Laihduttamalla kohti plussaa

@Pingviiniemo hatunnoston, niin hieno juttu :) mikä sun "lopullinen" tavoite on (esim.BMI)? Ei toki tarvitse sanoa jos et halua!

Täällä tasaista menoa ja samaa mitä edellisessä viestissä eli pientä jouluherkuttelua kuitenkin havaittavissa. Mutta oikeastaan ollut aika kiva huomata miten se herkkuputki ei oo jäänyt päälle ja se syömisen perusrunko on kokoajan taustalla kunnossa ja siihen palaan herkkuhetken jälkeen. Ja paino itseasiassa pudonnut kaikesta huolimatta menneen kuukauden aikana 1kg :)

En muuten tiedä oonko itse tänne kirjoitellut (viime aikoina) mikä oma "lopullinen" tavoite on mutta BMI29 olisi mulle se. Siihen ois 7kg jäljellä ja jos kilon verran putoaa kuussa (tää näyttäisi mulle pitkässä juoksussa olevan sopiva tahti) niin alkukesästä sitten ois saavutettu. En tiedä haluaako sitä siitä sitten jatkaa ns. tavoitteellista pudotusta, mutta ainakin kaloreiden laskemisesta ym. ajattelin siinä vaiheessa luopua. Painoa varmaan seuraan edelleen koska en halua että enää "huomaamatta" tulee kiloja, joita saa sitten oikeasti työllä pudottaa. Ja ajattelen kyllä että se paino on (yksi) mittari (muiden ohella), jolla seuraan onko ne omat elintavat balanssissa.

Teille jotka kokeneet viime aikoina haastetta "pysyä ruodussa" :)
Se on jännä että itselläni kuten käsittääkseni yleisesti monella laihduttajalle on oikeasti tapa syödä aivan liian vähän tavallista ruokaa. Mä syön ihan hurjan kokoisia annoksia ja jos laihduttaisin "mutu tuntumalla" niin söisin vain n. 1/2 siitä mitä nyt lounaalla ja päivällisellä, mikä pudottaisi kyllä niin kalorit kuin proteiinitkin niin alas että en sillä kauaa jaksaisi ja sitten tulisi repsahdus. Eli muistakaa ravita kehoa :Heartred
 
Nyt vkloppuna käytiin kattomassa veljen 5kk murusta.
Meillä Mulla, miehellä ja lapsilla samanlaiset villapaidat. Otettiin sit kuva ni tuli taas semmone masis itestä :loudlycrying: ja fiilis ettei tämmönen kroppa "ansaitsis" raskautua :sad001 vaikka tän kokoisena ei liene haittaa vaikka paino tippuisi raskaana ollessa.
Mutta nyt pitäis taas ottaa joku pieni asia mitä parantaa elämäntavoissa, että sais taas painon hilautumaan alaspäin.
Mulla on kyllä se, että ku rupee painoa pudottaa ni sit syö aivan liian vähä. Pian on säästöliekillä ja sit kohta repsahtaa kunnolla.. :/
 
@Pingviiniemo hatunnoston, niin hieno juttu :) mikä sun "lopullinen" tavoite on (esim.BMI)? Ei toki tarvitse sanoa jos et halua!

Täällä tasaista menoa ja samaa mitä edellisessä viestissä eli pientä jouluherkuttelua kuitenkin havaittavissa. Mutta oikeastaan ollut aika kiva huomata miten se herkkuputki ei oo jäänyt päälle ja se syömisen perusrunko on kokoajan taustalla kunnossa ja siihen palaan herkkuhetken jälkeen. Ja paino itseasiassa pudonnut kaikesta huolimatta menneen kuukauden aikana 1kg :)

En muuten tiedä oonko itse tänne kirjoitellut (viime aikoina) mikä oma "lopullinen" tavoite on mutta BMI29 olisi mulle se. Siihen ois 7kg jäljellä ja jos kilon verran putoaa kuussa (tää näyttäisi mulle pitkässä juoksussa olevan sopiva tahti) niin alkukesästä sitten ois saavutettu. En tiedä haluaako sitä siitä sitten jatkaa ns. tavoitteellista pudotusta, mutta ainakin kaloreiden laskemisesta ym. ajattelin siinä vaiheessa luopua. Painoa varmaan seuraan edelleen koska en halua että enää "huomaamatta" tulee kiloja, joita saa sitten oikeasti työllä pudottaa. Ja ajattelen kyllä että se paino on (yksi) mittari (muiden ohella), jolla seuraan onko ne omat elintavat balanssissa.

Teille jotka kokeneet viime aikoina haastetta "pysyä ruodussa" :)
Se on jännä että itselläni kuten käsittääkseni yleisesti monella laihduttajalle on oikeasti tapa syödä aivan liian vähän tavallista ruokaa. Mä syön ihan hurjan kokoisia annoksia ja jos laihduttaisin "mutu tuntumalla" niin söisin vain n. 1/2 siitä mitä nyt lounaalla ja päivällisellä, mikä pudottaisi kyllä niin kalorit kuin proteiinitkin niin alas että en sillä kauaa jaksaisi ja sitten tulisi repsahdus. Eli muistakaa ravita kehoa :Heartred

Siis niin upeeta. Nostan hattua, kun tavoite noin lähellä. :red-heart:

Mun tavoite on bmi alle 35. Sen jälkeen kaikki on plussaa mitä tippuu. Neuvolasta sanoivat että bmi 35 saa olla vaikka koko loppuelämän kunhan siihen pääsen. Teinimittoihin, ei kuulemma enää tarvi päästä. :smiling-eyes:
 
Noni, tänää tuli aika selvä plussa.. nyt jos millon ois syytä ottaa niskasta itteä kiinni.jos tämä pysyy matkassa ni toivon ettei paino nousis kovin..
 
Ootteko muuten ikinä aatelleet kuinka paljon kaloreita on maitokahvissa? Mulla meni ennen paljon maitokahveja päivässä ja vaikka kalorit näytti ruoan osalta vähältä, niin maito lisäsi ihan hirveesti kalorisaldoa!

Olen nyt vaihtanut teehen ilman maitoa ja saan syödä paljon enemmän, kuin maitokahvia juodessa. :smiling-eyes:
 
Vautsi, onnea Suskis!

Joo, jos oikein painoani tarkkailen, vähennän maidon juontia yhteensä kolmeen lasiin päivässä,kahvissa oleva mukaan lukien. Mutta muuten olen kyllä sitä mieltä, että maitoa parjataan liikaa. Siinä on kuitenkin hyviä ravintoaineita ja proteiinia mehuun verrattuna.
 
@Pingviiniemo joo niinpä! Ja tosiaan "pikku loraus" maitoa on jo helposti yli desin (mulla iso aamukahvimuki, heh) ja käytän kauramaitoa, joka on aika kalorista. En kuitenkaan oo karsinut tästä, kun tykkään aamukahvistani niin paljon. :) Kuitenkin yksi kuppi vaan menee päivässä ja muuten ei tule juomissa kaloreita, kun en juo muuta kuin vettä.
 
Tää joulunajan herkuttelu on kyllä riistäytynyt ihan käsistä, ja nyt olin viikon flunssassakin, joten nyt on kyllä virallisesti syöty t o d e l l a huonosti. Olo on aika kurja kun liikuntakin ymmärrettävästi jäänyt.

Tulin tänne tunnustamaan syntini niin jospa sitten ois helpompi palata ruotuun vielä hetkeksi ennen joulua. :D
 
Synninpäästö annettu @Viikuna91 :Smiling Face With Halo::Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Kävin eilen terveydenhoitajalla, jonka piti neuvoa painoasioissa. Olin siellä tunnin ja ainoa mitä siitä sain, oli se, että löysin itse isoimman kompastuskiveni. Ruokailujen suunnittelemattomuus, joka kostautuu kiireessä ja saa syömään liian vähän liian pitkään kunnes taas kosahtaa. ”Hyvä, hyvä” sanoi terveydenhoitaja ja jatkoi kasvisten lisäämisen tärkeydestä jo toista kertaa:Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Hän oli todella vanhan liiton terkka ja kävimme heti alkuun läpi lautasmallin ja ateriasuunnitelmaa. Mitään ns. uutta hänellä ei ollut antaa tähän hetkeen, mutta sovittiin kontrolli helmikuun alkuun. Luulen että itseä kannustaa nyt eniten se, että joku mittaa mun painon taas pian ja haluan sen olevan alempi siihen mennessä.

Leipää pitäisi syödä joka aterialla, eli 5 kertaa päivässä. En kehdannut sanoa että en syö leipää juuri lainkaan. VHHn hän lyttäsi ihan maanrakoon, enkä edes uskaltanut Ketosta puhua :tears:
 
Mitä tänne kuuluu @Tyllerö87 @Onnenomena @Pingviiniemo ja muut? :)

Mulla toi joulukuu meni vähän heikommin mutta se on ihan ok. Nyt oon päässyt taas rutiinin pariin ja olo on paljon parempi. Voin rehellisesti sanoa että ekaa kertaa elämässäni oon motivoitunut oman OLON takia syömään ja liikkumaan järkevästi ja se tuntuu mahtavalta!

3.1 vaaka näytti melkein +2kg (edellinen punnitus 2.12) mutta siinä on pakko olla nesteitä jotka toivon että lähtee nyt liikkeelle tällä viikolla. Tammikuu menee varmaan "joulukiloja" sulatellen mutta toivon että helmikuussa olen back on track.

Oon myös iloinen että pimeimmät kuukaudet alkaa olla takana ja oon jaksanut ekaa kertaa vuosiin liikkua aktiivisesti läpi talven. Hyvä mä! :Heartred
 
Kiitos kysymästä, Viikuna, ja hienoa kuulla.

Itselläni tuli kilo takaisin joulun aikaan. :No Evil Monkey: Nyt on enää pari kiloa siihen, mitä painoin enimmillään. Uusi vuosi, uudet kujeet. Aloin jo ennen joulua kävellä pidempiä lenkkejä. Edelleen yritän pääsääntöisesti syödä hyviä ravintoaineita, tosin herkut eivät kohtuudella ole kiellettyjä. Jospa terveellisesti eläminen edesauttaa raskautumista, vaikka paino ei putoisikaan.
 
Hyvää uutta vuotta! :Sparkles:
Täällä myös pieni porsas pääsi valloilleen kun tietoisesti purin koko vuoden kestäneen karkkilakon joulun alla. Ei se jouluruoka, vaan ne herkut :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Nyt ei taas ole suunta kuin ylös, +3kg nesteitä lähtee sulamaan ens maanantaista :Flexed Biceps: Tällä viikolla hitaasti palattu flunssan jäljiltä liikkumisen pariin, kevyesti kotijumpalla etänä kaverin kanssa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Herkkujen mättäminen on tosi vaikea lopettaa ja huomaan että totaalikieltäytyminen taitaa itsellä toimia parhaiten.
Täksi vuodeksi en tehnyt lupausta karkki tms lakosta, vaan tietoisesta kuluttamisesta. Ostan tavaroita vain tarpeeseen ja nekin käytettynä jos mahdollista. Tämä olkoon se vuosi kun olen armollinen itselle syömisen suhteen, josko se siitä järkeistyy :Smiling Face With Halo:
 
Heissan :) täällä 7+6 ja eka nla oli. Painon suhteen ihana th. Pitää painon vain yhtenä mittarina mahdolliselle radille/myrkytykselle.. mutta ei aio saarnata siitä. Ymmärtää että voi olla herkkä asia odottajalle varsinki. Toki ei sais kauheasti nousta, mutta ei silti oo semmonen mikä ois ykkösenä kytättävänä asiana.
Mutta haluan ja yritän kyllä että paino ei nousisi, saa maltillisesti jopa laskea mun mitoilla.
Kuhan tässä olot helpottaa niin ottaa mukaan lenkkeilyä ja venyttelyä + pitää huoli ruokavaliosta.
Ollu aina laihduttaessa ongelmana se et sit jossai kohtiin alkaa syömään liian vähä ja sitpä se kosahtaa.
 
Heissan :) täällä 7+6 ja eka nla oli. Painon suhteen ihana th. Pitää painon vain yhtenä mittarina mahdolliselle radille/myrkytykselle.. mutta ei aio saarnata siitä. Ymmärtää että voi olla herkkä asia odottajalle varsinki. Toki ei sais kauheasti nousta, mutta ei silti oo semmonen mikä ois ykkösenä kytättävänä asiana.
Mutta haluan ja yritän kyllä että paino ei nousisi, saa maltillisesti jopa laskea mun mitoilla.
Kuhan tässä olot helpottaa niin ottaa mukaan lenkkeilyä ja venyttelyä + pitää huoli ruokavaliosta.
Ollu aina laihduttaessa ongelmana se et sit jossai kohtiin alkaa syömään liian vähä ja sitpä se kosahtaa.

Ihanaa kuulla, että on ollut niin hienotunteinen neuvolatäti!

Minun ystäväni laihtui yli kymmenen kiloa syömällä neljä(!) lämmintä ruokaa päivässä. Keittoja, puuroa ja rosottoja jne, kaikissa seassa paljon kasviksia tai marjoja. Lisäsi toki myös liikuntaa, käveli lopulta noin kymmenen kilometrin lenkkejä joka päivä. Itsekin olen huomannut, että jos nipistää kunnon ruuasta, se kostautuu naposteluna. Hyvä, että olet itse huomannut, jos syöt liian vähän. Sitten siihen voi vaikuttaa, kun tietää mistä kenkä puristaa.

Tarkennus : lämpimät ruuat myös siis aamupalan ja välipalan tilalla, lounaan ja päivällisen lisäksi.
 
Takaisin
Top