La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maltti on valttia SunLight, oota pari päivää - viikko ja tee uusinta testi ja aamupissistä että varmasti on kunnolliset hormonihöyryt pississä, toivottavasti tän päivänen testi oli viallinen testi.

Tää kävi tänään ultrassa, 8mm kokonen pikkanen ja sydän läpätti hyvin ja tasaisesti. Nyt ois sen tätykän mukaan menossa 6+5- 7+0 noin suunnilleen. Ei oikeen osannut noita viikkoja ja laskettua ensin laskeakkaan, kun IVF:n takia ne lasketaan jotenkin toisin kun normaalisti :)

Kävinpä minäkii kattomassa sitä paljon puhuttua takkia, XL ainoastaan jäljellä :) Itte en uskalla tilata, ku jos vaikka paisun siitäkin yli :nailbiting: :wacky:

Tervetuloa uusille! Ja tsemppiä SunLight tilanteen kanssa :)

Ollut pientä hiljaiseloa väsymyksen ja huonon voinnin takia... Kaikki energia on mennyt esikoisen kanssa leikkimiseen ja ruokien tekemiseen. Nyt viikkoja kasassa siis 7+1 ja olo edelleenkin huono. Yök. Ja tosiaan mielikin vielä maassa hieman. Onko kenelläkään muulla ongelmia henkisen puolen kanssa tässä raskaudessa? Lapsi on siis todellakin toivottu, mutta tämä raskausaika saa minut murheelliseksi; koko ajan lasken paljonko jäljellä ja kuinka jaksan kesän/syksyn/alkutalven kun esikoinen aloittaa päiväkodin ja itsekin palaan elokuussa töihin... Ja rajoittunut elämä/olo vaivaa. Meneeköhän ohi kun alkuvaiheen hormoonit tasaantuu :sad001

Mä tein testin samana päivänä kun menkkojen olisi pitänyt alkaa ja selkeä viiva tuli. Tissini kertoivat minulle raskaudestani jo viikkoa aiemmin :grin

SunLight, mä lopetin esikoisen plussaan ja alku oli hankalaa kun tupakka pyöri mielessä ja koko ajan mietti, että josko voisi ihan vähän maistaa jne. Sitten tein päätöksen, että tupakointi ei vain ole mahdollista. Ei kertakaikkiaan. Heti helpotti kun ei koko ajan tarvinnut miettiä että josko vähän vai eikö. En tiedä tajusitko yhtään, mutta minua se auttoi paljon kun mahdollisuuden sulki totaalisesti mielestään pois. Tsemppiä lopettamiseen!

Tää pahoinvointi tekee mulla ton, et mieli on maassa. Mitään en pysty tehdä, kun olo on kamala ja tuntuu, et esikoinen kärsii tästä, kun en pysty leikkiä sen kanssa niinku normaalisti. Hatunnosto, et saat tehtyä ruuat ja leikittyä! Mä jään molemmissa ihan puolitiehen ja sepäs surkuttaa :( Mä luulen, et tää murheellisuus helpottaa ja antaa tilaa ilolle sitten, kun vointi helpottaa. Toivottavasti siis tää vointi helpottaa. Mieluummin pian! Just kattelin taaksepäin ja alotin oksentamisen plussaa seuraavana aamuna. Sitä ennen kuvotusta jo viikon kaks eli ilmeisesti aikalailla hedelmöittymisestä saakka. Lovely :(

Kun tuosta takista oli puhetta, niin vinkkaanpa että Nanson verkkokaupassa on ymmärtääkseni vielä tän viikon loppuun asti kaikki mekot ja hameet -30%. Itse tilasin kolme mekkoa sillä ajatuksella, että mallinsa puolesta saattaisivat mahtua päälle pitkäänkin. Tänään sain paketin ja kaikissa mekoissa on sopivasti tilaa vatsan kohdalla! Ja tietty ne trikoomekot on ihan supermukavia päällä. :)

Jada: tiedän niin tunteen.... ja voin lohduttaa, että minun leikittäminen on aika puolinaista "joo, joo hienosti menee, äiti vähän lepää"-tyylistä ja ruokapuoli aika yksinkertaista "syötte nyt tätä laatikkoa monta päivää, jokoos"-tyylistä :p ja todellakin toivon, että mielei kohenee, kun olokin kohenee. Sain akupunktio-konsultaation tiistaille!

En mä vielä oo toivoani menettäny, ilmotan kuulumisia sit ku joku asia varmistuu! :) Kyllä se tupakointiki loppuu kuhan saa selvyyen mitä mun sisällä tapahtuu x) Ei ainakaa yhtää tunnu et menkatkaa alkais mut kattoo nyt :)

Sunlight_90: pien peukkuka ja toivon et sullakin oma nyytti ois siellä matkassa :)

Tosta pahoinvoinnista, älkää murehtiko jos ei sitä leffoista tuttua oksentamista ole heti kun plussa on tullut testiin :) Mulla on tässä ja esikoisen raskaudessa oksentelut alkanut siinä rv7-8, muistelen lukeneeni jostain että silloin se pahoinvointi voi lisääntyä, liittyy jotenkin istukan kehitykseen :) kesken menneessä raskaudessa oli koko ajan etovaa oloa, oksentaa ei tarvinnut. Nyt ekan kerran piti päästä halaamaan vessanpönttöä rv 7+3, ja tänään on ollut taasen parempi päivä.

Sunlight, toivotaan että se testi vielä muuttuu plussaksi! tsemppiä, tulehan vielä kertoilemaan kuulumisia:hug013

jaahasjaahas, onnittelut hyvistä ultra uutisista!:happy:

Kiitokset vastauksista noista plussan ajankohdista, jännittää vähän miten tämän raskauden kanssa käy kun tosiaan ei ihan ultrassa vastannut viikkoja.. mutta vielä 12 päivää niin pääsee taas katsomaan onko siellä masussa ketään:happy:

Miekin olin vielä kaks päivää sitten niin kovin huolissaan että mitään ei tapahdu ku ei tunnu mitään eikä oo pahoinvointia. No eilen alkoi ällötys ja tänään jatkuu. Nyt siis 5+6. Vaikka elämä olikin mukavampaa ilman tätä kestokrapulaa (ei muuten oo ees koskaan ollu mikään krapula näin paha), niin vielä tän kestää kun on se fiilis että kyllä nyt ollaan raskaana. Sitähän ei koskaan tiiä onko kaikki hyvin vai ei, mutta ilman selkeitä oireita vaan itkin koko ajan etten voi luottaa ees testeihin ku oma keho ei kerro tapahtuuko mitään. Neuvolatätikin meni silloin alussa sanomaan että jos kaikki on hyvin ni tällä viikolla alkaa pahoinvointi.

Sit jos tää lähtee tästä pahenemaan ni perun varmaan kaikki nää puheet ja itkut :D
Luin jostain et pahoinvointi "huipentuu" viikoille 8-9, ja just tuolloin mun pitäis lähteä reissuun, 12 h suuntaansa junassa ei kuulosta ihan kauheen hyvältä pahoinvoinnin potemistavalta.

Mullakin alkoi pahoinvointi melkein kuin salama kirkkaalta taivaalta rv 6+4. Sitä ennen ei mitään. Nyt tosiaan 7+5 ja tänä aamuna oksensin toisen kerran. Ei näköjään riitä pelkkä hedelmä aamupalaksi, kunnon leipää tms sen olla pitää jotta ei ala yrjöttää. Ja näiden kahden kerran perusteella voin sanoa, että omenan oksentaminen on inhottavaa, mutta ei läheskään niin inhottavaa kuin banaanin.

Mä olen kaksi edellistä raskautta voinut ensin pitkään huonosti ja sen helpotettua on alkanut supistelut. En siis suoranaisesti odota raskautta innoissani, lasta kylläkin ;) Tosin me vähän päätettiin, että tämä on se raskaus jossa mä hehkun ja voin loistavasti ja lapsikaan ei ole allerginen ja nukkuu alusta asti yönsä ;) No joo.. Realistisesti ollaan varauduttu siihen, että saikkuilen koko raskauden ja huutavaa vauvaa imetän 15min välein kellon ympäri syöden itse paria ruoka-ainetta.. Mut jos positiivisesti ajatellaan niin synnytykset mä osaan :D

Esikoista odottaessa söin melkein pelkästään jotain suklaavanukkaita, koska niistä sai nopeasti energiaa, oli helppoja syödä ja maistui ihan ok vielä ylös tullessaankin ;) Sen jälkeen taisinkin totaalikieltäytyä niistä 10v :D

Mulla ei tällä hetkellä ole oireita oikeestaan muu ku tuo jatkuva iltaa kohti paheneva turvotus mut jos en tietäis olevani raskaana senkin voisin ignoorata vaan sillä, et mulla on taipumusta normaalistikin turvotukseen heti jos en oo kattonu, mitä suuhuni oon laittanut. Mut mä kieltäydyn vielä olemasta huolissani :) Mulla on molemmista tytöistä alkanut pahoinvointi tasan sillon ku menkat on ollut kaks viikkoa myöhässä ja pojista semmonen perusällötys vasta viikolla 8+. Eli mä voin jo vajaan kahden viikon kuluttua melko varmasti kertoo, kumpaa odotan :D

Kotiuduin muuten äsken toiseksi vanhimman kouluunsiunaamiskirkosta. Siellä huomasin, et ehkä mä todella oon jossain hormonihuuruissa ku meinas itku päästä väkisellä ku tyttö siunattiin koulutielle! Vaikka yleensä mä en todellakaan oo mikään tunneherkkä. Missä välissä sekin ehti kasvaa jo 7-vuotiaaksi?

Joku puhui siitä masennuksesta... Mulla on aina ollut todella paha taipumus ei niinkään masennukseen vaan ahdistukseen ja sitä on myös lääkitty viimeisen kymmenen vuoden aikana. Mulla on sit juuri toisinpäin, raskaana ollessa mä voin unohtaa koko ahdistuksen ja elää sen puolesta niinku normaalit ihmiset! Reagoida asioihin normaalisti ilman, et heti tulee kaikesta normaalista poikkeavasta ihan hirvee ahdistus, joka vie yöunet ja ruokahalut. Mut sit fyysisesti raskaudet on ollut kaikki mulle tosi epämiellyttäviä, pakkoja, jotka on pakko kestää saadakseen vauvan. Painoa kertyy ihan sikana, samoin turvotusta. Aina on joka paikka kipeenä jne. Ja se väsymys, mä oon jo normaalitilassa paljosta liikunnasta huolimatta kroonisesti väsynyt niin raskaana ollessa se on vielä triplasti pahempaa. Et en todellakaan ole ikinä kokenut sitä raskauden kukoistusta.... Sitä odotellessa! Nyt oon tosin tehnyt jo ennen raskautta päätöksen et tällä kertaa mä yritän viimeseen asti ajatella positiivisesti ja oikeesti yrittää nauttia tästä massun kasvattelusta, koska todennäköisesti hyvin varmasti tämä on se meidän viimeinen raskaus!

Kuka mainitsi suklaavanukkaan? Mies on viikonlopun työmatkalla ja kävin itseäni varten kaupassa niin käsistähän se lähti! Pizzaa, mehuja, marjapiirakkaa, suklaavanukkaita, karkkia.. Hmm :rolleyes: aina kyllä tulee vähän huono omatunto herkkujen syömisestä! Että onko se kovin terveellistä masuasukille.

Neuvolassa käyty. Yritettiin kuunnella löytyisikö sydänääniä, mutta tuloksetta :( Tyhmää ettei täällä ole ultralaitteita! Viikkoja 6+4.. Seuraava neuvola 17.6.

Mulle ei kyllä mastu mitkään herkut kaikki karkki ym. ällöttää. Pähkinöitä pystyn pahimpaan nälkään töissä napsimimaan mut nekin pitää olla naturel, ilman suolaa.

Jogurtit ja viilit on maistuu. Lisäks jäätelöö himoitsen koko ajan. Sitä mokkapala jäätelöä oon himoinnu jo viikon!

Pikaruoka ei myöskään kelpaa. Mut perusarkiruoka maistuu. Ja sitä vois vetääkki sitten kaksinkäsin. :)

Takaisin