La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin jutellaan ihan hirveästi! :D onko tuo nyt jokellusta, kun oon lukenut et jokellus alkaa vasta puolen vuoden ikäisenä?

Pitää kyllä kans kokeilla tota hierontaa, kattelinkin vähä videoota juutuupista.
Eiköhän se oo jokeltelua, kyllä täälä ainakin on nostettu ite päätäkin jo synnäriltä että onhan noi listat ja suositukset tosi suuntaa antavia vaan. :)
Mutta joo sydän on kyllä sulaa vahaa kun pikkunen höpöttelee ja hymyilee päälle, tai kun nukkuu taitaji.. On tämä ihanaa aikaa<3

Meilläkin neiti kitisi mahaa eilen, riisuin vaippasilleen ja aloin hieroa mahaa, siinä hän ihmeissään oli ja rentoutui, alkoi piereskellä :D ei itkeny sen jälkeen :) ärsyttävää, koiralla on juoksut ja se nuolee toosaansa koko ajan. Ei muuten mutku tarttee olla mussa ihan kiinni :D me käytiin myös eilen kattomassa koiranpentuja ja voi että mitä pieniä ihanuuksia. Yks niistä mitä olin meille ajatellut, oli vähän samanlainen kun mitä tää meidän nykyinenkin, kova kipuaminen mun syliin, nostin käsille, pää hakee mun tissivaon, pää sinne ja alkaa nuolee :D ja kovasti pusutteli leukaa ja kaulaa ja korvaa, jäysti pikkuruisella suullaan sormea ja mun sylissä kun oli niin komensi meidän koiraa kun se tuli lähelle :D kerran jopa näykkäsi nenästä :D meiltä siis löytyy chihuahua ja hänen vanhempien uudesta pentueesta katteltiin hänelle kaveria :)

Kylläpäs täällä on hiljasta :)

Mulla on pien ongelma, oon googlannu ja yrittäny ettiä jotain infoa mutta kaikki on vähä ristiriitasia, mut jos täältä sais vähä apua.
Eli siis tyttö on nyt 3 viikkoa vanha ja sillä on vähä vatsa ongelmia, jumpataan ja röyhtäytetään aina ruokailun jälkeen. Joka kerta ei tuu röyhtyä kumminkaan. Pieruja tulee mutta silti tyttö vääntelee mahaa ja vääntää itkua. Ei paljon kummiskaan. Välillä on ongelmia rinnalle rauhottuminen ja sit mulla tulee kans aika paljon maitoa niin että tuntuu ettei tyttö pysy vauhdissa ja silloin sitä ilmaa menee mahaan ja tyttö raivostuu. Välillä musta tuntuu myös että tyttö on liian väsyny ruokailemaan mutta haluaa silti olla rinnalla ja sitte en tiiä mitä tehä ku hän imee ja raivoaa samaan aikaan :/ Mutta siis kysymys että auttaako mun itse syödyt maitohappobakteerit myös tähän ongelmaan vai suositellaanko antamaan vauvalle erikseen?

Oli sen verran sekavaa tekstiä, mutta ehkä saatte selvää :D
Painele myös ennen imetystä paineet rinnoista pois. Se vähentää vatsanväänteitä ja vauva pysyy maidon tahdissa :)

Ei kellään olis mahdollisimman tuoretta tietoa, että uskaltaako 7vk ikäiselle vauvalle antaa hivenen keitettyä vettä? Meillä tarvii antaa maidonsakeuttajaa ja se on lähteny tekee masuvaivoja. Eilen itki kauan ennen kakkaamista ja seki tuli kovan ähinän kanssa. Oli melko tahnamaista. Jotain 2008 vuoden keskusteluja löysin ja jäi mietityttää uskallanko antaa vettä ja paljonko kerralla?

Öö miten se vesi auttaa maha vaivoihin? Tyhmänä kyselen kun en oo ennen kuullut :) milloin vauvalle ylipäätänsä annetaan vettä ja mihin ikään asti se keitetään ja riittääkö että veden keittimellä keittää?

En osaa sanoa ollenkaan suosituksia tuohon vesi asiaan. Mutta asiaan liittyen oli hassua ku äidin kanssa jostain puhuin niin äiti sanoi, että anna vauvalle vettä. Mää naurahdin että eihän nyt näin pienelle vettä anneta niin äiti siihen sanoi, että sillon ku minäkin olen ollut pieni niin silloin on vauvoille annettu keitettyä vettä ihan enemmänkin :) En antanut vettä, mutta hassua miten nää suositukset muuttuu :)

Mää mietin kans pitäisikö vauvalle antaa noiden pulauttelujen takia tuota sakeuttajaa. Tuntuu vaan jotenkin vaivalloiselta alkaa maitoa pumppaamaan ja siihen lisäillä sitten sakeuttajaa ja tuttipullolla syöttää.

Joo jotain ku luin nii pitäis auttaa mahan toimintaan pieni määrä keitettyy vettä maidon jälkeen. Ja ylipäänsä samalla mahakipuihin. Jossain tais olla joku maininta auttaan koliikkia, mutta en tiedä sitten.

Aaa ihan uus juttu... noh mun esikoinen oli koliikki lapsonen ja ei silloin 10 vuotta sitten kyll kukaan ehdottanu mulle että annapas vettä vauvalle!

Mä oon saanu vettä 20 vuotta sitten vauvana, sitä käytettiin mm. Ehkäsemään sammasta ja mahakipuihin auttaa vauvalle. N.30ml max oon omalle joskus antanut. Neiti 7vkoa ja muutaman päivän risat. Ei suositella siksi ettei vie tilaa maidolta.

Jos sakeuttaja on mahavaivojen syy niin sakeuttajan määrän vähentäminen auttaa varmasti. Vesi nousee sakeuttamattomana ylös vielä maitoa herkemmin eli ei varmasti tuo sen kummemmin apua.

Niin ja jos vettä antaa niin periaatteessa keitettyä siihen asti kunnes saa kiinteitä tai (nuolee lattioita tms).

Jokeltelusta oli ollut puhetta. Jostain luin sellaisen määritelmän, että jokeltelussa on mukana sekä vokaaleja että konsonantteja ja se kuulostaa jo vähän omalta äidinkieleltä, suomenkielisten lasten jokellus voi olla esim. 'tä-tä-tä' tai 'pa-pa-pa'.

Minusta on hassua, että Suomessa pitää keittää vesijohtovesi vauvalle. Se on nimittäin tutkitusti puhtaampaa kuin Evian lähdevesi kaupasta ostettuna. (For real :D!)

Veden annosta, mähän sekotan maitohappobakteerit veteen ja annan siitä ne ja otn ihan hanasta sen veden. Täällä on tosi puhdas vesi ja en kyllä pelkää että siitä mitään tulis. Vatsa vaivat on kyllä vähentyny paljon paitsi että erehdyin syömään ruisleipää ni eilen illalal ja tänään aamulla on pieruparaati ollu käynnissä. Onneks aika kivuttomasti näyttäis tulevan paukut. Vähän tyttö äheltää ja sitte paukkuu. Minä vatsaa silittämällä ja jalkoja jumppaamalla autan vähän :) Kukas jumppais mun jalkoja :grin

Aivan ihania muuten noi ääntelyt, ei niitä paljon vielä ole mutta kummiski :Heartred Pääsee tyttö juttelemaan mummin kanssa tarinoita tänään sitte :p

Takaisin