La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihana tyttö sulla tammivauva :)
Ja kannattaa nopeasti ne korvat tutkia jos epäilee. Lapsilla on nimittäin korvatulehdus paljon pahempi sairaus kuin aikuisilla ja moni aikuinen korvatulehduksessa ei edes tiedä miltä se voi lapsesta tuntua. Minulla ei onneksi lapsuuden jälkeen ole ollut sitä kuin kerran. Ihmettelin, että miten se rupesikin sattumaan niin paljon, ettei oikeen voinut olla. Ja yksityisellä minut tsekkasi lasten kurkku-/korvalääkäri; sanoi ettei ole ikinä nähnyt aikuisella noin pahaa korvatulehdusta :D. Mutta siis mietin vaan kuinka kamalalta se vauvasta tuntuu... Voi raukkoja

Täällä on kylmä,tuolloin oli noin 10 astetta ja kova tuuli :( pohjoisPohjanmaalla asutaan ja aivan meren vieressä, parvekkeelta näkyy meri ja täällä tuulee 500 päivänä vuodessa :grin tosi vaikee on pukee ku esim tuulen suojassa tarkenee vähemmällä mutta esim sylissä jos kulkee ni taas vaatetta pitäs olla enemmän. Monesti onkin niin että vaunuissa on lämmin mutta syliin jos pitää ottaa ni sais lisätä vaatetta. Mietin välillä että oonko ite palelluttanu tuon tytön ku tuo lunssa tuli:sorry:
Mekin asutaan 200 metrin päässä merenrannasta , mutta Varsinais-Suomessa. Sama ongelma täälläkin, että välillä tuulee kylmästi mereltä. Nytkin piti pukee poika nallehaalariin, kun ulkona on myrskytuuli ja vain 13 astetta. Vaunuissa täälläkin on lämmintä. Ei ole sun syy, jos flunssa tulee. Flunssat on yleensä viruksia, että ei niitä voi estää tulemasta. Meiän pojalla oli pienten keuhkoputkien tulehdus, mutta se onneksi parani. Missä päin Pohjois-ohjanmaata asustelet ? Miehen sisko perheineen asuu Haukiputaalla meren rannalla.

Kiitos Sinna! :) flunssa vihdoin ohi ja korvat tutkittiin useaan otteeseen, ei onneksi tulehusta. Itsellä myös on lapsena ollu jatkuvasti korvatulehus ja putket, muistan hämärästi joitain lääkärikäyntejä miten pelottavia ne oli ja sen että huusin kurkku suorana isän sylissä :D

Maria75 me asutaan Raahessa :) tuo tuuli on kyllä inhottava ku aiheuttaa lisävaivaa vauvan pukemiseen opettelussa, aina kun ei osaa itsellekään laittaa sopivasti vaatetta :D
lääkärikin mainitsi että virusperäinen on, en tiennykään että harvoin itse sitä flunssaa aiheutetaan, helpottava kuulla niin ei tarvi syyllistää itseään :)

Mää oon kaivellut taas Manducan käyttöön ja voi että tyttö tykkää olla lenkillä siellä kyydissä :) pyörittelee päätään kokoajan et näkisi mitä kummallakin puolen tapahtuu :) välillä jos on oikein virkeä niin selkeästi turhautuu vaunuissa kun sieltä ei näy ku taivasta ja välillä puita.
Itselle saa myös tehoa lenkkiin kun tyttö on kyydissä :)

Neuvolassa sanottiin et voisi aloittaa vilja tai lihatuotteet pikkuhiljaa. Tein kauravelliä tässä yksi päivä ja hyvin tuntui maistuvan. Sitten loppuikin ideat että mitä seuraavaksi :D Annanko pastaa pelkästään soseutettuna vai lisäänkö jotain kasvista sinne sekaan. Kuukauteen ei saa lihaa antaa kun on viljatuotetta antanut.

Heeei, olisko jollain kikkakolmonen takataskussa kuinka porkkanatahrat saa vaatteista pois? Ainoa tahraaja johon olen törmännyt ettei sappisaippuakaan auta. Tänään hankasin sappisaippualla, vanishilla ja vielä jollain kolmannella tahranpoistolla eikä silti lähde :O

Mä oon enni tehnyt nyt muutaman päivän kaurapuuroa :) ja maustanut sitä erilaisilla herkku soseilla :) meilläkin nautitaan liinailusta vaikka lähinnä käytän kotona siivotessa ja ruokaa laittaessa

Nii enni tota mun piti kysyä miks lihaa ei saa kuukauteen antaa kun on viljaa antanut? O.o ihme käytännön eroja!

Meillä neuvolatäti sanoi että jommankumman saa aloittaa ja vähintään kuukausi olla väliä kun aloittaa sitten toisen taas. En kysynyt sen enempää että miksi kun ei tässä mitään kiirusta ole aloittaakaan. Mut olisko et elimistö ehtisi vähän tottua kun ovat vähän tukevampia eväitä kuin kasvikset ja hedelmät.

Mut on kyllä taas tosi outoo jos muualla ei tällaista ohjeisteta :O miten voi olla niin erilaiset ohjeet kaikkialla :)

Hmmm ehkä mä en sit vielä huomenna aloita lihoja vaan odotan tiistain neuvolaa :) mä oon vaan jotenkin kokoajan käsittänyt että 5kk lihat ja viljat

Meillä on käytössä liha- sekä viljatuotteet. Meidän neuvolassa kehotettiin aloittamaan molemmat. :) Aluksi vatsa meni kovalle, mutta tänään on sitten toiminut senkin edestä. Sai eilen päärynä pilttiä :) luumu piltti ei meillä auttanut vatsan kovuuteen.

Muistaakseni neuvolatäti sanoi et "rautavarastot" riittää hyvin puoleen vuoteen asti ja sillä sanoi et on ihan sama kummat nyt aloitan ku puolen vuoden iässä tulee kuitenkin jo lihatuotteetkin viimestään mukaan. Painotti oikein pariin kertaan tätä väliä joten meidän neuvolatäti koki tämän tärkeäksi :) Mut tää on tätä mitä nyt on täällä aiemminkin huomattu et toisaalla näin ja toisaalla noin :)

Porkkanatahrat... Joo ne on tiukassa, mutta sain valkoisesta paidasta pois kun ekaks laitoin vanishia ja sit liotin yön yli valkoisen pyykin pesuaineessa ja huuhtelin. Toistin vanish-käsittelyn ja laitoin normisti pyykkikoneeseen.. Sen jälkeen meillä on porkkanaruuat syöty nakuna :D

Meillä pitäisi olla aina nakuna kun eväät tulee toisinaan pukluna ylös.. Ihanaa porkkanan väristä puklua joka sotkee ihan kaiken :O
Mut googletin niin ilmeisesti paras vanhojenkin porkkanatahrojen poistaja on aurinko. Eli vaatteet aurinkoon niin aurinko "polttaa" tahrat pois :O täytyy kokeilla :)

Meillä ratkaistu tuo tahraongelma niin et syötän poitsun hihallinen ruokalappu päällä Isäntä aina sanookin pojulle et nyt tuli sade ku alan laittaa essua päälle. Mä ootan kauhulla sitä ku aletaan päristellä ruokaa niin sitten saa laittaa varmaan vielä uimalakin päähän jos meinaa ettei pojun tukkaa tarvi pestä joka ruokailun jälkeen ku sitä tukkaa on niin paljon ja paksusti!

Meillä on ollut käytössä sellaiset kertakäyttöiset ruokalaput, mutta yleensä poika repii ne pois ennen kuin kerkiän syöttää häntä. Helpompaa syöttää alastonta poikaa ettei tartte koko ajan vaihtaa vaatteita. Luumu-ja porkkanasoseet on kaikkein pahimmat sotkujen aiheuttajat.

Meillä ei vieläkään tule sotkua ellei isä syötä o.O mikähän siinäkin on :) kauhulla odotan siis sitä minä itse aikaa! Esikoisen kanssa jouduin joka ruuan jälkeen pesemään lattian :) onneks nyt on koira joka mielellään auttelee mua! Jos selkäni käännän käy lipasemassa Lumin naaman puhtaaks :)

Takaisin