La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä myös BabyBjörnin sitteri ja vauva viihtyy siinä hyvin. On tosi kevyt keinuttaa joten jos itse vaikka syön ja vauva on sitterissä niin jalalla keinutan samalla :) vauva saa itsekin keinutettua sitä kun äheltää sitterissä niin se keinuu samalla.
Kaikki vauvat ei välitä sitteristä ollenkaan mutta meillä on tykätty :)

Mä nyt harkitsen ekaa kertaa sitteriä tän kolmannen kanssa. Hänen oman turvallisuutensa vuoksi. Tuo 4v isosisko nimittäin nauttii uudesta isosta kodista ja juoksee 99% ajasta eli lattialla makaava vauva jää helposti jalkoihin. Ehkä perehdyn noihin sittereihin sitten kun jaksan lähteä tuonne meidän lähikauppaan (Ideapark) kun siellä on ainakin yksi lastentarvikeliikekin.

Aphrael eks sä pelkää että vauva saa lattialla vetoa? Heh ehkä mä oon vähän hysteerinen äiti mutta meillä on sitterikin sohvalla :) meill on joku halpis sitteri ja hyvin... turhankin hyvin... vauva on siinä viihtynyt! Oon nyt koittanut vähentää sen käyttöä kun tuntuu kilpailevan pinnasängylle :)

Joo, tuo sitteri on nimenomaan siksi tosi kiva kun saa kevyesti keinutettua vauvaa. Meillä poika on kerran siihen nukahtanutkin, mutta hyvin viihtyy siinä hereillä (ja hyväntuulisena) ollessaan. Sitten kun alkaa kiukuttaa niin ei auta keinuttelutkaan. Luulen, että vauvan vähän kasvaessa sitteri vasta osoittaa kykynsä, kun vauva alkaa liikkua enemmän ja saa siis itsekin sitä keinuntaa aikaan.

Me saatiin tuollainen fisher-pricen sitteri aikanaan.. Ilmeisesti se on joku koliikki malli myös ku siinä sellanen tärinä toiminto.. Tyttö viihtyy siinä ja saa itsekin sen keinumaan esim ku on hikka tai heiluu muuten.. :) pari kertaa on siihen nukahtanutkin..
Ollaan välillä oltu lattiallaki makailemas, mut koiran takia en uskalla yksin jättää.. Ja tuota vetoisuutta kysyin terkalt niin se sano et ku ei oo mikää vanha talo (rak.2010) eikä vetoa lattian rajas niin voi ihan hyvin pitää lattial.. Meil on myös lattialämmitys.. :)
kuulemma kuukauden vanhast pitäis alkaakin totuttaa kovalla alustalla makaamiseen ajoittain jotta vauva alkais tunnistaa lihaksia tai jotaa..

Meillä kans vauva on lattialla useinkin. Sitterissähän ei liiaksi saisi edes pitää juurikin tuon takia, että vauva ei ehkä viihdy enää lattialla ja sitterissä olo ei kehitä mitään vauvassa toisin kuin lattialla olo.

Nii meillä on kauheen kylmät ja vetoisat lattiat... joskus kasikytluvulla juosten kustu-ajatuksella rakennettu talo o.O täytyy varmaan laittaa tädille myssy päähän ja tumput käteen että voidaan hengailla lattialla :) täytyy kyll keksiä jotain itellekkin että ei tuu mitään virtsarakon tulehdusta!

En tiennyt että lattialla (kovalla) makaaminen olis suotavaa, hyvä että tuli puheeksi! Meillä ei olla kuin käyty leikkimatolla, nyt siis sitä harjoittelemaan!

Joo siis ei pelkällä lattialla vaan viltin tai leikkimaton päällä :) siellä vauva käyttää kroppaansa mikä edesauttaa lihasten kehittymistä ja tunnistamista. Tämä taas vaikuttaa siihen että oppii liikkumaan, istumaan ym. sitten aikanaan :)
Varmaan saa pukea vähän enemmän jos kovin vetoista lattialla on. Meillä on voinut olla ihan normi kamppeissa :)

Oletteko ristiäisiä/nimiäisiä jo miettineet? :)

Oonko kertonu mitään ns. Synnytys kertomusta tänne? En muista.. :D

Meillä ei oo sitteriä lainkaan ja vauva oleilee tukevan patjan päällä lattialla. Se on sen verta iso, että mahtuu itsekin viereen köllimään. Katsotaan jos tuo sitteri ois vaikka sitten kun tulee osittain kiinteitä ruokia mukaan.

Miten kannattais tutin käytön kanssa edetä, kun vauva on nyt 2,5vk eikä suostu rinnalla oleen. Aloittaa kyllä imemisen, mutta lopettaa muutaman sekunnin jälkeen vaikka imemisote on oikea. Asentojaki ollaan kokeiltu vaihtaa. Maitoa kyllä tulee, kun ite aina valmiiks puristan. Mut ei kuitenkaan maitoo oo noussu vieläkään. Aikalailla pelkästään vauva saa korviketta sekä pumpattua maitoo pullosta. Haluisin siis saada vielä imetyksen onnistumaan. Eli uskallanko antaa tuttia vielä käyttöön, kun imetys ei suju vai häiritteekö tutin käyttö edes imetyksen onnistumista?

Jos jollakin jotai hyviä vinkkejä imetyksen onnistumiseen nii saa kertoo! Sairaalassa imetys suju pari ekaa päivää, mutta paino tippu sen verran et siellä ne hoitajat suositteli antaan pullostaki. Sen jälkeen se onki sitte jääny :(

Tansku: sitterissä on yleensä 3,5 kg painoraja eli laitoin vauvan sitteriin kun tuo paino oli ylitetty. Meillä vauva on ollut tosi pienestä hetkiä lattialla. Varmaan toisella viikolla jo laitoin hetkiksi mutta ei viihtynyt siellä sillon pitkään niin ne oli vain lyhyitä hetkiä.

Nadam: kannattaisi varmaan olla johonkin imetystukeen yhteydessä kun he ovat perehtyneitä aiheeseen. Mitä kauemmin aikaa menee imetyksen onnistumiseen niin epäilisin että sitä epätodennäköisemmin vauva enää huolii rintaa kun on päässyt helpon ruoan makuun. Tietääkseni jopa Facebookissa on oma imetystukiryhmä.
Minkälaisia määriä sulla tulee pumpattessa maitoa?

Kaikillahan ei välttämättä maito edes nouse kunnolla, siskoni ja äitini ovat mm joutuneet kaikki lapsensa (molemmilla useampi lapsi) syöttään pullolla kovista imetys yrityksistä huolimatta :(

En osaa muuta neuvoa kuin tiivistä ihokontaktia ja niin että vauva pääsisi siinä samalla hamuilemaan rintaa jos haluaa. Pumppaamista kannattaa myös tehdä jos aktivoisi maidon tuloa.

Näin ainakin sanotaan että jos imeminen ei ole hallussa niin tuttia ei suositella otettavaksi käyttöön. Sun tapauksessa en osaa sanoa jos vauva osaa kuitenkin imeä mutta maitoa ei tule riittävästi niin onko siitä haittaa.

Mullahan kaikki alkoi perjantaina 22.1 iltamyöhään, supistelua enkä nukkunut hyvin yötä. Vetelin Panadolia naamaan, ei auttanut. Lauantaina (23.1) käytiin miehen äidin luona joka lyhensi miehen tukkaa. Siitä lähdettiin Itäkeskuksessa käymään, sielä parkkipaikalla sitten tunsin että jotain lirahti housuun ja juoksin vessan. Housuissa oli limatulppa! Sitä sitten irtosi koko loppupäivän, supistukset jatkui. Illalla lähdettiin käymään kätilöopistolla näytillä, olin 1,5h käyrillä ja auki 2cm ja kanavaa jäljellä.. Lähettivät kotiin vielä odottaa napakampia supistuksia, vaikka mulla oli silloin jo vaikeeta olla.

Lauantain ja sunnuntain välinen yö meni kärsiessä ja yritin nukkua kivuissani ja vessassa juosten. Sunnuntaina sama homma jatku, sunnuntai ja maanantai välinen yö tuli ja ravasin vessassa myös silloin ja taisin 6 kertaa ainakin täyttää uudelleen vesipullon kuumalla vedellä jonka pistin mahaa vasten.

Maanantaina 25.1 aamulla klo 8 epäily lapsiveden menosta, tai epäilin että lirahtanut. Laitoin vessapaperia siteen päälle joka vahvisti mun epäilyt. Kärvistelin kivuissa ja polttelussa ja paineen tunteessa tonne klo 19 asti kun soitin kätilöopistolle etten pysty enään olemaan ja kerroin lapsivesien menosta tai epäilystä että sitä on tihkunu pitkin päivää. Hälytin miehen töistä kotiin ja lähdettiin synnärille, sielä oltiin klo 21 pintaan jolloin mulle tehtiin sisätutkimus. Olin 3 senttiä auki ja kanavaa ei ollu enään jäljellä.

Mut laitettiin taas käyrille ja jonkun ajan päästä tultiin pistää kipupiikkiä kankkuun. Se sai mut oksentamaan vähintään 6 kertaa, heijailin jumppapallolla, kävelin käytävällä, ravasin vessassa, pidin lämpöpussia mahalla. Mikään ei tuntunut hyvältä, sanoin kätilölle etten tosiaan oo enään kotiin menossa. Mulle piti tuoda joku TENS -laite tai joku semmonen. Sitä ennen tehtiin sisätutkimus klo 23.30 ja olinkin jo 8 senttiä auki jolloin lähdettiinkin saliin.

Salissa sanoin haluavani kaiken mahdollisen kivunlievityksen, sain epiduraalin. Halusin myös kokeilla ilokaasua jota en sitten ikinä saanutkaan! Supistuksia tuli jatkuvalla syötöllä jotka oli ihan helvetin kipeitä. Karjuin ja huusin kilpaa jonku toisen synnyttäjän kanssa. Mun kätilö siis juoksi toisessa synnytyksessä samaan aikaan, oltiin välillä kaksistaan salissa miehen kanssa.

Jossain kohtaa musta tuntui että supistukset laantui vaikka niitä tuli jatkuvasti käyrän mukaan. Laitettiin oksitosiini tippumaan. Ponnistamaan aloin n. Klo 02.40 ja poika syntyi 26.1 klo 03.10.

Säästyin repeämiltä, pieni nirhauma tuli joka paranee itsekseen. On kyllä alakerta vielä arka vaikka en revennyt ja synnytyksestä on nyt viikko.

Meidän poitsun verensokereita mitattiin pari kertaa päivässä synnärillä ja oltiin 2 päivää siellä. Ja tosiaan ruokavaliohoitoinen radi mulla oli, eikä poika painanut kuin 3605g ja 49cm pitkä sekä py 36cm

Takaisin