. Itse olen ottanut taas entistä annosta keskenmenon jälkeen.

https://www.terveyskyla.fi/naistalo...sairaudet-ja-raskaus/kilpirauhanen-ja-raskaus

 
Pitkään kilpparipotilaana olleena olen todennut, että välillä eri aikaan kierrosta tarvin hieman eri määrän myös lääkettä. Useimmilla myös valon määrä vaikuttaa lääkkeen tarpeeseen. Tuo kierron mukainen tarve on sitten niin hiusten halkomista, että en suosittele sitä vasta lääkityksen saaneille. Ja sitten ketkä plussaatte, niin muistakaa raskaana riittävä jodin saanti. Hashimotoa eli autoimmuunia sairastavilla pitää olla seleeni kunnossa ennen jodin aloitusta. Ja raudat myös kuntoon. Hashimoto herkästi periytyy etenkin tyttölapsille. Ja osaltaan geenin aktivoitumiseen vaikuttaa monet vitamiinit ja mineraalit.
 
Tänään:

P -TSH 0.03
P -T4-V 14.9

TSH on alle viitearvon.. terveyskeskuslääkäri tuskin kommentoi raskauden alkamisen kannalta tuota.
 
Moikka!

Kiinnostaisi tietää foorumilaisten kokemuksia heittelevistä kilppariarvoista, vaikka itsellä vajaatoiminnan tms. diagnoosia ei olekaan. Kilppariarvot testattu lapsettomuuden alkuselvittelyjen yhteydessä ja vähän ihmetyttää, että tsh oli tippunut aiemmasta 3,5-3,7 tuntumasta 1,8 arvoon. Ikinä ei ole ollut noin matala tsh, onkohan tällainen arvojen heittely ihan normaalia? 🤔 T4v laskenut entisestään 12,34 arvosta nykyiseen 11,6. Vasta-aineet alle viitearvon (arvo 31). Olen syönyt Multivitan raskausvitamiinia nyt vuoden, siinähän on jodia ja seleeniä, joten voisiko niillä olla jotain vaikutusta? Myös rautaa olen syönyt jo pidempään, ensin 50 mg ja nyt useamman kuukauden 100 mg annostuksella. Ferritiini silti vain 26, eli jotain imeytymishäikkää saattaa olla 😕 Yritän nyt korjailla sitä nostamalla annosta ja c-vitamiinilla yms. Olen ottanut c-vitamiinia sisältävää Ferrodania iltaisin tyhjään mahaan, mutta arvot silti aika surkeat. Aiemmin ollut myös refluksia, jonka tutkimuksissa noita kilppari- ja ferritiiniarvojakin on mitattu. En ole joutunut syömään happosalpaajia enää pitkään aikaan, mutta voisikohan nämä kuitenkin liittyä toisiinsa? Tällaista olen joskus lukenut.

Ajattelin kysyä vielä lapsettomuuslääkärin mielipidettä asiaan, mutta kiinnostaisi tietää, onko jollain ollut vastaavaa arvojen heittelyä? Huolena tietysti mahdolliset vaikutukset lapsettomuuteen, kun tässä on nyt tahkottu vuosi tuloksetta, eikä koskaan ole ollut edes kiinnittymisyrityksiä, kemiallisia raskauksia tms.
 
Moikka!

Kiinnostaisi tietää foorumilaisten kokemuksia heittelevistä kilppariarvoista, vaikka itsellä vajaatoiminnan tms. diagnoosia ei olekaan. Kilppariarvot testattu lapsettomuuden alkuselvittelyjen yhteydessä ja vähän ihmetyttää, että tsh oli tippunut aiemmasta 3,5-3,7 tuntumasta 1,8 arvoon. Ikinä ei ole ollut noin matala tsh, onkohan tällainen arvojen heittely ihan normaalia? 🤔 T4v laskenut entisestään 12,34 arvosta nykyiseen 11,6. Vasta-aineet alle viitearvon (arvo 31). Olen syönyt Multivitan raskausvitamiinia nyt vuoden, siinähän on jodia ja seleeniä, joten voisiko niillä olla jotain vaikutusta? Myös rautaa olen syönyt jo pidempään, ensin 50 mg ja nyt useamman kuukauden 100 mg annostuksella. Ferritiini silti vain 26, eli jotain imeytymishäikkää saattaa olla 😕 Yritän nyt korjailla sitä nostamalla annosta ja c-vitamiinilla yms. Olen ottanut c-vitamiinia sisältävää Ferrodania iltaisin tyhjään mahaan, mutta arvot silti aika surkeat. Aiemmin ollut myös refluksia, jonka tutkimuksissa noita kilppari- ja ferritiiniarvojakin on mitattu. En ole joutunut syömään happosalpaajia enää pitkään aikaan, mutta voisikohan nämä kuitenkin liittyä toisiinsa? Tällaista olen joskus lukenut.

Ajattelin kysyä vielä lapsettomuuslääkärin mielipidettä asiaan, mutta kiinnostaisi tietää, onko jollain ollut vastaavaa arvojen heittelyä? Huolena tietysti mahdolliset vaikutukset lapsettomuuteen, kun tässä on nyt tahkottu vuosi tuloksetta, eikä koskaan ole ollut edes kiinnittymisyrityksiä, kemiallisia raskauksia tms.

Mielenkiintoista... Eli ymmärsinkö oikein, että sulla ei myöskään ole lääkitystä?

En olis huolissani kun arvot on viitteissä ja varsinkin tuo TSH alle sen 2. Itsellä on lääkitys ollut jo yli 10 vuotta ja silti TSH seilaa välillä liian korkeaksi.

Kerro ihmeessä mitä lääkäri on mieltä!
 
Mielenkiintoista... Eli ymmärsinkö oikein, että sulla ei myöskään ole lääkitystä?

En olis huolissani kun arvot on viitteissä ja varsinkin tuo TSH alle sen 2. Itsellä on lääkitys ollut jo yli 10 vuotta ja silti TSH seilaa välillä liian korkeaksi.

Kerro ihmeessä mitä lääkäri on mieltä!
Kiitos tästä! Lääkitystä ei ole, kilppariarvoja on mitattu tosiaan refluksitutkimusten yhteydessä.

En ole niinkään huolissani tuosta tsh-arvosta, sehän on kai ihan hyvä. Enemmän ihmetyttää se, miten toi arvo voi muuttua ilman lääkitystä noin paljon 🤔 Viime elokuussa tsh oli sen 3,5. T4-v laskenut koko ajan tasaisesti ja nyt ollaan viitearvojen alarajalla, mutta ehkä sillä ei ole niin paljon merkitystä. Eikä se arvo yksistään niin paljoa huoleta, mutta kun ferritiinikin on niin surkea raudan syönnistä huolimatta, niin ei voi olla miettimättä vaikutuksia lapsettomuuteen. Vaikka saattaahan se syy olla ihan jossain muuallakin ja stressi näistä arvoista on ehkä pakonomaista yritystä löytää syy sille, miksei ole tärpännyt vielä...Mutta päivittelen kun saan lääkärin kiinni! 😊
 
Kiitos tästä! Lääkitystä ei ole, kilppariarvoja on mitattu tosiaan refluksitutkimusten yhteydessä.

En ole niinkään huolissani tuosta tsh-arvosta, sehän on kai ihan hyvä. Enemmän ihmetyttää se, miten toi arvo voi muuttua ilman lääkitystä noin paljon 🤔 Viime elokuussa tsh oli sen 3,5. T4-v laskenut koko ajan tasaisesti ja nyt ollaan viitearvojen alarajalla, mutta ehkä sillä ei ole niin paljon merkitystä. Eikä se arvo yksistään niin paljoa huoleta, mutta kun ferritiinikin on niin surkea raudan syönnistä huolimatta, niin ei voi olla miettimättä vaikutuksia lapsettomuuteen. Vaikka saattaahan se syy olla ihan jossain muuallakin ja stressi näistä arvoista on ehkä pakonomaista yritystä löytää syy sille, miksei ole tärpännyt vielä...Mutta päivittelen kun saan lääkärin kiinni! 😊
Samaa mieltä, TSH on hyvällä tasolla, eikä pitäisi aiheuttaa haittaa raskautumiselle. Aika paljon ne arvot myös voi heitellä ihan valvotun yön, stressin ja valon määrän perusteella. Itsellä oli kerran kontrollilabra seuraavana päivänä sen jälkeen, kun olin palannut työmatkalta Yhdysvalloista ja TSH oli tosi eri tasolla kuin yleensä. Oikein piti muistiinpanoista tähän nyt kaivella, että TSH oli siinä labrassa 2.45 ja kahden viikon kuluttua siitä otetussa uudessa kontrollissa 1.25. Lääkitykseen ei siis tuon poikkeavan arvon perusteella tehty muutoksia ja pelkät normaalit yöunet saivat arvon palaamaan taas hyvälle tasolle.
 
Samaa mieltä, TSH on hyvällä tasolla, eikä pitäisi aiheuttaa haittaa raskautumiselle. Aika paljon ne arvot myös voi heitellä ihan valvotun yön, stressin ja valon määrän perusteella. Itsellä oli kerran kontrollilabra seuraavana päivänä sen jälkeen, kun olin palannut työmatkalta Yhdysvalloista ja TSH oli tosi eri tasolla kuin yleensä. Oikein piti muistiinpanoista tähän nyt kaivella, että TSH oli siinä labrassa 2.45 ja kahden viikon kuluttua siitä otetussa uudessa kontrollissa 1.25. Lääkitykseen ei siis tuon poikkeavan arvon perusteella tehty muutoksia ja pelkät normaalit yöunet saivat arvon palaamaan taas hyvälle tasolle.
Ihan kiinnostavaa kuulla, että arvot voi vaihdella näinkin paljon, eikä siinä ole välttämättä mitään ihmeellistä syytä taustalla 👍Lääkäri ei sanonut arvojen heittelyyn juuta eikä jaata, mutta oli ihan ymmärrettävästi sitä mieltä, että 1.8 arvon pitäisi olla ok. Ja tietty kun vasta-aineita ei ole, niin eipä sen raja-arvoisen t4-v arvonkaan kai pitäisi haitata. Sanoi kyllä, että arvoja kannattaisi seurata mahdollisen raskauden aikana.
 
Onkos kellään ollu liikatoimintaa ja millasia kokemuksia siitä? Kävin verikokeissa ja yllätyin aika kovasti kilppari arvoista. En ollu ees tajunnu et mitää ongelmaa on. Muitaki arvoja oli pielessä, ne voi kai liittyy tähän kilppariin. Huoh.

Arvot oli T4-v 66 ja TSH niin pieni ettei voinu mitata. Siis ihan selvä hommahan tää on. Lääkäri ei oo viel soittanu mulle eli ootellaa mitä tässä ruvetaan tekemään.
 
Mun lääkäri passitetaan mut uudelleen kilpirauhastesteihin, koska mulla on TSH 3.9, S-T4-V 12. Noilla varmaan laittaa mulle taas lääkkeet. Mulla oli kokeilussa vuoden, kun yks lääkäri vaan päätti laittaa lääkkeet ilman sen kummempaa tutkimista. Sit ne purettiin syksyllä ja mä luulen, että mulla on vajaatoiminta ja sen takia osittain tullut km juuri. Toki en vieläkään ihan usko, koska mulla ei ollut kipuja, vain vuotoa ja mulla on kaksi kohtua. Lääkäri ei nähnyt toista kohtua… ja piti olla 9+0, mutta alkio oli 6+4 kokoinen, joka sekin aikamääre voi pitää paikkansa… toki sydämen sykettä ei näkynyt… tähän saan ylihuomenna vahvistuksen…kilpirauhasen verikoe ens viikolla…
 
Minulla 3 perättäistä keskenmenoa reilusti alle vuoden sisään vuosina -21 ja -22. Menin gynelle ja hän määräsi kilpirauhaskokeet. Lievä vajaatoiminta löytyi. THS hieman yli 4. Pidimme taukoa yrittämisestä ja raskauduin vajaan vuoden tauon jälkeen helposti (lääkityksen aloittamisesta ehkä 7-8kk) vaikka ikää siinä vaiheessa 40v. Tämä raskaus on edennyt puoliväliin. Alkuraskaudessa todettiin raudanpuute, ferritiini oli 14. Tutkin asiaa paljon ja löysin tiedon, että raudanpuute saattaa aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ja että Suomessa kilpirauhaslääkkeiden käyttöä voisi vähentää, jos hanakammin tutkittaisiin raudanpuutetta naisilla. Mielenkiintoista.
 
Olen ollut nyt 6kk lapsettomuusklinikan asiakkaana. TSH arvo oli hieman koholla ennen hoitojen aloittamisesta 4,1. Lapsettomuus lääkärin mukaan arvo tulisi olla < 2,5. Thyroxin 50 mcg per vrk käytössä. Nyt viime mittauksessa TSH oli 2,1. Vielä en tosin ole raskautunut. Mietin pitäisikö TSH:n olla mieluiten vielä alhaisempi.
 
Takaisin
Top