La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mies oli sitä mieltä että hyvä vaan jos porukat keittelee veden vauvalle :rolleyes: sill oli kyll ajatuksena just toi että kaikki ei kaivovettään juuri tutkittele... me tehtiin kesällä uus porakaivo vanhan rengaskaivon tilalle ja raskaana ollessa kerkisin sitä hetken hörppimään ennen kuin tutkitutettiin se olisko ollut joku 3kk mitä sitä piti käyttää ennen kuin voi tutkituttaa ja sit selvisi että siinä on iiiihan liikaa mangaania joka aiheuttaa lapsilla mm. oppimisvaikeuksia ja aikuisillakin parkkinsonintaudin kaltaisia oireita :bored: huoh... no onneks siihen sai suodattimen joka poistaa sen ja nyt on ollut hyvät tulokset mutta varmasti tästä eteenpäin joka vuosi tutkitutetaan meidän vesi!

No ni rauhotelkaa mua siitä rota rokotteesta! Mikä juttu se on että ranskassa se on vedetty markkinoilta koska vauvoja on kuollut siihen ja nyt suomessakin epäillään yhtä kuoleman tapausta! Kauheeta... taitaa jäädä rokote ottamatta torstaina.. tää kaikki tieto perustuu täysin eri foorumeihin eikä viranomais tietoihin...

Viimeisin mitä mä oon lukenut on että se kuollut suomalainen vauva on viety kiireelliseen ruumiinavaukseen koska mahdollista yhteyttä on haluttu selvittää. Slaagin löi täällä kun pian ois kans aika rokotteelle. Itse kuulun niihin jotka skippaa kausirokotteet ja kaikenmaailman sikapiikit.

Ff ja Ansofii täällä oon esikoiselle 4vee ottanu rotarokotteen ja tiistaina sai neitikin päivän ol ehkä vähän itkusempi mut muuten ollu tosi tyytyväinen.

Ja toi rokote ihan jokainen toki päättää antaako vai ei jos kuoleman riski on suurempi jos ei ota rokotetta. Rotavirus on vauvoilla tosi ärhäkkä ripulitauti joka yleensä johtaa vauvan kuivumiseen ja siitä kuolemaan ja itse rokote on sitä virusta joka on heigenetty eli tehdään immuniksi ( onkohan oikea sana mitä hain :D) virukselle.

Ja lisään sen et jutelkaa pman lasten neuvola tädin kanssa ennen rokotteen ottamista ennen ku päätätte että ette ota sitä.

Tosiaan on kaksikin epäilyä vauvakuolemaa pian rotarokotteen jälkeen nyt. Mut sit myös tuosta veden keittämisestä, vauva oli hanavedestä saanut rotaviruksen ja kuollut jokin aika sitten siihen.. :(

Itse kuulun myös niihin jotka ei ota kausipiikkejä, mä olen ite saanut pahoja rokotereaktiota ja nyt näiden uutisten valossa jätetään keskiviikon rotarokote ottamatta vauvalle.. :(

Mun esikoinen on sen sairastanu nii ja samoin minä että tiedän kyllä mitä se tauti on! Mutta kuulostaa pahalta toi rokote siitä taudista kyllä selviää vaikka tipan kautta eikä kaikki sitä vauvana sairasta.. tosi vaikea taas tehdä tämmönen valinta! Koska niin tai näin niin voi mennä vituiks

Tää mun hanavesikommentti tuli huonoon saumaan nyt kun on puhe näistä rota-asioista. Toki keittäisin veden omalle vauvalle, älkää välittäkö mun puujalkajutuista. Tänään olisi sen rokotteen aika meilläkin.

Minä keittäisin veden, jos antaisin vielä vettä.. Ei nyt liity näihin suoraan, mutta pullot ja tutit ja lypsykoneen kaikki osat keitän joka käytön jälkeen..mutta vain siksi että haluan olla sataprosenttisen varma etten ainakaan omalla viitsimättömyydellä aiheuta mitään vaivaa. Harsokin menee samantien pesuun yhdestä puklusta..hiukan ehkä hysteeristä..

Rokoteasiaa on onneksi aikaa vielä muutama viikko miettiä. Aluksi päätin että annan kaikki rokotteet, mutta kyllähän tuo noiden uutisten jälkeen nyt mietityttää.

Mä mietin noi rokoteasiat omalla kohdalla aina niin, että kuinka paljon rokotteita on annettu ja kuinka paljon on tullut jotain isompia rokotehaittoja. Nyt tuon rotarokotteenkin kanssa ollaan varmaan siinä pisteessä, että on todennäköisempää kuolla lento-onnettomuudessa kuin rotarokotteen vuoksi. Ja esim meidän lasten kohdalla se kuolema olisi ollut todennäköisempää jonkun tavallisen ruokamurusen syömisen jälkeen..

Mä olen itse ollut muutamia viikkoja sairaalassa 3v ikäisenä rotaviruksen vuoksi ja samaan aikaan oli alle 1v pikkusiskoni. Osallistuttiin silloin tuon rokotetutkimuksen alkuvaiheisiin kun Timo Vesikari tutki rotavirusta rokotteen kehittämistä varten. Vuonna 2000 mun esikoinen osallistui tutkimukseen kun osa sai oikean rokotteen ja osa lumerokotteen. Myöhemmin kävi ilmi, että poika sai oikean rokotteen ja mitään oireita hänellä ei ollut mikä olisi voitu erottaa jo aiemmin alkaneista vatsaoireista (allergiat). Keskimmäinen puolestaan sai vuonna 2011 tuon rokotteen osana rokotusohjelmaa ja muutaman päivän vatsakipua ja lievähköö ripulointia lukuunottamatta kaikki meni hyvin. Tän vauvan kohdalla mietitään muutaman viikon viivästystä ja syynä on puhtaasti nuo valjaat.. Jos tulee kunnon ripuli niin hieman hankalaa ;) Mutta keskustelen tästä huomenna lääkärin kanssa, koska jos rotavirusta on tällä hetkellä isommin liikkeellä niin otetaan aikataulussa..

Toi on kyllä hankala kun tuntuu että puolueetonta tai luotettavaa tietoa ei oikein ole... tietysti kaikki lääkärit ja neuvola puhuu sen puolesta mutta sitten kun lukee vanhempien kokemuksia niin ne on ihan kauheita! Ja just toi että voi saada kauheita sivuoireita lääkkeestä tai voi joutua sen sairauden takia teholle tai sit voi olla että tekee kummin vain niin mitään ei käy :/ apua en mä pysty tekemään tällästä valintaa... onneks on mies jolta löytyy varmaan mielipide asiasta :) yksin ei tällästä päätöstä vois tehdä!

Ja vielä se että vaikka rokoittais niin kuin aina rokotuksista huolimatta sen taudin voi kuitenkin saada! Äähh..

Mä myös annan rokotuttaa lapsiani osittain sen vuoksi, että ne lapset joita ei oikeasti voida terveydellisistä syistä rokottaa saisivat paremman suojan kun taudit joihin on rokotus pysyvät paremmin "hallinnassa". Tosi asia kun on, että mitä useampi jättää rokotukset ottamatta, sitä enemmän niitä jo harvinaiseksi jääneitä tautejakin alkaa kiertää. Eli sillä joukkoimmuniteetilla ei voi enää ratsastaa niiden rokottamattomien kanssa. Vaikea selittää :D

Oletpa tarkka vilttitossu jos yhden puklunkin jälkeen menee koko rätti vaihtoon, tunnen itseni todella leväperäiseksi sinun rinnalla :).

Meillä steriloidaan kerran päivässä. Eipä paljoa kyllä tule imetyksen takia, mutta pumppu ja yksi pullo ehkä. Tuttiahan ei meidän vauva ole oppinut syömään.

Ja ihan totta Aphrael, tuosta on ollut dokumenttiakin. Eli jos melkein kaikki ovat ottaneet esim. Suomessa XX-rokotteen suojaa se myös niitä muutamaa kellä sitä ei ole. Sopiva "kilpi", ettei tuollaisia pääse meidän maassa/alueella leviämään. Rokotteilla on saatu todella vaarallisia tauteja poissuljettua juuri tällä periaatteella ja siksi ne kuuluvat rokoteohjelmaan.

Muokattu viimeksi:
Ff se ei ole lääke se rokote vaan se on se rotavirus itse mut se on heikenetty että se tulee todella lievänä vauvalle joten hänestä tulee immuuni ettei tule heti sitä virusta et mieluusti sairastaa tolleen lievänä sen ku ollaan sairaalassa letkujen varassa.
Kuoleman riski rokotteen kaa on n. 1/ 100 000 kun ilman rokotetta 1/ 10 000..

Voinko sanoa että onneksi en tiennyt tuollaisista jutuista kun tyttö sai rotarokotteen. Meillä ei aiheuttanut kuin pieniä vatsavaivoja parina päivänä, eilen tuntui olevan jo normi hyväntuulinen tyttö :)

Me otettiin viime tiistaina rota rokote, eikö vaikuttanut poikaan mitenkään rokote. Oma rauhallinen itsensä ollut sen jälkeen, eikä edes vaikuttanut kakkaan mitenkään.

Takaisin