La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän poitsu on tällä hetkellä vaunuissa pelkkä body päällä ja ulkona on +25 :D harso päällä

alinah, tuo harson pitäminen vaunujen suojana on niiiiin suomalainen tapa! Jos täällä Belgiassa näkee jonkun "harsotettujen" vaunujen kanssa, niin se on ihan varmasti suomalainen :p

alinah, tuo harson pitäminen vaunujen suojana on niiiiin suomalainen tapa! Jos täällä Belgiassa näkee jonkun "harsotettujen" vaunujen kanssa, niin se on ihan varmasti suomalainen :p

Hahaha :D hauskaa :D
Roikottaako täkäläiset mitään vaunujen edessä jos vauva nukkuu?
Mä oon itse vääntänyt sellaisen vaunuverhon, jossa toinen puoli pimennyskangasta ja toinen kuviollinen. Se on aika passeli siinä mielessä, että pimennyksen lisäksi se ei tuki ilman kulkua rattaisiin.

Emmmmi oletko vielä salaisella puolella? Ja kaikki muutkin; tulkaa ihmeessä sillä siellä on hieman enemmän keskustelua vielä.

Meillä nukuttiin vihdoin kunnon päikkärit ulkona ku vettä satanut koko päivän ☺ Tuntuu niin hullulta et Alinahilla on helle ku täällä ehkä nippanappa +10. Miten teillä muilla nukutaan öisin ja miten liikutaan? Meillä poika on viikon ikäisestä nukkunut yönsä 21-04 ja siitä vähintään seiskaan, tänään jopa ysiin. Ja yhen kokonaisen yön nukku viime viikolla 21-06. Et mä en kyllä univeloista oo kärsinyt. Liikkuminen meillä on vielä aika alussa. Vatsaltaan pääsee takas selälleen ja kyljelleen kääntyy mut ei ympäri. Varpaat löytyi viikonloppuna mutkun tuo massu on vähän tiellä! Meijän pullukka ❤

Mä en varmaan pääse takas sille salatulle puolelle ku en oo kirjotellu tarpeeksi. Näkyykö jostain montako viestiä on tän kuun aikana laittanut?

Täällä mentiin alussa nukkuun 22 aikaa ja herättiin 1 ja 5 syömään ja sit nukuttiin vielä 7. Jossain vaiheessa nukkumaan meno aikaistui niin, että nykyään mennään yöunille jo klo 19. Kuukauden ajan kaveri veti hienosti 19-07 putkeen, söi ja jatkoi hyvinä päivinä vielä 10 asti unia :D Nyt on joku tiheämpi syöntikausi tullut, ja poika herää vielä illalla kymmenen aikaan syömään ja sitten herää syömään 5-7 välillä ja nukkuu tunnin tai pari sen jälkeen. Eli ei oo kyllä univajeesta tarvinnut kärsiä täälläkään :)

Täällä ei vielä hirveesti liikuta, tosin meillä tuli 3kk täyteenkin vasta tuossa lauantaina, niin ehkä kamu alkaa vasta pikku hiljaa siitä innostumaan :) On niin sosiaalinen kaveri, että tykkää vaan pötköttää selällään ja huutelee ja naureskelee kaikille, milloin leluille ja milloin telkkarille :D Helatorstaina yritti vasta ekaa kertaa kääntyä itse mahalleen, eikä se kaukana ollut :) Kyljelleen siis kääntyy ja välillä osaa kääntyä mahaltaan takaisin selälleen.

Meillä käydään nukkumaan aikalailla klo 20, joskus hieman aiemmin. Joku ilta herää syömään n. Klo 22-23 ja sitten nukkuu ja herää joskus viiden-kuuden aikaan syömään ja sitten herää about ysin aikoihin. Sitten syödään "aamupala" ja leikitään hetki ja sitten tuleekin taas uni :D ja voi hyvänen aika, että neiti pyörii aivan älyttömästi pinniksessä! välillä ottaa niistä pinnoista kiinni ja yrittää kammeta istuvilteen tai jtn, potkii päätyä ja pyörii kyljeltä kyljelle ja yleensä on melkein poikittain sitten siellä.

Ei myöskään lattialla pysy viltillä ollenkaan, selällään ja kyljeltä toiselle pyörien purjehtii vaikka miten pitkän matkan, jollei itse siirrä aina välillä takaisin. Tai ollaan vähintään solmussa leikkikaaren kanssa. Meillä ei siis osata vielä kääntyä mahalleen. Mutta tytsyn kun laittaa mahalleen, niin alkaa tovin päästä kiukku, kun ilmeisesti hirvee yritys päästä eteenpäin. Jalat potkii ja työntää, mutta käsillä ei ymmärrä vielä ryömimiseen eteen tehdä muuta, kun tarttua viltistä kiinni :D

Meillä opittiin kääntyy viime viikonloppuna mahalleen ja mitään muuta ei sit enään tehdäkään kun käännytään kokoajan mahalleen, eilen poika meni kierimällä eteenpäin. :D sit tänään aamulla hän oli liikkunut niiden verran paljon eteenpäin että pää oli olohuoneen pöydän alla.. Vaikka oli laitettu tuon punaisen apinan viereen kuvasta näkee... ImageUploadedByVau Foorumi1462907921.265991.jpg

Siis kääntyillään siellä jo.. Täällä kyljelleen vasta ja siitä eteen päin ei tunnu edes olevan kiinnostusta. Tykkää tarttua kaikkiin kivoihin juttuihin ja rapsutella kaikkea, Joskus vaunuista kuuluu vaan raaps raaps ku tyttö on hereillä :D Kovasti haluaa istuma/pysty asentoon.
Viimeset 5 päivää on tyttö ollu tosi kiukkunen, oppi myös kiljumisen :P yleisen iltaväsymyskiukun lisäks nukkuu päivällä heikosti ja on väsyny mutta ei halua nukkua ja sitte menee hermot eikä siitä rauhotuta. Mä en tiedä miten mun pitäis tää homma rauhottaa, ettiiköhän hän nyt jotain uutta rytmiä ja tulee varmaan ne hampaat vai mitä tää nyt on.. Kaikki on niin kiinnostavaa ja uutta että ei varmaan malta rauhottuu. Ei ole mikään buddha tää meidän tytsy.

Hih, meillä ei ole koskaan vielä ollut tytöllä pienintäkään kiinnostusta edes kylkiasentoon kääntymisestä. Tuntuukin niin hassulta lukea näistä samanikäistä pyörivistä, kierivistä ja kääntyilevistä vauvoista kun ei osaa itse edes ajatella mikä vauvaa voisi masulle kääntymisessä kiinnostaa. :D Tämä pikkuinen on niin täydellisen tyytyväinen selällään: sätkii, potkii ja höpöttelee vimmatusti, eikä edes harkitse että tätä asentoa pitäisi jotenkin muuttaa. Mahallaan olessa vähän harjoitellaan ryömimisliikkeitä.

Muutenkaan ei nyt ole mikään huikea kehitysvaihe menossa, sillä viime viikkojen suurin saavutus on kurkkuäänien keksiminen. :grin Äiti vähän haikeana muistelee höpöttelytuokioiden suloisia vokaalisarjoja, kun nyt KAIKKI pitää ilmaista tuolla uudella variksen raakuntaa muistuttavalla kovalla "krääääk"-äänellä. Tytön mielestä se on varmaan maailman upein ääni, vaikka ulkopuolinen tuskin edes erottaa tuota kitinä- ja itkuäänistä. Tai siis, itse asiassa en minäkään aina, sillä sama ääni voi lennossa muuttua käninä-ääneksi...

Meillä oli yläkerrassa aamulla jo liian kylmä kun joku räppänä oli unohtunut yöksi auki, ois pitänyt pukea tytölle tumput.:p Mä otan kaiken ilon irti nyt, kun vuosikaudet ehdin kerrostalossa hikoilla.

Sinnna, täällä ihmiset käyttävät ainakin talvella vaunujen "suojana" sellaisia kamalia läpinäkyviä muovisuojuksia :wtf: Siis ihan vaikka ei edes sataisi, niin vaunut/rattaat ovat muovin alla - outoa minusta :wideyed:

Meidän pikkuinen kääntyy vasta kyljelleen, eikä vieläkään oikein viihdy mahallaan. Mutta ei onneksi enää mahalleen käännettäessä kilju ihan kurkku suorana joka kerta ja hankaa otsaansa lattiaan, vaan pitelee päätänsä ihan hienosti ylhäällä :grin "Puhellut" hän on jo kahden kuukauden ikäisestä alkaen, ja käynyt kaikenlaiset äänteet jo läpi ("ranskalainen" kurkku-R, pärinä, kiljuminen, nauraminen ja muut sujuvat), ja juttelee ahkerasti leluilleen, vanhemmilleen ja ihan itsekseenkin. Eli hän on ehkä enemmän kielellinen lahjakkuus kuin urheilija :wink

Tuosta kääntyilemisestä ja liikkumisesta olen miettinyt, että kun käytämme kestovaippoja, ja ne ovat noihin kertiksiin verrattuna aika isoja, niin vaikuttaakohan se siihen, miten pian vauva lähtee kierimään ja liikkumaan? Kun tuntuu, että aina kun vaippa otetaan pois, niin alkaa hirmu jumpat ja kyljelleen kääntyilyt, vaikkei sitä muuten paljoakaan harrasta. Ei huvittaisi vaihtaa kertakäyttövaippoihin, mutta jos kömpelöt kestovaipat jotenkin haittaavat vauvaa, niin en tietenkään sitäkään haluaisi :sorry:

Täälläkin ollaan tosiaan kielellisesti lahjakkaampia, alle 2kk iässä alkoi jo höpinät :)

Meillä kanssa vaipan vaihdon yhteydessä alkaa kyljilleen kääntyily, potkiminen ja sätkiminen. Tuntuu, että kaveri liikkuu mieluummin ilman vaatteita :D En tiedä kinnaako vaatteet/vaippa sit mukamas niin paljon. Tai sit nakuna on vaan hauskaa kekkuloida tai sitten alkaa sätkiminen kun tulee kylmä? :D
Ja meillä siis ihan kertakäyttövaipat käytössä.

Miua on nyt ruennu harmittamaan jotenkin hirveästi, kun anoppi sanoo kokoajan tytyä pullukaksi ja kommentoi kokoajan, että alkaa olla jo miltei lihava jne.. En tiedä, miten olen nyt ruennut näin herkkänahkaiseksi ite ja miten oon edes osaamatta sanoa mitään siihen takaisin (ennen tytyn syntymää en ole voinut olla hiljaa ja vastaansanomatta joissain vastaavissa tilanteissa)..Eilenkin melkein vain nieleskelin itkua ja kuuntelin sitä paasausta, että vähän pitäis katsoa, ettei tytöstä tulisi lihavampaa enää ja että "ei se pysty edes kääntymään, kun maha on niin iso"..Tytön kanssa käytiin eilen neuvolassa ja mitat oli 62cm ja 7kg, ja lääkäri painotti, että oikein nätisti ja tasaisesti kasvaa ja käyrien keskivaiheilla mennään, mutta silti en osaa enää katsoa tyttöä ilman, että korvissa soi nuo lihavuus-kommentit :(
Pyöreähän tytsy on ja tiedän, että kun lähtee ryömimään, niin hieman pyöreys vähenee jne..mutta silti :( ja pitäisi osata unohtaa moiset kommentit, mutta en näköjään osaa :(

Voi mämmi, eihän tyttö vielä todellakaan ole mikään lihava tuollaisilla mitoilla! Vauvan kuuluukin olla pyöreähkö. Mun serkulla oli aikaisemmin kunnon jytky vauva ja muistan sen painaneen 4kk iässä 11kg!

Mua itseäni harmittaa ennemminkin meidän pojan turhan alhainen paino. Viimeksi saatiin nostettua paino ehkä -5 käyrälle, kun aikaisemmin kävi jo -15.. Meillä peruuntui 3kk neuvola ja se siirtyi vasta ensiviikolle, niin joutuu nyt sit ootteleen, että saa tietää kuinka paino on pysynyt käyrällä.. Tuntuu, että poika on vähentänyt syömistä, joten saattaa olla, että paino on noussut taas huonommin. Maito ei oikein enää maistu kaverille :o

Mä oon kans sitä mieltä et mämmin vauva on vaan vauvan pyöreä ja ihan ok mitoissa. Mut mä todellakin ymmärrän sun ajatukset koska meillähän on tää tosi jytky kaveri 3kk mitat oli sen 8500g ja 65cm. Et teillä on vielä höyhensarjalainen. Mä oon kans saanut vaikka ja mitä kommenttia pojan koosta. Ja sen takia yritän jopa katsoa minkä verran ruokaa annetaan ku neuvolassakin täti jo tokas et vähempikin kasvu riittäisi. Mut minkä mä teen ku poika on pullea niin se on. Kaipa se tuosta hoikkuu ku lähtee liikkeelle sitten joskus...

Meillä 4kk neuvolassa poika oli 5550g ja 62.5cm. Hoikka poika.

Mämmi, mua suututtaa sun puolesta! Ihan on normaaleissa vauvan mitoissa. Vauvat on kaikki erilaisia ja kasvu tasoittuu kyllä kun liikkeelle lähtevät. Jos anoppi on yhtään itse pyöreä, niin kommentoi vaan joskus takas tyyliin "joo, sukuvika varmaankin..." ;) Mun anoppi tekee samaa! Höpöttää jostain ruoka-ajoista jne.

Mämmi i feel you meilläkin neiti kasvaa koko ajan ihan keskikäyrää niin että neuvolassa ihmetteli miten joku voikin kasvaa niin keskellä mutta meidän tytyllä on semmoset bulldogin isot posket niin kaikki kommentoi aina miten tuhti tyttö on jne.. jopa ihan tutemattomat tädit kaupassa o.O suoraan sanottuna vituttaa! Ja nää kommentit että ihan on isäänsä tullut keukeu (mieheni on ylipainoinen ) ja tää on ainakin ollut ruokaaikaan kotona jne...

Ymmärrän hyvin kyllä että kiukuttaa tuollaset kommentit ja jäävät vaivaamaan. Ärsyttävää kun aikuiset ihmiset ei voi suodattaa yhtään mitään suusta päästävät. Monestihan vauvoilla on pyöreyttä ja se sitten lähtee ajan kanssa pois. Vähän vaikea se nyt on vauvan painoa alkaa kontrolloimaan kun kaikki rytmit on vielä hakusellaan ja eipä näin pienillä vauvoilla ole mitään aamupala, välipala, lounas rytmiä... Sillon syödään ku nälkä on.
Itseä jää kans äkkiä kaikki mietityttään kun omasta mielestähän oma vauva on aina kaikista ihanin ja söpöin eikä halua muunlaista kuullakaan :)

Mua kans ärsyttää miehen suvun puolelta tuleva kommentointi et "seuraava on sit poika ja poika sitä ja tätä". Olen monta kertaa sanonut et jos joskus seuraava saadaan niin se voi olla ihan hyvin tyttö ja kumpi vain on tervetullut. Sama höpötys pojasta kuitenkin jatkuu aina vaan. Tiedän et tää tyttö on heille tärkeä mut silti tulee aina fiilis et eikö hän riitä ja kelpaa kun on tyttö. Sit se paska fiilis itselle et jos saadaan joskus toinen ja hän onkin tyttö niin mikä kommentointi silloin alkaa. Todella ärsyttävää ja ovat varmasti nähneet etten tykkää tuollasesta kommentoinnista niin miksi sitä pitää jatkaa.. Tuntuu vaan hassulta et mitä väliä sinänsä kumpaa sukupuolta on.

meillä kanssa mua ärsyttää kun lapsukaiset on sopusuhtaisia olleet vauvana paitsi esikoinen oli pitkä ja hoikka, mut kaikilla on ollu vauvanpyöreet posket niin jokainen tuumannu että ompa pullukka vauva katsomatta muutoin vauvan kokoa, anopille tuumasin esikoisen ollessa vauva että niin onhan sillä pyöreet posket mut muutoin onkin hoikkapoika kun vartaloa kahtoo, järkiään kaikki housut oli sille vyötäröltä liian suuria.

Huh ompa enni kurjaa! Mä ajattelin kun kuultiin että tyttö tulee että täällä maalla se olis jotenkin in jos esikoinen olis poika... mutta anopit oli riemuissaan kun tuli tyttö :) viimeks heidän sukuun on syntynyt tyttö vuonna -68 ja näillä oli jo huoli kuka perii mattopuut yms jos taas tulee poika :) kauheen seksististä eikö poika muka voi mattoja kutoa mut joo hyvä näin!

Takaisin