La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä koitin sit pitää tätiä enemmän hereillä viidestä eteenpäin kylvettiin taas ja kaikkea... noh sammui sit kasilta omaan sänkyyn ihan vaan kun nostin sinne ja laitoin tutin suuhun...heräsi sitten yhdeltä syömään eikä nukkunut oikeastaan sen yhden ja neljän välillä :sour: kiva kiva! Nukkui siitä taas puol kasiin ja nyt jo taas nukutaan...

Meillä nukuttiin kans ihan alussa muutama viikko hyvin päivällä ja sen jälkeen ei pitkään aikaan muualla kuin Manducassa ja liikkuvissa vaunuissa (+ pikkutorkkuja sylissä). Päikkärisänky ei ole ollut käytössä varmaan yli kuukauteen. Nyt oon iloinen kun on saatu typy useampi kerta nukkumaan yhdet pidemmät päikkärit (n. 3 h) jättämällä hänet vaunuihin ulos vaunulenkin jälkeen. Voin kyllä kuvitella tuon tylsistymisen päiväntorkun kanssa, sillä oon muutaman tunnin kotitöitä ym. touhuttuani jo kurkkimassa koska vauva herää, ja ihmettelemässä mitä ihmettä sitä nyt tekisi. Sitä on niin jo tottunut palvelemaan päivät läpeensä pikku prinsessaa touhuten muita juttuja siinä sivussa esim. repun avulla eikä se tunnu rasitteelta.

Pakkonukuttaminen on tosi jees päiväkukkujilla. ;) Helpottuu päikkäreiden myötä meillä illatkin huomattavasti, kun ei tarvitse tuntitolkulla nukuttaa yliväsynyttä, unta silti kaikin voimin vastaan taistelevaa tyyppiä (tähän saattoi ennen ihan helposti mennä jopa neljä, pahimmillaan viisikin tuntia). Luulisi, että päivän kukuttua ja riehuttua vauva sammuisi illalla yöpuulle kuin saunalyhty, mutta itse asiassa päiväunilla on lukemani perusteella vain positiivinen vaikutus nukahtamiseen, sillä valvominen nostaa kortisolitasoja.

Kyllä meillä ainakin huomaa että jos vauva on nukkunut huonosti päiväunet niin illalla nukahtaminen on normaalia vaikeampaa. Kiukuttaa ja ei vaan voi antaa väsylle periksi..

Meilläkin oli eilen ristiäiset ja kamu sai nimeksi Eero Johannes :) Juhlat meni kyllä hyvin ja kaveri jaksoi kolme tuntia seurustella ja pyöriä sylistä toiseen ilman mitään rutinoita, vaikkei ollut syönytkään kuin juuri ennen toimitusta :D

Mies meni tänään ekaa kertaa töihin. Oli tässä 5 viikkoa putkeen, niin on kyllä taas totuttelemista. Eero nukkuu yöt tosi hyvin, joten päivisin viihtyykin sitten aikas paljon hereillä. Yleensä tässä aamupäivällä on 3-4 tuntia hereillä ja sen jälkeen hyvällä säkää nukkuu 2-3 tuntia ja herää syömään, jonka jälkeen saattaa vielä pikku torkut ottaa. Yleensä sitten 17-21 välin onkin hereillä. Ei tässä loppupeleissä ihan hirveesti kyllä aikaa ylimääräisille hommille jää. Tiskit saa tiskattua ja pyykit ehkä pestyä :D

Mulla on vaan 3 ikkunaa täällä pienessä kaksiossa ni niitten pesemiseen ei mee kauheesti aikaa eikä vaivaa onneks.

Me eilen just päätettiin että ei tuu mitään ristiäisiä, saa tyttö sitte ite päättää haluaako vai ei kun on sen aika. Jotku pienet nimenanto pippalot ehkä sitte järjestän.

tällä nukutaan kans sellasta 18-20h päivässä. Kauheen tylsää on välillä ku haluis jutella tytön kanssa enemmän mut toinen vaan rupee valittaa että mitä sä akka oikeen höpötät, laita mut nukkumaan :D ja tosiaan oon ite huomannu saman, että jos päikkärit on ehkä ollu vähän huonommat ni ilta on vaikeempi. Tyttö tykkää illalla ilman 2tunnin huutoja nukahtaa omaan peittoon käärittynä ja minä pompin jumppapallon päällä. Siitä sänkyyn vietäessä yleensä kyllä herää mutta sitte ehkä syödään ja silitellään ni hän nukahtaa itekseen. Onneks on loppunu ne 2 tuntia suoraa huutoa ajat! Sillon en tienny kyllä että ollako pään päällä vai tanssiako ripaskaa. Kohtahan hän alkaa uutta rytmiä hakemaan. Nii yöt hän nukkuu n.klo 22-10 ja sit on vaipan ja vaatteeiden vaihto ja vähän seurustelua kunnes nukahtaa uudestaan (tän aikana yleensä ei poistuta sängystä) nukkuu pari tuntia herää taas syömään, jutellaan puolisen tuntia ja taas nukkumaan. Sitte nukkuukin vaunuissa tai omassa sängyssä ainaki 4 tuntia yleensä. ilta on meillä kans sellasta 1-2h unia. kylvettämisen yritän aina sille parhaimmalle ajalle ajottaa, mut aina ei mee nallekarkit tasan :/

Pieni lisäys, kyllä toi tyttö syö yöllä 3 kertaa mutta jatkaa sitte unia. Ei ihan 12 tuntia nuku suoraan :D

Täällä on vaipparalli pyörinyt niin vauhdilla ettei oo ehtinyt tänne höpötteleen. Ihania nimiä ovat pikkuset saaneet! Viimeviikolta oli 6vko lääkäri jossa mitat oli 6150g ja 59cm. Kovaa on siis kasvettu :)! Meillä loppui imetys viimeviikolla. Poika päätti että nyt piisas. Vähän haikealta tuntu mutta ei maailmanlopulta. Sai kumminkin ees jonkin aikaa tärkeitä ravinteita :)
Lauantaina olin ulkona ensimmäistä kertaa, olipa kivaa vaihtelua. Lasillisen viinillinen join, kyllä oli hyvää. Mutta ihana oli palata kotiin kymmenen aikaan kuuntelemaan pikkuisen tuhinaa. Sai uutta virtaa arjen pyöritykseen!
Meillä herätään seiskalta, ysin aikaan power napit ja yhdentoista aikaan vaunupäikkäreille ja ulkoileen. Nukkuu 1,5h-2,5h sitten syö, seurustelee ja syö, neljän aikaan uusille päikyille mitkä yleensä nukkuu sisällä ja herää kuuden aikaan, syömistä ja seurustelua ja powernappia ja ysin ja yhdentoista välillä yöunille, yöllä syö kolmenaikaa ja jatkaa unia. Mukava rytmi on tullut. Toistaiseksi ;)

Huh olipa tullu tekstiä sitten viime käynnin, enkä kyllä enää yhtään muista mitä on täällä kirjoiteltu.

Meillä poika kasvaa hyvin , 2kk iässä pituutta oli 61.5cm ja painoa 6475g. Rotarokotteelle yökittiin ja puolessa välissä antoa pisti suun suppuun et mullehhan et tuota anna. Korvike taitaa vaan mennä nyt vaihtoin kun pojun naamassa on ihottumaa ja ilman sakeuttajaa kakka on ihan vihreetä ja tahmaista.

Ristiäiset oli viime lauantaina mut en näin julkisesti halua nimeä paljastaa.

Selvä päivärytmu on muodostunut ja jäbä herää aamulla aikaisin, on vähän aikaa hereillä, ottaa pikkutorkut, syö ja lähtee ulos vaunuihin nukkumaan ja nukkuu 2-4h, herää ja syö, seurustelee ja ottaa parit pikkunokoset ja iltatoimet, syönti ja yöunille, nukkuu yön hyvin ja herää 1-2krt yöllä syömään.

Mä en saanut kaikkea edes irti vanupuikolla! Sormilla kaivoin ja voi luoja miten pahan hajuista nöyhtää vaikka yritän muistaa ne usein putsata!

Mä putsaan pojan korvia ja hyi sanon minä, ilmestyy korvan lehden tonne mutkaan jotain nöyhtää! Keltaista kakkaa, ei sitä tossa korvakäytävän suulla oo ollenkaan. Siis tosta korvakäytävästä vähän ylöspäin niin menee tuo "mutka" niin sieltä löytyy aina kökköä. :o

Kylvyssä lähtee hyvin kaikki kakat pois kaikista väleistä ja poimuista ku on vähä aikaa liottanu vauvaa vedessä ja siite sormilla vaan kaikki talteen otetut kököt varovasti pois. Meillä korvien taakse kerääntuu kaikkea kivaa haisevaa, maito usein pääsee valumaan sinne ja sit alkaa muhimaan. Yritän aika usein putsata niitä, yleensä kylvyn jälkeen sitte lähtee kaikista parhaiten puhtaaks :)

Huh olipa tullu tekstiä sitten viime käynnin, enkä kyllä enää yhtään muista mitä on täällä kirjoiteltu.

Meillä poika kasvaa hyvin , 2kk iässä pituutta oli 61.5cm ja painoa 6475g. Rotarokotteelle yökittiin ja puolessa välissä antoa pisti suun suppuun et mullehhan et tuota anna. Korvike taitaa vaan mennä nyt vaihtoin kun pojun naamassa on ihottumaa ja ilman sakeuttajaa kakka on ihan vihreetä ja tahmaista.

Ristiäiset oli viime lauantaina mut en näin julkisesti halua nimeä paljastaa.

Selvä päivärytmu on muodostunut ja jäbä herää aamulla aikaisin, on vähän aikaa hereillä, ottaa pikkutorkut, syö ja lähtee ulos vaunuihin nukkumaan ja nukkuu 2-4h, herää ja syö, seurustelee ja ottaa parit pikkunokoset ja iltatoimet, syönti ja yöunille, nukkuu yön hyvin ja herää 1-2krt yöllä syömään.
Pakko kysyä et mitä korviketta teillä on ollut käytössä? Meillä poitsu samankokoinen ku teillä ja imetys on nyt lopetuksessa ja korvikkeet aloituksessa. NANIA on nyt menossa, ei valita mahaa mut kakka oli nyt vihreetä ja poika puklii ihan sikana... Ja tuntuu et syödä pitää 2 tunnin välein 120-140ml. Paljon teillä on kerta-annos? Oisin niin vielä halunnut imettää mut aina ei vaan mee kaikki niinku haluaa. Meillä muuten ristiäiset nyt tulevana sunnuntaina! ☺

Aika reilusti, ois mielenkiintoista tietää paljonko omasta takaa tulee maitoa jos tyttö on 10-20min rinnalla. Pärjää sillä parista tunnista-jopa läpi yön (harvemmin kuitenkaan).

Täälläkin kylvetetään typy joka ilta. Ihan vaan vedellä ei muuta, mutta tulee juuri nuo taipeet ja kaula jne. pestyä/huuhdottua päivittäin. Lisäksi mamma tykkää olla kylvyssä. Hän rentouttaa kaikki raajat ja saattaa ruveta juttelemaan kovin päivän tapahtumia :) <3

Meillä ei kylvetä mutta pesen tytsyn semmoisen korkean hanan alla just kaulan ja taipeet jne ja ehdottomasti hiukset :) jostain syystä ne haisee aina puklulle vaikka ei mun mielestä edes paljoa puklaile mutta yleensä just silleen kivasti leikkimatolla että hieroo päätään siinä puklussa :)

Pakko kysyä et mitä korviketta teillä on ollut käytössä? Meillä poitsu samankokoinen ku teillä ja imetys on nyt lopetuksessa ja korvikkeet aloituksessa. NANIA on nyt menossa, ei valita mahaa mut kakka oli nyt vihreetä ja poika puklii ihan sikana... Ja tuntuu et syödä pitää 2 tunnin välein 120-140ml. Paljon teillä on kerta-annos? Oisin niin vielä halunnut imettää mut aina ei vaan mee kaikki niinku haluaa. Meillä muuten ristiäiset nyt tulevana sunnuntaina! ☺
Meillä ollu nan1 käytössä, kokeilin aiemmin et oisko tuuti1 ollu parempi mut se ei sopinu yhtään meidän pojalle. Meillä määrät vaihtelee 100-200ml välillä, riippuu siitä miten on nukkunu. Yleensä yöllä, päikkäreiden jälkeen ja illasta vetää tuon 200ml. Vähän kuullostaa sille ettei tuo nan passaa teille kun kakka on vihreetä ja puklaa, meillä oli samoin ennen tuota sakeuttajaa, ja nyt kokeiltiin olka ilman sitä kiin johan taas puklaa ja kakka oli virheetä.

Miten ootte päätynyt käyttämään sakeuttajaa ja miten se toimii? Täällä kans päivällä pulautellaan, varsinkin just matolla kun huuhtoo menemään mut kakkaa keltasta sinappia ja ei pullaa yöllä koskaan. Oikasetteko maidon lämmitystä mikrossa ja ootteko huomannut eroa jos lämmittää vesihauteessa?

Me vaihdettiin 5vk:n iässä tuutista Arlan luomuun ja tää sopii nyt meille :) mikrossa mä ainakin lämmitän. Tää meidän herra kerkee jo siinä ajassa polttamaan päreensä :D

Takaisin