La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nadam: kannattaisi varmaan olla johonkin imetystukeen yhteydessä kun he ovat perehtyneitä aiheeseen. Mitä kauemmin aikaa menee imetyksen onnistumiseen niin epäilisin että sitä epätodennäköisemmin vauva enää huolii rintaa kun on päässyt helpon ruoan makuun. Tietääkseni jopa Facebookissa on oma imetystukiryhmä.
Minkälaisia määriä sulla tulee pumpattessa maitoa?

Kaikillahan ei välttämättä maito edes nouse kunnolla, siskoni ja äitini ovat mm joutuneet kaikki lapsensa (molemmilla useampi lapsi) syöttään pullolla kovista imetys yrityksistä huolimatta :(

En osaa muuta neuvoa kuin tiivistä ihokontaktia ja niin että vauva pääsisi siinä samalla hamuilemaan rintaa jos haluaa. Pumppaamista kannattaa myös tehdä jos aktivoisi maidon tuloa.

Näin ainakin sanotaan että jos imeminen ei ole hallussa niin tuttia ei suositella otettavaksi käyttöön. Sun tapauksessa en osaa sanoa jos vauva osaa kuitenkin imeä mutta maitoa ei tule riittävästi niin onko siitä haittaa.

Äsken tapahtu ihme ja suostu 20min imee rintaa, mikä onnistumisen tunne!

Täytyypä käydä tota facebookin ryhmää kurkkaamassa, jos olis tosiaan jotain. Molemmista rinnoista yhteensä tulee maitoo 50ml 40min pumppaamisella, jos on 4h väliä.

Jospa mullaki olis vaan huonoa maidontuotantoa sitten, kun ei mun äidilläkään imetykset oo kovin hyvin sujunu.

Tuntuu ettei mikään mee nappiin, ei imetys eikä synnytys. Mut yritän kyllä sitkeesti vielä loppuun asti!

Onko hyvä jos 1kk vauva nukkuu lattialla viltin päällä? Meillä meni niin hyvin nää lattiaharjoittelut et tyttö nukahti siihen, annanko nukkua vai siirränkö pehmeämmälle nukkumaan?

M
Äsken tapahtu ihme ja suostu 20min imee rintaa, mikä onnistumisen tunne!

Täytyypä käydä tota facebookin ryhmää kurkkaamassa, jos olis tosiaan jotain. Molemmista rinnoista yhteensä tulee maitoo 50ml 40min pumppaamisella, jos on 4h väliä.

Jospa mullaki olis vaan huonoa maidontuotantoa sitten, kun ei mun äidilläkään imetykset oo kovin hyvin sujunu.

Tuntuu ettei mikään mee nappiin, ei imetys eikä synnytys. Mut yritän kyllä sitkeesti vielä loppuun asti!
Mulla tuli sama fiilis sillon, tulee välillä vieläkin, että ei tule mitään mistään, että hittoon koko imetys.
Eli mulla ei tullu alkuun maitoa oikeastaan mitään, sairaalassa jouduttiin antamaan lisämaitoa ja sama kotiin tullessa. No rupesin sitten hieromaan rintoja, lämmittämään niitä kaurapussilla ja lämpösillä suihkuilla ja imetin sen mitä vauva imi ja välissä pumppasin ja otin vähän kaljaakin avuksi. Pari pvää imetys sitten sujuikin kuin oppikirjoissa ja maitoa riitti, mutta nyt sitten tuli suihkutissit. Eli nyt pumppaan ja imetän ja toivon, että tämä nyt normalisoituisi.. Ja on muuten ollut aika kova pala itelle tää imetyksen epäonnistuminen.
Meillä muuten on tyty saanut pulloa ja tuttia ihan alusta asti, enkä ole huomannut sen vaikuttaneen imetykseen ja imemiseen, eikä rintakumitkaan ole näköjään haitaksi olleet, vaikka joku imetyspoliisi miut varmaan näistä nyt lynkkaa..
En osaa sanoa kuin että tsemppiä ja toivotaan kovasti, että lähtee maito herumaan!

Ff, Meillä on kymmenen vuotta vanha talo joka lämpiää lattialämmityksellä ja koneellinen ilmanvaihto eli lattialla vetää varmaan vähemmän kun vähän ylempänä :D Mutta on mulla asunnosta riippumatta vauvat olleet aina lattialla. Ja tämäkin tyttönen nukkuu yönsä lattialla olevassa äp-laatikossa ;)

Sandra, Ihan hyvin voi nukkua lattialla. Kyllä se vauva vaatii sitten jotakin muuta jos siinä on hankala olla.

Mukava huomata että täältä saa myös vinkkejä/apuja vauvojen hoitoon liittyen. Ja selkeästi mammat alkaa olla jo enemmän kotiutuneita, kun hiukan enemmän keskustelua vireillä.
Minä olen vielä yhtenä kappaleena ja lähdössä polille hyvinvointikontrolliin ja samalla varataan aika käynnistykseen, eli uskoisin että ensi maanantaina käynnistellään, jos ei pikkuinen aio tulla mahasta loikoilemasta aiemmin.

Heipsan.
Mulle syntyi la-su yönä poika. Torstaina menin sairaalaan supistusten vuoksi ja siitä sitten eteni vaihtelevasti, paljon vaikutti henkilökuntakin, ensimmäiset kaksi kätilöä oli ihania ja sitten seuraavat sai mut stressaantumaan. Lauantai aamuna lapsen sydänäänet vaimenivat hetkellisesti aika alas, josta päädyttiin kalvojen puhkaisuun. Vuorokauden oli junnannut 4cm.
Missään vaiheessa mua ei ultrattu vaikka yliaikaisuus kontrolli olisi pitänyt olla perjantaina. Homma eteni ja kävin kaikki puudutteet läpi ja jossain vaiheessa sitten ultrattiin ja lapsen todettiin olevan jumissa tulossa nokka edellä, onneksi niin ylhäällä että imukuppi jäi pois ja kiirelliseen sektioon. Vähä hämärää tapahtumien kulku kun ilokaasua meni reippaasti puudutteista huolimatta. Tulehdusarvojen todettiin olevan koholla jo salissa. Sektio meni hyvin ja mun kolme ja puolikiloseksi arvioitu poitsu olikin neljä ha puoli. Saa kyllä ultraaja palautetta.
Sunnuntaina tulehdusarvot 300 ja voi luaja oon ollu kipiä. Huonosti on hoitajat tajunnu kuin paljon muhun sattuu ja välillä on ollu pitkiä öitä yksin vauvan kanssa kykenemättä auttamaan toista kun itkee ja kukaan ei ehdi tulla. Pieni on ihana ja tempperamenttinen ja se on tietty tsempannu parantumaan ja jaksamaan tätä kohtelua ja osa hoitajista on tosi ihania ja onnistumiset vie eteenpäin, lihassärky on hellittänyt ja jaksan kannatella vauvaa eikä jonkun tarvi pitää kiinni imettäessä. Rautaakin sain suoneen kun hemppa oli päälle 70 niin hutera olokin hellittäää. Eilen tulehdusarvot 200, kun laskee 100 päästään kotiin. Voi luaja kuinka ihanaa!! Enää sitten tarvi vauvaa itkettää kakkat housuis nälkäsenä kun ite oot kiinni kanyylis.. Tänää tulee viikko sairaalas, "rentouttava etelänmatka" :D
Tsemppiä kaikille vauva-arkeen ja pitäkää peukkuja et toi mun cpr tulis alas ja päästäs kotii köllöttään :)

Nadam ja mämmi meilläkin on takkuillut lujasti alkuun imetys ja vieläkin menee osa pullosta lypsymaidon voimalla. Ja on se rintakumikin kuvioissa, tuttia ei ole annettu.

Tyttö vaati liikettä samalla kun imetti ja sillä rauhoittui tissille eli kävelty on :D . Ja tosiaan oon näistä ainakin salaisten puolella kertonut; imetyspoliklinikalla neuvoivat imettämään kerralla "vähintään neljä rintaa" eli vaihtamaan vauvaa puolelta toiselle niin heruu paremmin. Tää on vähän tällainen hyvät neuvot kalliit ja minäkin pohtinut selkä hiessä, että mitähän sitä seuraavaksi kokeilisi :D.

Ansofii, tsemppiä sulle ! Mäkin jouduin käynnistyksestä sitten sektioon. Kalvojen puhkaisun jälkeen kohdunsuu ei auennut 2 cm enempää ja vauvan sydänkäyrä ei sietänyt oksitosiinitipan lisäämistä. Sektion meni ihan hyvin loppujen lopuksi. Oksitosiini aiheutti mulle kauheat krampit selkään ja supistukset joihin otin sitten ilokaasua. Sektiossa sain epiduraalin ja spinaalipuudutuksen.Mulla on nyt iho tulehtunut alavatsalla sektiohaavan yläpuolelta revittyjen teippien kohdalta. Mulla crp 115. Saan nyt antibioottia pari päivää suoneen ja ehkä pääsemme perjantaina kotiin.

Täälläkin kääröä edelleen odotellaan. Musta on alkanu tuntuun, että täälläkin varmaan lopulta päädytään vielä sektioon. Jotenkin ainakin nää omat supistukset on niin pliisuja, että tuskin kovenee ilman mitään apuja tai ainakaan ilman vesien menoa. Tarvii nyt toivoa, että tässä neljän päivän aikana paikat ois sen verran ees auennut, että vois huomenna taysissa vaikka kalvot puhkaista.:rolleyes:

Onko täällä muuten kellään kokemusta aiemmin tai nyt, että kahvin juominen vaikuttaisi vauvaan piristävästi?
Tyty nukkui viime yönä vaan tunnin ja muutaman tosi pienen pätkän ja aika katkonaisesti tämänkin päivän (ei siis ole edes ollut aina nälkäinen, vaippa on ollut kuiva eikä ilmavaivoja tai kitinää ylipäänsä ole ollut hereilläolon aikana jne..). Hereillä ollessa siis oikeastaan "myllännyt" ja vähän omia ääniä pitänyt, ei kiukkua. Niin mies tuossa väläytti, että josko miun kahvinjuonti vois vaikuttaa.

Raskausaikana vähensin kahvinjuonnin tosi vähiin ja välillä meni pitkiä aikoja, etten juonut ollenkaan ja sama nyt synnytyksen jälkeen, oikeastaan olen nyt tällä viikolla vasta ruennut juomaan kupin-pari pvässä.
Nyt meinasin jättää kahvin juomatta ja välttää myös teetä, jos oliskin vaikutus tytyn uniin.

Mämmi, mä olen kans kuullut et kahvi saattais piristää vauvaa. Kahvi aiheuttaa myös mahavaivoja vauvalle. Ite oon aatellu et kuppi aamulla ei olis niin valtava määrä vielä, et kovin piristäisi vauvaa, mut itekin oon muutamana aamuna jättänyt juomasta..

Mää en juo kahvia ollenkaan mutta meillä on ollut päiviä jolloin vauva on nukkunut päiväunia vain kaksi tuntia ja muutoin koko päivä hereillä. Kuitenkin yöllä on saattanut nukkua vain parin tunnin pätkissä ja valvoa pitkän tovin silloinkin. Nyt ei ole onneksi ihan hetkeen näitä ollut. Eipä näillä kauheesti mitään rytmiä ole joten eipä sitä välttämättä tiedä miksi valvoo :)
Olen kuullut myös että kahvi saattaa piristää ja herkästi ilmeisesti aiheuttaa vatsavaivoja.

Meillä oli ihan karsea ilta ku vauva oli puoleen yöhön asti hereillä ja itse olin klo 20 jo ihan poikki.
Mutta, hän päättikin yllättää ja kun puolen yön aikaan nukahti niin heräsi ekan kerran vasta vähän ennen seitsemää!! Aikamoisen pitkä unipätkä tuli :)

Enni kuulostaa ihan mahtavalta! Meillä nukuttiin ysistä yhteen ja sen jälkeen ei oo nukkunut kuin max tunnin kerrallaan! :hungover: oli pakko yöllä herättää mies apuun kun omat voimat loppu... nyt sain nukahtamaan meijän sänkyyn ja toivottavasti saisin itekkin vähän nukuttua :happy:

Ff: Mää olen tähän asti jaksanut ihan super hyvin vaikka vauva olisi yöllä valvonut kuinka ja omat unet jääneet ihan minimiin. Nyt huomaa ettei enää yhtä iloisen pirteästi jaksakaan vaan kroppa kaipaisi vähän enemmän unta :)

Mää olen meillä huolehtinut täysin yöaikaan vauvan syötöt. Jos en imetä yöllä niin tissit on ihan räjähtämässä maidosta ja kun mies käy töissä niin en raaskisi laittaa sitä syöttään vauvaa ;) Tosin en varmaan itse saisi edes nukuttua jos vauva kitisee/ähisee ja mies olisi hoitovuorossa :)

Mut nuo on kyllä tosi raskaita varmasti jos unta ei tule kuin alle tunnin pätkissä. Eihän sitä ihan sekunnissa nukahdakaan niin äkkiä se on alle tunti mitä ehtii nukkumaan kerrallaan :(

No mä en imetä joten siks oon alussa tottunut siihen luksukseen että mies syöttää osin :) mut nyt se on ollut tän viikon kans töissä niin oon koittanu tsempata itteeni öisin! Ja sit kyll naurattaa nää neuvot tosiaan että nuku kun vauva nukkuu.. joopa joo saanko jonkun katkasian että osaisin nukahtaa kun hän nukkuu :) ei auta kuin jaksaa kai tää muutamassa vuodessa helpottaa :) ja sovittiin että saan nukkua la-su yön kokonaan!!! Ja mies menee vauvan kanssa olkkariin :) sitä odotellessa

Voi ei semppiä teille kellä lapset ei oo unirytmii hakenu :( täällä tää mamma taas kiitti yöllä ku neiti nukku ekalla pätkällä sen 7h30min ja toisella pätkällä 2h30min nyt sit tuolta sitteristä kattoo lautasen kokoset simmut ihmeissään mailman menoa :)

Takaisin