La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä vaavi nukkuu yöt omassa sängyssä. Joskus jää aamulla mun viekkuun kun mies lähtenyt jo töihin. Syötän meidän sängyssä, vauva omaan peittoonsa kapaloituna. Syötön jälkeen helppo siirtää omaan sänkyynsä, ja ei kavahda kylmää petiä kun on käärittynä lämpimään kapaloon. Meillä nääs neitokainen herää ja piristyy aina jos yrittää ns lämmittämättömälle alustalle saada hänet nukkumaan.

Me laitettiin neidin sänky tänään koe mielessä omaan huoneeseen! Saas nähdä osaanko nukkua vai jäänkö ihmettelemään kun ei oo joku ölisemässä vieressä :) ja jännä nähä miten neiti reagoi kun vielä koskaan ei oo kerinny alkaa itkemään ennen kuin pullo on jo naamassa :)

Meillä nukkuu vauva omassa sängyssä (saatiin pari viikkoa sitten vihdoin aikaiseksi koota sänky) meidän huoneessa. Ennen sitä nukkui äp-laatikossa meidän sängyn vieressä lattialla. Omaan huoneeseen (tai no isosiskon kanssa yhteiseen) muuttaa sitten kun ei enää syö yöllä. Ihan oman huoneen saa kun esikoinen muuttaa omilleen joskus 2-5v päästä ;)

Täällä nukkuu omassa sängyssä vähintään ekan unipätkän, sitten joko nostan takas tai jää viereen. (Lue; jää viereen :D ) omaan huoneeseen kans sit kun ei syö enää yöllä :-)
Olipa maajo hyvä linkki! :)

Eilen kokeeksi laitoin vauvan pinnasänkyyn yöunille ja siihen se muka kiltisti jäi ja nukku aamuun asti :) ja oli ensimmäinen yö kun ei ollut sitä monen tunnin huutoa. Ei siis itkenyt lainkaan. Jätin pari päivää sitten d vitamiinin pois ja elämä helpottu kerta heitolla sen jälkeen. Jekovit ei siis passaa, mitähän kokeilis seuraavaksi.

Epäilen että tällä on maitoallergia kun kakka on ihan myrkyn vihreetä, tosi vetistä ja haisee järkyttävän pahalle. Seuraavaksi lähtee pepti kokeiluun

Tammivauva: onko ollut vihreetä kauankin?

Meillä oli sillon D-vitamiinin aloituksen jälkeen ainakin kaks viikkoa tuota vihreetä tosi vetistä lirua vaipassa jatkuvasti ja se haisi tosi pahalle. Rela tippoja aloin käyttään ja joko siitä tai muusta johtuen alkoi kököt muuttua normaaliksi. Nyt tosin rotarokotteen jälkeen tullut löysiä ja jotenkin normaalia tummemman keltaista kökköä. Vihreetä ei ole ollut enää ollenkaan..

on sellasta aivan myrkynvihreetä ollu varmaan pari viikkoa. pitääpä seurailla. Torstaina olis meillä se rotarokote. Toivottavasti tää meiän herkkämahainen kestää sen hyvin.

Me on pitkän harkinnan jälkeen päätetty ottaa se vaikkakin mun kaveri muistuttaa jatkuvasti että se on aivan turha ja rääkkään vaan lasta sillä. Se ei ite anna lapselleen laittaa mitään rokotteita :eek:

Tammivauva89 minusta taas se, että ei anna _mitään_ rokotteita on edesvastuutonta ja pidän sitä lähinnä heitteillejättönä! En normaalisti ota näin vahvasti kantaa netissä, mutta tuo on jo surullista.

Me ei annettu rotaa mutta muut rokotteet kyllä...

Mulla on ihan uudesti syntynyt olo :) kaikki nukkui omissa huoneisaan loistavasti! Eikä vauvakaan kerinny alkaa itkemään vaan heräsin ekalla syötöllä siihen että täti kiljahteli siellä itekseen :) mutta siis suurin vaikuttavat tekijät oli varmaan se että ekan kerran 2kuukauteen en sit heränny vauvan lisäks kaikkee muuhun esim koira nukkui koko yön meidän vieressä eikä vaellellut enkä tosiaan ennen puolta kahta kuullut yhtään mitään :) ihana euforinen olo kun sain nukkua ja mies hoiti kaikki syötöt! Oli kuulemma hyvin oli Lumi nukahtanut takas omaan sänkyyn ekan syötön jälkeen :happy:mutta se ei oikeastaan muuttunut kun aina ennenkin nukkunut omassa sängyssä... kuudelta sitten otin vauvan mieheltä ja täti nukahti meidän sänkyyn mutta olinkin ite niin pirteä 9h unien jälkeen että nyt vaan nautin rauhassa aamukahvia :woot:

Olipas sekavaa mutta oon niin iloinen :smiley-bounce012

Tammivauva: Joo, ihan myrkynvihreää se meilläkin oli, että ei tosiaan välttämättä ole maitoallergiaa vaan muita vatsavaivoja :)

Mua pistää kans ihan suunnattomasti vihaksi ihmiset jotka eivät rokota lapsiaan. Nykyään ihmiset reissaavat niin paljon ettei tiedä mitä tauteja liikkuu ja tänä aikana myös maahanmuuttajat voivat tuoda mukanaan tauteja joita vastaan on rokotteita. Nämä piipertäjät ovat luultavasti itse saaneet lapsena rokotteet, ovat terveitä, mutta sitten altistavat lapsensa kaikille taudeille. Ajatteleekohan ne ihan oikeasti sitä, että jos kaikki jättäisivät lapsensa rokottamatta niin täällä jossain vaiheessa alkaisi olemaan aikamoisia tauteja liikkeellä. Vai tuudittautuvatko siihen että monet tyhmät rokottaa niin he voivat olla "myrkyttämättä" lapsiaan..
Kyllä varmaan ennen rokotuksia lapsia on kuollut ja vahingoittunut paljon enemmän verrattuna rokotusten aiheuttamiin haittoihin. En voi ymmärtää.

Tuli aamun avautuminen :D

Ff: hienoa että siellä on saatu nukuttua! :)
Meillä oli kans huippu yö täällä, ku tytsy nukkui niin pitkän unipätkän!

Täällä takana ensimmäinen omassa sängyssä nukuttu yö! Äiti nukkui kyllä vähän rauhattomasti ;) poika onnellisena kapaloituna ja heräsi vaan kerran syömään. Tätä ennen on nukkunut meidän vieressä sängyssä mutta omassa pesässä, mutta jos oma sänky omassa huoneessa on ok, niin näin jatketaan!
Pojan ja meidän huoneet on kylläkin puoliksi yhdistetyt, yksi ovi on auki suoraan meidän makkariin ja toinen sitten olohuoneeseen päin, joten pois silmistä pojan sänky ei kuitenkaan ole :D

Meillä loppui noi d-vitamiini mahakivut siihen kun vaihdettiin minisunin oliiviöljy d-tippohin. Olis pitänyt älytä niitä testata jo aiemmin!

Oikein mukava viikonloppu ollut. Lapsi on voinut hyvin, nukkunut hyviä unia ja viihdyttänyt meitä hymyillään ja äänettömillä nauruilla ja kiekaisuillaan :) Eilen päästiin illalla kahdestaan saunaan ja maistelin jopa pari siideriäkin, mies hoiti yösyötöt (vaikka ihan hyvin oisin voinut itsekin). Ja ulkona paistaa aurinko! :)

Jälkivuoto kesti 6 viikkoa, välissä oli joku 1,5viikkoa ja keskiviikkona alkoi taas vuotamaan. Ja edelleen tulee tosin enään hyvin vähän! Voisko loppua nää vuodot. -.-

Alinah mä oon nyt vuotanut kohta viis hiton viikkoa :shifty: ja enemmän kuin jälkivuodossa... vitsin minipillerit!

Meilläkin ollut ihana viikoloppu tyllerön kanssa. Mies ollu reissussa viikolopun ni ihan kaksiltaan olemme touhunneet. Ihana huomata kun oma lapsukainen kehittyy, nyt kovasti juttelee ja seurailee. Kauniita hymyjäkin päästelee tuon tuosta.
Harmittaa hiukan kun ystävillä ei vielä niinkään ole lapsukaisia niin ei ole kanssa höpisijöitä. Kiva täältä sitten seurailla meininkejä :)

Ja mulla jälkivuoto jatkuu edelleen, mut tosin ku meni sen verran yli raskaus ni huomennahan tulee vasta 6vk synnytyksestä. Hirvee miten aika juoksee !!

Ainiin, saatiin paketti noita libero newborn 3 koon vaippoja. Kotona meillä on niitä 2 koossa 2 pakettia, on hirmu isoja noi 3 koon vaipat vaikka poika alkaa olla jo varmaan sen 6kg niin kyllä mä käytän ensin noi 2koon vaipat pois.

Tänne puolelle(ja nyt vähään aikaan kovin aktiivisesti ole tullut tonne salaisellekaan) tullut vähän nyt kirjoitettua, vaikka päivittäin käyn lukemassa :)

Meidän pikkuinen syntyi siis tammikuun puolenvälin tienoilla ja kaikki on mennyt ihanasti. Vko sitten sai nimen ja nyt vaan nautitaan ja seurataan kevään tuloa. :)

Olen niin samaa mieltä Enni85 kanssa noista rokottamatta jättämisistä. Pistää ihan kiukuksi. Kohta ei ole enää laumaimmuniteettiakaan suojaamassa jo kitketyiltä taudeilta ja viruksilta, kun rokotevastaisuus senkuin kasvaa.
Moni rokottamatta jättävä ei varmaa edes mieti sitä, että niiden lapset saattaa myös olla jollekin pelkästään kantajana, eikä itse ilmennä kyseistä tautia. Mutta esimerkiksi sairauden vuoksi heikon vastustuskyvyn omaava pikkupotilas, jota ei pystytä(vaikka haluttaisiinkin) sairauden vuoksi rokottamaan, on hengenvaarassa! Esim. Pienet leukemiapotilaat :( ja juurikin näin kuin Enni sanoi, yleensä nämä vanhemmat ovat itse saaneet kyseiset rokotukset pienenä, eivätkä näin ollen voi itse sairastua. Mutta käsittämättömästå syystä kyllä uskaltavat ottaa ison riskin siinä, että omat lapset sairastuvat.
Usein siinä on juuri käsitys että kun on jättänyt rokottamatta ja juuri se oma Kerttu taikka Tapio ei ole sairastunut, rokote on ollut ihan turha. Vaikka oikeesti niidenkin lapsia suojaa juuri kyseinen laumaimmuniteetti. Ja kohta sen kattavuus ei ole enää tarpeeksi laaja, jolloin juuri pois saatuja tauteja voipi tulla takaisin.

Meillä on lähipiirissä kaksi lasta joita ei rokoteta vanhempien aatteiden vuoksi. Meidän oma neuvolalääkäri oli vahvasti sitä mieltä että meidän tulee pitää pikkuinen erossa näistä siihen asti, kunnes 3kk on saatu ensimmäiset tärkeät rokotukset, kuten hinkuyskä ym. Ja näin ollaan toimittu. Harmi vaan kun nämä pienet lapset tässä kärsii, vaikka ovatkin itse syyttömiä tähän..

Yleltä tuli loppuvuodesta todella hyvä ja asiallinen dokumentti rokotuksista ja siitä, mitä seurauksia siitä rokottamattomuudesta on. Oli todella hyvä, eikä kuitenkaan syyttävä, vaan silmiä avaava rokotevastausille, toivottavasti ainakin. En tiedä näkeekö sitä vielä areenasta..
itse itkin katsoessa sitä kun siinä oli 7vkoinen vastasyntynyt teholla hinkuyskän vuoksi :(

Äh, voisin vaikka kuin kirjoittaa aiheesta, mutta ehkäpä sanon; ugh, olen puhunut :)

Takaisin