Lapsenalkunsa menettäneet

Tsemppiä snipulle kaavintaan, se on tosi pieni toimenpide. Kamalasti vaan ihmisiä häärää ympärillä ennen kuin nukahtaa, mutta ainakin minulla oli mahdottoman mukavia, vitsailivat ja juttelivat ihan muista asioista, niin ei itsekään sitten niinpaljon kiinnittänyt huomiota itse tilanteeseen. Hyvin se menee!
 
Kiitos! Toistaseksi kaikki meni hyvin ainakin, vaikka heillä olikin tullut kaavinnasta hieman pidempi toimenpide kun ei ollut imun mukana tullut kuin verta runsaasti, niinpä joutuivat pihdeillä "repimään" istukan yms poies. Kauhean mukavia oli kaikki hoitajat sekä lääkärit! Aluksi heräämisen jälkeen ei ollut minkäänlaisia kipuja, mutta puol tuntia heräämisen jälkeen kun olivat laittamassa jo kotiutuksen puolelle noustessa oli lähteä taju ja sen jälkeen alkoi hirveät alavatsa/alapää kivut mitkä eivät meinanneet helpottaa millään vaikka kuinka paljon särkylääkettä antoivat vasta kotona helpotti hetken kuluttua. Pitkään seistessä kyllä meinaa vieläkin ruveta huippaamaan ja pakko päästä vain maaten. Turhaa kyllä jännitti, vaikka kai se hieman asiaan kuuluukin! Kiitos vielä kaikille tsemppaamisesta ja tuesta! Nyt ei muutakun eteenpäin! Toivotan kaikille onnea uuteen yritykseen, tulettehan kertomaan jos tärppää :Heartred Halauksia
 
Eikö tämä lopu ikinä!? :sad001

Viikonloppu oli ihan helvettiä kovan kuumeen (kohtutulehduksen) ja kipuilun takia. Maanantaina sitten menin jälkitarkastukseen ja vaikka kuume ja olo oli hellittämään päin, niin tulehduarvo oli edelleen liki 100. Ja kohdussa oli edelleen jotakin tavaraa, joten jouduin uuteen kaavintaan, joka tehtiin heti maanantaina.

Kaavinta tehtiin toisella kerralla oikein tähystimen kanssa, jotta VARMASTI kaikki kudos saataisiin pois. Saaliiksi tuli vain pieni kudoskappale (ilmeisesti istukkaa) ja kohdusta vuosi keltavihreää märkää reilusti. Operaation jälkeen vielä ultrattiin ja lääkäri totesi tällä kertaa kohdun näyttävän oikeasti tyhjältä ja tuli vielä herättyäni tämän minulle varta vasten kertomaan.

Noh, tänään olin vielä kerran jälkitarkastuksessa, koska halusin tietää VARMASTI kohdun olevan tällä kertaa tyhjä (jotta saisin mielenrauhan). No eipä se ollut! Kohdussa edelleen jotakin, joka näyttää kudokselta. Tarkemmin ei osannut kuitenkaan sanoa. Nyt odotellaan viikko ja sitten taas tsekataan tilanne. :sad001(

Hohhoijaa. Nyt olin ultrassa KOLMANNELLA eri lääkärillä tän asian kanssa ja varmasti sekin hankaloittaa hoitoa ja tilanteen tulkintaa, kun toinen lääkäri ei tunnu tietävän mitä toiset on nähny siä kohdussa ja kaikki tekee eri päätöksiä! :sad001

Nyt mut ultras semmonen pimee, vanha ylilääkäriukko, joka on niin ärsyttävän hälläväliä-äijä, etten ois millään halunnu sille. Se asennoitui koko asiaan just sillai, et ei tässä mitään ihmeellistä oo. Mun korviin tilanne ultratessa kuulosti siltä, et löydökset ois ollu samanlaiset, kuin ennen sitä toista kaavintaakin, epäilen siis oliko siitä kaavinnasta mitään hyötyä, vaikkakin siltä saatiin joku pieni kudoskappale ja märkää vielä saaliiksi.

Viikko pitäis tässä kärvistellä ja odottaa ens torstaita, jolloin TAAS KERRAN katotaan ultralla ja tehdään jonkinlaisia hoitopäätöksiä, tällä kertaa aika varattiin sille lääkärille, joka ne molemmat kaavinnat teki ja alunperin määräsi tyhjennyslääkkeetkin. Haluankin kuulla mitä sanottavaa hänellä on, varsinkin kun vakuutti 2. kaavinnan jälkeen, että nyt on kaikki pois...

Tuntuu että lähtee järki kohta. Ja tulee kivan kallis paukku, kun asia vaan pitkittyy ja pitkittyy ja joka helvetin käynti ja kaavinta pitää maksaa... vaikkakin epäilen, että suurin osa näistä toimenpiteistä ja käynneistä johtuu virheellisistä tulkinnoista ja jonkinmoisista hoitovirheistä, vaikka tän päivän lääkäri vakuuttikin, että kaikki ois muka mennyt niin kuin kuuluukin hoidollisesti... harkitsen silti yhteydenottoa potilasvahinkopuolelle, vituttaa niin paljon.
 
Muokattu viimeksi:
Voi Maryshka :sad001 Tiedän niin tuon tunteen, että eikö mikään riitä! Nyt pitää vaan yrittää löytää jostain yli-inhimillisiä voimia tilanteen jaksamiseen. Voihan olla että viimeiset näyt oli vain turvotusta yms, outoa jos ei edes tähystyksellä kaikkea saatu! Onneksi olet sentään saanut kaavinta-ajat ja jälkitarkastukset noin hyvin. Minua ihmetyttää edelleen, ettei edes toisen kaavinnan jälkeen täällä nähty mitään tarvetta jälkitarkastukselle!

Ja nuo kasaantuvat laskut on kyllä raivostuttava sivuasia. Ollaan molemmat opiskelijoita ja minulleki kertyi 300 euron laskut (onneksi ensimmäinen kaavinta oli päivystystapaus niin meni sairaalapäivän hinnalla eikä päiväkirurgisena!), joiden maksaminen aiheutti kyllä huolta. Tai tuntui raivostuttavalta maksaa pienistä rahoista tuollaisia summia, kun oli myös vähän sellainen fiilis, että osa käynneistä johtui huonosta ohjeistuksesta. Mainitsin tästä äidillenikin, ja kun menin maksamaan laskuja, huomasin rakkaan äitikultani laittaneen tililleni rahat laskujen maksamiseen :Heartred (äiti on siis hyvin toimeentuleva ja perusti päätöksensä siihen että summa ei tunnu hänelle niin suurelta, en noin muuten elä äitini kustannuksella..)

Voimia ja kärsivällisyyttä! Toivottavasti saat tukeutua mieheesi tai muihin läheisiin. Mies piti minut pinnalla koko kevään, mikä sitten jälkikäteen vähäm harmitti, kun hän tuntui saavan surra vasta paljon myöhässä. Mutta ehkä sen oli pakko mennä niin, vuorotellen :)
 
On toi kyllä syvältä! Toivottavasti helpottaa! Itse kun kysyin kotiutuksen yhteydessä, kun oli ollut kaavinnassa ongelmia että ultrattiinko että kohtu on VARMASTI tyhjä niin hoitaja kysyi eikö se ultrattu jo ennen kaavintaa? Miten helvetissä se asiaan liittyi? Sen jälkeen hoitajan asenne oli minua kohtaan aika tökerö. Ja aika helpolla ne sieltä kotiuttaa kyllä, mulla sumeni silmissä 10 min ennenkun päästivät pois niin että hoitajan oli pakko ottaa kiinni etten putoa. Sama toistui vaatteitten vaihdossa onneksi oma äitini oli mukana.
 
Ja hyvin outoa minusta ettei ole minkäänlaista jälkitarkistusta :eek:
 
Kaikki noi jälkitarkastukset sain ainoastaan vaatimalla!

Eli lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen ei olisi normaalisti ollut mitään jälkitsekkausta (ainoastaan 2-4 viikon päästä otettava verikoe, jolla katotaan HCG:n laskeneen), mutta pyysyn sen erikseen. Ja sitähän jouduin aikaistamaan sen alkaneen tulehduksen/huonosti hoituneen tyhjennyksen takia.

Ekan kaavinnan jälkeen ei myöskään olisi ollut jälkitarkastusta, mutta tilanne jouduttiin tsekkaan, koska heti seuraavana yönä kaavinnan jälkeen nousi kuume ja siirryin sairaalan päivystyksen kautta gynepolille ultrattavaksi.
Sen seuraavan ajan maanantaille ne kyl varas kysymättä, koska kohdussa näkyi edelleen tavaraa.

Ekan kaavinnan yhteydessä (siis välittömästi sen jälkeen) ei kait ultrattu ja kun kysyin seuraavalla kontrollikäynnillä syytä siihen, lääkäri sanoi, että ultraamisesta heti kaavinnan jälkeen ei ole oikeastaan mitään hyötyä, koska monesti kohtu näyttää jotenkin "suttuiselta" kaavinnan jäljiltä. :/ Sitä en sit tajua, et miten sitten sen toisen kaavinnan jälkeen ultratessa kohtu näytti oikeasti tyhjältä, jos ei ollutkaan!?

Ja siis sen toisen kaavinnan jälkeisen ultraamisen (ja kaavinnan suorittamisen tähystimen kanssa) sain kanssa vain vaatimalla kunnollista varmistusta kohdun tyhjentymisestä... Mä meinaan kysyin lääkäriltä heti siinä hoitopöydällä maatessani (kun kuulin, että kohdussa on edelleen jotakin ja vaihtoehtona on joko odottaa tai mennä uuteen kaavintaan), että voiko se toinenkin kaavinta mennä pieleen vai hoituisko homma VARMASTI sillä sitten ja kaikki loput sälät saataisiin pois. Lääkäri vastasi, että varmasti kaikki saataisiin pois ja asia varmistettaisiin taatusti operaation yhteydessä... että tuota. Hyvin varmistettu. En luota enää yhtään noiden lääkäreiden vakuutteluihin. Uskottavuus meni jo.
 
Suvitus: mitä se kätännössä tarkoittaa jos kaavinta tehtiin päivystysluonteisena? Miten se eroaa päiväkirurgisesta?

Mun molemmat kaavinnathan tehtiin sillai, että olin eka poliklinikkakäynnillä ja sit lennosta päätettiin tehdä kaavinta samana päivänä, kun olin ollut ravinnotta. Sopiva rakonen löytyi iltapäivällä operaation suorittamiseen. Eli onks noi nyt sitten päivystyksessä suoritettuja vai päiväkirurgisia?
 
Enpäs osaa sanoa tuosta tilanteesta. Itse jouduin siis yöllä sairaalaan verihukan takia (vauhdilla ambulanssilla, kun tajusin liian myöhään, ettei näin paljon pitäisi vuotaa), joten olin jo osastolla, kun päätös kaavinnasta aamulla tehtiin. Vaikka pääsinkin sitten samana päivänä kotiin, laskettiin se osastopäiväksi, eli vain se reilu 30e. Kannattaa soitella ja kysellä, jos on rahasta vähän tiukempaa, voi olla tosiaan melko iso lasku tulossa, jos on mennyt kaikki päiväkirurgisena.. Marmatettiin äitinkin kanssa, kun on sairaalan hallinnossa töissä ja on kanssa monta kertaa yrittänyt penätä perustelua päiväkirurgian hintaan vs kaikki muut hoitomaksut..
 
Kaverini, joka sai viime syksynä keskenmenon pääsi myös tuolla osastopäivämaksulla. Hänellä siis myös keskeytynyt keskenmeno ja hän jäi sinne gynepolille suorittamaan lääkkeellistä tyhjennystä. Se ei hänellä hoitunut tarpeeksi nopeasti, joten jäi osastolle yöksi. Aamulla todettiin, ettei kohtu olekaan vielä tyhjä ja hänelle annettiin vaihtoehdot ottaa uudet lääkkeet tai mennä kaavittavaksi. Hän valitsi kaavinnan, joka sitten tehtiin sopivassa rakosessa päivän aikana, operaation jälkeen hän pääsi kotiin (samana päivänä). Hän maksoin 2 x osastohoitomaksun eli yht. n. 65€.

Voiko siis tosiaan olla, että sairaalaan yöksi jääminen on halvempaa, kuin se, että tulet polikäynnille ja sieltä päädyt kaavintaan ja lähdet illalla kotiin?! Jos näin on, niin voi morjes... täytyy tiedustella potilastoimistosta / lääkäriltä sitten ens viikon kontrollissa.
 
Äiti sanoi että nuo sinunkin pitäisi olla osastomaksulla kun on tehty päivystyksenä. Ja juu-u, päiväkirurgian maksussa ei ole mitään järkeä. Monen tunnin sydänleikkaus ja pari päivää osastolla tosiaan tulevat halvemmiksi kuin ennalta sovittu kymmenen minuutin kaavinta. Tai onhan se tietysti edelleen pilkkahinta siihen verrattuna mitä se kunnalle kustantaa, mutta muihin maksuihin verrattuna kohtuuton.
 
Kiitos Suvitus tiedosta, odottelen laskujen tipahtelua ja katson mitä sitten veloittavat. Tiukkaa kyllä tekee maksaa kaikki, kun jo hedelmöityshoitoihin on mennyt aimo summa tänä vuonna. :/
 
Nytkö sitte alkaa ilmetä kohtutulehduksen oireita.. eikö tää lopu koskaa. Tai samaa kylkikipuilua ja vatsan päältä kun painelee kohdun kohdalta niin sattuu, mutta samat kivut oli jo kun kaavinnan jälkeen pääsin pois eikä he silloinkaan ollut milläskään? Lämpöä nyt 37,4. Kai se ois lähettävä jonottamaan akuuttiin jos ei lämpö laske tai etenkin jos vähänkin nousee!
 
Snipu, kyllä tuo lämpö vähän tulehdukseen viittaisi. Jos pysyy samassa, voit miettiä pärjäisitkö aamuun, että voisit soittaa poli-ajan eikä tarvitsisi odotella päivystyksessä. Kovasti asiaa ei kannata venyttää!
 
Nyt pyörii tossa 37 hieman yläpuolelle, yritän huomiseen aamuun selvitä ja soittaa sitte vaikka ei lämpöäkään olisi. Ellei yöllä oloon tapahdu muutosta tai sain kyllä myös akuuttiin numeron mihin voi soittaa. On tää kyllä aikamoista
 
En ole nyt muutamaan päivään lukenut noita teidän juttuja, mutta voi ei Maryshka..ihan kauhee tuo sinun tilanne!!!! Toivottavasti kaikki päätyisi hyvin..:Heartpink
Ja Snipu, minulla oli kanssa lämpö 37.5 paikkeilla ja vatsa kipeenä (lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen) mutta tulehdusarvot oli 6, joten ei välttämättä tarvitse olla mitään vakavaa vaikka lämpö onkin koholla :Heartpink Kävin ultrattavanakin kun sanoivat sairaalassa, että tule tarkistamaan tilanne jos on lämpöä, mutta asiat oli ihan ok, pientä lämpöö piti viikon, mutta nyt ollut ihan normi 36.3.. Nyt tyhjennyksestä on tasan kaksi viikkoa, ja vielä on pientä vuotoa, mutta fyysinen olo jo ihan ok maanantaista lähtien.. Tunteet kyllä välillä ottavat yli ja itkettää, mutta olen voinut tehdä jo ihan tavallisiakin asioita ja jopa puhua keskenmenosta ilman, että itken..

Mitä mieltä olette, pelottaako uusi raskaus jo valmiiksi?

Tsemppiä ja halauksia kaikille :Heartpink
 
Nyt aamulla ei enää lämpöä ollenkaan, voihan se tietysti aina johtua jostain muustakin! Aina vain ajattelee pahinta. Itselläni ei ole ollut vuotoa kun vain kaavinta päivänä sekä yönä, muuten on ollut vain harvoin pyyhkiessä. Hyvä, että alkaa fyysinen puoli olla siellä kunnossa! Sitte voi keskittyä täysin vaan siihen henkiseen puoleen :) Täällä tulee kyllä itku vielä joka kerta kun asiasta puhun tai ajattelen tarkemmin. Mutta olen saanut sen pinnistettyä siihen että joskus jopa tulee vain muutamia kyyneleitä!

Kyllähän se uusi raskaus pelottaa. Ajatukset on, sekavat uskaltaako sitä edes yrittää? Joutuuko käymään taas saman asian läpi, kestäisikö sitä?


Tätäkään pientä sen kummemmin yritetty mutta 10kk oltiin ilman ehkäisyä ennenkuin pieni sai alkunsa.
Luultavasti näin alkuun mennään samoilla linjoilla, että tulee kun on tullakseen ettei mene väkinäiseksi yrittämiseksi.
 
Hyvä Snipu kun ei enää ollut lämpöä :)

Mulla se lämpö heitteli tosi paljon viikon ajan, aamulla saattoi olla lämpöö, sit ei ja sit taas oli jne.. (Oli siis kaikkee 36.3-37.5 väliltä) Onhan se keho käynyt läpi aikamoisen myllerryksen, että ei ihme jos lämpöäkin nousee vaikka ei mikään hirmutulehdus olisikaan päällä. Ainakin itse reagoin myös ovulaation aikoihin lämmönnousulla.. Mutta kyllä sitä halusi silti käydä tarkistuksessa kun pelkäsin kohtutulehdusta.
Ja vuoto oli ne ekat päivät tosi runsasta, mutta sit ollut enimmikseen kun pyyhkii niin tullut ja välissä oli kokonainen päivä ettei tullut mitään. Että sekin tosi vaihtelevaa..

Meillä kanssa tosi sekavat ajatukset, kun tämäkin raskaus oli ihan yllätys ja ei oltu suunniteltu hankkivamme lasta nyt, mutta kun se oli todellisuus niin ajatukseen ehti tottua ja alkoi odottamaan pikkuista tosi paljon. Joten kyllä me se vauva haluttaisiin, mutta pelottaa, että entä jos taas käy näin. Ensi kerralla kyllä jos raskaudun niin menen varhaisultraan, jos en saa sitä neuvolalta niin maksan sen sitten itse.
 
Minä nyt en saanut aikaiseksi soitettua polille, kun ei tänään taas ole ollut mitään kipuja seuraan kyllä tilannetta nyt tarkasti ja heti jos jotain ilmenee lähden tarkistuttamaan tilanteen. Menitkö tarkistuttamaan tilanteen heti kun lämpö nousi? :)
Kyllä ajatukseen kerkesi tottumaan ja pieni oli/on hyvin toivottu. Oli suunniteltu miten toimitaan kun pieni saapuu maailmaan yms.. Oltiin jopa mietitty ristiäisiä :D olisin varmaan suunnitellutkin kaiken valmiiksi ellei mies olisi välillä toppuutellut. Meillä oli nyt tässä raskaudessa kunnallisella tuo varhaisultra silloin oltiin viikko myöhässä menkoista laskettuna, mutta syke löytyi ja nyt nt ultrassa ei ollut kasvanut juurikaan. Eli elämä oli loppunut lähes heti varhaisultran jälkeen, sen vuoksi en usko että silläkään saan mielenrauhaa täytyy yrittää päästä useamman kerran tarkastuttamaan sitten yksityisellä vaikka!
 
Takaisin
Top