La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voin hyvin samaistua noihin fiiliksiisi mämmi, sillä meiltä löytyy erittäin paksuposkinen ja reheväreisinen pötkylä, joka oli kutakuinkin noissa samoissa mitoissa 3 kk neuvolassa. Kotona kyllä heitetään kevyttä läppää kepeästi neidin missin muodoista, mutta pahalta se varmasti tuntuisi, jos joku ulkopuolinen ottaisi asiakseen kommentoida pikkuneidin ulkoista habitusta tuohon sävyyn. Onneksi meillä kommentit ovat olleet lähinnä sarjaa "no eihän tuo ole edes jytky, olen nähnyt paljon pulskemmassakin kunnossa olevia vauvoja". Tässä vaiheessa on todellakin täysin sallittua ja ok kerätä vähän vararavintoa, joka sitten kyllä katoaa aikanaan kun vauva tosissaan pääsee liikkeelle.

Muokattu viimeksi:
Mä en kyllä ymmärrä mentaliteettia ett lihava ja vauva mahtuu samaan lauseeseen. Samoin täältä löytyy 65cm&8300g ja poskilla on kokoa. Olen kyllä kuullut kommentteja että potra poika ja mahtavat posket ja että on ruoka-aikaan kotona. Kaikki kyllä rakkaudella sanottuja. Isänsä saattaa puhua iskän pullukasta. Niin raivostuttavaa kun ihmiset ei mieti yhtään mitä suustaan päästää. Miten joku niin pieni ja viaton joka vasta opettelee millainen maailma on, voisi olla lihava? Graaahhh! Kyllä mulla ainakin tulisi tekstiä jos joku moista sanoisi, ja jos joku olisi pahimmassa herkkyystilassa moisia laukonut olisin varmasti mennyt vain lukkoon ja saanut haavoja. Tsemppihalit niille jotka ovat moista kuulleet ja voimia sanoa vastaan. <3

Tosi inhottavaa tollanen kommentointi, esikoinen oli aika sellanen pullukka, mutta mun mielestä tosi söpö sellanen, ihanat makkarat jaloissa ja käsissä ja jostain syystä kaikkien oli pakko mainita siitä.. Mua rupes jossain vaiheessa ärsyttää ja sanoin mielipiteeni asiasta ja eipä enään sanonu kukaan mitään :) Nyt on tytöllekin alkanu tulee pikkuset makkarat jalkoihin ja posket pyöristyy ja kaksoisleukaki löytyy, kaikki nauraa että sen se on kyllä isältänsä saanu, mutta ONNEKS mä voin sille nauraa mukana. Eniten ärsyttää "anopin" kommentointi siitä että kun vauva itkee ni heti on vatsa kipee ja ilmavaivoja ja äiti on syöny taas sipulia, herneitä etc... :shifty: meillä on pieni kielimuuri kans ni oon tähän asti ollu vaan hiljaa ja näytin että cuplatonia oon käyttäny. Itse hän on kasvattanu 4 lasta ja on tosi hyvä tytönki käsittelyssä, mutta ei ne vauvat AINA vatsavaivoja itke.

Samaten ihmettelen, että aikuiset ihmiset tosissaan vauvoja lihaviksi väittää. Siis että ei ole alkeellisintakaan ymmärrystä ihmisen kasvusta. Ovathan vauvat muutenkin eri muotoisia kuin me aikuiset; raajojen mittasuhteet jne. Myös kaikki kasvojen (nenä, silmät) ja vartalon muodot on pyöreät. Siihen vielä sitten vauvojen kasvuvara kudoksissa, eli se "läski". Vauvoja verrataan aikuisiin syystä mitä en todella ymmärrä. Ja toki olisihan samanlaisilla reisi/-rannemakkaroilla meikäläisen painoindeksi jotain kuolemaisillaan olevan luokkaa :D :D, mutta nyt ei voida näitä verrata edes samana päivänä.

Minä rakastan tyttöni makkaroita ja itseasiassa on tutkittu, että vauvojen (myös eläinvauvojen) pyöreät muodot saa aikuisissa endorfiinin ja hoivavietin valloilleen. Enpähän ole vielä rumaa/kamalannäköistä eläinvauvaakaan nähnyt :)

Edit;
Olisin erittäin huolissani jos vauva olisi "kuiva riuku" eikä pullea ja kimmoisa.

Ai kamala, en pysty käsittämään ollenkaan miksi jopa täysin vieraat ihmiset kommentoi koko ajan vauvojen ulkomuotoa/kokoa. Mummojen pitää kaupassa saada kurkata vaunujen sisään "onpa pullakat posket".. miehen puolelta kaikki naureskelee kaksoisleualle.. "mieletön kaksari" "on hyvät imulihakset pojalla"... Itselle ei tulisi itselle mieleenkään kommentoida toisten ulkomuotoa. Meidän poika oli 3 kuukauden neuvolassa 63cm ja 7,4kg. Ihan hyvän mittainen. Mutta olisi myös kilo-kaks suuntaan, tai toiseenkin ja vaikka enenmmänkin..ihania vauvoja varmasti kaikilla, oli sitten sirompia tai jäntevämpiä.

Meidän poitsu on siis 3kk ja viikko. Hän nukkuu yön n. 20.00-08.00 yhdellä herätyksellä, mikä on noin kolmelta ja päivällä yhdet n. kolmen tunnin päikkärit ja torkut (30-60min) ennen ja jälkeen.

Kääntyilyä opetellaan koko aika kovasti. Vatsalta on päässyt selälleen jo pitkään ja nyt viikon aikana muutaman kerran selältä mahalleenkin..mutta ennemminkin vahingossa, kun on sattunut kädet olemaan sopivassa asennossa. Mutta halu on jo kova. Tuntuu että unet on koko aika paljon levottomampia, eli paljon on yöllä liikettä. Välillä on ollut vaikeuksia saada unille, kun tuntuu ettei hän millään malta ja etenkin jos päivällä on tullut opittua jotain uutta tai tehty jotain "jännää" (käyty kaupassa :D ). Mutta ilmeisesti ihan normaalia ja hyvää kehitystä vaan :)

Naureskelee ja höpöttelee ja tykkää jo leluista paljon, mutta uniajan lähestyessä kaipaa rauhaa.

Maidon tulo on ollut aika heikkoa viime viikot ja korviketta joudun antamaan aina iltaisin ennen nukkumaan menoa ja päivällä vaihtelevasti.

Tämmöistä meidän arki tällä hetkellä.

Ai niin, mikä tuntuu monta kummeksuttavan, niin meillä poika vierastaa jonkun verran. Ei kuulemma näin pienet vielä. Sekin jännä, että syntymästä asti oon antanut muidenkin sylitellä ja hoitaa välillä, että tottuisi, mutta ei. Nyt alkaa huuli heti väpättämään, jos vaikka mummi tulee kylään ja nappaa syliin liian aikaisin.

Huomasin kans että meidän poika vierastaa. Pari päivää sitten oltiin isomummilla ja ukilla, mumminsit otti pojan syliin vissiin liian nopeasti niin alkoi itku. Samoin kävi viime viikolla toisen mummin kanssa, alkoi itkee sylissä. Hetken ihmettelyn ja höpöttelyn jälkeen ei enään sit vierastanut.

Ja viel tuli mieleen yksi huikea komentti: "eipä yhtään osaa sanoa, kumpaan hän on tullut, kun on niin pyöreät posket ja kun teillä kummallakaan ei ole". Sanoo henkilö jolla on omia lapsia ja työskentee päivät pienten lasten kanssa. Eihän noissa mitään, enkä toivottavasti ärsytystä näytä ulospäin, kun ei ne pahaa tarkoita..mutta en yhtään vaan voi sietää toisten ihmisten ulkomuodon/näon kommentoimista. Minun äidillä oli huono tapa ja koin aika monesti etten ole tarpeeksi oikean kokoinen.

Meidänkin tyttö vierastaa. Varsinkin jos syli vaihtuu liian nopeasti eikä hän ole saanut aikaa sulatella vieraita :D. Ja kuulema ei mitenkään poikkeavaa, että jopa 3kk alkaen alkaa vierataminen. T. Neuvola :)

Muutenkin tuntuu, että tyttö juttelee minulle enemmän ja vuolaammin kuin muille, edes isälleen ei samalla tavalla. Tosin eipä se nyt mikään ihmekään kun tuijotamme täällä toisiamme päivästä toiseen ja loruttelemme kaikkea järjetöntä. mm. kahvin keitosta viimeksi. Ja loppujenlopuksi mies ei hirveästi kerkeä vauvan kanssa seurustelemaan kun on täysiaikaisesti töissä, vauva syö rinnalla minun kanssa ja nukkuu päiväunia. Vaikka hän yrittää loppuajan olla tytön seurana paljon. Hoitaa nukuttamisenkin.

En tiedä, miten ite olin sanomatta anopille yhtään mitään vastaan, kun ei ole ennen kuulunut luonteeseen jäädä nieleskelemään. Mutta näemmä sitä on äitiyden myötä muuttunut. Toivotaan, että painokommentoiti loppuu siinä vaiheessa, kun tyttö puhetta ymmärtää :/

Meillä vierastettiin siinä kahden kuukauden iästä suunnilleen kolmen ja puolen kuukauden ikään, onneksi se on loppunut miltei kokonaan. Oli nimittäin vierastuksen alussa melkein kaupassakäyntikin alahuulen väpätystä, jos tyttö hereillä silloin oli :D

Meilläkin vierastettiin kolmen kkn hujakoilla! Aina jos oli vieraassa sylissä ni kokoajan piti äiti olla näkyvillä tai huuto tuli :) onneks nyt jo vähän laantunut!

Täällä on kans hirveä vierastaminen päällä. Huutaa ihan kaikille vieraille jos ei ole mun tai isänsä sylissä. Eilen oltiin mummulla ja mä lähin käymään vessassa ja poika jäi lattialle. Mummu oli menny puhutteleen niin ihan hirvee huuto! Loppu heti ku otin syliin. Ja me kuitenki nähdään niitä monta kertaa viikossa... Toivottavasti menis pian ohi!

Meillä kans vähän vierastetaan :)

Ihanaa, tytsyllä ja tytsyn iskällä oli sujunut kaksin olo täällä hienosti kun mamma kävi laittamassa räpsyttimet itselleen. Voi tätä ihanaa turhamaisuutta :)
Tuttipullo ei kelpaa niin sai bataattia hieman enemmän ja maitoa hörpyyttäen. Oikein oli tyytyväinen tyttö täällä vastassa :)
Täytyisi joku päivä antaa perunaa makuannoksena seuraavaksi..

Ei se vierastaminen sitten niin erikoista taida ollakkaan :) Jos se kerran on lyhyt jakso, niin ei taida vaan kaikki muistaa sellaista olevankaan. Hyvä jos menee nopeaan ohi.

Ei enää montaa viikkoa, niin pääsis itsekin antamaan makupaloja pienelle. Voiskin kohta jo pakkaseen ainakin bataattia keitellä. Millä te olette survoneet? Mulla on sauvasekoitin, mutta jättää aika karkeaksi soseet. Ehkä pitäisi satsata uuteen. Ja ilmeisesti jääpalamuotti on hyvä mihin säilöä sopivan kokoiset annokset, vai onko jotain muita vinkkejä?

Mä tein bataatit uunissa :) tosi kätevää! Ja soseutin eka sauvalla ja sit vielä vedin siivilästä läpi... kävi vähän ranteisiin mutta nyt on ruokaa pakkasessa pitkäksi aikaa! Ja mä pakastin leivinpaperin palan päällä sopivina kökkeröinä :D ja laitoin sit pakastetut palat minigrip pusseihin :)

Nii tuolla salaisella puolella puhuttiin siitä että kaikki jääpalamuotit ei välttämättä käy ruuan pakastamiseen niin näin ton leivinpaperin parempana vaihtoehtona :) ei ainakaan tartu mitään myrkkyjä ruokaan kun ei noista aina ota selvää mikä käy mihinkin...

Kattelin kyll kans semmosia konvehti muotteja jotka soveltuu elintarvikkeille mut ne oli musta turhan tyyriitä kun vain hetken tarvii!

Miks ei pakasta suoraan minigrippussiin? Siis niin, että on ensin kylmettynyt soseen jääkaapissa ja siitä lätkii suoraan minigrippusseihin. Näin mä pakastan äidinmaitoa.

En tiedä onko sallittua mut mää pakastin ihan minigrip pusseihin, sellasiin ihan pikkusiin. Sulatan sapuskan liottamalla pussia kuumassa vedessä ja sit lämmitän hiukan kun on sulanut sen verran et tulee hyvin pussista pois. Sulaminen kestää vaan ihan pienen hetken kun sitä sapuskaa on niin vähän.
Keitin tosi kypsäksi bataatin ja sit survoin sauvasekoittimella. Tyttö on kyllä ihan intona tuosta bataatista, syö tosi mielellään sitä :)

Ainakin lypsettyä maitoa kehoitettiin pussittaan niin ajattelin et sama kait se onko siinä pussissa maitoo vai ruokaa.

Nii just Enni85.

Äidinmaitokin sulatetaan hauteessa. Sama taktiikka, hyvin toimii. Empä siis alakaan tosiaan kaivelemaan jääpalamuotteja turhaan. Minigripeillä saa pakastettua kätevästi "levyiksi"/littaniksi ne, joten vie vähän tilaakin.

No joo o miks ei :) mulla ei sattunut olemaan niin pieniä migrip pusseja joten päädyin tähän ratkaisuun! Ja siis mä tein aika pieniä palleroita jotta myöhemmin on helppo sekotella eri makuja keskenään :) ilman että annos koko kasvaa kauhean suureksi ja osa menisi hukkaan... mutta tosiaan kukin tyylillään!

Takaisin