Lapsenalkunsa menettäneet

Kyllä, nimenomaan :)

Ja sillä olen yrittänytkin näitä ei-niin-putkeen menneitä omia kokemuksiani jakaa, kun minua pelotti niin hirmuisesti viime keväänä, että voiko fyysisestikään toipua. Olisin silloin kaivannut sitä, että olisin tiennyt jonkun käyneen sen kaiken läpi ja silti toipuneen (eikä vain niitä "meni spontaanisti kesken vitosviikolla ja kierto alkoiheti normaalisti". En siis tahdo vähätellä heidän menetystään, mutta siinä lopputtomalta tuntuneessa jälkipuinnissa ei tuonut lohtua, kun fyysisesti kokemus oli niin eri). Myös kunto palautui onneksi nopeasti pitkänkin sairastelun jälkeen, ja voi sitä voittajafiilistä kun pystyi pari kilometriä kävelemään noin vain :D Vaikka keskenmenoja en kenellekään soisi, ne valitettavasti kuuluvat elämään niin kuin mikä tahansa sairastelu, ja ajan myötä siitä selviää kyllä. Mutta sitä aikaa kannattaa itselleen antaa armeliaasti :)
 
Muokattu viimeksi:
Minä oon aina halunnut äidiksi. 9 vuotta,ilman ehkäisyä,ei lapsia. Sitten aloin miettimään,että onkohan mussa joku ongelma vai oliko vaan hyvää tuuria,etten raskautunut vielä nuorena kun en sitä toivonutkaan.

Lähdin puhumaan lääkärille ja toiselle ja kolmannellekin,ennen kuin asiani kuunneltiin. Samalla tajusin olevani raskaana. Olin maailman onnellisin...viikon,kunnes vuoto alkoi. Selkä ja maha krampissa,supisteli. Viikonlopun yli odotin ja ma neuvolaan. Lääkäri näytti ultran ruudulta,ettei ole sykettä,kesken meni ja hei hei. Ajattelin,ettei musta ole äidiksi. Itkin monta päivää tauotta.

Jälkioireina kohtu tulehtui ja siihen kuuri. Taas lääkäriin,aloitin terolutin. Ei menkkoja ,joten tueksi clomifen.

Inhosin itseäni näiden lääkkeiden vaikutuksesta.

Toukokuussa taas kaksi viivaa testiin. Jälleen maailman onnellisin nainen! Ajattelin,ettei mulla voi olla yhtä huono tuuri uudestaan. Luotin. Ensimmäinen ultra tuli,kaikki raskausoireet oli ja maha turvoksissa. Fiilis loistava... kunnes lääkäri kertoo,ettei löydä sikiötä. Pussit on,näyttää ruudulta,mutta ei sikiötä. Lähete sairaalaan kaavintaan. Meni muutama päivä,vuoto alkoi kuin hana olis avattu,ei kipuja. Sairaalassa todettiin tuulimuna ja lähetettiin kotiin. Kummankaan km:n kohdalla ei tarjottu mitään apua tai lääkkeitä. Buranalla mentiin.

Taas tulehtui kohtu,ei tyhjentynytkään itsestään tarpeeksi nopeasti.

Itkin taas. Teki mieli tappaa jokainen raskaana oleva,en sietänyt lapsia. Olin katkera! Miksi mä en saa lapsia vaikka kuinka yritän,kun samalla narkkarit synnyttää terveitä vauvoja ilman mitään halua niitä hoitaa. Lauseet "kyllä se vielä joskus onnistuu" yms sai mut raivon partaalle. Mistä muut voi tietää varmaksi,kun ei se tähänkään mennessä ollut onnistunut. Mua ei vaan ole tarkoitettu äidiksi.

Nyt rv 9+5, ilman mitään hormoneja raskauduttu. Keskenmenot on kuitenkin saanut pelkäämään. Tiedän,ettei oireet tai oireettomuus tarkoita mitään. Kivut tai vuoto voi olla normaalia tai sitten ei. Vaisto voi olla oikeassa tai sitten ei. Siksi nyt on vaikea luottaa omaan oloon.

Tiedän miten rankkoja keskenmenot on. Mutta tiedän myös,että aika auttaa. :)
 
Niinhän siinä kävi ettei ollu noi cytotecit sulanu vaan kätilö otti ne kokonaisena pois, nyt ootellaan tälle viikolle aikaa osastolle kaavintaan.
 
Hei, ja syvimmät pahoitteluni kaikille teille. Ei sitä tuskaa näköjään oikeasti ole voinut ymmärtää ennen kuin omalle kohdalle sattuu.
Siirryn itse kanssa tälle palstalle.

Viime keskiviikkona olin np-ultrassa, silloin olisi pitänyt olla viikkoja 12+3. Mentiin miehen kanssa tosi jännittyneinä sinne, ja olin niin helpottunut, että 12 viikkoa oli tullut täyteen. Olin miettinyt valmiiksi, että keille lähetän ultra-kuvan viestillä ja "yllätys!"

Kätilö yritti ensin mahan päältä, mutta virtsarakko oli ihan täynnä (vaikka olin käynyt vessassa 2 kertaa puolen tunnin sisällä). Sanoi "käy pissalla, näyttää kyllä sille että sikiötä ei ole". Siinä vaiheessa olin varmaan niin shokissa, että sanoin "mutta mulla on kyllä taaksepäin suuntautunut kohtu on gyne sanonut".

Sisäkautta ultratessa sikiö löytyi, mutta oli kuollut noin viikolla kuusi. Istukka olla porskutti vahvasti, joten kaikki raskausoireet olivat voimakkaat ihan siihen asti ja masukin oli vähän pyöristynyt. Olin ihan shokissa, odotimme lääkäriä kymmenisen minuuttia kun kätilö selitti mitä nyt tapahtuu, ja miten lääkkeillä tyhjennys tapahtuu.
Lääkäri tuli, totesi keskeytyneen keskenmenon ja sain lääkket kouraan ja kotiin. Matka sairaalasta kotiin oli aivan kauhea, mies sanoi, että mennään taksilla, mutta sanoin, että pärjään kyllä. Itkin koko matkan, mutta kun päästiin kotiovesta sisään romahdin aivan täysin ja ei meinannut tulla itkusta loppua.

Torstaina aamupäivällä laitoin cytotecit emättimeen, ja sen päivän aikana jouduin ottamaan yhteensä 6 panacodia ja silti kun supistukset alkoi noin 10h myöhemmin, huusin ja itkin. Se kipu oli jotain aivan valtavaa. Ilta 11-aikaan vuoto sitten alkoi, ja sitä oli aivan kauheesti. Tiesin, että sitä tulisi paljon, mutta määrä yllätti silti kovin. Pahin oli ohi parissa tunnissa, minkä jälkeen myös kivut hellittivät vähän. Nukahdin joskus kolmen aikaan yöllä, mieheni valvoi koko yön ja vahtas etten ala vuotamaan lisää. Juotti mulle appelsiinimehua ja syötti salmiakkia vuodon aikana, etten menisi täysin heikoksi. (Minulla todella alhainen verenpaine..)

Perjantaina vuosin aika lailla runsaiden kuukautisten lailla, mutta illalla sitten tuli taas tosi paljon. Pärjäsin ihan buranalla (sitä kyllä meni yli suositusten..)
Yllätyin myös hyytymien koosta, nehän oli aivan valtavia! (Anteeksi nyt ällö kuvaus, mutta minua ainakin olisi helpottanut jos olisin tiennyt niistä kämmenenkokoisista palasista mitä sieltä tuli)

Nyt vuoto on jo enemmän kuukautismaista, lauantai ja sunnuntai iltana oli supistus-tyyppistä kipua mutta huomattavasti lievempää ja runsaampaa vuotoa kuin päivällä.
Soitin Kättäriin kun nousi lämpöä ihan kunnolla (37.5) lauantaina, ja siellä oli tosi mukava kätilö puhelimessa joka kyseli paljon, ja sanoi, että tuu käymään päivystyksessä jos jatkuu tai nousee enemmän tai jos haluan, että tarkastavat onko tyhjentynyt kunnolla. Lämpö lähti laskuun, sunnuntaina oli taas vähän, mutta ei kipuja.
Käyn nyt viikolla siellä jos vielä nousee.

Itkien viikonloppu meni, ja olen tosi poikki fyysisesti ja henkisesti.
Eilen huomasin, että pystyn näköjään hymyilemäänkin vielä, kun äiti soitti ja kertoi hassuja tarinoita mummini uusimmista tempauksista.

Vauva se meille oli, vaikka olikin keskeytynyt keskenmeno, mutta kehoni luuli olevan raskaana koko ajan ja olin jo aivan asentunut äitiyteen ja odotimme kovasti pikkuista, vaikka täysyllätyksenä plussa tulikin syyskuun alussa.

Kerroin joillekkin läheisille keskenmenosta, jotka ei tienneet, että olen raskaana, ja olemme saaneet aivan ihanaa tukea. Kerroin myös parille ei niin läheiselle hetken mielijohteesta, kun ovat kummiskin elämässämme läsnä. Kaksi heistä kertoi omatkin kokemuksena keskenmenosta! Oli aivan valtavan hyvä saada puhua jonkun kanssa joka on kokenut saman. Ihmettelimme sitä, miksi keskenmenoista puhutaan niin vähän vaikka niin moni sen joutuu kokemaan. Se on jotenkin niin "hys,hys" juttu. Mutta, lapsen kuolemahan se on, ainakin omasta mielestäni, koska itse näen jo sen kohdussa olevan lapsena.

Tulipa tästä nyt oikein kunnon romaani, toivon, että jollekkin tästä on apua, ja paljon voimia ja jaksamista kaikille!
Kait nää itkukohtaukset ajan kanssa häviävät vaikka en tulekkaan koskaan unohtamaan tätä ensimmäistä vauvaani.
 
MrsH. Itkulla on aina parantava vaikutus :Heartred Myös minä mietin sitä miksi keskenmenoista puhutaan niin vähän, itse kerroin siitä useammalle kuin raskaudesta, minusta siitä on aika tärkeää puhua jo senkin takia että se koskettaa niin monia joten on hyvä tietää että ei tosiaan ole yksin vaan tätä tapahtuu paljon! Moni jolle kerroin ei kuitenkaan uskaltanut asiasta puhua sen enempää, asia sivuutettiin vaikka se oli minulle hyvin konkreettinen menetys.
 
Minäkin olen puhunut melko avoimesti keskenmenosta, ja varmaan myöhemmin vielä avoimemmin, kun tästä raskaudesta kerrotaan. En tahdo olla mukana tekemässä siitä tabua, jota vain hiljaa mielessä pelätään ja suretaan. Ja myös koska siihen niin helposti liittyy järjettömiä epäonnistumisen tunteita. Olen myös huomannut, että puhumalla avoimesti, siitä on tullut luonnollisempi osa elämääni, osa jonka olisin mieluummin jättänyt väliin, mutta jolle ei mitään voinut ja josta päästiin eteenpäin.

Toivottavasti snipu saat pian kaavinta-ajan ja toipuminen voi alkaa. Osanottoni myös MrsH:lle, meillä tosiaan keskenmeno todettiin samalla lailla täytenä yllätyksenä np-ultrassa, ja olin myös ehtinyt huokaisemaan helpotuksesta kun 12 viikkoa oli lähes täynnä, en ollut ikinä kuullutkaan keskeytyneestä keskenmenosta enkä tiennyt että niin voisi käydä.
 
Tälle viikolle lupailivat ja lupasivat myös tänään soittaa mille päivälle sai ajan mulle, mutta näinkö unohtaneet kun ei ole kuulunut täytyy huomenna siis taas soitella sinne päin jos eivät aamusta soita..
 
Höh, soitappa heti huomenna sinne tosiaan jos ei kuulu, parempi mitä äkimmin pääset sinne!
 
MrsH, tulipa kovastiki itku. Pelkään itse jostain syystä tosi paljon torstain ultraa, ja sitä onko kaikki hyvin. Siksikin tuo sinun tarinasi iski vasten kasvoja..
Mies ei pääse mukaan, mutta äiti tulee. Silti ahdistaa ajatuskin, että pitäisi hänen kanssaan jakaa sitten tuo mahdollinen suru. Ei hänestä ole tukemaan, vaan hän haluaisi luultavasti minun tukevan häntä ja hänen menetystään..

Kovasti olen pahoillani puolestasi. :Heartred

Snipu, toivottavasti saat pian apua!!
 
Alkaa kyllä pikkuhiljaa mennä usko koko touhuun ei oo tänäänkään mitään kuulunut, itse olen yrittäny kello 10 lähtien tasasen väli ajoin soittaa sinne päin, mutta ei ole kertaakaan vastattu..
 
Kiitos kaikille sympatioista :Heartbigred
Snipu, toivottavasti saat apua pian! Ihan kauheta tuo mitä joudut nyt käymään läpi.. ihan kun ei olisi tarpeeksi stressaava tilanne muutenkin.
Mamsi, onnea ultraan! Kerro sitten miten siellä kävi.. :Heartpink
 
Joo todellakin muistan, nyt sulkeutu heidän puhelinpalvelunsa, on tää kyllä aivan hanurista. Jos nyt eivät vaikka saaneet aikaa tälle viikolle mille lupasivat niin ilmoittaisivat edes asiasta ei tää epätietoisuus kauheen mukavaa ole. Tai toivon nyt suuresti, että joku ei ole vain unohtanut ilmoittaa ja sen takia aika menisi minulta sivu suun.
 
Jos en huomenna saa minkäänlaista vastausta niin kai se on ruvettava soittelemaan yksityisille tai mentävä käymään paikan päällä tuolla selvittelemässä asiaa
 
Noniin soittivat sitte heti kun pääsin tänne avautumaan :D Sain kuin sainkin ajan ENSI TIISTAILLE .. Sekä alunperin oli tarkoitus että tehdään osastolla, mutta se siirtyikin päiväkirurgian puolella tuolla nyt ei kaiketi mitään merkitystä ole
 
Snipu toihan on ihan kamalaa et laittavat sut oottamaan noin kauan. :sad001
 
Jep, etenkin kun ei fyysisestikkään olo ole paras jos en samaa tietä oksenna kaikkea mitä syön niin sitten menee vatta muuten ihan sekasin :/ koko aika särkee vatsaa tosin muutenki, sanoi vaan puhelimessa että jos kuume nousee tai alat vuotaa reilusti tule tänne. ( vuotanut en ole vielä siis ollenkaan)
 
Vaikka hyvin suuresti haluan saada oman pienen on tämä kokemus saanut pelkäämään hyvin paljon. Etenkin kun vielä ei edes tiedä mitä kaikkea tämän suhteen edessä on. Niin pitkää kun luulin/ hoitajat luulivat minun olevan raskaana ottivat asiat aivan eritavalla ja olivat ihania, mutta kun selvisi että pienellä ei enää sydän lyö muutti se myös ultraajan asenteen minua kohtaa ja sen jälkee tuntuu, että minua on vain heitelty paikasta toiseen kuitenkaan mitään saamatta aikaiseksi..
 
Takaisin
Top