La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo ja FF tossa on se parempi, että nuo soseet voi sulattaa mikrossa tolla tyylillä. Muovipussia en ihan laittaisi... :)

Miä oon keitelly ja soseuttanu porkkanoita, bataattia, parsakaalia ja kesäkurpitsaa. Ja ihan tommosella sauvasekottimella, on menny omasta mielestä tarpeeksi hienoksi. Sitten iskeny jääpalamuottiin ja kun ovat jäätyneet, niin irrottanut äkkiä ja laittanu pakasterasioissa takas pakastimeen. Näppärä ottaa tarvittava määrä paloja sulamaan sitten ja meillä on niin uusi ja hyvä mikro, jossa tosi hyvä sulatustoiminta, niin sillä sitten sulattanut ja iskenyt keitettyä perunaa sekaan tarvittaessa. Bataattia ei olla vielä koklastu, kun yritän näitä "pahoja" syöttää ensiksi :D neuvolassa neuvoivat, ettei välttämättä bataatin makeudesta johtuen kannata sillä aloittaa, kun joskus vauvat sitten ei oikein muuta söiskään.. Mutta eihän niin kaikilla ole :)
Marja ja hedelmäsoseet meinaan osittain kaupasta ostaa, samoin maissin, kun en ole siitä itse niin hienoa saanut..

Nyt kun tyty on malttanut olla melkein päristelemättä syödessä ja äitinkin kärsivällisyys kasvanut, niin menee joku 1/3 - 1/2 pilttipurkillisen verran syöntikerralla sosetta ja tilkka maitoa päälle.
Ja tänä aamuna otettiin kokeiluun maissipuuro. Ajattelin noita hedelmä- ja marjasoseita antaa vähän myöhemmin (vaikka jokunen kerta niitäkin on kokeiltu) ja niitäkin silloin tällöin vaan, ei edes joka pvä alkuun.

Kiitos vinkeistä. Itse ajattelin bataattia alkuun just siksi että se ois hiukan pehmeämpi maultaan kuin peruna, mutta tosiaan, se voi olla liiankin hyvää. Ehkä kuitenkin aloittelen jollain muulla.

Meillä pyörittiin eilen ja tänää selältä mahalleen ja mahalta selälleen ihan toistuvasti, ei näyttänyt enää vahingolta ja kyllä oli poitsu innoissaan. Kylläpä tuli ylpeä olo pojasta :) Huippuja hetkiä :) En oikein vielä osannut moista taitoa odottaakaan. Nopeasti nämä näköjään oppii, kunhan alkuun pääsevät.

Mä oon nyt iltapuuroon laittanut sekaan sitä bonnen mangososetta! Kun 0,5dl puuroa meni niin nopeasti mutta kuitenkaan en ihan vielä isompaa annosta uskalla antaa niin sillä sitten jatkan puuroa ja saa taas vähän eri makua :)

Mä muuten hurahdin noihin bonnen soseisiin niiiiiiiiin :) ei varmaan tuu annettua edes hedelmäsoseita enään purkista :) esikoinenkin tykkäs ja veti sitä aamulla... itekkin yllätyin positiivisesti miten "oikealta " se maistui ja tuoksui! Ihan täyty ihmetellä mitä ne niille pilteille yms tekee kun ei sillä mangososeella oo mitään tekemistä oikean mangon kanssa!

Meillä neiti tänään 4kk ! Miten se aika meneeki niin nopsaa. Huhtikuun 21.pvä alotti kääntyilee selältä mahalleen ja nyt on muutaman kerran ryöminyt haparoiden ja kauan toki kestää et pääsee eteenpäin, mut aina välillä päässy vähän. Kohta se jo varmaan juoksee äitiä karkuun :'( :D

Mä oon kaupasta ostanu jotain päärynäsosetta kaappiin odottamaan. Mä oon nyt melkeen kaks viikkoa antanut velliä iltaisin maidon kanssa, nukkunut huomattavasti paremmin, ja aamusin on maistanut 30ml riisi-vadelmaa. Pakkasessa odottaa itsetehdyt bataatti ja porkkanasoseet. Täytyy vielä muistakin kehitellä lisämakuja.

Me ollaan pari kertaa hetken aikaa myös kokeiltu bumboa kun neiti on jo viis viikkoa pöngänny itteään kiukulla ylös ja suuttuu jos laitan makaamaan syliin. Tosin lattialla kierii sit ympyrää eikä tohdi paikallaan pysyä :D

Miten noita hedelmämallin soseita vois itse tehä? Meneekö se kauheen vaikeeksi?

Hei mä huomasin et meidänkin poika on alkanut itteensä pönkää eteenpäin kun on sylissä, oon sanonu sille et älä nyt vielä ala istua! :Ddd

Mistä tuollaisia Bonnen soseita voi ostaa ? Vaikuttivat kokeilemisen arvoisilta. Eikö piltit ole lasipurkissa ? Tuollaiset kartonkipakkaukset on kätevän oloisia.

Heippahei ! Olisin lähestyny tällasella asialla et löytyykä täältä vanhempia joiden lapsilla pieni ikäero ? Meillä on nyt siis tilanne se että olen raskaana. Synnytyksen jälkeen käytetty ehkäsyä jatkuvasti mutta näin on päässyt nyt käymään. Sydäntä särkee ajatus että keskeyttäisin koska omaan mieleen tämä vaihtoehto ei vain toimi. Miehen kanssa juteltu paljon että olisiko mahdotonta pitää. Jos ihmiset selviävät kaksosista niin miksi ei näin ?
Olisinkin siis kysynyt että miten teillä joiden lapsilla on pieni ikäero, on elämä lähtenyt luistamaan ? Varmasti raskasta sitä en väitä, mutta eikai se aivan mahdotonta ole..?

jänskääjä: Mun sisaruksilla on perätysten syntyneitä lapsia ja hienosti ovat selvinneet vauva arjesta. Toisethan haluavatkin että lapset tulisi nopealla syklillä. Varmasti tulee väsyneitä hetkiä kun molemmat lapset tarvitsevat apua mutta vähän kun kasvavat niin heistä on myös todella paljon seuraa toisilleen kun ovat niin samanikäisiä. Vaikea sinänsä muutenkin sanoa mikä ikäero on paras ja helpoin kun se riippuu niin paljon lapsista.

Jos sulla sydäntä särkee mennä keskeytykseen niin voipi olla että asia jää vaivaan pidemmäksi aikaa. Eihän se keskeytys ole mikään läpihuutojuttu.

Itsellä ei ole tarkoitus heti perään tehdä niinkuin ei teilläkään ollut, mutta henk.koht. en kykenisi aborttia tekemään varsinkaan kun ajatus on joskus kuitenkin saada toinen lapsi.

Päätös on kuitenkin teidän itse tehtävä.

Tsemppiä mietintään! :Heartred

Jänskääjä, meille on tulossa joulukuussa toivottavasti toinen lapsi. Ikäeroa lapsille tulisi hieman vajaa vuosi. Saa nähdä miten arki lähtee pyörimään.

Siis joo, itse olen perheestä jossa meitä mukuloita on 4 ja ollaan synnytty pikkusen reilu 4 vuoteen eli haipakkaa ovat vanhemmat pitäneet. Itse pidin ehdottomasti siitä että aina oli kaveri jonka kanssa leikkiä ja touhuta, sillä ajattelin että varmasti myös meidän tytölle olisi tulokkaasta todella paljon iloa ! Olen siis kokoajan ollut sitämieltä että vauva mahassa saisi kasvaa, pientä epävarmuutta on juuri jaksamisen kohdalla ollut mutta apua pyytämällä varmasti selvitään. Hieman ristiriitaisia fiiliksiä aiheuttaa tällanen kun aivan puskista tuli tieto. Ensimmäisen kohdalla aavisteli ja nyt täydellä shokilla vasten kasvoja. Olen myös tosin aikas onnellinen :)
Kiitos näistä tsempeistä :D
Kiiamaria, meidänkin toisen aika olis sitten joulukuussa nähdä päivänvalo jos kaikki nyt menee hyvin ja onnistuneesti. <3

jänskääjä, sama meillä oli että lupa annettiin vauvalle tulla. Oli se silti pienoinen yllätys ja shokki kun plussa pärähti ruutuun. Nyt jo kovasti jännitetään np - ultraa. Ollaan kerran jo nähty tuleva pieni, kun käytiin tarkistamassa viikot. Minkä ikäinen teidän tyttö on? :)

Meilläki on ens viikolla tuo viikkojen tarkastus edessä. Mut epäiltiin neuvolan kanssa et sattuis sinne joulukuulle koska selkeesti kuukautiset oli maaliskuulla.
Meillä tytteli on nyt 3kk ja viikon päälle. Meni vajaa pari viikkoa yli sillon, tässäki sais mennä sit hiukka yli ni syntyis sit ens vuoden heti kärkeen :D mut hän tulee kun on valmis :)
Ihana ku on toinen vastaava tapaus !! Saa vähä vertaistukea asialle :D

Saas nähä koska mä sit soseet aloitan kun jäbä syö 900-1200ml maitoo edelleen vuorokaudessa ja on herkkämahainen tyyppi joten jännittää että miten jäbä reagoi sit soseiden aloittamiseen, mut ei sitä loputtomiinkaan voi siirtää tuota soseiden aloitustakaan.

Meillä meni kans jopa tuo 1200ml maitoa päivässä ku täytti sen 3kk niin mä alotin soseet jo sillon ku selkeästi ois ollu tarvetta enemmällekin maidolle. Nyt meillä menee maitoo about 850ml vrk ja kaks purkkia pilttiä. Aamulla joku kasvissose ja iltamassa hedelmäsose. Ja hyvin maistuu ja poika syö tosi siististi, kaikki menee mitä oon tähän mennessä tarjonnut ja syönti välit pidentyneet todella paljon. Ku ennen tuntu et sai olla koko ajan pulloa tarjoamassa. Oikein ootan et pääsee tarjoon myös lihajuttuja niin on valinnanvaraa paljon enemmän! ☺

Mä oon kans täs ihmetellyt kun kaikki sanoo että ei jaksa sitä sotkua :) onkohan meidän neiti joku hieno helma kun yhden kosteus pyyhkeen käytän per syöttö naaman putsaamiseen... ei musta kovin sotkuista hommaa! Katsoo vaan että suussa on kokoajan jotain niin kädet ei mee sinne sekaan :)

Saas nähä koska mä sit soseet aloitan kun jäbä syö 900-1200ml maitoo edelleen vuorokaudessa ja on herkkämahainen tyyppi joten jännittää että miten jäbä reagoi sit soseiden aloittamiseen, mut ei sitä loputtomiinkaan voi siirtää tuota soseiden aloitustakaan.
Meillä tais nuo korvikkeet aiheuttaa mahavaivoja (tai siis mikäpä muukaan?) ja myös iho alkoi olla vähän "huono" ja nyt neiti on piereskellyt huomattavasti vähemmän jne, kun saapi soseita, ihokin on miltei parantunut. Pelkäsin minäkin, että meille ei varmaan käy yhtään mikään ruoka-aine!

Meilläkin tuo soseiden syönti on jo tosi siistiä puuhaa, eikä naamaakaan tarvitse putsata paljoa. Kunhan vain neiti malttaa olla päristelemättä, sitten kyllä roiskeita täytyy pestä omastakin naamasta :D onneksi on muutenkin tuo päristely vähentynyt, alkaa taas tulla melkein normisti "juttelua" :)

Takaisin