La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nii se d vitamiini, no mä käyn lääkärin kanssa juttelemassa tästä. En haluais tyttöä huudattaa sen takia. Pojalla oli kans ongelmia sen kanssa mut sitte löysin jonku hyvän valmisteen missä max määrä oli vissiin 20 tippaa ja silleen oli helppo alottaa 1 tippa 1 viikko jne. Sillä sitte mentiin :) en muista minkä merkkinen se oli. Kauheeta ku emmä paljo mitään siitä ajasta muista :( Kai sitä oli niin nuori ja kokematon vaikka

Täällä jossain vaiheessa puhuttiin vellin antamisesta. Mä löysin tällasen 8 vuotta vanhan neuvolasta saadun vihkosen missä on sanottu että: " Vellien antamiselle alle 5kk ikäiselle terveille lapsille ei ole ravitsemukellisia perusteita. Ne syrjivät helposti imetystä. Yli 5kk ikäiselle puurot ovat vellejä parempi vaihtoehto. Kiinteärakenteisena ruokana puurot sopivat paremmin syömisen opetteluun.

Ihanaa ku täälläki alkaa kevät tulemaan. Lumet sulaa ja linnut laulaa. Nyt on vaan aika pitkään sellanen ihana loskakeli eikä mulla oo kumppareita :/

Joo siis köntsä nimenomaan.. Mut ton viestin kun olin saanut kirjotettua niin turahti taas normaalit kakat! Jee! Äiti on happy! Oon ehkä ite syöny liikaa banaania... :o no nyt eilen otin magnesiumia tupla-annoksen ja söin itse luumusosetta :) ainakin nyt saatiin masu toimii!

Mä söin sitä mämmiä ennen pääsiäistä (vaikka en niin siitä välitäkään) ja kakka tuli tytöllä 2 krt seuraavan 24h sisällä :D. Nyt on vakiintunut kerta viikkoon ja lopputulos on aivan järkyttävä niskatuotos kuralätäköineen. En huomannut että mämmistä olisi tullut mitenkään normaalia vahvempaa vatsanvääntöä. Menen nyt ostamaan lisää mämmiä, pakasteena sai jotain vaniljaversiota.

Nam! Mämmi on niin hyvää! Söin just pienen purkin tänään..kevyesti menis koko tuokkosellinen..ei taida kuitenkaan uskaltaa :D

Onneksi meillä ei ole alun jälkeen D-vitamiinit aiheuttaneet mitään vaivaa. Mut rotarokotteen jäljiltä edelleen kakka paljon vetisempää, mut onneksi tytsy ei näyttäisi muuten kärsivän vatsavaivasta..

Aliisia mä oon lukenu ihan samaa noista velleistä, ei ne on ihan turhia :) Mikäs siel teillä on d-vitamiinin saantisuositus? Eroaako Suomen määrästä jotenkin?

Onko teillä vaikuttanut kellojensiirto? Täällä ollaan oltu ihan pihalla paripäivää!
Ihanaa kun alkoi arki taas! Väsyttävää toi lomailusta lomailu. Kävin jälkitarkastuksessa: kaikki ok ja vatsalihakset palautuneet hienosti. Eli ei muutakun reenaamaan! Kyllä niitä kiloja onkin tiputettavana vielä (14) mutta on niitä jo sulanutkin, pyrin vaunuttelee 1,5h päivässä.

Kääk, piti tulla ihan täältäkin kysymään, että miltä näyttää, kun vauvalle tulee hammas?!
Näin meijän neitillä sellasen pullotuksen /rakkulan näköisen kohdan ikenessä alhaalla edessä, ja eka tuumin, että tuttipullo tai joku hangannut, mut eikai tuo voi hammas olla?! :(
Yrittäny netistä tonkia kuvia, mut en oo löytäny.

Meil on ainaki hieman rytmit sekaisin.. Tai ehkä vaan kuljetaan talviajas.. en tiedä..

Mulle maistuis kans tuo mämmi, vaikka enemmänki mut ei oo uskaltanu hirveästi syödä ku vaikuttaa tuon lapsen vatsaan.. :)
Tosin sen vatsaan ei kyl oo vaikuttanu ainakaan huomattavast d-vitamiinit eikä se ensimmäinen rotarokotekaan.. Tuosta rotarokotteesta tuli pahempi hajuisia ilmavaivoja, ei juuri muuta..

Meillä vissiin vatsavaivoja sen verran tavallisestikin, että mämmi ei enää tunnu missään siihen lisättynä :D.

Eivaan nyt sen jo näkee selvästi, että tempperamenttiä myös suureksi osaksi. Sillä tämä kun juttelee niin juttelee sitten tuntikaupalla. Sitten kun suuttuu niin ei auta tissit, tutit eikä tuttupullot vaan rauhoitella saa 10-30 minuuttiin täysillä !! Tänään oli sellainen tilanne; rinta ei tullut hyvin suuhun ekalla hamuamisella ja siitäkös se kuppi meni niin nurin, että puol tuntia huusi vaikka oisin jo pullostakin antanut jo. Ei käy! Kovan suostuttelun jälkeen päästiin syömiseen takas :D :D. On se vaan niin <3

Ja pahin mitä tälle "isolle" tytölle voi hermostumisen hetkellä tehdä on pitää sylissä kuin vauvoja yleensä. Kun pystyyn pitää päästä ja käsitellä kuin 6kk...

Meill on kans tota että ei saa enään kantaa sylissä kuin vauvaa :) vaan mieluiten niin että pystyssä ja kasvot eteenpäin... kai meidän naamat on jo niin nähty! Ja kauhee punkeminen istuma asentoon syödessä... että koita siinä sitten saada pulloa suuhun kun nenä on melkein polvissa!

Meilläkään ei enää oikein suostu olee sylissä kuin vauvat. Istuma asennossa tykkää istua hirveesti. ☺

Ihan 10 sitä yksikköä täällä suositellaan paitsi talvella tällä pohjosessa 12 ku on koko ajan niin pimeetä. Sain uudet tipat missä max määrä on 5 tippaa ni alotin nyt yhdellä.

Tytöllä on sammasta :( pari päivää epäilin sitä kunnes tänään olin ihan varma että on. Imetyski saattuu vähän ja tyttö ei ime nätisti ellei oo kamala nälkä (yöllä tai päikkäreiltä herättyä) Putsasin kielen nyt vissyllä ja mietin että uskaltaako kokeilla sitruunaa tai puolukkaa. Sain jotain rasvaa apteekista mitä voi nänneihin laittaa. Onko kellään kokemusta sammaksen hoidosta?

Täälläki tykätään olla pystyasennossa paljon ja mahallaan katsellaan kauas ja kauan. Muaki kiinnostaa toi istuttaminen, onko se 7ssä vuodessa muuttunu.

Sitruunalla hoidin esikoisen sammasta... ihan vain topsia pyöriteltiin sitruunassa ja sitten vauvan suussa!

Takaisin