Laihduttamalla kohti plussaa

Täällä lähtenyt raskauden alusta - 6.2kg! Vika kolmannes on nyt menossa. :) Hitaasti mutta varmasti tippuu...

Edelleen menen sillä, että katon hiilareiden päiväsaldoksi 150g max ja yksi herkkupäivä viikossa jolloin tulee syötyä 250g hiilareita. :bag:

Kaloreita menee päivässä 1300-1400 eli ei hirveesti, mutta karkkipäivänä runsaasti enemmän. :thumright
 
Stressin ja kiireen takia paino laskusuunnassa, mutta olo ei ole keveä tai hoikka, niin kuin yleensä kun painoa tippuu. Nestettä kropassa selvästi ja nyt yritän sen häätää ensi viikolla munapaastolla! Ovulaatio osunee myös ensi viikolle ja tästä kombosta mies on revitellyt jos jonkinlaista vitsiä, hänelle kuulemma käy hyvin että rouva vetelee pelkkää munaa 3-5 päivää :hilarious:
Kevät myös auttaa asiaa kun ilma lämpiää ja tulee juotua vettä enemmän. Kun vielä saisi sen liikuntakärpäsen iskemään..

Onko muita erinäisiin buustikikkailuihin lähteneitä vai luotatteko prosessiin ”hitaasti, mutta varmasti”?
 
Hei pitkästä aikaa! :)

Täällä etenee hitaasti mutta varmasti. Vappu meni herkutellessa mutta siitä palasin nopeasti ruotuun. 5,8kg on pudonnut maaliskuun alusta. :) Oon jatkanut 1800kcal/päivä ja tällä mulla nyt putoaa noin kilo kolmessa viikossa. Oli tarkoitus ottaa tiukempi kuuri hetkeksi mutta totesin että tää 1800 menee nyt niin helpolla ja ilman nälkää ja saan jopa vähän herkkuja mahdutettua, että ei tää huono oo. Yritän varoa ettei ala kyllästyttää = totaali repsahdus ja luovutus.

Viime viikkoina oon erityisesti keskittynyt kuitujen ja proteiinin saamiseen, ja tuntuu että parin viikon takainen "kyllästyttää ja jatkuvasti nälkä ja haluan herkutella" fiilis on taas väistynyt.

-10kg oli tavoite juhannukseksi ja se ei nyt toteudu, mutta varmaan jo heinäkuussa saan juhlia kymppiä :)

@Pingviiniemo hieno suoritus! :) Olo raskauden jälkeen on varmasti kevyt! Kalorimäärä kuulostaa vähälle (en itse pärjäisi), mutta nämä on tosi yksilöllisiä juttuja toki ja varmaan olet lääkärin kanssa jutellut että tuo riittää sinulle/teille. Paljon tsemppiä vikaan kolmannekseen! :Heartred

@Tyllerö87 en itse ole kikkakolmosten ystävä tässä asiassa, menee omalla kohdalla helposti sen jälkeen "yli". :) Tsemppiä stressin ja kiireen keskelle, toivottavasti helpottaa pian. :Heartred Ja hyvää munakuuria - sanan molemmissa merkityksessä...! :D
 
Hei, miten siellä teillä muilla menee?

Minulla on paino jojoillut kilon ylös alas tässä lähiaikoina, mutta kuitenkin lähtöpainosta ollaan menossa koko ajan alaspäin. Kovin päätähuimaava vauhti ei kyllä ole... Ihailen ihmisiä, jotka onnistuvat laihduttamaan useita kiloja, jopa parikymmentä.
 
Muokattu viimeksi:
Täältä palaillaan häntä koipien välissä ruotuun, pari-kolme kiloa tullut takaisin kesän jälkeen. Kokonaispudotusta alkuvuodesta kuitenkin -6kg, joten pientä jojoilua ja jumahtamista havaittavissa. Ei auta itku markkinoilla, BMI raja lapsettomuuspolin ensikäynnille on tiukka, joten maaliin on päästävä!

Nyt alkaa olla tasan vuosi täynnä yritystä, yk12 menossa ja odotellaan ovista. Sain synttärilahjaksi Ouran, aivan loistava tapa seurata unta, palautumista ja kulutusta. Ehkä tämä tästä :)

Muita paino-asian kanssa kamppailevia vielä paikalla?
 
Täällä yhä sama meno mitä viimeisimmässä viestissäni. Ja hyvin samoissa meiningeissä mitä siellä @Tyllerö87 :)

3-6/2021 sain siis 6kg pudotettua, mutta heinäkuun ja osan elokuusta olin lomalla ja pidin taukoa, ja kappas +3,5kg tuli takaisin että heilahti. No, nesteitä varmaan osin, mutta kyllä oli kurja olo palata vaa'alle ja huomata että yli puolet kevään työstä on takas vyötäröllä. Nyt elokuun puolivälistä oon ollut taas ruodussa ja tuolla 1800kcal menen. 3,5kg on nyt lähtenyt 15.8. jälkeen eli samoissa mitoissa olen kuin toukokuussa - masentavaa ajatella missä olisi jos lomalla ei ois tullut löysäiltyä niin paljon :sad001

Hitaasti tuntuu lähtevän mutta josko lähtis sit oikeesta paikasta (läski, ei lihas). Tällä hetkellä motivaatiota löytyy hyvin ja jaksan preppailla ruokia ja laskea protskun, kuidun saannin jne. ja liikuntakin sujuu kesän helteiden jälkeen erittäin hyvin. Peilistä myös havaitsen muutosta mikä on erittäin kiva :) :Heartred Eli tätä fiilistä yritän ylläpitää jotta jaksan tätä vielä viikon, kuukauden ja vuoden päästä.

BMI on siinä 33 nyt, ja alle 30 tavoittelen, mutta sinne nyt on matkaa vielä noin 10kg verran. Josko ens kesänä olisin siellä.
 
Täältä palaillaan häntä koipien välissä ruotuun, pari-kolme kiloa tullut takaisin kesän jälkeen. Kokonaispudotusta alkuvuodesta kuitenkin -6kg, joten pientä jojoilua ja jumahtamista havaittavissa. Ei auta itku markkinoilla, BMI raja lapsettomuuspolin ensikäynnille on tiukka, joten maaliin on päästävä!

Nyt alkaa olla tasan vuosi täynnä yritystä, yk12 menossa ja odotellaan ovista. Sain synttärilahjaksi Ouran, aivan loistava tapa seurata unta, palautumista ja kulutusta. Ehkä tämä tästä :)

Muita paino-asian kanssa kamppailevia vielä paikalla?

Mulla lähtenyt 20kg alkuperäisestä painosta ja synnytyksestä nyt 2.5kk. Olen kiikkunut tässä samassa painossa nyt pari kuukautta, mutta on niin vaikee homma saada ales ja estää nousemasta ylös, että täytyy tästäkin olla ylpeä.

Bmi 44 muuttunut bmi 37:ksi

Pitkä matka vielä edessä. Bmi 30 on mun tavoite.

Sokerirasituksessakin kävin ja arvot ei lähelläkään esidiabetesta, vaikka vuosi sitten vielä siellä huiteli.

Ylpeä olen vaikka vaikeaa onkin. Beaming Face With Smiling Eyes

Kannattaa muistaa että tää on pitkä maraton, eli hitaasti hölkäten pitkä matka. Välillä kaatuu ja paino nousee takasin muutaman kilon. Ei kannata kuitenkaan luovuttaa, kun päämäärään kyllä pääsee.

Mulle lääkäri sanoi, että hidas pudottaminen oli mullekkin paras vaihtoehto kun se takaa pysyvät tulokset vaikka aloitusbmi noinkin kova.

Tsemppiä kaikille!!! Beating Heart
 
@Johanna40 ja @Viikuna91 Meal prep on myös itsellä haaveena, koska lapsettomana pariskuntana tunnistan liiankin hyvin että houkutus roskaruokaan on todella suuri myös arkena. Olen meillä pääasiassa se joka ruokaa laittaa, mies kyllä osallistuu ja auttaa, mutta harvemmin on mukana ideoimassa. Onko jotain hyviä vinkkejä, mitä tykkäätte tehdä isomman satsin kun preppaatte? Teettekö samaa ruokaa monelle päivälle vai muutamaa eri vaihtoehtoa samalla kertaa? :)

@Pingviiniemo Ihana kuulla, että siellä on jakauduttu kahtia, tsemppiä vauva-arkeen Beating Heart Ja hurja toi BMI lasku, hattu päästä noin isolle pudotukselle Clapping Hands
 
Vau @Pingviiniemo, upea suoritus ja onnea pienokaisesta! :Heartred

@Tyllerö87 me syödään todella perus ruokia: makaronilaatikkoa, kanapihvit ja riisi, lihapullat ja peruna, minestronekeitto, nakkikeitto, papuruokia (esim. tomaattinen pata ja riisi), munakkaita, tortilloja kanalla/lihalla/kasvistäytteellä, kasvissosekeittoa+raejuustoa, uunilohta ja uunijuureksia... Kaikki ruoat teen sen verran isoina annoksina että syödään niitä molemmat noin kolme kertaa. Tykkään tehdä pari ruokaa kerralla niin on sitten vaihtelua, eli lounaalla ja päivällisellä eri ruoat. Meal preppaan aina annokset valmiiksi rasioihin niin tiedän sitten että ei tule otettua liikaa/liian vähän ja tiedän etukäteen että annos on esim. 400kcal ja sisältää riittävästi protskua jne. :) Ruoista olen tehnyt muuten ihan "normaalit" versiot mutta ylenmääräisen juustolla kuorruttamisen yms. jätän pois ja kermakastikkeet yms. jää tekemättä. Meillä syödään aika simppelisti koska mitä vähemmän raaka-aineita niin sen helpompi mun on laskea että annoksessa on kaikki balanssissa :) Tämä toiminut meillä tosi hyvin eikä yksinkertainen ruoka olekaan tylsää tai kuivaa, kuten ajattelin.

Oman kokemukseni mukaan kalori/täyttävyys/ yms. mielessä ihan tavallinen kotiruoka on parempi kuin moni "terveelliseksi mielletty" ruoka, johon tulee sitten huomaamatta lisättyä sitä sun tätä - esim. itse aiemmin söin paljon salaatteja joissa helposti kalorit kipuaa +500kcal mutta ravintoarvot on huonot, koska ei esim. kunnon proteiininlähdettä ja iso osa kaloreista tulee öljyisestä kastikkeesta ja (huonosta) rasvasta, esim. juustot. Ei pidä nälkää ja helposti tuli kylkeen otettua leipä tai kaksi ("salaatti ok niin kevyt että voi ottaa..."), joka päällysteiden kanssa on taas 100-200kcal lisää. Ja yhtäkkiä annos on +700kcal. Tuohon verrattuna esimerkiksi todella runsas annos makaronilaatikkoa ja kylkeen salaatti, niin kalorit noin 500kcal ja pitää kylläisenä paremmin ainakin minulla. :)
 
@Tyllerö87 listaan tähän ruokia, mitä on tullut meal prepattua:

- kananmunamuffinssit (aamupalaksi)
- jauhelihakeitto, josta myös italialainen versio johon tulee tomaattimurskaa ja suolakurkkua
- kasvissosekeitto
- couscoussalaatti
- täysjyväriisiä, kanatuorejuustosörsseli, uunijuureksia
-täysjyväpastaa, jauhelihaa, kasviksia, hummusta
- täysjyväriisi tai pasta, kanan jauhelihapullat, uunijuurekset
-kanasalaatti


Sit olen vaihtanut ruokavaliossa marjojen/hedelmien paikkaa jogurtin kanssa. Kun ennen saatoin syödä kreikkalaista jogurttia marjoilla, niin nykyään syön marjoja kreikkalaisella jogurtilla (käytän 6%sta jogurttia) . Eli marjoja on paaljon,, joku 3-4dl ja jogurttia niinku kastikkeeks vaikka vajaa desi. Jos laitan makeutusta, niin ripottelen koivusokeria.

Aamupalat vaihtelee. Se voi olla tuommonen munakashomma, kaurapuuro marjoilla tai voisilmällä tai se voi olla pari täysjyväleipäpalaa margariinilla ja kurkulla ja hedelmiä.
 
Kiitos perusteellisesta avauksesta teidän molempien preppailuihin! Clapping Hands
Kuulostaa tosi hyvältä just toi kotiruoka ja se, että ei lähde hifistelemään. Itsellä ainakin pieni ajatus samalla säästämisestä, koska kotiruoka vs. roskaruoka - kaikki tietää rahallisen eron Beaming Face With Smiling Eyes
Olin ihan unohtanut munakasmuffinsit, ne on helppoja laittaa töihin myös evääksi, kiitti!

Täällä preppailtu nyt vaan huominen viikonlopun jämistä, ensi viikkoa kohti innolla ja kauppalista tulilla :)
 
Oletteko muut huomanneet kierron vaikuttavan esim. näläntunteeseen?

Mä oon aiemmissakin kierrossa huomannut että luteaalivaiheessa useammin nälkä vaikka syön samalla tavalla. Nyt on vielä terolut lisänä ja tää kyllä vie uuteen potenssiin tuon tunteen! Huoh, just kun viime viikolla vielä mietin että onpas helpon tuntuista taas, ja nyt on taas hankalampaa ja herkkujakin tekee mieli. Oon hieman lisännyt ruokamäärää (1800->1900kcal) ja syön jo valmiiksi 5x päivässä, mutta silti ennen joka ruokaa huomaan että nälkä jo (normaalisti ei ehdi tulla nälkä missään välissä) ja varsinkin illalla oon nyt pyörinyt sängyssä maha muristen!
Ei kai auta kun yrittää vielä enemmän tasata verensokeria ja vaikka jakaa kuuteen nuo ateriat, jos se auttaisi. Ihan hirveetä, ja vielä yli viikko jäljellä, aargh! Mä oon vielä sitä tyyppiä jolla nälkä eskaloituu kiukuksi nopeasti, joten on tässä miehelläkin kestämistä! :D

Paino on pudonnut ihan tosi mallikkaasti ja pääsin jo 1.11 asetettuun "tavoitteeseen" ja jos tätä tahtia putoaa niin melkein 1.12 tavoitekin täyttyy tän kuun puolella. :D Vähän yritän itseäni toppuutella etten innostu liikoja ja pety sitten kun tulee taas maltillisempi jakso. Mutta kyllähän näitä tulee paljon pyöriteltyä mielessä ja numerot vaa'alla palkitsee ehkä enemmän kuin pitäisi.

Onko @Tyllerö87 saanut preppailut käyntiin? :)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille! :)
 
Preppailut hyvällä mallilla, toki kaukana vielä siitä että tekis monelle päivälle etukäteen Beaming Face With Smiling Eyes mutta joo, nyt päässyt taas kotiruuanlaittoon kiinni ja tää viikko suunniteltu kauppa- ja ruokalistoineen ja niissä on pysytty. Tein päätöksen etten itse mene kauppaan koska se on yleensä iso virhe nälkäisenä töiden jälkeen. Tilataan kauppakassi viikoittain ja jos jotain lisäostoksia pitää tehdä, saa mies mennä hakemaan Clapping Hands
Viikkoon mahtunut tähän asti lihapullia, kanaa, kalaa ja aina edellisen päivän tähteistä mulle lounas töihin (miehellä liikkuva työ ja syö missä milloinkin).

Vajaassa viikossa myös lähtenyt pari kiloa nesteitä, jännä miten se vaikuttaa mieleen super positiivisesti, vaikka oikeasti ei vielä laardia voikaan olla. Täällä siis myös yksi vaa’an orja, mutta ainakaan vielä en näe sitä ongelmana Beaming Face With Smiling Eyes

Nälkä osuu mulla varmaan juurikin samaan vaiheeseen kuin @Viikuna91 ja luteaalivaiheessa kroppa huutaa onneksi terveellistä ruokaa. Menkkojen alettua on paikka roskaruualle ja masistelulle, josta päästään parhaaseen kohtaan jolloin liikunta on mukavaa ja pärjäilee huomaamatta ruualla kuin ruualla.
Dpo5 itsellä menossa, reilu viikko menkkoihin (hope not).

Kivaa päivää naiset! Beating Heart
 
Mä täällä taas höpöttelen :)

Menkat alkoi ja sitä myöten jumittanut paino putosi kilon. Oli jotenkin tosi oivaltava kierto kun tajusin miten paljon tähän laihdutus-projektiin kierto vaikuttaa ja osasin ottaa kohtalaisen chillisti turvotuksen/painonnousun kanssa kun tiesin että tilanne kyllä uuden kierron myötä taas palaa uomiinsa. Nyt on jo parempi fiilis kehossa! :Heartred

Liikunnan osalta on kyllä just nyt vähän hakemista, kun noi säät ei tällä hetkellä varsinaisesti houkuttele ulos. Mulla on ollut tavoitteena tietty askelmäärä viikossa mutta mietin tässä pitäiskö sitä suosiolla pudottaa ja lisätä toinen salikäynti viikkoon.

Mukavaa viikonloppua! :Heartred
 
Täällä kans eilen illalla itketty taas kerran silmät päästä, mutta ruokasuunnitelmissa pysytty Clapping Hands
Luulisi että tää helpottaa ajan kanssa, mutta noin joka toinen kierron alku on tosi romahduttava mulla. Nyt starttasi yk13 ja samalla tuli aika tasan vuosi täyteen yrittämistä.
Normaalisti olisin usuttanut miehen kauppaan hakemaan jäätelöä, sushia, keksejä ja ehkä pizzaa vielä varoiksi Beaming Face With Smiling Eyes

@Viikuna91 tiedän tunteen ton ulkoilun ja kelin suhteen. Joku voisi jopa kysyä että miksi asun Suomessa kun vihaan kylmää, märkää, räntää ja jopa lunta Cat With Tears Of Joy
Viikonloppuja! Beating Heart
 
@Tyllerö87 tsemppiä! Meillä kans vuosi kohta yritystä mutta kierto venynyt monta kertaa joten taitaa olla yk8 vasta menossa.

Jotenkin vähän "plaah" vaihe menossa. Ihme turvottelua (ei tyypillistä tässä vaiheessa kiertoa) ja vaikea nähdä peilissä mitään edistymistä. Ehkä tää taas lähtee tästä pian sujumaan! :Heartred
 
Lähetän täältä samaa voimaa mitä itselle on nyt löytynyt yllättäen projektiin Collision
Kolmessa viikossa -3kg, pysyy mieli tyytyväisenä kun menkkojen jälkeinen turvotuskin tippunut pois Beaming Face With Smiling Eyes

Haluan myös jakaa tarinan viime viikonlopulta, jolloin meni usko kanssaihmisiin. Olin ystäväni luona istumassa iltaa ja ainut joka ei ollut meiningillä ”tänään ryypätään”. Tiedostan että baari-illan jälkeen helposti repsahtaa mättölinjalle, joten tietoisesti valitsin olla selvinpäin.
Join illan aikana kolme kombutchaa ja pidin hauskaa niin kuin kaikki muutkin, enkä tosiaan istunut missään nurkassa. Kun tuli baariin lähdön aika, ilmoitin tulevani samalla taksilla kotiin. Tästä se riemu repesi, kun eräs puolituttu alkoi huutamaan minulle kaikkien kuullen, että miten niin en lähde ja tottakai pitää tulla. Tilannetta jatkui niin kauan että kaikki paikallaolijat oli saatu infottua, että mä teen nyt oharin enkä lähde baariin. Kyseinen tuttu ei tiedä yrityksestä, painonpudotuksesta saati siitä etten juonut sinä iltana ollenkaan alkoholia.
Onneksi paikalla oli kaksi ystävääni jotka tietävät koko stoorin, joten pystyin tukeutumaan heihin ja he saivat myös tilannetta ohjattua eteenpäin. Itsellä oli pala kurkussa ja sanoinkin ystävälleni että oli todella lähellä etten sivaltanut kaikkia syitä ja alkanut syyllistää tätä tuttavaa siitä, ettei hän tiedä asioistani mitään Confounded Face

Huh, kiitos kun sain purkaa tämän! Onko muilla ollut juomisen suhteen samoja kokemuksia vai osuiko omaan kaveripiiriini täydellinen urpo? Olisi tehnyt mieli sanoa hänelle että toivun alkoholismista tai jotain Cat With Tears Of Joy
 
@Tyllerö87 hieno suoritus! Clapping Hands Light Skin Tone Ihan kamala kokemus sulla toi tuttavan reaktio holin kanssa himmailuun. Mä oon jättänyt alkoholin selvästi vähemmälle yrityksen mutta erityisesti myös painonpudotuksen takia. Kaikki tissuttelu on jäänyt ja juhlissa olen useammin kuskina ollut jotta sillä verukkeella voi olla ottamatta. Kyllä se kostea ilta aina näkyy siinä että illalla lepsuilee syömisen kanssa, joten helpompi näin! :) Toki joskus sitten niitä vapaa-iltojakin! En tiedä miten oisin itse reagoinut tuollaisessa tilanteessa, vaikea edes kuvitella, kun tuttusi on ollut kyllä törkeän tahditon. Oli syy sitten mikä vaan niin ei kai nyt ketään tarvitse painostaa tuolla tavalla mihinkään.
 
Ikävään tilanteeseen jouduit, Tyllerö! Onneksi ystävät auttoivat. Itse en käytä ollenkaan alkoholia ja sitä joutuu kyllä joskus ihan puolustelemaan ("Kai sä nyt vähän voit ottaa!?"). Joillakin ihmisillä (yhtä kuvailit) on kova tarve saada toisetkin juomaan. En ymmärrä, miksi. En minäkään yritä saada heitä olemaan juomatta.

Alkoholissa on muuten sitä paitsi itsessään paljon energiaa, senkään takia ei kannata käyttää jos laihduttaa.
 
Takaisin
Top