La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Asiasta toiseen... Onko teillä jo kuin säännölliset päivärytmit vauvoilla? Meillä aamu alkaa 7.30 ja ekat päikyt on siinä ysiltä noin puoli tuntia. Sitten valvotaan about tunti ja syödään ja noin klo 11 mennään ulos eka lenkille ja poitsu jää sit ulos nukkuun. Herää joskus kolmelta ja syödään ja leikitään ja viideltä taas 30 min unet ja sit ollaan hereillä ja syödään kahestikin ennen ku menee yöunille klo 20-20.30. Ja yöllä herää 2.30-4.30 syömään ja nukkuu aamuun jos herätys on ollu toi myöhäisempi. Muuten syödään vielä kuuden maissa uudelleen. Et mä oon kyllä niin kiitollinen tästä hyvästä nukkujasta! Vaikka hereillä ollessaan vaatiikin jatkuvaa viihdyttämistä. ☺

Meillä on ilta- ja yörytmi kivasti vakiintunut (eli illat valvotaan ja yöt nukutaan :) ), mutta päivät vaihtelee aika paljon. Heräillään siinä 6-7 välillä, mutta koskaan ei voi tietää miten aamupäivä sujuu. Joskus valvotaan pitkälle iltapäivään, joskus voi yks kaks simahtaa ihan täysin ja torkkua parikin tuntia. Useimmiten oon pyrkinyt lähtemään vaunuilemaan yhden jälkeen ja vaunuissa nukkuukin sitten pitkään, mutta riippuu vähän miten aamupäivä on menny. No, samapa kai tuo kun yöt ja nukuttaminenkin sujuu nykyään hyvin, kai ne täsmällisemmät päivärytmit sit joskus vakiintuu kun kiinteitä aterioita tulee kuvioihin. Enkä oo ihan kauheen innostunut sellaisesta "puolen tunnin heitot" sallitaan esimerkkipäivärytmistä, josta olikin somekohu joskus reilu vuosi sitten...

Meilläkin yhtäjaksoisesti nukutaan n.21-4.30 syö ja nukkuu seiskaan... siitä on hereillä tunnin kaks ja sit yleensä lähetään lenkille ja nukkuu lenkin (n.tunnin) ja lisäks vielä ulkona paikoillaan toisen tunnin valvotaan siitä x määrä ja nukkuu taas... huoh siis tää meidän neiti vetää vieläkin vaikka 4tunnin päikkärit sen kaiken muun nukkumisen päälle! Eli nukkuu ihan kauheasti :) joskus laskin että valvomista on n.7-9h päivässä mutta kai se on normaalia vielä ja kuitenkin kun nukkuu yöt niin ok!

Iltapesut tehdään kuuden maissa jolloin aletaan rauhoittumaan iltaan :)

Mulla on tarkoitus olla kotona ainakin tää vuosi. Olisi ihana olla pidempäänkin. Töihin meno suorastaan ahdistaa jo nyt :(
Onhan tää kotona olo välillä ihan älyttömän tylsää, mut onneksi on kesä edessä <3
Meillä ei ole mitään kovinkaan tarkkaa rytmiä tullut tytölle. Aamusta kun herätään niin on 1-2h valveilla ja sitten n. 3h päikkärit pihalla. Sitten onkin että joko ei nuku ollenkaan toisia päikkäreitä tai saattaa nukkua pari tuntia.. Iltaisin ei malta mennä vasta ku 21:30-23 välillä nukkumaan. Öisin herää 1-3 kertaa syömään mut onneks jatkaa heti unia ku on syönyt.

Kyllä minäkin ajattelin kotona olla tämän vuoden, voi olla että irtisanon itseni työpaikalta kun on sen verran huono palkkainen työ että mielummin etsin sitten parempaa työtä kun töihin pitäisi lähteä... Toinenkin lapsi mielessä tosiaan jo pyörii <3

Mä varmaan oon kotona niin pitkään kuin vaan mahdollista olla, tosin eipä oo työpaikkaakaan mihin palata ja muutoinkin mun työkuviot on vähän haasteellisia kun mun pitäs käydä eka tyräleikkuulla ja sitten kouluttautua uudelleen.

Meillä jäbä kanssa kuolannu jo kuukauden mutta ei tunnu/näy hampaita suussa ainakaan vielä. Vauvalla on kyllä onneksi selkee rytmi, aamulla herätään 7-9 välillä, syödään, nukutaan joko lyhyet unet tai sit jos mennään ulos niin pidemmät unet jolloin päiväunet on 2-5h, sit loppuilta tankataan ja torkutaan, illalla käydään kylvyssä ja vaihdetaan yökkäri päälle, hörästään pullollinen maitoa ja nukahdetaan 20.30 - 21.30 yöunille ja herätään 4-6välillä kerran syömään ja jatkaa uniaan vielä sen jälkeen. Ihmeellistä on kyllä tän vauvan kaa ollu kun syö noin harvoin kun kaks isompaa söi 2xyössä n. 9kk ikään saakka, sit 1xyö ja lopulta n. vuoden iässä loppui yösyönti.

Meillä menee päivä:
- 07.00-7.30 herää syömään
-nukkuu siitä n. tunnin vielä
-ottaa välikuoleman (30min n.) joskus aamupäivällä, muuten on hereillä.
-nukkuu klo. 12.30-17.00 välillä n. 2,5 tunnin päikkärit
-illalla ottaa vielä torkkua vajaan tunnin, ehkä
- 21.00 aikaan iltakylpyyn ja nukkumaan. Vauvan vireyden mukaan.

Päivät ovat aika vaihtelevia, mutta tuo aamun herääminen on kyllä tarkka hänellä. Yöllä herää 1-3 krt. nyt ollut enemmän ja löysin valkean läiskän hänen suusta, että.. :/

Jatkan syksyllä opintoja, mutta lähiopetusta on vähän. Eli ei tarvitse laittaa tyttöä tarhaan. :)
Ja joo, välillä toivoo kyllä jotain muutakin päiviin! Mutta ainahan se ruoho on vihreämpää.... :)

No siis totuuden nimissä aika useasti toivoo jotain muutakin päiviin :D. Monesti lähden huitelemaan kun mies on kotona ja päiväunilla tytön kanssa. Mikälie sähköjänis siis olen, mutta täytyy saada muutakin maisemia kun kodin ympäristö :D. Ja siis ihan arkiset kaupassa/kahvilla/urheilutkin riittää, mutta kunhan jotain olis edes joka toinen tai kolmas päivä. Ja onneksi tulee kesä!! Istun nytkin terassilla auringossa kun tyttö vetelee sikeitä :)!
Ulkona oleminen, ihan vaikka vaan se oleminenkin on mulle tosi tärkeää. Pakkaan tuon mimmin kyllä mukaan nyt kun imettäminenkin käy helpommin kesällä (jossain puskassa kannonnokassa :D)

Meidän unirytmi on vakiintunut nyt tuohon 21-23 välille. Yöllä tyttö syö 1-2 kertaa ja aamulla heräilee 6.30-8. Heräämisen jälkeen aamutoimet ja n. Puolitoista tuntia hereillä, sitten vaihtelevan mittaiset aamupäiväunet. Iltapäivällä ehkä hieman pidemmät. Unien pituudet riippuu kylläkin siitä, että nukkuuko aamupäivällä vai iltapäivällä ulkona. :-)
Pakko antaa tytön torkkua useamman kerran pieniä unia, kun hänestä tulee väsyneenä kovin itkuinen ja "mikään ei ole hyvin" hänellä.

On kyllä ihanaa kun tulee kesä niin pääsee lasten pukemisessa helpommalla. Meillä vauva kulkee rutiinilla mukana, on jopa käyty makkaranpaistossa metsässä (silloin oli vielä lunta) ja nyt viikonloppuna kävästiin mutka mökillä loimuttaan lohta ja saunomassa (vauva ei saunonu), jotenkin ekan jälkeen on ihan erillälailla osannu vauvaa kuljettaa mukana mitä esikoista. Mä kanssa nautin kun saan hetken omaa aikaa päivittäin, oli se sitten kävelylenkki, pyöräily, kaupassa tai muilla asioilla käyminen, antaa ihan erilailla voimia taas jaksaa kun saa hetken omaa rauhaa.

Ainu mikä ärsyttää kesän tulossa on se että saan taas kärsiä allergioista, toivottavasti tuo uus allergialääke auttaa paremmin kuin vanha lääke.

Joo käytiin vauvan kanssa tänää heppatallilla konia kävelyttämässä. Ei vaan suostunut rinnalla tälläkertaa ulkona syömään ja se pullojen kuljettelu risoo. Noh oli ihana päästä ulos

Enni, ihan samalta kuulostaa kun meidän päivärytmi :) tänään tosin menny sekasin kun ollut suursiivouspäivä.. Nyt sit päikkäreillä poika ja äiti.
FF, mä oon pääsääntöisesti tehnyt 7-15 vuoroa+vklp, mutta jatkosta en osaa sanoa. Mies yrittäjä niin pystyy kyllä onneks muokkaa kalenteriaan ja molemmat mummit sitten siinä vaiheessa jo eläkkeellä niin varmasti (toivottavasti) hoitoapua löytyy..

Hahhaa mies otti jo ressiä leikkimökistä :hilarious: sanoin että ei sitä vielä tarvita... onhan tuolla varastossa odottamassa jo keinut ja liukumäki joka piti ostaa ennen syntymää :hilarious: jos ne nyt tänä vuonna laittaa...

Mulla on suunnitelmissa olla syksyyn 2017 asti kotona, jos mies jäisi sitten vuorostaan kotiin. En kyllä kaipaa työelämään, koska huolimatta hyvästä palkasta työni on sitovaa ja ei ole mukavaa pienen lapsen äitinä olla joka toinen ilta töissä. Mulla joka toinen päivä ilta/aamuvuoro töissä. Pakko sinne töihin on kuitenkin jossain vaiheessa palata. Vauvan tulo muuttanut tärkeysjärjestystä. Ennen työ oli tosi tärkesä. Nyt ensimmäisenä mietin vauvan tarpeita.

Jansculi, teidän rytmi kuullosti hyvinkin paljon samanlaiselta rytmiltä, kuin meidänkin. Välitorkut on vaan hiukan pidempiä yleensä.

Töihin palaan luultavasti loppuvuodesta ainakin osittain, jos hoitokuviot järjestyy vaan siihen sopivasti. Kokonaan sitten ensi kevään aikana. Näin ainakin tällä hetkellä ajattelen.
Periaatteessa jo nyt voisin ottaa pieniä työprojekteja vastaan. Ihan hyvin voisin päiväuniaikaan tehdä. Lähinnä kiinnostais "ylimääräinen" raha, kun nyt ois aikaa shoppaillakin :D

Takaisin