Mä koin synnytyksen kuitenkin melko positiivisena kokemuksena. Eli voisin kuvitella synnyttäväni vielä toisen jossain vaiheessa.
Mä valvoin supistusten takia synnytystä edeltävän yön kokonaan. Mistään ei ollut apua, mutta kotona olin sinnikkäästi. Aamulla kasin maissa mies kysyi, että kuinka tiheään supistaa, niin tuumasin vain etten tiedä enää. Hän sitten katsoi kellosta aikaa, n. viisi minuuttia väliä. Soitto neuvolaan, koska meillä olisi ollut 40+0 neuvola juuri silloin tiistaina. Neuvolasta ohjattiin lähtemään Lahteen vähitellen.
Vastaanotto Lahdessa oli mukava, ja oma tilanteeni oli niin, että neljä senttiä olin auki siinä vaiheessa. Suoraan saliin sitten siirryttiin. Ilokaasulla sinnittelin niin kauan, että olin kahdeksan senttiä auki. Aamuvuoron kätilö oli sitä mieltä, että olisin voinut hoitaa synnytyksen kokonaan pelkällä ilokaasulla, kun vaikutin sellaiselta tyypiltä.
Iltavuoron kätilölle tuumasin kuitenkin, että nyt voisin jotain "kovempaa" lääkettä ottaa -> spinaalin sain. Spinaalin laiton jälkeen nukuin pari tuntia, kun ei ollut kipuja. Noh... tietäähän sen... spinaali rupesi vähitellen häviämään....
Kyllä mua pelotti melko reippaasti siinä vaiheessa, kun oli tunne ruveta ponnistamaan. Kätilö sanoi aina huoneessa käydessään, että puolen tunnin kuluttua tulee uudestaan, mutta aikaa kului eikä ketään näkynyt, käytävällä vaan ääniä.. Oli kiireellistä sektiota ja oli maahanmuuttajasynnyttäjiä... Olisin halunnut ponnistaa aikaisemminkin, mutta ei kätilöä ollut paikalla. Pelotti, että onko vauvalla kaikki hyvin, jos nyt yksin ponnistaa.
Spinaali hävisi lähes kokonaan ennen ponnistusvaihetta, joten ilokaasun voimin ponnistettiin. Tytöllä oli napanuora kaulan ympärillä melko tiukasti siinä vaihessa, kun pihalle oli tulossa -> toinen kätilö avuksi. Kaikkihan siinä vaiheessa meni hyvin, terve 9/9 tyttö syntyi.
Voihan jälkeiset... Istukka tuli täydellisenä ? pihalle. Parin litran vuoto ja II asteen repeämät cervixissä ja ulkosynnyttimissä. Henkilökuntalisät siispä. Hyvin lähellä oli, että oltaisiin menty leikkaussaliin ompelemaan ja hoitamaan vuotoa. Onneksi paikat kursittiin kasaan synnytyssalissa - mutta ilman spinaalia, pieni paikallispuudutus laitettiin. Ilokaasua hengittelin, mies piti maskia kasvoillani ja minä pidin tyttöä rinnalla.
Synnytyskokemuspisteet kuitenkin 7-8/10. Synnytyksen loppuun hoitanut kätilö tuli juttelemaan kanssani sitten seuraavana päivänä.
Henkilökunta oli mukavaa, asiansa osaavaa kyllä, mutta se kiire vaikutti minuun eniten, vaikka tiedänkin että kiirettä piisaa siellä
.