Lapsettomuus voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Sain lääkityksen. Tammikuussa kontrolliin. Toivottavasti mun olo helpottaa ja toi lääkitys tukisi painon pudotusta.
 
Täällä on ollut nyt n. 8 kk lääkitys käytössä. Tuona aikana ollut kai 2 kemiallista raskautta, eli enemmän kuin sitä ennen... Ei oo kovin ahkeraan multa noita kilppariarvoja seurattu, niin jää nähtäväksi... Tänään kävin kontrollissa ja varmaan saa taas oottaa kotvan tietoa / lääkemuutosta.
Paino ei muuten oo pudonnut yhtään, mut senttejä on lähtenyt ja vaatteissa sen huomaa. Eli BMI on lähes yhtä paljon kuin aiemmin - ei ne lääkärit siihen yhtään mitään arvoa laita.
Toivottavasti teillä muilla kilpparilääkkeet tehoaa tosi hyvin ja tulee tulosta :Heartpink
 
Heips, täälläkin yksi kilpparipotilas. Mulla on ollut lääkitys monta vuotta ja lapsen yritys aloitettiin vuosi sitten. Arvot olivat lääkityksestä huolimatta pielessä (jopa 9) ja viime kesästä lähtien arvoja on fiksattu alaspäin lääkitystä nostamalla. Lopputuloksena vihdoin syyskuun lopulla mitatut arvot olivat tipahtaneet alle kahteen ja seuraavasta kierrosta tulin raskaaksi (jos tämä nyt vain kestää). Liekkö sattumaa, mutta uskon, että minun kohdallani tämä oli yksi vaikuttava osatekijä.
 
Mulla on tossa tutkimusten varrella todettu myös sellaista että kohdun limakalvo on normaalia paksumpi ja sen pinta on hyvin epätasainen, eli raskaus ei ala koska alkio ei yksinkertaisesti pysty kiinnittymään.
En sitten tiedä mitä sille asialle tehdään/voidaan tehdä. Nyt on keskitytty vain tähän kilpirauhas asiaan ja painon pudotukseen.
 
Joo ultrassa huomasivat samalla kun tehtiin aukiolotutkimus. Kyllä silti puhuivat että kun painoa on tippunut tarpeeksi niin hoidot aloitetaan eli kaikkea toivoa ei ole menetetty. Mutta se on selvää että luomusti ei tule raskaus alkamaan.
 
Mashnu, mutta yhden lapsen olette kuitenkin jo saaneet? Onko tietoa, että oliko silloin jo samaa ongelmaa?


Tuli mieleen, että kannattaa kiinnittää huomiota jodin saantiin, jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Jodia saattaa tulla helposti liian vähän mikä saattaa jopa aiheuttaa lievän vajaatoiminnan. Itse tajusin, että emme ole pariin vuoteen käyttäneet kotona ruuanlaitossa jodioitua suolaa vaan merisuolaa. Valmisruokiin käytetään joditonta suolaa, sama juttu ravintolaruuissa. Suomen maaperä on jodiköyhää, joten luonnostaan suomalaisesta ruuasta jodia saa liian vähän. Jodin puute voi vaikuttaa kilpirauhasen lisäksi (tai sitä kautta) myös lapsettomuuteen. Vaihdoin nyt suolan jodioituun ja monivitamiinin sellaiseen, jossa on jodia.
 
Muokattu viimeksi:
Silloin ei käyty tutkimuksissa, mutta 7 vuotta meni ennenkuin raskauduin eli onnenkantamoinen oli. Varmaan on silloinkin jo sama ongelma ollut. Mitään keskenmenoja mulla ei ole koskaan ollut, raskaus ei vain ala.

En usko että jodi on mikään ongelma, meillä käytetään jodioitua suolaa (välillä mätän liiankin kanssa) :rolleyes:
 
En siis tota jodi-kommenttia erityisesti sulle Mashnu tarkoittanut vaan yleisesti kaikille, jotka tätä ketjua lukee. Mutta hyvä jos siellä on asia kunnossa :) pelkästä suolasta ei kyllä saa jodin tarvettaan täytettyä, aika paljon saisi syödä :D Jos haluaa saada jodia ruusta, pitäisi syödä esim: 2-3 kananmunaa viikossa, 5-6 dl maitoa päivässä, 2-3 annosta kalaa viikossa, 2-3 viipaletta juustoa päivässä. Ja tästäkään ei tule vielä tarpeeksi, jos raskautta yrittää.

https://www.evira.fi/files/attachme...sta_lahteet_jodi_info_vrn_nettisivuille_2.pdf

LaraS, oliko millaiset arvot verikokeessa nyt?
 
Muokattu viimeksi:
Larissa Just katoin vastauksen (kiitos muistutuksesta! :laughing002), oli 1,34. Jatkan siis entisellä annoksella (50mikrog / vrk), ellei tule muuta määräystä lääkäriltä :)
Täälläkin muuten käytetään merisuolaa, pitänee perehtyä tuohon suolapolitiikkaan tarkemmin. Kiitos vinkistä! :)
 
Lara, toihan on hyvä arvo :)

Itse pyysin myös lähetteen verikokeiisiin. Pari kuukautta ollut taas ajoittain jäätävä väsymys, ihan samanlainen olo kuin ennen lääkityksen aloitusta. Helmikuussa tulossa seuraava ivf, joten ehtisi vielä viilata lääkitystä, jos siihen on tarvetta.
 
Voiko tyroxiini-lääkitys vaikuttaa niin että menkat jää Pois? Kun päinvastoin tuntuu ennemmin käyvän mitä oon lukenut.

Ku nythän on siis niin että oon 3 viikkoa syöny sitä lääkitystä ja nyt on menkat 3 päivää myöhässä. En kyllä uskalla testata ku tähänkään asti oo kahta viivaa testeihin saanu.
 
Mashnu, hmm en ole huomannut tai kuullut moista. Toki, ovulaation paikka on voinut hiukan siirtyä, ehkä siksi menkat myöhässä. Milloin testaat?
 
Mashnu mulla meni kierrot ihan sekaisin (pisin 70pv) , kun oli terolutit thyroxinien alkupuoleen lisäksi. Epäilen, että thyroxin korjasi tilannetta luontaisesti ja terolutit sitten jotenkin sotki - ilman teroja suht tasaiset kierrot olleet. Onko sulla jotain hormoneja menossa kiertotukena?
 
Ei mulla oo ku toi thyroxin käytössä. En kuollaksenkaan muista oliko ovulaatio myöhemmin ku ei se mun kalenteri näytä ku toteutuneet ovulaatiot sen jälkeen kun oon ajankohdan sinne kirjannut.

Kierto on aika tarkkaan 27-28 päivää ollut. Tässä 2 vuoden yrittämisen aikana oli kerran kierto joka venyi 37 päivään, eli eiköhän se oo viisaampi vaan odotella testin tekoa.

Lääkärikin kyllä teki aika selväksi että raskaus ei ala ilman apuja niin en tässä ihmeitä odota. Rupesi vaan ihmetyttämään että heti kun aloitti sen lääkityksen niin rupee kierto venymään.. että onko se kovinkin yleistä.
 
Hmmm, jospa kierto venyy, mikäli ovis tapahtuu thyroxinin takia myöhemmin. 3 viikkoa on tosin lyhyt aika, että vaikuttaako se lääke vielä kiertoon ollenkaan. Toivottavasti kierrot tasautuu taas sopivan pituiseksi. Tai oliskin se superyllätys odottamassa testiä :rolleyes:
 
Munki mielestä 3 viikkoa on kyllä hirmu lyhyt aika, mutta rupesin vaan ihmettelemään. Laskin että nyt on 15. päivä positiivisesta ovulaatiotestistä eli eiköhän ne menkat ala varmaan ensi yönä.
 
Mashnu, en usko että thyroxin voisi myöhästyttää ovulaatiota tai menkkoja, päin vastoin. Tee testi :wink

Tiistaina kävin verikokeessa ja lääkärin piti soittaa tulokset samalla viikolla, mutta eipä kuulunut mitään. Noh, ehkä ensi viikolla.
 
Niin siinä on sitten käynyt...
 

Liitteet

  • PSX_20171217_161159.jpg
    PSX_20171217_161159.jpg
    580.7 KB · Katsottu: 394
Takaisin
Top