Lapsettomuus voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta

JAO

Vasta-alkaja
Olen uusi foorumilla mutta ajattelin lyhyesti kirjoittaa oman tarinani, Jos se vaikka hyödyttäisi muita...

En siis tullut raskaaksi vuosiin. (älkää kysykö montako vuotta meni, lähemmäs 10).
Lähdin lapsettomuushoitoihin jossa tehtiin rutiinitutkimukset, myös kilpirauhasarvo. Siinä olikin TSH lääkärin mukaan hieman koholla (5). Pitäisi kuulemma olla 1-2 jos haluaa jatkaa hoidoissa käymistä.
Sain lääkkeet, menin ymmyrkäisenä kotiin tutkimaan nettiä mikä on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja kas kummaa oireita oli pitkä lista mutta moni niistä täsmäsi omiini, joita olin valitellut yhdelle jos toiselle lääkärille 9 vuotta.
Söin lääkkeitä pari kuukautta (ensin pienemmällä annostuksella) ja naps, olin raskaana! Kun muksu täytti 1,5v, päätin että toinenkin voisi olla kiva ja naps, seuraavassa kuussa olin taas raskaana.

Eli, hyvät ihmiset, jos lasta ei ala kuulumaan niin käykää ihmeessä otattamassa verikokeella kilpirauhasarvot!!
Verikokeen saa vaikka yksityisesti eikä maksa kuin kolmisenkymppiä. Verikokeeseen heti aamusta ensimmäisenä eikä vasta iltapäivällä!
Vaikka lääkäri sanoisi että 'arvot on ihan ok' niin ottakaa lukemat ylös!! Suomessa on kilpirauhasen hoito lapsen kengissä ja moni kärsii niiden takia! Lääkäreiden mielestä ihminen on sairas vasta sitten kun on pää kainalossa.
Minullekkin lääkäri (lapsettomuuslääkäri yksityisellä klinikalla) sanoi että vaikka TSH on 5 niin se ei estä lapsen tekoa. Juupajuu...
Pääsin kertaheitolla eroon kivuista ja säryistä joista olin kärsinyt 9 vuotta ja nyt olen tuon tuosta raskaana vaikka aiemmin en koskaan. Ja nyt olen sentään nelikymppinen!

Kilpirauhaslääkitys on elämäni pelastus monessa mielessä enkä tasan luovu siitä koskaan vaikka kuulemma vitosen TSH:lla ei olle pakko käyttää lääkitystä. Hah! Siihen helvettiin ilman lääkkeitä en enää palaa!!
Vaikka toisaalta nyt joudun hommaamaan ehkäisyn kun en enää halua lapsia.... Aiemmin vajaatoiminta hoiti ehkäisyn puolestani....

Tsemppiä lapsettomuudesta kärsiville, ehdin itsekkin sitä kokea!
Kilpirauhaslääkitys on helppo, halpa ja harmiton lääkitys ja iso apu.
 
Hei JAO!

Kiitos sinulle, että jaoit tämän tarinasi meille muille. Voitko kertoa, mitä oireita sinulla oli? Mistä lähdit epäilemään, että pitäsiköhän soittaa aika labroihin?

Luulin nimittäin pari vuotta sitten, että minulla on em. sairaus. Kävin puhumassa lääkärille, joka naureskeli netistä löytämilleni yhtäläisyyksille. Tuttuni nimittäin suositteli käyntia labrassa, hänellä itsellään on tämä vaiva, joten hän alkoi oireitten perusteella epäillä. Määräsi kuitenkin labrat, kun vaadin, naureskellen edelleen. Missään arvoissa ei ollut mitään vikaa, siis sanottiin puhelimessa että kaikki ok. Ei annettu mitään lukuja. Lääkärikäynnillä ei myöskään tutkittu/perehdytty mitenkään muuten kuin kyselemällä sieltä sun täältä, ja toteamalla että ihmiset ovat erilaisia. Toisia pissattaa tai nukuttaa enemmän ja toisia vähemmän. Mikään ei ole oikea oire, eikä mikään välttämättä kerro yhtään mistään.

Nyt olen odottamassa saman asian takia uutta labra-aikaa. Olen edelleen varma, että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Tuo oli siis oikein hyvä vinkki, että pyytäkää ne luvut sieltä paperille!

Minulla eniten huomiota herättäviä/vaivaavia asioita ovat tällä hetkellä nämä;

Ei jaksa tehdä mitään / ei kiinnosta / väsyttää
Lihon koko ajan, vaikka liikun ja syön normaalisti
Tukka lähtee, puolet kohta ohentunut eikä kasva pituutta ollenkaan
Agressiivisuus
Kädet, jalat ja nenä aina jääkylmät
 
En tiennyt että minulla on killpirauhasen vajaatoiminta.
Olin kärsinyt oireista 9 vuotta. Ihan ensin valitin että kurkussa on 'joku möykky'. Sitten valitin että kädet puutuu ja särkee. Sen jälkeen valitin että väsyttää aina. Hiuksetkin tippuivat mutta siitä en koskaan valittanut, luulin että olen vaan huonohiuksinen.
Kukaan ei koskaan ottanut kilpirauhasarvoja kyseisten valitusten perusteella. Hermopinteitä tutkittiin käsistä, niitä ei ollut. Sitten psykiatrille kyllä sain lähetteitä nipun. Koska mullahan on korvien välissä vikaa kun keksin itselleni moisia oireita vaikka olen terve eikä mitään vikaa löydy. Ja juu, olin myös aggressiivinenkin.

Lapsettomuutta oli siis takana vuosia ja otin itseäni niskasta kiinni ja menin klinikalle. Siellä perusverikoe-settiin kuuluu tarkistaa kilpirauhasarvot.
Oli hieman koholla, ei kuulemma haittaa lapsen tekoa millään lailla mutta jutun juoneen kuuluu että TSH pitää olla max 2 jos haluaa lapsettomuushoitoja jatkaa ja minulla oli 5.
Kuukautiset tulivat aina ajallaan, suorastaa minuuttiaikataululla, vaikka periaatteessa vajaatoiminta tekee helposti sen että ne myöhästelee. Muutenkaan tuolla TSH:lla ei voi olla mitään oireita, kun puhuin käsistä ja möykystä kurkussa.
Aloin syömään Thyroxin-pillereitä ja käsikivut loppuivat kuin seinään kaikkien vuosien jälkeen! Sain nukkua yöni rauhassa! Sain leikata nurmikkoa ilman että kärsin 2-3 päivää sen jälkeen tärisevistä käsistä!
Aamu toisensa jälkeen huomasin että möykky kurkussani laskee, siis se oli se laajentunut kilpirauhanen josta valitin jo 9 vuotta aiemmin.
Kun sain lääkityksen kohdalleen (kun alotin ensin varovasti pienemmällä annostuksella) jäikin menkat pois. Olin siis raskaana!
Raskausaika sujui hyvin.

Nyt olen siis toistamiseen raskaana ja näköjään tämä onnistuu 'ihan tuosta vaan', riittää kun harrastaa seksiä kerran joskus niillä main ovulaation kohdalla niin homma on siinä.
Tämä ei todellakaan mennyt näin ikinä, ennenkuin sain kilpirauhaslääkityksen!

Huonohiuksinen olen edelleen. Aggressiivisuus on laskenut.
Väsymyksestä en niin osaa sanoa kun elämäntilanne on niin eri että ei voi suoraan verrata.
Käsikipujen loppuminen ja kilpirauhasen pienentyminen on fyysisesti auttanut todella paljon ja elämänlaatu on ihan toinen kuin ennen.
Ja tosiaan kaiken kruunaa tuo vesseli reilu 1,5v.

Oman kokemukseni perusteella lääkäreiden jorinoita 'kaikki on ihan ok' ei kannata uskoa!
Niiden mielestä ihmisellä on vajaatoiminta jos on niin kipee että on pää kainalossa.
Pyydät lukemat paperille ehdottomasti, sen jälkeen voi jo itsekkin pohtia miltä ne näyttää.
Jos lukemat ovat hiukkaakaan koholla, lääkityksen voi pyytää kokeeksi esim puoleksi vuodeksi. Ne on halpoja ja helppoja pillereitä, jos sitä kokeilee niin ei tarkoita että siinä olisi koukussa lopun ikäänsä. Lääkityksen voi lopettaa heti jos niin tahtoo, jos ei ole huomannut olossaan mitään eroa vanhaan.
Sivuvaikutuksia ei ole jos annostus ei ole liian iso.

Testilääkitystä suosittelisin ehdottomasti, sittenhän sekin on kokeiltu. Itse käytin tuhansilla euroilla vääriä lääkkeitä vuosia, joista olen nyt kokonaan päässyt eroon. (Allergialääkkeet kurkun takia).
 
Hyvä juttu! Pitääkin pyytää testilääkitys, jos arvoissa on pientäkään häikkää. Toivottavasti suostuvat edes siihen. Eihän se tosiaan mitään haittaakkaan, olispahan kokeiltu sekin.

Minuakin muuten särkee käsiä, ns vetää suonta käsivarsista ja niveliä ja sormia särkee, ettei jaksa esim puristaa mitään.
En vaan oo tajunnut, että sekin vois tähän liittyä. Siitäkin olen käynyt lääkärissä ja kokeili sormilla ja sanoi että normaalit kädet, pidä hanskoja äläkä käytä koruja.
 
Kannattaa olla tiukkana, jostain syystä kilpirauhassairaudet saa monesti leiman että vika on korvien välissä...
Mulla on ollu lääkitys kohta 3vuotta, arvot saatu hyvin kohilleen ja lääke puree. Mun oireina oli kanssa että ennen lääkitystä nukuin päivästä suurimman osan, hereillä pystyin olemaan vaan ihan pakosta 6-8tuntia mikä meni koululla tai harjottelussa, ei sitä tosin sillon tajunnut.

Ravasin lääkärillä outojen kipujen takia jotka vaihto paikkaa ja kun soitit ajan koski käsiin kun menit se olikin muualla, juuri nivelet, kädet, jalat lopetin sitten lääkärille menon kun joka kerta lähdin ilman mitään apua lyttyyn lyötynä kun kuvittelen kaiken. Lihoin no tietenkin kun nukuin käytännössä melkein kellon ympäri. Mulla iski välillä ihan järkyttäviä kipukohtauksia, hammaslääkäri epäili että hermokipua kun ei hampaista löytynyt vikaa mutta kyynelet valu suoranaan kun koski niin kovasti. Yksi aamuyö heräsin päänsärkyyn joka oli niin kauhea että en voinut pitää päätä tyynyssä kun se kosketus koski ihan hirveästi, aamulla soitin lääkäriin ja sanoin että nyt pitää löytyä joku syy mistä nämä johtuu ihan jo pelkäsin mitä sieltä tulee, ja näihin "kohtauksiin" ei auttanut mitkään särkylääkkeet.
Lääkityks kun alotettiin vireystila heitti ihan ääripäähän, olin semmonen duraceli kuukauden päivät että nukuin max.1,5h yössään. :D mulla oireina oli myös palelu ja se että mä en ikinä saa kuumetta sen tosin jälkeenpäin tajus myös senkin samoin kun että mun sydän jätti välillä lyöntejä välistä tai pompotteli ihan omiaan, sillon etenkin jos olin väsynyt se alotti sen heti. Välillä oli myös näköhäiriöitä.

Lääkitys poisti nivel ja muut epämääräiset kivut. Vilja ei oikein sovi mutta monesti kilppari ja keliakia kulkee käsikädessä. Hiusten kunto parani myös. Ei vaarallinen mutta ärsyttävä riesa, ja itse pelkään kun kohta ollaanvuosi yritetty vauvaa että näinköhän sitä meille suodaan ollenkaan. :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä tuolla lukemalla pitäisi lapsia tulla mun mielestä.
Oma verikoe näytti viikko sitten pikkasen vajaa kahta. Lapsettomuushoidoissa pitäisi olla max 2.
 
Onko siis niin, että missä tahansa lapsettomuushoidoissa TSH-arvon pitäisi olla alle 2? Vai liittyykö tämä erityisesti IVF:ään? Mulle on tehty kuusi inseminaatiota tuloksetta (kiinnittyminen ei onnistu), TSH-arvot on 3.6 – 3.8, klinikan lääkärin mielestä ok.
 
Minä kävin nyt uudelleen niissä verikokeissa, ja arvo oli 1,67. Kuulemma normaali, eli ei sitten varmaan nää oireet johdu kilpparista. Eikä mistään jatkotoimenpiteistä enää sovittu.
 
TSH 1,67 on ainakin niin hyvä että sen puitteissa ei ole kilpirauhasen kanssa ongelmia. Valitettavasti jossain muualla sitten :sad001

En osaa sanoa tuosta TSH 3,6-3,8, mulle sanottiin että pitäis olla alle 2 jos jatketaan lapsettomuushoidoissa. Se oli siis alunperin 5 enkä todellakaan ollut tullut ikinä raskaaksi. Plus että oli liuta muitakin oireita jotka sitten loppujen lopuksi nekin johtuivat kilpirauhasesta ja nyt siis poissa. Tämä ei siis liity IVF:ään vaan ihan yleisesti. Kun sain lääkityksen kilpirauhaseen niin en ehtinyt jatkaa lapsettomuushoidoissa kun tulin ihan luomuna raskaaksi ja helposti. Kilpirauhasen vajaatoimintahan tekee juuri sitä että alkio ei kiinnity.

Lääkäri kyllä mullekkin väitti että TSH 5:llakin pitäis tulla raskaaksi eikä siitä vielä voi tulla edes mitään vajaatoiminnan oireita. Samaa väitti vielä neuvolankin lääkäri.
Katin kontit! Niitä oireita olin siis valittanut jo 9 vuotta aiemmin ensimmäisen kerran, sitä en tiedä mitä tulosta verikoe olisi silloin näyttänyt jos sellaisen joku olisi älynnyt ottaa.
 
Kiitos JAO vastauksesta. Mulla on tosiaan sellainen tilanne, että raskaus on kyllä alkanut, mutta menevät aina saman tien kesken :sad001 lapsettomuusklinikan lääkärillä ei ole ollut tähän oikein mitään sanottavaa. Kävin nyt juttelemassa toisen lääkärin kanssa, oli sitä mieltä, että kilpirauhaslääkitystä kannattaisi kokeilla, vaikkei mulla ole varsinaisia vajaatoiminnan oireita.
 
Starling, onko sulla kierto säännöllinen? Mulla tuolla tsh arvolla alkaa kierto jo venyä ja ennen ku lapset oli ajankohtasia tutkittiin kiertohäiriöitä (24-63) gynellä joka arveli et ovulaation induktio voi olla tarpeen sit ku lapsitoiveita ku mitään muuta järkevää syytä ei kierrolle löytyny ku ovuloimattomat kierrot.. sit alotettiin tth:ssa kokeeksi kilpparilääkitys vaik arvot ei ihan hirveästi viitearvoista poikennu ja naps vaan kuukautiskiertoki tasaantu (n.32) ja kaks raskautta on alkanu toisesta yrityskierrosta. Mulla näyttää kuukautiskierto heittävän heti jos tsh yli 3, joten se on nyt lääkityksellä pyritty pitämään 2 tuntumassa :)
 
Kaku15, ei ole säännöllinen, joskaan vaihtelu ei ole mitään järjettömän suurta (32–40, satunnaisesti pidempiä välejä), ovulaatio on kyllä tullut ainakin silloin kun sitä on ovistesteillä ja ultralla seurattu. Kävin tosiaan juttelemassa endokrinologin kanssa, ja hän oli sitä mieltä, että aloitetaan kokeeksi tyroksiinilääkitys, siis lapsettomuushoitojen takia, ei niinkään kliinisen oirekuvan.

Aloin sitten rouskutella tyroksiinia pari viikkoa ennen inseminaatiota, ja olen sen ansiosta voinut paremmin kuin varmaan pariin vuoteen! Olen taas pirteä ja energinen oma itseni, eli ilmeisesti mulla on ihan oikeastikin jotain vajaatoimintahässäkkää, vaikka TSH oli viitearvojen sisällä ilman lääkitystä. Inseminaatio ei valitettavasti tuottanut tulosta, meni kesken samoilla päivillä kuin aiemmatkin :sad001

Lisään vielä, että en tiedä jaksetaanko me enää jatkaa lapsettomuushoitoja, mutta tyroksiinia aion kyllä jatkaa, jos joku lääkäri sitä mulle suinkin kirjoittaa!
 
Liittyen kilpirauhaseen, mikäli jotakuta kiinnostaa:
omalla kohdalla 20 vuotta kilpirauhasen vajaatoimintaa takana. Selittämätön lapsettomuus -diagnoosi 2008, jonka jälkeen tuloksettomia IVF:iä omilla ja lahjamunasoluilla.
Ensimmäiset raskaudet saatiin aikaan 9 vuoden yrittämisen jälkeen onnistui, kun sain lahjamunasoluista rakennettuja alkioita ja prednisolon-kortisonikuurin tukemaan alkion kiinnittymistä. Ensimmäinen raskaus kohdunulkoinen, toinen meni kesken rv. 6. Kolmas alkanut raskaus mennyt nyt hyvin rv. 28 alkoi tänään.
Eli kenellä on vasta-aineita veressä ja autoimmuuni tyreoidiitti, kannattaa tuosta kortisonistakin lääkärin kanssa keskustella.
 
Nostan aihetta, kun kiinnostaa :) TSH oli verikokeessa 2,89 ja se kontrolloidaan sillä on tulossa ivf-hoito elokuussa (arvo olisi hyvä olla alle 2-2,5). Samalla otetaan kilpirauhasen vasta-aineet ja jos ne on koholla niin lääkäri väläytti kortisonin kokeilun mahdollisuutta alkion siirrossa.
 
Muokattu viimeksi:
Täälläkin nyt alkuvuodesta aloitettu (lopultakin!) thyroxin, kun puolet elämästäni oon epäillyt kilppariongelmia olevan. Välillä arvot olleetkin viitearvojen rajoissa - niukin naukin. Silti ei oireiden perusteella alettu edes keskustella mitään, koska "arvot ok". Nyt lapsettomuuspolin kautta (vuosi yritystä jo ylittynyt ja taustalla myös pco) todettiin, että arvot viitteissä, mutta auttamatta liian korkeat raskautumiseen. Thyroxin aloitettiin ja nyt viimeisimmässä kontrollissa arvo alle 1. Ja olossakin sen huomaa!

Murkkuikäisestä asti ollut masennuskausia, aggressiivisuutta, painon nousua, hiusten harvenemista jne jne. Nyt ollut aikuisiällä työuupumukset ja lopulta diagnosoitu ja lääkehoidettu masennus.

Mun epäsäännöllisiin kiertoihin (jopa 3-6 kk kierrot!) ei koskaan puututtu kouluterkkarin, lääkäreiden tai muidenkaan osalta. Ennenkuin lähdin itse asiaa parikymppisenä kyselemään. Tutkimukset paljasti sen pco-vihulaisen. Ja olihan ne kilppariarvot silloinkin "OK", niin eipä niiden osalta sitten oireista huolimatta mitään.

Nyt siis lopettelen sitä masennuslääkkettä ja tuntuu, että elämä on vasta auennut! Poissa on mielenmataluus, itsetuhoajatukset ja voimattomuus. Toki on väsynyttä oloa (aloitin pitkästä aikaa työt pitkän sairauspoissaolon, irtisanomisen ja työttömyyden jälkeen), mutta ei sellaista koko elämän nielevää voimattomuuden tunnetta. Ja uskon, että kilpparin vajaatoiminnan hoito on avainasemassa ollut viime viikkojen voinnin kohenemisessa!

Pääsiäisenä oli myös luomusti (terolut kiertojen tasaajana kp15-24, tosin senkin teho mennyt 6kk käytön aikana) kemiallinen, samoin tän kuukauden alussa :happy: epäilen, että tää kilpparilääkitys voi olla just se tekijä, joka on mun raskautumisen estänyt!

Joten, täällä kanssa liputan sen puolesta, että vaatia pitää, ellei saa valmiiksi! Jos olisin tiennyt, miten paljon tuo tsh lasku vaikuttaa oloon (ja sen, että raskautumiseen pitää olla sen max 2) niin olisin vaatinut tän lääkityksen jo vuosia sitten.
Mahtavaa, että täälläkin on asiaa nostettu esille :gen053
 
LaraS, ihana kuulla että sait lääkityksen ja että olo on parantunut! Toivotaan että se edistäisi raskautumista :)

Kävin uusissa verikokeissa ja odottelen tuloksia, ensi viikolla lääkäri kuulemma katsoo ne ja lääkitys tulee jos tsh on edelleen yli 2,5. Tämä vuosi on kyllä ollut olon/jaksamisen puolesta aika takkuinen. Iltapäivät on yhtä koomaa. Nukun 8-10 tunnin yöunet, työpäivän selviän ok, mutta kotiin tullessa meinaan nukahtaa pystyyn ja nukun päikkäreitä mikä on ihan uutta mulle. Paino on noussut yhtäkkiä 5 kg vaikka elintavoissa ei ole tapahtunut muutoksia. Teen fyysistä työtä, pyöräilen työmatkat ja lenkkeilen koiran kanssa. Syömiset on aina olleet ok, suosin kasviksia ja täysjyväviljoja, vältän punaista lihaa. En tykkää leivoksista yms muusta makeasta. Aiemmin on ollut ongelmana että en saa millään painoa nousemaan ja nyt se nousee itsekseen :O Olen aina ollut vilukissa, nyt hikoilen ja palelen vuoronperään. Sormien nivelissä on ollut aamuisin kipuja/jäykkyyttä vuoden verran, nyt ne särkee päivälläkin. Oireita on ehkä ollut pidempäänkin, mutta pistin ne endometrioosin piikkiin. Endo ei enää ole leikkauksen jälkeen vaivannut eli ehkä se on se kilppari...
 
Muokattu viimeksi:
Niin se vaan kilpparilääkitys tuli pienellä annoksella, tsh oli 3,17 ja t4v 18 (eli normaali). Mutta lääkitys ottaan käyttöön, sillä hoidot alkaa ja tsh pitäisi olla alle 2,5. Kilpparivasta-aineet eivät onneksi olleet koholla.
 
Mä kävin vuonna 2011 mittauttamassa kilppariarvot ku vajaatoiminnan oireita on pitkä liuta. Pahinta on tää aivosumu, väsymys ja paino-ongelmat. Ei tehty mitään kun arvot oli "viitearvojen sisällä".

Tämän vuoden alussa kävin työpaikkalääkärillä ja taas tarkistettiin ne arvot. Ei tehty mitään kun aina vaan arvot oli "viitearvojen sisällä".

Nyt syksyllä rohkaistuin menemään lapsettomuus poliklinikalle kun esikoista yritettiin 7 vuotta ja nyt on toista yritetty pian 2 vuotta.
Lapsettomuuslääkäri katsoi ne työpaikkalääkärissä tehdyt labrat ja totesi heti että sanomista on ja viittaa vajaatoimintaan. Tsh siis mitattu tänä vuonna 3,6.

Sain sitten vielä lähetteen labroihin että katsotaan keltarauhashormonin taso ja kilpirauhasen vasta-aineet.
Vastaus on tullut Kanta.fi-palveluun jo mutta lääkäri ei ole ottanut mitään yhteyttä eikä mitään uutta aikaa ole.

Haluaisin edes kokeilla lääkitystä jos siitä olisi mulle apua mutta en tiedä otanko yhteyttä sinne työpaikkalääkäriin missä nää labrat on tehty, vai lapsettomuutta hoitavaan lääkäriin? Kuka teille sen lääkityksen on loppupeleissä määrännyt?
 
Takaisin
Top