La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Paljon vaihtelee suositukset ja tietysti kun ne muuttuukin varmaan joka vuosi. Meillä neuvola sanoi että ohjeet ruokailuun on, ettei ohjeita ole.Että mahdollisimman rennosti lähdettäis kokeilemaan eri juttuja.
Toki niin että viljat ja liha 5-6kk.
Riisipuuroa miettittiin meille jo iltapuuroksi (lapsi kohta 4,5kk), koska iltaisin joudun antamaan korviketta, niin jos sillä saatais sitä määrää puotettua.

Mä oon kuullut että tuo tuuti ois huono vaihtoehto juuri tuon pulauttelun takia. Mutta kaikki on niin vauvakohtaista. :) me kerettiin kokeilla esikoiselle tutteli, nan 1 ja nan h.a korvikkeet, joista tuo h.a oli eka joka pysyi sisällä. Nuo muut lensi ihan kaaressa melkein heti syönnin päälle.
Jos jauheesta sekottaa niin mä tekisin vaihdon niin että laittaisin yhden mitan uutta ja loput vanhaa. Mut valmiista korvikkeesta esim 10ml uutta vanhan sekaan ja joka päivä tuplat kunnes menee koko annos uutta :)

Meillä menee jauhekorviketta ja sitä standardiakin saa jauheena, niin niillä olis helppo pelata vaihtokin. Meillä ei oo onneks puklaillu ja toivottavasti ei puklailiskaan kun korvike vaihtuu. Puklu on joskus käyny vähän kurkkaamassa jos heti syönnin jälkeen on kääntyny vattalleen. Mä yleensä käännän heti siin kohtaa ku kuuluu et vois pukli tulla.

En mä oo mitään klönttejä vielä nähnyt :hilarious: ja viis kk täs on sitä juotettu tolle neidille... kai te ravistatte sen purkin ennen käyttöä? Koska en mä kyll muuten keksi miten sieltä jotain klönttejä tulis?? En varmaan antaisi edes sellasta lapselleni :wtf: nii ja kai te maistatte sen maidon ennen antoa? Ettei vaan olisi pilalla..

Kyllä mä aina maistan korviketta ennen vauvalle antamista ja se on ollut ihan juomakelpoista. Klöntit mitä lieneekään ei siis vaikuta juomakelpoisuuteen mun mielestä.

Meillä on käytössä Mammin tuttipulloja 1 ja 2 tutilla, rintapumpun tuttipullot ja pirkka-tuttipulloja ja 1 ainu. Oletko maajo, pesun jälkeen aina streriloinut tuttipullot ?
Juu steriloin mut kuhan alkaa mennä enemmän kiinteitä niin pistän pullot koneeseen ja tuttiosat keitän edelleen

Mää oon vaihtanu lennosta maidot eikä oo tullu mitään ihmeempää vauvalle. Nyt kun tulee kakkosrrn vaihto niin nutrilon standard2 tulee käyttöön.

Minäkin yleensä keittelen, mutta oikeastaan vaan siksi, että ne kuivaa tosi nopeasti niin. Keittiö on aika pieni, niin saa ne säilytykseen nopsaan, ei tarvii pöydillä pyöritellä..
On muistaakseni aiheesta täällä jo puhuttukin ja ehkä hölmöjä taas kyselen, mutta oletteko tehneet riisipuuron niistä vauvojen valmiista hiutaleista (muksu/hipp), vai ihan mistä tahansa riisihiutaleista esim. nalle? Siis onko mitään merkitystä?

No ei sillä kai niin väliä kuhan on sit vaan riisiä eikä lisätty mitään :) mä pidin muksua tosi kätevänä mutta nyt kun saa antaa niin kaurapuuro on halpaa :) siks sitä syödään meillä varmaan pitkään!

Tänää ajattelin tehdä mansikka sosetta puuron sekaan :) aika suolaista oli hinnaltaan vielä 5€/400g mutta haluun nopeesti maistattaa nää allergisoivat jutut!

Meilläki on pitkään juotu tuutia ja oisko nyt esim viimesen kk ajan ollu joka toisen purkin pohjalla klönttejä. Ja joka kerta ravistan purkkia o.O

Hipp riisipuuroa menee aamusin ja iltasin. Kohta aletaan maistaa viljoja ja ostan ihan perus kaurahiutaleita ja sauvasekottimella hienonnan pieneksi. Kannattaakohan samaan aikaan alkaa tarjoilee muitaki viljoja esim ruis ja neljänviljan puuro?

Meillä tyttö saanut pikakaurahiutaleista tehtyä puuroa kun se yleensä tulee pehmeämmäksi valmistettaessa. On syönyt tyytyväisenä vaikka en ole soseuttanut sitä. Kunhan puuro on tarpeeksi löysää niin hyvin maistuu :) liian paksu puuro yökkäyttää..

Mä oon noille isommille keittäny ihan normikaurahiutaleista löysän puuron ja hyvin on se hedelmäsoseen kanssa menny alas.

Mä ostin nyt sellaista Muksu vauvan ensipuuroa, jos alkaisi maistattaa sitä pojalla 5 kk ikäisenä. Meille tulee 5 kk täyteen 30.6.

Löytypä mielenkiintoinen elintarvike, paitsi että mainio lisä omiin välipaloihin niin tästä sais kätevästi vauvallekin nopean välipalan: http://www.puhtikaura.fi/ Tosin ei ehkä hyvä alkuun, koska sekoittuu paremmin kylmään nesteeseen.

Mä lopetin pullojen steriloinnin heti ekan soselusikallisen jälkeen. Vaikka tuo Aventin pullosterilaattori onkin ihan älyttömän kätevä. Jonkun mielestä maailman suurin turhake, mutta ite oon niin laiska ja pieniä mukavuuksia arvostava, etten kuuna kauniina kultaisena päivänä enää suostuisi mitään tavarakeittoja harrastamaan tuohon totuttuani. Tosin sain sen ilmaiseksi.

Muokattu viimeksi:
Vau oikeen "kaurapuuteria". Todellisille hienohelmoille! :D Ei vaan hyvältä kuulostaa, taidanpa ostaa jos tulee vastaan.

Takaisin