La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläki isän syötön jälkeen sotkua piisaa :D itellä on aina paperia ja kosteuspyyhkeitä vieressä ja siivoan tyttöä pitkin syöttöä. Bataatti sotki meillä vaaleita vaatteita mutta onneks lähti tahranpoistoaineella.

Heeei, olisko jollain kikkakolmonen takataskussa kuinka porkkanatahrat saa vaatteista pois? Ainoa tahraaja johon olen törmännyt ettei sappisaippuakaan auta. Tänään hankasin sappisaippualla, vanishilla ja vielä jollain kolmannella tahranpoistolla eikä silti lähde :O
Mä oon pistäny aurinkoon kuivamaan porkkanatahraiset vaatteet niin on aurinko polttanu pois tahrat, toinen minkä oon todennu tehokkaaksi on swipen 30/60 aine, toki mää oon saanu myös vanishilla pois tahrat kun oon liottanu tunnin ennen koneeseen laittoa.

Meillä kans bataatit, mustikat ym saatu sappisaippualla pois mut porkkana tarttuu kyllä tosi tiukasti enkä millään saanut kuivuneita tahroja pestyä..
Mutta. Laitoinpa tänään aurinkoon kosteana porkkanatahraisen tyynyliinan (sitä tahraa oli tosi paljon) kuivumaan. Ei ole jälkeäkään enää tahroista! Oli pakko testata ja laitoin pari yökkäriä myös kosteana aurinkoon joissa on monen kuukauden takaiset maitopuklu kellastumat (en saanut millään tahranpoistoaineilla pois) niin vaalenivat ihan huomattavasti ja hädintuskin näkyvät enää :)

Mä taas en oo noita maitopuklutahroja saanu millään pois, toi korvike jättää ihan ihme "rasva"tahrat harsoihin yms. mihin on puklattu.. ja toi swipen ainekki on just ny loppu, onneksi saan sitä ens viikolla lisää ni jospa sit taas tulis puhasta pyykkiä koneesta ulos.

Meillä on Tuuti1 käytössä. Mäkin olen pahimpiin maito- ja sosetahroihin käyttäny tahrojen poistoainetta.

Mä yritin tuota tuuti1 käyttää joskus, mutta jäbän puklailu paheni ja se puklu hais ihan oksennukselta niin vaihdoin sit sen toiseen korvikkeeseen.

Nutrilon on siis jauhe ? Sekoitetaanko se veteen ? Mä en ole tutustunut muihin korvikkeisiin kuin Nanniin ja Tuutiin. Meiän poika puklaa aika paljon välillä. En tiedä johtuuko se korvikkeesta vai mistä ?

Mua kans mietityttää noiden jauhemaisten korvikkeiden kanssa "kikkailu" jos nyt käykin niin et osin niihin joudutaan siirtymään, tarviiko sen oikeasti olla noin vaikeaa miltä purkin ohjeiden perusteella vaikuttaa? Siis esim. Peptissä ohjeistetaan eka keittämään ja jäähdyttämään vesi, sitten lisätään jauhe ja heti napaan. Luulis et jääkaapissa säilyis, jos esim. vuorokauden satsin tekis valmiiksi kerralla. Ja tota veden keittämistäkin isommalle kiinteitä syövälle vauvalle vähän kyseenalaistaisin Suomen olosuhteissa, liekö pikkuvauvojen juttu..

Myös pullovinkkejä otetaan vastaan, mikäköhän ois mahollisimman kätsy, nopea ja varma. Miehen mukaan noi Aventit ovat ihan susia kun falskaavat niin helposti. Alussa olivat kyllä hyviä hitaan virtauksen takia, kun tyttö ei vielä osannut imeä pulloa tarpeeksi rauhallisesti ja tuntui vähän väliä "tukehtuvan" maitoon. Nykyään pulloilee tottuneesti pullolla kuin pullolla.

Luulisin tuon veden keittämisen olevan pikkuvauva aikaista juttua, kun eihän vettä tarvi keittää enää sen jälkeen kun lapsi saa kiinteitä ruokia ja muutenkaan ei enää tarvi steriloida pulloja ym. Puhtaus riittää :)

Nutrilon on siis jauhe ? Sekoitetaanko se veteen ? Mä en ole tutustunut muihin korvikkeisiin kuin Nanniin ja Tuutiin. Meiän poika puklaa aika paljon välillä. En tiedä johtuuko se korvikkeesta vai mistä ?
Juu sekoitetaan veteen. Mä teen niin että keitän vedenkeittimellä veden ja jäähdytän koko kannullisen ja lämmitän sit maidontekovaiheessa mikrossa veden sopivaksi, jotkuhan tekee niin että sekoittaa isomman satsin jauhetta kylmään veteen ja siitä sitten lämmittelevät sopivan annoksen mikrossa. Suomessahan on todella puhdas hanavesi...

Mulla on aventin pullot mutta Mammin tutit, tuttien koko on 2 ja menee hyvin läpi jopa sakeutettu maito.

Meillä on käytössä Mammin tuttipulloja 1 ja 2 tutilla, rintapumpun tuttipullot ja pirkka-tuttipulloja ja 1 ainu. Oletko maajo, pesun jälkeen aina streriloinut tuttipullot ?

Mites kun piakkoin pitää alkaa miettii kakkoskorvikkeeseen vaihtoa, omneoo ei myydä suomessa kakkosena, ulkomailla kyllä. Kannattaisiko mun kokeilla nutrilonin standardia vai mikä se perus maito onkaan?

Ja miten mä vaihdan? Lennosta toiseen suoraan vai totuttelenko omneon kanssa jo nyt pienissä määrin?

Toi on lauruskaah varmaan maku asia mutta mun kokemus on että kannattaa vaihtaa pikkuhiljaa :) ja niin aijon tehdä vaikka mekin vaihdetaan vaan tuuti1 tuuti2:teen :)

Ff, Mitä tarkoittaa pikku hiljaa vaihtaminen ? Siis että sekaisin syöttää molempia korvikkeita samalla maidon juonnilla vai eri ruokailukerroilla eri korvike. Puklaako teiän tyttö ? Meiän poika tosiaan puklaa jonkin verran Tuutin juonnin jälkeen. En tiedä, enkö osaa sitten röyhtäyttää vai missä vika ? Poika tänään puklasi heti maidon juonnin jälkeen ja äiti joutui taas vaihtaan puhtaan paidan pojalle.

Paljonko Maria annat maitoa? Meillä auttoi kun annoin vähemmän maitoa ja useammin pahimpaan puklailu aikaan. Useimmiten puklailee jos on syönyt ja sitten hutkii leikkimatolla. Kiinteiden tultua ei juurikaan puklaile, mutta sitten kyllä jos mahaa painaa joku syönnin jälkeen. :)
Jossain vaiheessa oli puhetta muuten niistä tuutin köntsistä, rasvakönttiä ne on, täällä niitä myös on näkynyt.

No siis mä oon sekoittanut vaikka eka suhteessa 80/20 ja nostanut määrää vaikka joka toinen kerta 10ml ja sit hetken vaikka päivä antanut 50/50 ja siitä vaihtanut lopulta kokonaan...

Enni mä kysyin tota liha vilja juttua niin meijän neuvola oli sitä mieltä että lihan voi hyvin aloittaa jo... että kuhan ei anna uutta viljaa tai lihaa saman päivänä ni hyvin voi alkaa antaa!

Takaisin