La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onhan ollut päivä taas tytöllä.. Nukkui vaan puolisen tuntia aamupäivällä päikkäreitä ja iltapäivällä kans puoli tuntia :O Miten tää jaksaa valvoa! Nyt on väsynyt mutta ei unessa.

Tää on hylännyt tutin (ou nou, missä tän hiljennys nappi jatkossa sitten on) ja sama käynyt tuttipullolle :( ei millään huoli tuttipulloa, ei osaa imeä vaan pyörittelee sitä vaan kielellään. Tuttipullosta on annettu silloin kun mää olen jossain ja mies tytön kanssa kotona kaksin. Vähän ahdistaa ku on saanut käydä kuntosalilla, kampaajalla ym ja nyt tuntuu et pääseekö mihinkään kun tyttö huutaa täällä sitten ja kauheen taistelun takana saada syömään. Jostain syystä olen ajatellut et ku on oppinut tuttia lutkuttaan ja pullostakin syömään et ne taidot pysyisi mut ei näköjään.

Ja nukkumaan meni vasta klo 23 jälkeen vaikka näytti tuolloin ysin aikaan et nukahtaa just. Hän päätti piristyä ja hyväntuulisena höpötteli vaikka yritin nukkuun saada :O nyt oon itse poikki, hätäsesti nukkuun mennä..

Ompas ollut paljon hereillä Enni! Ja minäkin ajattelin, että kun tämä kelpuuttaa tuttipullon niin kyllä se sen tutinkin ja juu ei. Enää ei ota ees pariksi kokeiluimuksi. Luulin, että ennemmin käy noin kun teillä eli vain tissi kelpaa, mutta pääsi vauvat taas yllättämään :). Tuo on kyllä plussaa, että pullosta ottaisi tarvittaessa niin voisi tosiaan käydä jossain. Toivottavasti tämä olisi vain vaihe teillä kun kerta on kelvannut pullosta aijemminkin.

Sinna meillä ollaan nyt reilu viikko oltu pelkällä korvikkeella kun oma maito loppui tulemasta ja huudot jäi samalla siihen. Kakka muuttui normaaliksi ja muutenki iloisempi tapaus :) oliskohan ollu allerginen jollekin jota söin. Helpottaa myös itseä kun ei tarvi enää aamusta iltaan pumpata. Mitenkäs teillä onko helpottanu? :)

Ai kun ihanaa, että ei enää huuda oloaan! :). Meillä on myös sellainen päätön huuto helpottanut ja tuntuu, että itkulla on nyt joku syy (normaali nälkä, väsymys jne.) ja se ei kestä niin tolkuttomia aikoja.

Ja aika jännä kyllä, että teillä imetys aiheutti tuollaisen huudon, mitä korviketta teillä nyt menee? Entä minkälaista teillä oli jos sanot, että kakka muuttui normaaliksi?

Joo ei nää vauvat ole niin yksiselitteisiä ollenkaan :D toivottavasti alkaisi pullo kelpaan mut vähän epäilen että ei ala. Hyljeksii ihan totaalisesti molempia eikä edes yritä imeä. Raivarit saa kun yritän tuputtaa :S

Älä Enni vielä menetä toivoa, mahdollisesti tuo on vain vaihe. :) Vaikuttaisi pienen googlettelun perusteella olevan aika yleistä, että nämä tisseihin viehättyneet osoittavat mieltään pullosta näihin aikoihin. Meilläkin oli ihme venkoamista pullon kanssa. Ensin syöty kerta-annos pullosta väheni ja väheni ja sitten alkoivat ihan hullut raivohuudot syötön yhteydessä ja oli kauhean taistelun takana saada alas menemään pullosta edes jotain. Oltiin todella ihmeissään, sillä normaalisti meidän rauhallinen pikku-Buddha ei itke mitään muuta kuin pierujaan. Nyt on kuitenkin taas onnistuneita, rauhallisia pullosyöttöjä takana. Näyttäisi syövän parhaiten pullosta kunnolla nälkäisenä esim. yön tai vaunupäikkäreiden jälkeen ja kyljellään imetysasennossa, jolloin saa parhaiten hallittua maitovirtaa "tukehtumatta". Pikkunälkä on hankalampi, kun pitäisi saada nautiskella, lussutella ja torkkua kaikessa rauhassa imujen välillä, siihen tuo tissi on aika omiaan. :D Auttaa myös kun olen kunnolla poissa, heti alkaa pälyily jos vaikka kuulee vain ääneni.

Ajattelin vielä varuiksi ostaa todella hidasvirtauksellisia Tommee Tippee -pulloja, joita kehuttiin "tissivauvojen" käytössä jossain. Helposti tää hotkii noista Aventin pulloista yhä ajoittain liian nopeasti maitoa, mikä aiheuttaa tytölle varmaan eniten sitä kiukkua kun hän haluaisi rauhallisesti nautiskella sen maidon.

Voi toivottavasti olisi vain tuollainen mielenosoitus vaihe! Tänään olin pari tuntia poissa niin aika hankalaa oli ollut täällä miehellä vauvan kanssa olo :S Syömiset vaikeuttaa sitä oloa kun kiukustuu nyt tuosta pullosta niin kovasti.

Ihana kuulla että teilläkin helpottanut!! :) kyllä se loputon huuto saa aina väsymään ja itelle sai huonon olon vaan ku toinen huutaa eikä äiti edes osaa auttaa tai helpottaa oloa.

Meillä oli alkuun nutrilon omneo, muuten aivan passeli mutta aiheutti ilmavaivoja. Nyt on kokeilussa ollu tuuti mutta musta tuntuu että se kovettaa kakkaa ja vauva kakkaa harvoin. Korvikevauvan kun pitäis vissiin joka päivä kakata? Lisäksi pukli haisee oksennukselle. Nyt ostin tuttelia ja alotetaan huomenna kokeilee sitä. Nanni näytti myös passaavan mikä on suuri ihme kun ensimmäisinä kertoina aiheutti järkyttävät huudot. Oisko suoli sitten kehittynyt?

Täällä pitkään juurikin niiden kovien huutojen aikaan kakka oli aivan vihreää ja vetistä ja ihan järkyttävän hajusta. Neuvolassa ku sanoin ni sen mielestä aivan normaalia. (Niinkuin kaikki muukin mikä mun mielestä ei ollu normaalia)
nyt sitte korvikkeilla se on sitä normaalia sinapin väristä ryynimäistä eikä haju oo yhtään nokkaan pistävää.

Hei kaikille,en ole saanut aikaiseksi kirjoitella meidän vauva-arjesta vaikka viikoittain täällä käynkin teidän tarinoita lukemassa.Meidän neidillä oli myös selittämätöntä itkua jostain kuukauden ikäisestä lähtien,vaikutti mahakivuilta.Lueskelin vyöhyketerapiasta netistä,ja päätin koittaa sitä kun kolikista ei mun mielestä ollut kyse.
Varasin kaksi aikaa vyöhyketerapiaan, ja eipä siitä mennyt kuin kaksi päivää hierontojen jälkeen kun tyttö oli kuin eri lapsi.Nyt ne"turhat" itkut on jääny pois ja neiti nukkuukin paremmin.Et voin kyllä suositella tuota hoitomuotoa jos tuollaista vaivaa pikkuisella on.Eli siis mukavaa arkea tätä nykyä eletään ja hämmästellään tytön jatkuvaa kehitystä.Rintapumppukin tuli ostettua ja on kyllä huippu vempele tuo sähkökäyttöinen.Esikoisen aikaan oli käsipeli ja niin onneton että en olis sitä kyllä jaksanut enää käyttää.Onko joku jättänyt vauvaa vielä yöksi isän kanssa tai muualle hoitoon?Mulla olis 2viikon päästä yöreissu Helsinkiin edessä,tyttö jää isänsä kanssa kotiin.Saa nähdä miten minä pärjään:nailbiting:

Hymy mä en laske sitä hoitoon jättämiseks jos vauva jää isälleen :) hyvin se menee! Luotat vain miehees kyll se pärjää ja tekee hyvää jakaa vastuuta...

Huh, onpas siitä aikaa ku mä tänne päivittelin. Jostain tyhmästä syystä en oo jaksanu kirjoitella omia kuulumisia. Meillä menee tytön kanssa nykyään ihan hyvin. Oon huomannu että hän tykkää olla kotona tosi paljon. Syömiset tapahtuu kotona paljon levollisemmin ku muualla. Sänky on jo paikka mihin mennään nukkumaan yöunia, tissi kelpaa nukahtamiskaveriks päikkärit on välillä ollu vähä hankalat, ei oo nukkunu pitkiä pätkiä ilman että olis tarvinnut syödä välissä. Tyttö on alkanu juttelemaan ihan kamalasti, välillä höpöttelee niin paljon ja kattoo ihan silmiin että kai sä äiti ymmärrät mitä mä sanon ❤️ käytiin vauvan isin kaa treffeillä perjantaina, olin tosi yllättyny että hän edes mietti jotain tollasta. Meillä oli tosi mukavaa ja ruoka oli hyvää. Mummi oli lasten kanssa sen aikaa mutta tyttö ei ollu nukahtanu. Me tultiin kotiin 23 aikaan. Ei tarvinnu kauaa pitää tyttöä sylissä ni siihen se nukahti mamman tyttö. Typy on muuten alkanu kuolaamaan aika paljon, mä toivon ettei nyt ihan vielä hampaita tulis

Meillä on jo tovi kuolattu ihan valtavasti. Eipä se taida olla muusta johtuvaa kun siitä että kuolaa erittyy ja vauva harvemmin sitä nielaisee niin se tulee sitten ulos suusta. Meillä löytyi myös kieli jokunen aika sitten suusta ja voi valtava sitä kielen pyörittelyn määrää :) nyt ehkä vähän rauhoittanut sitä puljaamista :)

Tyttö näyttää harventavan kakkaamis väliä ja se on ihan kamalaa ku kerralla tulee sitten päästä varpaisiin vaikka onkin tehnyt kakat vähintään joka toinen päivä. Siinä ei tiedä mistä aloittaisi kun tekisi mieli vaatteet päällä laittaa koko tyttö hanan alle :D

Tyttö ei tahdo viihtyä enää turvakaukalossa muuta kuin liikkuvassa autossa. Kauppareissut on välillä olleet kivoja ku hermostuu siinä istumiseen. Pidemmille ostosreissuille olen ottanut rattaat mukaan.

Joo hei meilläki toi kakka on ollu jemmassa tänään jo 4 päivää. Kyselinki tytöltä, että minne hän on sen piillottanu, mut sain vastaukseksi iiiison hymyn Kauhistuksella odotan että missä me ollaan sitte ku h-hetki tulee! Mä toivon, että kotona joska mä luulen ettei siihen ihan normi putsaukset riitä ei se aikanakaan vatsaa väännä, mutta muutamat pierut on haissu toooosi pahalle. Söin eilen luumua, että jos se vähän auttais. Jos ei tyttöä ni mua ainaski :p Mutta eiks se imetetyllä vauvalla voi olla ihan normaalia jos onki viikon kakkaamatta?

Huh hurjan kuulosta :) mä sain tänään neuvolalta siunauksen syöttää luumua ja/tai ruusunmarja sosetta että loppuis ummetus... jos ei nekään auta niin duphalactia pitäis antaa ylläpito annoksena joka pv! Että kyll mä annan mieluummin soseita... just annoin luumua teelusikallisen maidon seassa ja en tiiä oliko vaan tuuria mutta hetken päästä maha toimi erittäin hyvin :) mut mähän en siis imetä niin kakan pitäis tulla päivittäin!

Juu imetetyllä vauvalla vatsa voi toimia ihan miten vaan niin on normaalia. Ja korvikevauvalla kai pitäis tulla päivittäin..? Mitens sit kun mä imetän vaan osittain? Meillä tulee aika tarkkaan joka toinen/kolmas päivä.. Välillä kyllä itkee kun masussa vääntää, mutta ei mitään kamalaa kipuhuutoa. Ylihuomenna täälläkin 3kk neuvola ja rokotukset! Byäää äitiä itkettää jo ;(

Meille neuvolassa annettiin ohjeeksi ostaa apteekista mallasuutetta ku pojalla vatsa kovalla eikä kakka tahtonut tulla. Nyt kolmatta viikkoa antanut sitä maidon joukossa teelusikallisen aamulla ja illalla. Kakka on nyt sopivan löysää ja tulee joka toinen päivä ja korvikevauva meillä. Ei suositellut vielä rasittaa vatsaa soseella? En ymmärrä mut parempi tuo mallas ku duphalac tms ku on luontainen aine.

Tuo joka toinen päivä kuulostaa hyvältä. Meillä mennyt ihan mahdottomaksi ja saattaa olla viikonkin kakkaamatta. Ja vikoina päivinä on jo maha kipeä ja ähkii tuloksetta. Siksi minäkin haluaisin "siirtyä kiinteisiin" noin kun FF, että antaisi lypsymaidon joukossa jotain..

Happymom kuinka paljon teillä poju saa lisämaitoa?

Miksiköhän nuo suositukset kakkaamisesta on noin kaukana toisistaan? Siis että imetetty hyvä kun jotain tapahtuu per 2vk. Korvikkeilla joka päivä?

Meillekkin kysyi mitä mieltä oon mallasuutteesta mutta mä pidän sitä ihan nurin kurisena kun eihän alle 6kk sais antaa viljoja! Ja mun esikoisella siitä ei ollut mitään apua vaikka joka maidossa annoin... noh mutta tuleepahan erillaisia lapsia kun jo vauvasta asti kasvavat erilailla :)

Enni: ettei vaan tuo kuolaaminen olis hampaan tekemistä? Meillä alko reilu kuukaus sitten aivan älytön kuolaaminen ja _ihan kaikki_ piti pistää suuhun, ja käsi on melkein rannetta myöten suussa aina. Ja siis hammasta tuo mein tyty tosiaan jo pukkaa. Kiva, kun purulelut on vähän hölmön mallisia, ettei tytsy saa vielä niistä itse otetta, niin niitä ei oikeen sitten jaksa pureskella. Ja kaikki muu tosiaan kyllä menee sitten suuhun, varsinkin helistimet, kun saa niitä jo itse pidettyä kädessä.. Oon yrittänyt vähän avittaa kutisevia ikeniä kastelemalla viileällä esim. harson reunaa, mutta ei oikeen sekään kelpaa kuin kuivana vaan :| että puruleluvinkkejä otetaan vastaan! Niin ja tutti ei mein tytsylle kelpaa..

Takaisin