La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Just tänään luin jonkun suosituksen, että ei kannata antaa velliä ollenkaan. Ennemmin antaa maitoa ja sitten suoraan puuroa, kun lapsi on siihen valmis.

Tuli muuten mieleen, että onkohan joku yhteys noilla "maito ei pidä nälkää" ja kolmen kuukauden tiheän imun kaudella? Jos ihmiset luulee että vauva ei enää pärjää pelkällä maidolla kun on sopivasti maidon tilailu menossa?

Joo mä oon keittänyt aina kaikki vellit ja soseet itse ja noita kaupan litkuja lähinnä hätävarana jos ollaan menty vaikka mökille missä ei oo pakastinta jne... mutta kai tää on nyt taas sellainen asia että kaikki tyylillään eikä valmis ruokien anto tee kenestäkään huonompaan anteeksi fanaattinen suhtautuminen :hilarious:

Mä en esikoiselle antanu velliä vaan suoraan puuroa. Onneks siihen on vielä aikaa ku täytyy tollasia miettiä.

Mä en tiiä pitäiskö mun olla huolissaan vai ei, mutta näitten rokotteiden jälkeen eilen illalla tyttö sätki pariin otteeseen aika kauan jonka jälkeen maito lensi oikeen komeessa kaaressa ja muutenki oli aika levoton siihen 1-2 asti yöllä kunnes nukahti ja on nyt nukkunu siitä asti. Herää 2-3 tunnin välein syömään ja ei jaksa olla reippaana hereillä ku max 30min jonka aikana syö ja vaihdetaan vaippa ja ehkä kerkee pikkusen seurustelee.. :sad001

Ilmeisesti tää vellien anto on joku menneiden vuosikymmenten juttu (ilmeisesti joskus ihan suositeltukin niitä?), joka juontaa nykypäiväänkin eräänlaisena "perimätietona". Piti ihan googlettaa mistä oikein on kyse, kun en ollut koskaan kuullutkaan, mielenkiintoista. :)

Nykysuositus näyttäisi olevan, että ravitsemuksellista tarvetta ei ole antaa ennen kiinteiden aloitusta, ja silloinkin mieluummin puuro puurona kuin vellinä. Ite en uskaltaisi antaa ennen 4 kk ikää, jos vauvan suolisto ei olekaan siihen vielä valmis.

Mä taas tykkään antaa "puuron" vellinä... eli keitän kuin löysän puuron ja jatkan sitten maidolla! Mutta toki kukin tyylillään ehkä mä oon vähän vanhanaikainen tässä asiassa mutta musta vellillä on helppo aloittaa kun sen voi antaa pullosta ja sitä voi alkuun laimentaa reippaammin maitoon

Hei mä jäin odottaa sitä Muumin reseptiä??? Itelle oon keittänyt luumumehua niinkuin mitä tahansa mehua mutta jos tässä oli nyt joku jippo niin haluun kuulla :)

En muista yhtään et miten se tehtiin. Sain vain lapun, en oo kerinny lukee sitä. Pistän vauvan nukkuu ja sit etin sen.

"Ummetukseen hoito-ohje

Ohje soveltuu imeväisikäisille, myös kotiutuneille keskosille.

Luumuvettä on suositeltavin vaihtoehto kaikille:

Valmistus: Kahvikupilliseen keitettyä vettä lisätään 4 kuivattua luumua. Annetaan liota puoli vuorokautta. Siivilöidään luumut ja irtoroskat pois. Liuos säilyy 2vrk käyttökelpoisena.

Annostus: aloitusannos 1-2tl aamulla ja illalla. Max 20-30ml aamulla ja illalla. Annos ja käyttöaika määräytyy vasteen mukaan."

Vellillä mäkin tarkoitin tuota, että se ois puuro, porkkana tms velliä..En ees oikeestaan kyllä kaupan velliä oo miettinykkään, kun oon just aatellu, että se ois vaan liki samaa, ku korvike tai muu. En siis kyllä tiiä noista kaupan velleistä mitään.

Ja kiitos muumille tuosta ohjeesta, täytyy pistää jemmaan, jos on joskus tarve tuollaisellekkin :)

Aika pitkä tuo valmistus aika! Voiskohan sitä tehdä reilummin ja pakastaa... ei meinaan oo ihan pika hätä varana muuten! Tosin tän aamun kitinöitä kuunnellen niin ei olis huono vaikka alkaisin käyttää tuota säännöllisesti :)

Terkku, Mä luulen että kyse on juuri tuosta tiheän imun kaudesta. Meillä kun on lasten kiinteät ruoat mitattu teelusikallisina viikossa vielä vuoden iässä ja hyvin on äidinmaito pitänyt nälkää. Toki kovaa vauhtia liikkuva 1v on ollut rinnalla parin tunnin välein tuossa tilanteessa, mut onhan se vähän eri kun lähes liikkumaton 3kk:n ikäinen.

Aliisia, En muista mitä rokotteita vauva sai, mutta ainakin rota voi saada oksennuksen aikaan (sätkiminen ennen sitä on varmasti vaan huonovointisuudesta johtuvaa) ja suurin osa rokotteista saa vauvan väsyneemmäksi joksikin aikaa. Ovat elimistölle aika rankkoja kuitenkin. Eli en olisi vielä huolissaan jos syö kuitenkin hyvin. Jos vetämättömyys jatkuu tai vauva ei jaksa syödä, nousee kova kuume tai oksentelee enemmän eikä syö niin sit näytille.

Aphrael, kiitos. Mä vähän säikähdin, mutta nyt on jo ihan oma itsensä jo tuo typy.

Meillä on kyllä ihan selvästi tiehänimun kausi menossa. Tyttö haluaa tosi usein rinnalle ja tutti ei kelpaa ollenkaan :D Voiskohan siitä päästä kokonaan eroon? :P

Voi että ku meinasin naurukrampit saada ku tyttö on ilmeisesti alkanu huomioida käsiään, sormet pitkällä heiluttelee niitä ja katse jäi yhteen käteen ja se ilme "mikäs hemmeti toi tossa oikeen on" oli niin mahtava, suu meni suipoks ja silmät vaan tuijotti lautasen kokosina ja kysyvinä :hilarious:

Aliisia, Noi on ihan parhaita hetkiä just :D Meillä tyttö naurahti ääneen mun raidalliselle imetyspuserolle jolle hymyilee jatkuvasti.

Meillä olis viikon päästä rotarokete, mutta perun sen. Meidän tyttö todennäköisimmin kärsii silent refluksista. Tätä mieltä oli myös lääkäri. Rotarokete on pahentanu useimmilla refluksivaivoja mitä oon lukenu. Jopa viikoiks. Tarpeeks ilkee toi refluksi on nytteki, nii en enempiä harmeja halua. Meillä ei gaviscon eikä sakeuttaja oikeen auta refluksiin niin tänää alotetaan nexium. Vauvalla mahaa kovettaa toi gaviscon ja sakeuttaja, eilen tuli klöntti normikakan mukana. Ja siihen asti menty mallasuutteella. Nyt kokeillaan levolacia.

Joku mainitti et duphalac ois ystävällisin ettei tulis mahakipuja, mutta apteekkari taas sano et levolac. Kokemuksia noista "lääkkeistä"? :D tulee tarpeseen toi muumin luumuohje, täytyy koittaa jaksaa laittaa testaukseen!

Ja jollaki oli kai koliikkia nii apteekis on jotai bifibaby plussaa joka on koliikkiin. On kuulemma saanu hyvää palautetta.

Vähän jäljes osallistun rokoteasioihin heh :D

// Tampereella asuvat! Onko jossai jotai paikkaa missä ois monipuolisesti koristejuttuja ristiäisiin? Ja tietääkö kukaan jotai paikkaa mistä vuokrata edullisesti pöytiä ja tuoleja?

Muokattu viimeksi:
Nadam, Meillä on käytetty ummetukseen refluksivaivaisella (myös Nexium ummettaa) Pegorionia. Mutta pienillä vaatii reseptin.. Duphalac ja Levolac on käytännössä samaa tavaraa keskenään. Aiheuttaa tosi monille vatsakipuja eli herkästi yhteyttä lääkäriin sit ja kysy Pegorionin käyttämisestä. Jos kaipaat vertaistukea niin laita vaikka yksityisviestiä. Asutaan Lempäälässä ja tosiaan perheestä löytyy kaksi ruoka-aineallergista refluksioireista lasta ja tämän nuorimmaisen kohdalla odotellaan koska ns pakka räjähtää käsiin. Maito siis seilaa edestakaisin jatkuvasti jne mutta ei vielä isommin vaivaa vauvaa itseään.

Mä laitoin tänään sitä luumusosetta tee lusikallisen maidon sekaan :) ja hyvin toimi ainakin kylvyn kanssa :hilarious: mies oli kylvettämässä vauvaa kun yhtäkkiä kuului kauhea huuto! Mies oli hädissään nostanut ja pyöräyttänyt tytsyä niin että tavaraa oli kaikki paikat täynnä :hilarious:

Niin ja noista koristejutuista veikkaisin Koskarin Sinooperia tai Ideaparkin Sinelliä. Tosin en tiedä miten ristiäisiin koristellaan :D

Takaisin