La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä korvikkeet kanssa sopii vähän huonosti, Tuutti on nyt ollut vähän parempaa kuin Nanni, mutta toivon, että vatsavaivat helpottuisi, kun alkaa velliä tai soseita antaan :) Ainakin vatsavaivat aina pahenee, jos kaveri syö korviketta enemmän..
Pojalla on nyt ikää 3kk ja viikko ja varmaan nyt sitten alotellaan velliä antaan. Tuntuu ainakin, että lisäruualle alkaa oleen jo tarvetta :)

Me ei olla vielä aloiteltu soseita antamaan. Poika täyttää 16 viikkoa 21.4. ,jos sen jälkeen aloittelisi. Meillä 4kk lääkärineuvola 25.5. Saa nähdä mitä sanovat pojan painosta ja kehityksestä.

Täällä on ollut aijemmin paljonkin puhetta korvikkeiden aiheuttamista vatsavaivoista ja juuri sen sopivan metsästyksestä. Täytyy yrittää maidontuotantoa pitää yllä niin saisi sillä lantrata soseita ja puuroja. Säästyisi tyystin sopivan korvikkeen testailulta. Huomasin, että ainakin osassa kaupan valmiissa puuroissa oli jotain "vieroitusvalmistetta". Mitähän se on?

Taitaa lähteä maistelut sitten joskus käyntiin ihan vaan riisijauhoista tehdyllä puurolla ja itsetehdyillä vihannes- ja marjasoseilla. Täytyy kyllä myöntää, että en ole jaksanut vielä vaivata päätäni asialla. Ja eipä sekään alkuun tarjoa esim. pidempiä yöunia tms. kun annokset on niin pieniä. Menee alkuun ihan lusikkaan ja makuihin totuttelussa.

Kuinka paljon kiinteiden aloittaneilla menee päivässä ja mitä annatte? Onko ollut minkälaista vaikutusta yöuniin ja päivän syömisiin muuten?

Muokattu viimeksi:
Meillä aloitettiin ihan vaan tee lusikallisilla... nyt menee jo puolikas annos eli syönnin päälle menee 50ml maitoa!

Ton takia mä Sinnna tykkäsin siitä muksun ensi puurosta kun tosiaan tuote selosteesta löytyi vain yksi ainesosa, 100% esikeitetty riisijauho

Samoin meillä aloitettiin maistelemaan ensin parilla teelusikallisella mut heti parin päivän päästä nostin määriä ku ei näyttänyt mitään haittoja tulevan. Meillä on kans ollu vähän tuota maito-ongelmaa, nan ei sopinut yhtään. Tuuti parempaa mut silti vihertävää kakkaa muttei vatsavaivoja. Nyt kun menee jo päivässä sen pari purkkia pilttiä niin vatsa toimii paremmin ja kakka ei enää vihreetä. Ja yöuniin kiinteet ei oo vaikuttaneet ku aina nukuttu yhellä syönnillä mut kuten jo mainitsin aiemmin niin päivän syöttövälit pidentyneet huomattavasti! ☺

Sinna, tota korviketta ainakin tuutilla ja arlalla mitä oon käyttänyt on kahta tuuti1 äidinmaidonkorvike 1-6kk ja tuuti2 vieroituskorvike 6kk-? En kyllä oo perehtynyt miks mutta sitä kakkosmaitoa varmaan sisältää. Mutta itse liputan kans ton puhtaan jauheen puolesta :)

Mekin ollaan käytetty Tuutia ja mun mielestä on sopinut ihan hyvin pojalle. Kakka on kyllä välillä vihreää.

Meillä tytön maha on alkanut taas toimimaan säännöllisesti joka päivä-joka kolmas päivä. Vaikka siis ei ole saanut muuta kun äidinmaitoa. Välissä oli kausi kun kakki yli viikon välein :S. Kaipa tuo meillä oli vain jotain kehittymättömyyttä ja toivottavasti ei noin pitkiä välejä tule enää.

Nii voi se olla meilläkin että suolisto sattui kehittymään just näihin aikoihin kun aloitettiin kiinteät! Mutta näen mä silti kiinteissä sen hyvän puolen että vaikka tää täti puklaa kauheesti ni tiedän että ainakin kiinteä pysyy sisällä ja sitä kautta on sitten edes jotain ravintoa saanut päivässä

Meillä on alkanut kova maha -itkut. Tai oikeastaan siis muuta syytä emme juurikaan keksi.

Maha on vähän toiminut, lähinnä sellaista ripulin oloista ulostetta (hyvä jos kerran päivässä). Aikaisemmin maha on toiminut silloin, kun tyttö on ollut rinnalla. Nyt hän potkiskelee ja vääntelehtii siinä ollessa. Ja toisaalta pulauttelu on lisääntynyt... Nämä vaivat ilmenee yleensä iltaisin..
Tyttö syö ja nukkuu ihan normaaliin tapaan. Ja jutustelee.
Mun ruokailutottumuksissa ei ole tapahtunut mitään muutosta.

Harmittaa vaan pienen puolesta, kun on niin lohdutonta kuunneltavaa. Vaikka tätä vaivaa ei ole ollut meillä kuin korkeintaan kolmena iltana, niin siitä huolimatta.

Meillä poika ei enää syö sylissä vaan pitää syöttää sängyllä/sohvalla tyynypäällä, mie aattelin ostaa bataattia kohan kaupassa käyn ja maistattaa sitä pojulla kohan saan soseeksi keiteltyä, poika kun on kovin kiinnostunu meidän syömisistä ja kun istuu sitterissä pöydällä kun syödään niin suuttuu kun ei saa mitään joten eiköhän hän oo valmis aloittaan kiinteät, tuoretta kurkkua ilman kuorta oon antanu imeskellä ja ah sitä ilmettä pojalla.

Täällä ilmoittautuu laiska äiti... Mä oon ostanut pojan kaikki ruoat valmiina. Ainoastaan perunamuusia oon antanut ite tehtynä. En oo kenellekään tehnyt soseita. Vähän mua jännittää... Poika siis vierastaa ihan hirveesti ja mun pitää se vaan jättää tänään mummulle hoitoon ku isänsä on töissä. Oon menossa tyttöjä käyttään Titinallen konsertissa. Veli jää kyllä kans pojan kans mummulle josko se vähän auttaa mut saapa nähä onko poika huutanut silmänsä umpeen ja äänensä käheäksi...

Jansculi: mä taas aattelin tän viimoisen kanssa keitellä alkuun ite soseita kun menee maistatusannoksia, mut luulempa et siihen se jää ja mukavuudenhaluisuudesta sit valmista ruokaa jatkossa....

Haha ja mulla oli kauhea morkkis kun suunnittelin tekeväni osan soseista pakastevihanneksista :hilarious: pitäisi varmaan ottaa rennosti tän ravinnon kanssa

Ja mä ostin tänään semperin porkkanasosetta, maistettiin pari lusikallista ja loput pakastin sopivina annoksina :D ei vaan jaksanut!! Viime yö ollut pelkkää kääntymistä täällä x)

Happymom, täälä sama juttu! Käänty toissapäivänä mahalta selälleen ja nyt sitä hulinoidaan yöllä sitten, haukotus :)

Jokainen omalla tavallaan eikä niistä tarvi varmaan huonoa omaatuntoa kantaa :) Itsestäni on mukava tehdä ainakin vielä soseet itse ja luultavasti jatkossakin niitä paljon itse teen. Opetan kuitenkin myös purkkiruoan makuun kun ne on käteviä sit taas reissuissa mukana :)

Mä kans aattelin että kun tää arki on suht helppoa niin teen soseet itse kun nopeaahan se on kun on rauha tehdä, mutta jos on unettomampaa/jotain niin surutta kaupankin omia voi käyttää. Mutta tosiaan en ajatellutkaan et kaupankin omii pitää totuttaa. Onhan ne varmasti erimakusia, pitääpä muistaa koska ne on niin helppoja reissussa.

Me oltiin lauantaina reissussa käytiin mun äidillä yms niin musta oli ihan helppoa ottaa pakaste soseet mukaan kun pysyi jäisinä kuitenkin aika kauan eli siis säilyi hyvin myös reissussa... sitä mietin että mökille kun mennään niin sinne varmaan täytyy valmis purkit pakata mukaan! Tai sitten lähtöpäivänä valmistaa jotain ni ne säilyy jääkaapissa sen pari päivää mitä ollaan yleensä mökillä :) musta noi on niin nopeita tehdä että voisin valmistaa vaikka joka päivä :) eilen meni kaikkiaan valmistukseen ehkä 15min jos lasketaan keittoaika pois...

Liitteet

• 20160518_160245.jpg
    20160518_160245.jpg
    866.3 KB · Katsottu: 44
Takaisin