Lapsettomuus voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JAO
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millaisella Thyroxin-annoksella sun arvo saatiin laskemaan yli neljästä normaaliin? :) Mulla oli ensin 50 mikrogrammaa päivässä, mutta ei laskenut tarpeeksi sillä :sad001

Mulla alkuraskaudessa aloitettiin suoraan 100 mikrogrammaa päivässä ja TSH laski kuukaudessa lähes neljästä 0,55.

Mun annos on 50 mikrogrammaa päivässä. Otan sen aamulla n. 15 minuuttia ennen aamupalaa. Jos käyttää myös esim. kalsium-, magnesium- tai rautavalmisteita, niin ne pitäisi ottaa eri aikaan päivästä kuin tyroksiini, jottei ne haittaisi imeytymistä.

Mulla on kans 50 mikrog. Kokeiltiin 100 mikrog välissä, kun tammikuussa tsh oli noussut (johon kyllä saattoi vaikuttaa raskaus, josta annosnoston yhteydessä ei vielä tiedetty.Laski tod. näk. liikaa. Nyt tsh 2,69, titrattiin annostusta niin, että ma, ke, pe, su 75 mikrog ja ti, to, la 50 mikrog. Kesäkuun lopussa kontrollilabrat.

Mulla aloitettiin muistaakseni 25mikrog. annoksella ja nostettiin 50mikrog: aan. Raskaudet on alkaneet tuolla annoksella ja raskausaikana nosto tehty 75mikrog: aan, jolla koko 1. raskaus meni ja varmaan tämä toinenkin. Seurannoissa arvot kestäneet hyvinä.

Mulla on kans 50 mikrog. Kokeiltiin 100 mikrog välissä, kun tammikuussa tsh oli noussut (johon kyllä saattoi vaikuttaa raskaus, josta annosnoston yhteydessä ei vielä tiedetty.Laski tod. näk. liikaa. Nyt tsh 2,69, titrattiin annostusta niin, että ma, ke, pe, su 75 mikrog ja ti, to, la 50 mikrog. Kesäkuun lopussa kontrollilabrat.

En tiedä onko ihan tyhmä kysymys, mutta miten sä saat otettua tuon 75 mikrogramman annoksen? Ensin puolitat 100 mikrogr tabletin ja sitten puolitat vielä sen puolikkaan? Eikö mene ihan murusiksi :depressed:

En tiedä onko ihan tyhmä kysymys, mutta miten sä saat otettua tuon 75 mikrogramman annoksen? Ensin puolitat 100 mikrogr tabletin ja sitten puolitat vielä sen puolikkaan? Eikö mene ihan murusiksi :depressed:

Thyroxinia on olemassa myös 25mikrog tabletteja. Eli 75 mikrog tulee joko kolmesta 25mikrog tabletista tai puolikkaasta 100mikrog tabletista + yhdestä 25mikrog tabletista. Uskon, että kyse on jommasta kummasta vaihtoehdosta.

Mulla on just toi puolikas 100 mikrog ja 25 mikrog lisäksi. Mutta vaan sen takia että sattuu olemaan molempia kaapissa. Lääkäri tais määrätä 3 tabl 25 mikrog tabl.

Muokattu viimeksi:
Suomeen kuulemma olis tulossa uus valmiste, jossa noita vahvuusvaihtoehtoja on useita. Mä otan puolikkaan ja 1/4 tbl 100mikrog. vahvuisesta, kun en jaksa montaa eri purkkia kulettaa mukana. Teen jo vanhaan purkkiin valmiiksi niitä, niin saa helposti oikeen annoksen. Ja juu, tiedän että se ei oo oikee tapa. :grin

Tämän löysin ja oli muuten hurjan paljon silmiä avaava ketju. Eli pcos niinku moni tietää ja mulla oli siis thyroxin käytössä ikävuodet 12-17 ja tuolloin loppu ku oli pillerit eli se pyöritti hormonitoimintaa. Lopulta oireet palasi ja oli vuosia ja arvot "ok". Eilen lääkäri määräsi ekan otettavaksi ja tänään oli toinen. Usko tähän et raskaudun on paljon suurempi nyt kun tiedän että suurin osa noista oireista mistä kärsinyt on toi vajaatoiminta mitä ei tietenkään voi "hoikalla" olla. Onhan mulla myös pcos ilman ylipainoa ja viljayliherkkyys sekä näitä autoimmuunisairauksia. Nyt uskon että voisi pysyäkin raskaana kun vihdoinkin sai lääkkeet taas ja muutokset huomannee suht nopeasti kuitenkin... Olipa helpotus kun tietää että nyt voi hyvin onnistua. Positiivinen fiilis ku kaikki oireet paitsi ylipaino löytyy taskusta ja nämä lyöty reuman ja sit stressin piikkiin.

Viestisi alku oli aivan kuin omalta näppäimistöltäni! Olen kärsinyt kilpparin oireista jo lähemmäs 10 vuotta ja nyt vihdoin saan lääkityksen. Kismittää niin stanasti, että näinkin kauan joutunut odottamaan tätä! Mutta lasten saaminen on tosiaan ajankohtainen, ja siksi nyt lääkkeetkin saan käyttöön.

Tähän asti on vähätelty jokaisen lääkärin toimesta, jonka kanssa asiasta olen puhunut, kunnes nuorehko naislääkäri laittoi tilanteestani lähetteen naistenpolille ja sieltä tuli määräys aloittaa lääkitys. Toivotaan, että tärppäisi ja oireet lieventyisivät <3

Mulla on käynyt niin, että olen tiputtanut painoa alkuvuodesta 16kg siihen, kun hoidot aloitettiin Toukokuussa. Ensimmäiset arvot otettiin Helmikuun lopussa kun vielä ylipainoa enemmän ja arvo 2,78, josta hoitava lääkäri ennen korona sulkua mainitsi että on vähän korkeampi mitä toivoi. Nyt Toukokussa otettiin uusi lukema 2,0. Meidän hoitava lääkäri on tuohon 2,0 tyytyväinen.

Tuon arvo kai pitäisi mielellään olla alle 2. Pitäiskö vielä jutella tästä lääkärin kanssa, jos se pitäs saada tuon alle?

Moi!

Meille on tehty kolme inssiä, viimeisen tulokset saa tietää parin päivän kuluttua..

Ennen hoitojen aloitusta tsekattiin TSH, se oli helmikuussa 2.01. Meidän polilla raja siis alle 2.5 kun tehdään lapsettomuushoitoja, eli tulos oli ihan ookoo. Korona kuitenkin hidasti hoitoihin päästä ja eka inssi tehtiin vasta toukokuussa ja seuraava kesäkuussa. Kesäkuun inssin jälkeen pyysin kontrollilabrat huonon olon takia, olin tosi väsynyt, ääni käheytyi ja oli koko ajan kurkussa palan tunne. No ei ihme, TSH oli noussut 3.07!

Mulla aloitettiin tyroksiini 25mg annostuksella. Sovittiin että pidetään välikierto insseistä ja kontrolleissa, heinäkuussa eli 1kk lääkityksen jälkeen TSH oli laskenut 1.99!

Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa juuri sitä, että alkio saattaa hedelmöittyä muttei kiinnity. Mun ekassa inssissä lääkäri epäili, että kävi juuri niin. Toisessa ei mitään oireita ja nyt kolmanteen otettiin lääkitys kiinnittymisen tueksi. Jos nyt on tarrasukat jalassa alkiolla, niin uskon että se on ihan kilpparilääkityksen ansiota..

Mun TSH on 0,94 eli on laskenut lääkkeen avulla! Ja vuodenajalla saattaa olla myös merkitystä, kun kesä vasta oli. Talvella saattaa tarvita suuremman tyroksiiniannoksen kuin kesällä.

Jostain luin, että ihanteelliset arvot olisi TSH alle 1 ja T4 18-19.

Mun TSH on 0,94 eli on laskenut lääkkeen avulla! Ja vuodenajalla saattaa olla myös merkitystä, kun kesä vasta oli. Talvella saattaa tarvita suuremman tyroksiiniannoksen kuin kesällä.

Jostain luin, että ihanteelliset arvot olisi TSH alle 1 ja T4 18-19.

Kyllä, nuo arvot niillä, jotka käyttävät tyroksiinia.

Moikka! Kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnoosi sain 2010. Tiesin, ettei minu aloitekyvyttömyys yms. johtunut masennuksesta koska ei ollut vain sellainen olo. Lääkitystä ollut siis nyt jo reilu 10 vuotta mutta olen ehkä vain 80% itseäni. Suurin ongelma on aineenvaihdunta, ja paino on noussut tasaisesti jos en ole tiukka syömisten kanssa. Nyt ollaan sitten siinö vaiheessa että lasta on yritetty 3 vuotta kohta, ja vaikka 2 plusstestiä on näkynyt ja yksi kkm, niin ei ole vielä syliin asti tullut. Lapsettomuuskäynnin yhteydessä keskusteltiin asiasta mutta ei ollut suraan se mikä voisi olla minulla syy, koska lääkitys on ollut jo kauan. Katsotaan verikokeiden jälkeen mikä mättää... Kilpirauhasen arvot otetaan nykyään lapsettomuushoidoissa kyllä, mutta julkisella puolella varsinkin TSH:n arvoja ei katsota niin tarkasti.

Jos haluaa raskaaksi TSH pitäisi olla 1-2, mieluummin lähempänä 1 ja T4V ylärajoilla 18-21. Tämä on suositeltua yksityisen lapsettomuuslääkärin puolelta.

Lisää oireista yms. saa vaikka kyselemällä minulta. Diagnoosiin meni noin 3-4 vuotta, ja mulla oli siis hashimoton tyreoidiitti, tarkoittaa että määrittelemätön tulehdus kaulan seudulla laittoi vartaloni hyökkäämään itseään vastaan ja kaulassahan tuo kilpirauhanen on. Nielurisat poistettiin mutta sekään ei estänyt kilpirauhasen surkastumista. Lääkityksen aloituksen jälkeen kilpirauhanen lopetti luultavasti toiminnansa kokonaan koska TSH arvot nousivat lääkityksestä huolimatta. Tällä hetkellä syön 1,75 mg, ja jos tulen raskaaksi pitää nostaa ainakin 2,0.

Heippa! Kysäisenpäs täälläkin, pitäisikö minun ottaa uudestaan puheeksi tämä kilpirauhashomma.

Meillä takana lapsettomuutta reilu pari vuotta, julkisella puolella hoidossa ja mitään syytä ei ole löytynyt. Tällä hetkellä Letrozol käytössä, jos ei näillä onnistu syksyyn mennessä, niin ivf jonoon. Kummatkin ollaan alle kolmekymppisiä ja normaalipainoisia.

Mulla TSH oli ekalla kerralla 2.7, katsottiin vielä uudestaan ja tulos oli tokalla kerralla 3.4. Naistenklinikan mielestä ok tulos, eikä tarvita toimenpiteitä tämän osalta. Minun puolen suvulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta äidillä, isällä, kahdella sisaruksella ja äidin puolelta myös kummallakin hänen vanhemmalla. En tiedä voiko tämä olla periytyvää?

Kuitenkaan kun minulla ei oireita ole jotka viittasivat kilpirauhaseen, jotka mun mielestä voi kyllä olla sellaisia mihin tottuu, ei näillä arvoilla lähdetä tästä toimenpiteisiin.. vieläkö minun pitäisi yrittää tästä mainita lääkärille, vai joko uskon että nämä arvot on ok?

Takaisin