Tänne puolelle(ja nyt vähään aikaan kovin aktiivisesti ole tullut tonne salaisellekaan) tullut vähän nyt kirjoitettua, vaikka päivittäin käyn lukemassa :)
Meidän pikkuinen syntyi siis tammikuun puolenvälin tienoilla ja kaikki on mennyt ihanasti. Vko sitten sai nimen ja nyt vaan nautitaan ja seurataan kevään tuloa. :)
Olen niin samaa mieltä Enni85 kanssa noista rokottamatta jättämisistä. Pistää ihan kiukuksi. Kohta ei ole enää laumaimmuniteettiakaan suojaamassa jo kitketyiltä taudeilta ja viruksilta, kun rokotevastaisuus senkuin kasvaa.
Moni rokottamatta jättävä ei varmaa edes mieti sitä, että niiden lapset saattaa myös olla jollekin pelkästään kantajana, eikä itse ilmennä kyseistä tautia. Mutta esimerkiksi sairauden vuoksi heikon vastustuskyvyn omaava pikkupotilas, jota ei pystytä(vaikka haluttaisiinkin) sairauden vuoksi rokottamaan, on hengenvaarassa! Esim. Pienet leukemiapotilaat
ja juurikin näin kuin Enni sanoi, yleensä nämä vanhemmat ovat itse saaneet kyseiset rokotukset pienenä, eivätkä näin ollen voi itse sairastua. Mutta käsittämättömästå syystä kyllä uskaltavat ottaa ison riskin siinä, että omat lapset sairastuvat.
Usein siinä on juuri käsitys että kun on jättänyt rokottamatta ja juuri se oma Kerttu taikka Tapio ei ole sairastunut, rokote on ollut ihan turha. Vaikka oikeesti niidenkin lapsia suojaa juuri kyseinen laumaimmuniteetti. Ja kohta sen kattavuus ei ole enää tarpeeksi laaja, jolloin juuri pois saatuja tauteja voipi tulla takaisin.
Meillä on lähipiirissä kaksi lasta joita ei rokoteta vanhempien aatteiden vuoksi. Meidän oma neuvolalääkäri oli vahvasti sitä mieltä että meidän tulee pitää pikkuinen erossa näistä siihen asti, kunnes 3kk on saatu ensimmäiset tärkeät rokotukset, kuten hinkuyskä ym. Ja näin ollaan toimittu. Harmi vaan kun nämä pienet lapset tässä kärsii, vaikka ovatkin itse syyttömiä tähän..
Yleltä tuli loppuvuodesta todella hyvä ja asiallinen dokumentti rokotuksista ja siitä, mitä seurauksia siitä rokottamattomuudesta on. Oli todella hyvä, eikä kuitenkaan syyttävä, vaan silmiä avaava rokotevastausille, toivottavasti ainakin. En tiedä näkeekö sitä vielä areenasta..
itse itkin katsoessa sitä kun siinä oli 7vkoinen vastasyntynyt teholla hinkuyskän vuoksi
Äh, voisin vaikka kuin kirjoittaa aiheesta, mutta ehkäpä sanon; ugh, olen puhunut :)