La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
"Bumbo - käänteentekevä, palkittu vauvanistuin! Bumbo vauvanistuin on suunniteltu silmälläpitäen vauvan fysiologiaa. Istuimen ainutlaatuisen muotoilun ansiosta lapsi voi istua siinä heti, kun pystyy itse pitämään päänsä pystyssä (noin 3-4 kk:n ikäisenä). Istuinta voidaan käyttää noin 14 kuukauden ikään tai 10 kg:n painoon saakka (riippuen lapsesi fyysisestä kehityksestä). Bumbo vauvanistuin on suunniteltu niin, että vauvan oma vartalo ja paino hellävaraisesti pitävät lapsen paikallaan istuvassa asennossa. Ei saa käyttää vedessä."

Paljon sulle on KIIAMARIA maksettu tosta :) ei vaiskaan... mä luulen että meidän neiti vois siitä tykätä! Mut pitäis kyll päästä kokeilee jossai että tietäis onko ihan turhake vei ei :)

Mulla oli esikoiselle sellanen kävelytuoli, siinä se tykkäs pörräillä oli muistaakseni se oli n.5kk kieppeillä ku ei vielä ihan osannu ite istua.

Miten usein tota kieltä voi sillä sitruunalla putsata?

Sinna, sun kuvailu tempperamentistä, kuullosti ihan samalta kuin meidän pojalla.

Ei varmaan pitäis vielä ilakoida, mutta meillä on pari yötä nukuttu 7-8h putkeen. Ei nyt ennenkään ole ollut kuin 1-2 herätystä, mutta aika huimalta tuntuu. Täytyy ilmeisesti nauttia, vielä kun voi.

Me käytiin viikonloppuna päivystyksessä keltasuuden vuoksi. Tuttu lääkäri sattui näkemään vauvaa ja oli sitä mieltä että aikailematta lääkärille, ettei ole normaalia että on vielä keltaisuutta. Ei sitä paljoa olekaan (silmistä huomaa hyvässä valossa), mutta luulin että se on vielä normaalia ja häviää ajan kanssa. Tällä hetkellä näyttää onneksi siltä että liittyy äidinmaitoon, eikä ole haitallista.Tänään vielä soittaa lääkäri jos näytteistä selviää jotain muuta. Mutta kyllä taas säikäytti ja tuli sellainen hölmö olo itselle, kun ei ollut älynnyt kiinnittää asiaan huomiota ja kun voisi olla kyse vakavistakin asioista.

En muista onko täällä aiheesta jo ollutkin, mutta onko kellään kokemusta kuinka maidon tulon käy, kun vauva nukkuu pitkiä unia, ettei yösyöttöjä tule? Luin jostain että saattaa vaikuttaa paljonkin, että maidon tuotanto loppuu/niukkenee. Imettää kuitenkin haluaisin.

Sinnna, vaikka huutaminen onkin välillä varmasti rankkaa, niin oon aina ihastellut, että onpas teillä persoonallinen ja vahvatahtoinen tyttönen! :) Menoa ja meininkiä ei varmasti tule elämästä puuttumaan. On jotenkin niin jännä, miten omia persooniaan nämä ovat jo syntyessään, ja miten kaikista voi silti kuitenkin kasvaa tasapainoisia, onnellisia tyyppejä. Ärsyttävä klisee, I know, mutta silti sanon sen, että erilaisuus on rikkautta.

Meillä on aika lailla päinvastainen tapaus, tyttö on sellainen pohdiskeleva ja rauhallinen pikku-Buddha (myös ulkonäöltään :D). Välillä ihan ärsyttää, kun neiti ei aina oikein tiedä/kerro tarpeitaan ja saattaa olla möllöttää vaan, ja sitten kun tarjoaa tissiä niin onkin kova nälkä?? Heräillessään uniltaan neiti voisi pällistellä ympärilleen ja hymyillä itsekseen vaikka kuinka kauan puhumatta mitään. Hän tykkää fiilistellä, nautiskella ja mietiskellä syntyjä syviä (tai no, tuskin tuolla kuupassa vielä ihan kauheasti mitään tapahtuu :D). Vaikka päättäväisyyttä saisi mun puolestani olla vallan hyvin enemmänkin, niin imetykselle tämä fiilistelijäluonne on varmaan ollut pelastus, kun neiti jaksaa kärsivällisesti herutella hitaista tisseistäni maitoa minuuttitolkullakin.

vilttitossu: Meillä on ollut tuo dilemma nyt noin kuukauden verran yösyöttöjen jäätyä pois viisiviikkoisena ja olen asiaa jonkin verran selvitellyt. Neuvolasta ja esim. Maitolaiturilta olen saanut selville, että yösyöttöjen merkitys maidontuloon on suurin ekan kuukauden aikana kun maidontuotanto on enemmän hormonijohtoista. Maidontuotanto muuttuu yksilöllisesti enemmän kysynnän ja tarjonnan lain mukaan johdetuksi 6 vk-3 kk kuluttua synnytyksestä, jolloin syöttöjen ajankohdalla ei ole enää niin merkitystä vaan pääasiassa tisseistä juodun maidon kokonaismäärä ratkaisee.

Oma kokemukseni kuukausi sitten oli, että maidontuotanto väheni täysistä öistä ja siksi olen kerran yössä käynyt pumppaamassa. Mutta siis hyvin yksilöllistä tämä ja selviää vain kokeilemalla. Mulla nyt muutenkin on maidontuotanto enimmäkseen ollut hyvin maltillista ja herkkää, eri asia varmaan jos sitä tulee jo valmiiksi yli äyräiden. Ajattelin jättää nuo yölliset pumppaukset pois siinä 3 kk tienoilla, kuten neuvolassakin "suositeltiin". Nytkin on mahdollista, että teen tuota enemmän oman mielenrauhan vuoksi kuin todelliseen tarpeeseen, kun muutenkin oon tän koko ajan ollut niin kova angstaamaan - osittain ihan turhaan - maidon riittävyydestä.

Ilona en olekaan tiennyt tuosta maitojutusta ja pumppaillut yöllä juuri riittävyyden takia.

Ihan mahtavia minustakin nuo luonne-erot ja temperamentti. Ja teidän buddha, ihanan kuuloinen möllöttäjä! Heti tulee mieleen sellainen ajatus, että ois kiva pitää kainalossa ja puhua hälle pehmeitä pitkään :).

Nauroimme miehen kanssa, että meillä ei voi mitään "ensikokemusta rinnalla" harjoitella (jossa vauva olisi paljaalla iholla pelkässä vaipassa hamuamassa tuntitolkulla) sillä tämähän huutaisi peiton alla kun ei liikkumaan pääse :D. Ja toi juttelu on jo pitkää ja kovaäänistä sekin, ilmeitä tulee täyslaidallinen ja jos minä mutristan suutani niin tämä matkii ja alkaa itkemään :D. Sama puheessa muutenkin.

Eli siinäkin on yksi syy sille, että ei voi nukkua perhepedissä. Tämä ei todellakaan rauhoitu hitaaseen sylittelyyn (kokeiltu on ottaa yöksi kainaloon) vaan eilenkin imetin illalla seisaalteen ja samalla vatkaten niin, että tällä flipperillä meni siitä silmät kieroon ja rauhoittui :D. Kävin hakemassa keinutassut pinnasänkyyn niin pääsee silläkin täysillä :D, toivottavasti riittäisi.

Minusta olisi ihana viettää päivä tuollaisen pehmeän, rauhallisen ja lempeän palleron kanssa sillä se kuulostaa hyvin eksoottiselta meille :). Ehkä seuraava vauva olisi sitten taas ihan erilainen. Onneksi mahavaivat alkaa väistymään täällä ja itkusta jo kuulee mitä hän (yleensä) haluaa.

Vilttitossu, meillä poika (nyt n. 2,5 kk) nukkuu yleensä 5-7 tuntia putkeen yöllä. En ole herännyt pumppaamaan, mutta päivällä tarjoan rintaa herkästi ja poika tankkaakin selvästi sekä illalla että aamulla. Imetyksen tuki ry on tässä ollut apuna ja sieltä tukiäiti kertoi, että voi nukkua rauhassa jos imetyskertoja vuorokaudessa tulee kuitenkin se suositeltava 8-10.

Mä en oo sairaalassa yrittämisen jälkeen imettänyt ja pumppasinkin varmaan vain 3vkon ajan ja edelleen tulee maitoo jos tissiä puristaa, ois kiva tietää et milloin loppuu...

Vauvalla alkaa kanssa luonnetta näkyä mikä on ihan hyvä juttu, koettaa puskee itteään istumaan sylissä ja pari kertaa on kääntynyt selältä masulleen sekä "juttelee" todella paljon, huikeesti siis kehitytty viime aikoina.

Muokattu viimeksi:
Joo ei voi tästä meidän sankarista aina tietää. Aijemmin oli rinnalla ja naureskelin samalla miehen kanssa. Tytön täytyy tietenkin osallistua ja alkoi naureskelemaan ja juttelemaan myös. Noh, huutohan siitäkin tuli koska ei voi syödä ja jutella samaan aikaan :D. Sitten taas ilme vakavana rintaa ähisten ja hengästyneenä. Kovin myös "käskee" huudahduksilla ja reagoi ihme kiekumisilla :).

Viimeiseksi tylsistyi leikkimatolla ja stevie wonder sai hänet hiljaiseksi. Olisihan tuo pitänyt tietää, että sitä halusi kuulla ;)!

Sinnna, tuo käskeminen kuulostaa tosi tutulta. Meilläkin poika karjuu välillä komentoja minkä ehtii, vielä kun tietäisi mitä se komentaa :D

Kiitokset vastauksista. Hyvä tietää ettei pitäisi vaikuttaa maidon tuloon enää näillä viikoilla (8 tänään täynnä :) ), niin ei tule huono omatunto, kun ei herättele yöllä. Paljon on niukentunut maidon tulo viime viikkoina muutenkin, mutta vielä olen omilla selvinnyt. Enkä hoksannutkaan että voisin yöllä lypsää, täytyy ehkä tehdä se, vaikka vaan oman mielenrauhan vuoksi.

Vilttitossu, Maidontuotanto ei varmaan ole vähentynyt mutta tasaantunut vastaamaan vauvan tarpeita :)

Samaa olin tulossa sanomaan kuin Aphrael, parin kuukauden kohdalla maidontuotanto tasaantuu alun jälkeen vauvan tarpeita vastaavaksi. Ja kun vauva jossain vaiheessa alkaa valmistautua suurempaan tarpeeseen, hän vaatii rintaa enemmän ja näin "tilaa" lisää. Vauvat ja tissit on viisaita, huoli pois :)

Vauvat ja tissit on viisaita, huoli pois :)

Niinpä! Voikun olisin vaan uskonut tähän edes hieman ensimmäisen kuukautemme aikana hormonimyrskyn ja kaiken uuden opettelun keskellä. Vaikka teoriassa imetys sujui ihan ok eli vauva kasvoi jne. niin se huoli ja ahdistus riittävästä ravinnonsaannista oli silloin niin tuskallisen todellista enkä nauttinut imetyksestä ollenkaan vaan se oli aika pakkopullaa. Sit kun opin luottamaan vauvaan ja aluksi niin kovasti inhoamiini pehmoisiin, vähän hitaisiin ja "vaatimattomiin" maidontuotannollaan kerskailemattomiin tisseihini, niin imetyksestä on tullut suorastaan rakas juttu. :) Yks fakta mikä lisäsi luottamusta oli se, että jos on onnistunut imettämään ensimmäisen kuukauden niin maidon pitäisi riittää jatkossakin jos ei mitään erityistä tapahdu. Siinä ajassa maitomäärä räätälöidään ja vakiinnutetaan vauvan tarpeisiin.

Asiaan perehtyessäni olen myös oppinut vaikka mitä jänniä juttuja tissien viisaudesta ja sopeutuvaisuudesta esim. pohtiessani voinko imettää jos palaankin työelämään hyvin moninaisista syistä johtuen aikaisemmin kuin olisi muuten optimaalista. Viimeisimpänä tuli sellainenkin juttu vastaan, että imetys on mahdollista käynnistää uudelleen ja nostaa maitomäärä entiselle tasolle vaikka siihen tulisi pitkäkin (esim. kuukauden) tauko, oho! :eek:

Tänään oli poikamme 2kk neuvola, jonka olisi pitänyt olla jo 2 viikkoa sitten. Neuvolatäti oli ollut kipeänä ja sen jälkeen oli hänen lapsi ollut kipeänä jonka takia meidän ajat sitten peruuntui, pojan mitat 6280g 59cm py 39,5cm :)

Oho ilona! Luulin tosiaan, että peli on puolittain menetetty jos ei imetä yölläkin ja olen oman mielenrauhan takia noussut vieläkin pumppaamaan. Tyttö nukkuu aika pitkälle aamuyöhön klo. 21.00 alkaen, eli aika monen tunnin väli. Hmm... Pitää varmaan lueskella itsekin lisää. Ja siis kuukauden tauon jälkeen imetys käyntiin uudelleen? Huh, mitenköhän paljon sitä saa suggestoida, meditoida ja ulvoa kuuta että moinen onnistuisi. Ja seistä päällään laskuveden aikaan rannikolla. Saa kyllä varmaan hallita kunnon poppaskonstit käynnistää imetys tuollalailla :o. Hatunnosto!

Alinah, Teiän poika hyvin kasvavut. Meillä maanantaina kasvukontrolli neuvolassa niin tietää mikä on pojan nykyinen paino ja pituus. Viimeksi 2 kk neuvolassa paino oli 4470g ja pituus 53,6 cm.

maria75, joo kasvaa tosi hyvin! Semmonen 1kg tullut painoa lisää kuukaudessa pojalle. :D
Voi siellä on pieni teillä! <3

Takaisin